De sneeuw en vorst van de afgelopen dagen dreigen evenals vorig jaar uit te draaien op een miljoenenstrop. Door het hele land zijn stukken asfalt kapot gevroren. Rijkswaterstaat voerde deze week al noodreparaties uit aan gedeelten van de A27 en de A58.
Wegbeheerders draaien overuren en voeren diverse noodreparaties uit, met files tot gevolg. Het weer van de afgelopen dagen zorgt voor een herhaling van wat we voorgaande jaren hebben meegemaakt. De aanhoudende sneeuwval en de enorme bergen strooizout komen de conditie van het asfalt niet ten goede. Wanneer strooizout vermengd met sneeuw en dooiwater in het poreuze wegdek loopt en daar weer opvriest, dan zet dat uit en scheurt de structuur van het asfalt stuk. Of hebben we hier gewoon te maken met nieuwerwetse propaganda van Rijkswaterstaat? Al die schade komt gewoon door achterstallig onderhoud, sneeuw en zout brengt dat alleen extra onder de aandacht.
Vorig jaar liepen de kosten van schade aan rijkswegen op tot meer dan 30 miljoen euro. Gemeenten moesten daarbij 14 miljoen uittrekken voor reparaties van het wegdek. (via bndestem.nl)
Flamingo zegt
Hij komt misschien eh ;)
ot hier weinig last van, ligt bijna geen sneeuw gelukkig
Eric zegt
In België is het niet veel beter. Grote stukken die herstelt zijn , zijn er nu al terug uit!!! Veel schade aan auto’s en maar beloven dat alles opgelost geraakt. Geen wornder dat we nog geen regering hebben, met zo’n idioten in Brussel!!!!!!!!!!!!!!!!!
Freewarefreak zegt
@Eric: Bij ons idem dito hoor.. niet alleen in België.. bij ons is hier een beruchte bocht langs het tankstation.. vorig jaar grote gaten in het asfalt… je moest helemaal slalom er doorheen.. van de zomer is die bocht 3 dagen dicht geweest.. helemaal afgeschaaft, gewalst, nieuwe toplaag, enz.. netjes. Je voelt hem al aankomen.. jep.. nieuwe winter.. zelfde bocht.. slalommen maar… gaten van een halve meter in doorsnee en 5 cm diep of zo..
Flamingo zegt
maar er is hier wel pas een heel nieuw stuk weg gemaakt ivm gaten van de vorige koudere winters
Jelmer zegt
Onder Balkenende I, een van onze vorige rechtse kabinetten, is veel bezuinigd. Waaronder op wegonderhoud. Eerst was er meer geld voor Rijkswaterstaat om met een soort massive stofzuiger het ZOAB leeg te zuigen, zodat er geen mos kon ingroeien wat water vasthoudt wat bij vorst uitzet en het asfalt stuk maakt.
Door deze bezuiniging zijn we nu al een paar keer achtereen veel duurder uit. Vraag het maar eens na bij Rijkswaterstaat. Met dank aan het CDA en VVD. En de LPF, maar die partij bestaat niet meer.
Laten we hopen dat alle bezuinigingen van dit kabinet op lange termijn niet meer kosten dan ze opleveren.
marc zegt
@Jelmer: Wist niet dat er bezuinigd is op onderhoud door ZOAB veegmachines. Als dat waar is kunnen ze beter ophouden met ZOAB, want dan is het idd heel veel sneller stuk…
Jelmer zegt
@marc:
Rijkswaterstaat is een uitvoeringsinstantie en die zitten altijd in dubio of ze bij een slechte beslissing van de Rijksoverheid naar de media moeten gaan. Dat hebben ze niet gedaan, en daarom weten maar weinigen het. Jammer genoeg.
Henkie! zegt
Lang leve het Zeer Open Asfalt Beton.
Citrofiel zegt
@Henkie!: Nou, zo lang leeft het blijkbaar niet…
laurensje zegt
Vorig jaar ook het dak laten repareren, vorstschade…
ibix zegt
Dat krijg je als je voertuig belastingen niet gebruikt voor wat het bedoeld is!
Brutus zegt
Ze nemen de betekenis ZOAB gewoon TE letterlijk hier in Nederland..
JQ zegt
waar klagen de hollanders weer over, in België is het (uiteraard) nog veel erger
bozewolf zegt
@JQ: Nederlanders, geen Hollanders…
Sracerr zegt
Rijkswaterstaat is toch verr@t.
Bonus, bonus en nog een keer bonus, dus geen onderhoud.
Macready zegt
Achterstallig onderhoud? Nergens zo goed onderhouden als in NL.
De problemen zijn een gevolg van het feit dat wij ook meer dan gemiddeld gebruik maken van ZOAB en dit is het nadeel. Het grote voordeel is dat ween de dikke 180 dagen per jaar dat het regent gewoon zonder aquaplaning kunnen doorknallen.
Freewarefreak zegt
@Macready: Juist. En dat is super! Ik was 2 maanden geleden in België. Midden in een enorme hoosbui op de snelweg.. een spray.. man man.. je zag geen hand voor ogen.. was ook weer helemaal verbaasd.. zo van “verrek.. deze ellende heb ik in NL al jaren niet meer gezien..” ZOAB is echt veel fijner.
Robbert89 zegt
Begin dan ook gewoon met ZAND strooien!! Doen ze bijvoorbeeld ook in Finland en Noorwegen, je hebt direct grip en het overtollige zand spoelt wel weg als de sneeuw smelt.
xilver zegt
@Robbert89: Ik wil jou kop wel is zien wanneer je de beschadigde carrosserie van je wagen ziet na 100km te rijden over een weg met gestrooid zand…
BaRa zegt
@xilver: Man toch, waar denk je dat ze in grote delen van de wereld op rijden? Op onverharde wegen, tiens. En denk je nu echt dat een koetswerk van een auto in – pakweg – Uganda meer slijt dan jouw koetswerk hier? Ik weet uit eigen ervaring dat daar niets van klopt. Net zo min als je meer schade hebt aan je auto in Finland of Zweden door het gestrooide zand.
Henkie! zegt
@Robbert89:
Zand verstopt ZOAB = glad
Freewarefreak zegt
[Mee-denk-modus] Is het niet mogelijk om het asfalt te verwarmen? Dus alle nieuwe aan te leggen snelwegen niet alleen te voorzien van ZOAB maar ook van electrische lussen in het asfalt? Dan vriest het niet meer stuk en hoeven we niet meer te strooien. De electrische bedrading ligt er toch al naar toe voor de lantaarnpalen.
En niet komen zeuren over het millieu.. want heb hier de afgelopen dagen al een paar keer gelezen dat we flink moeten doorstoken om een nieuwe kleine ijstijd te voorkomen.
xilver zegt
@Freewarefreak: nog niet zo gek gezien, maar wel heel kostelijk, zal dan wel enkele jaren duren tgn dat de kost eruit is gehaald want er moet idd niet meer gestrooid worden en het wegdek blijft in 1 stuk.
PurpleHaze. zegt
@Freewarefreak: Zoiets dacht ik ook al aan, maar dan voor in de spoorwegen. Als je daar gewoon een buis doorheen laat lopen en die verwarmt kan je gewoon over het spoor rijden. Wel het probleem natuurlijk dat het metaal van het spoor iets uitzet, maar ik hoef toch niet alles te verzinnen…
bozewolf zegt
@Freewarefreak: Tuurlijk kan dat. Het is echter peperduur en wat denk je dat het onderhoud kost?
kcoupe24 zegt
waarom zijn de milieu activisten zo stil?? Al dat zout kan toch nooit goed zijn voor de natuur??? :-)
laurensje zegt
Persoonlijk heb ik nog nooit last van spray gehad in willekeurig welk land. Standje 2 zit niet voor niets op de ruitenwisserschakelaar.
HDM zegt
Ach ja, gelukkig kunnen we met de nieuwe Sprinters wél ergens komen, of niet dan!…*facepalm*
Sorcerer zegt
Op het gloednieuwe stuk A2 tussen Utrecht en Amsterdam zag ik ook al gaten in de weg zitten.
Tja, ons ZOAB maakt dergelijke temperaturen ook minder vaak mee… Gisteren toen het licht ijzelde viel me wel het grote verschil op tussen het wegdek in Duitsland (geen ZOAB) en in Nederland. In Nederland had ik duidelijk een stuk meer grip!
Poll zegt
Ja, dr moet gewoon minder gestrooid worden. En verder zijn onze wegen ontzettend goed hoor, zeker vergeleken met eh al onze buren…
Nielsi zegt
VOEL JE HEM AANKOMEN? VOEL JE HET?
MEER SCHADE AAN AUTO’S -> DUURDERE AUTOVERZEKERINGEN
(de problemen worden niet aangepakt hoor. De autorijder zal wel betalen …)
Volvo 340 drift zegt
Ik zou zeggen, stop met strooien en laat iedereen overal gewoon 50 rijden!! m.u.v een volvo 340 ;)
DuJokke zegt
Is er nu echt geen alternatieve manier om sneeuw te doen smelten daan met zout? Er moet toch wel ergens een chmicus zijn die iets vindt dat nog goedkoper én efficienter is, niet?
Kyanite zegt
90-95% van de schade aan de weg is puur achterstallig onderhoud. Of uitstel van het vervangen van de toplaag.
Ik ben ook zeer nieuwsgierig waarom Rijkswaterstaat niet gewoon als bronvermelding is vermeld?
maher zegt
als zij slim zijn, verlagen ze het BPM en belasting voor autos, dan koopt iedereen een 4×4 en dan maakt het ook niet meer uit :)