Het was anderhalve week geleden dat we met weinig succes, maar wèl een hele hoop plezier, naar Düsseldorf gingen om te spotten. Een Aston-Martin Cygnet was het meest opvallende, maar voor de rest we moesten het vooral hebben van auto’s buiten de Köningsallee om. Laat op de avond, toen we alweer kilometers in Nederland aan het maken waren, kreeg het verhaal een verrassende wending.
Een post op Autojunk van KD-Productions bracht ons op het idee de auto’s op te zoeken. Één telefoontje en een paar minuten zoeken was genoeg om te vinden waar we op hadden gehoopt. Een liefhebber met een smaakvolle collectie vol variatie had een oud Ekris pand in gebruik genomen om anderen mee te laten genieten. De meest in het oog springende auto’s in de collectie zijn een blauwe Bugatti EB110, een gele Lamborghini Murciélago, en een rode Ferrari 512 BB. Fotograferen vanaf statief is tijdrovend, dus de 550 Maranello en de 360 Challenge Stradale werden overgeslagen. Enigszins weggestopt, of in ieder geval bij avondlicht uit het zicht, stond nog een zilvergrijze SLR. En oh ja, er stond óók nog een F430 Spider tussen.
Naast de vele Italiaanse machines was Porsche óók goed vertegenwoordigd. Uit de Stal van het Steigerende paard uit Stuttgart stonden zeker vier auto’s, elk op zijn eigen manier bijzonder. De Porsche 993 Turbo sprak mij, ondanks zijn brave tint, het meeste aan. Deze Porsche sloot de lange reeks luchtgekoelde Porsches af. Nou heb ik zelf niet zo veel met Porsche als andere mensen, maar een mening heb ik er wèl over: de 993 wint het van alle andere elfjes als het om belijning gaat.
Een 996 GT2 is een erg zeldzame auto, wat te maken heeft met de nogal grote meerprijs ten opzichte van de 996 Turbo. Voor ongeveer f.550.000 werd de auto in Nederland te koop aangeboden. Zeker in Nederland maakte de prijs maar weinig mensen enthousiast, want van alle exemplaren in Nederland – naar schatting een stuk of tien – zijn er twee – of misschien iets meer – nieuw verkocht. De rest is later ingevoerd.
De Porsche 997 GT3 RS sprong met zijn knallende kleur het meeste in het oog, maar is iets minder exclusief dan de GT2. De combinatie van felle lak en zwarte velgen staat agressief, en gelukkig niet zo wannabe gangsta als zwarte velgen onder een volledig zwarte auto. De motor is nog steeds de atmosferische 3,6 liter boxermotor, welke inmiddels is vervangen voor een 3,8 liter motor.
Even zeldzaam als onopvallend stond in een hoekje achterin een zwarte 930 Cabriolet, een model waarvan ik vorige week iets liet zien. Er zijn maar weinig exemplaren gebouwd, je ziet ze zelden op straat, en relatief weinig mensen kennen hem.
De EB110 springt voor mij zelf ver boven alle andere auto’s uit, of het nou een mooi, lelijk of verouderd design is. Aan de vormen van de auto is te zien dat Marcello Gandini zijn inspiratie verdeelde over de Diablo en de EB110. De auto’s werden verschillende interpretaties van het begrip “supercar”. De Diablo werd een klassieke schoonheid die echter hard beet als je er niet lief tegen was, de EB110 was een invulling van “vorm volgt functie”, waarmee ik alsnog niet wil zeggen dat ik hem zelf nadrukkelijk lelijk vind. Techneuten werden van alle kanten ingehuurd, en zo werd dit één van de allersnelste auto’s uit de jaren ’90. Zo snel dat men momenteel nog steeds diep voor de auto buigt. Één van de concurrenten was de XJ220, èrg snel maar wel listig. Een andere concurrent kwam eveneens uit Groot-Brittannië: de McLaren F1. Nòg sneller, maar dermate veel duurder dat “concurrentie” achteraf een groot woord is.
Met knalgele lak en een oogstrelend mooie koets trekt de Murciélago waarschijnlijk de meeste aandacht bij mensen die de verborgen kwaliteiten van de EB110 niet kennen. Géén Italiaan, maar een Belg had deze keer het ontwerp gemaakt. Een echte Lamborghini werd het zeker, want hij was over the top, zwaar, en een beetje lastig. De fabriek heeft waarschijnlijk goed nagedacht over het besluit de auto uitsluitend met vierwielaandrijving te leveren.
De Ferrari 512 BB was een belangrijke stap in de carrière van Ferrari, hoewel er momenteel geen èchte opvolger van wordt aangeboden. Het was namelijk de eerste personenauto van Ferrari met een middenmotor V12. Andere modellen met die configuratie waren de 250 LM – geen personenauto – en de Dino – een zescilinder. De 512 BB ontleende zijn naam aan het feit dat de motor bestond uit twaalf cilinders, met een inhoud van vijf liter. Berlinetta is voor Ferrari synoniem voor “coupé”. Boxer betekent bij Ferrari iets anders dan bij Porsche. Niets radicaal anders, maar in detail verschilt de constructie van de motor. In het geval van de twaalfcilinder “boxermotor” zitten twee tegenover elkaar liggende drijfstangen op dezelfde kruktrap, waar dat bij een conventionele boxermotor niet zo is. De consequentie hiervan is dat tegenover elkaar liggende cilinders in deze Ferrari twaalfcilinder in dezelfde richting bewegen, waar tegenover elkaar liggende cilinders in een conventionele boxermotor juist in tegengestelde richting bewegen.
Ten slotte is de Mercedes-Benz SE Cabriolet een auto die voor nog meer tegenstellingen in de verzameling zorgt. Niet alléén zien we Porsches en zijn Italiaanse rivalen naast en achter elkaar, óók staan er enkele luxe, klassieke cruizers uit de jaren ’50 en ’60. De SE Cabriolet is een topmodel uit de SE reeks, die gelijk stond aan de huidige S-klasse. Een echte S-klasse cabriolet is er momenteel echter niet; de CL speelt de rol van S-klasse coupé. De W111 SE (afgebeeld) kreeg standaard een zescilinder motor mee, maar was óók leverbaar met een 3,5 liter V8. De 4,5 liter V8, en de indrukwekkende 6,3 liter V8 bleven helaas voorbehouden aan de sedan.
Nogmaals wil ik KD-Productions hartelijk bedanken voor de tip. Hun foto’s van dit rijtje zijn hier en hier te zien.
BMWJunky zegt
Wooooow erg nette collectie en mooie combo natuurlijk hahah qq alleen blijf ik die bugatti spuuuglelijk vinden hoewel die erg zeldzaam is..
E320cdi zegt
@BMWJunky: gooi alsjeblieft die qq weg man
DimitriCalitri zegt
dat is aan de A12 bij Duiven :) dus dat gele ding is een lambo, kon ik elke keer net niet goed zien vanaf de snelweg :P
JamesBond007 zegt
Hier droomde ik vroeger vaak van.
Zag ik dan mezelf lopen en puur respect en ontzag hebben voor auto’s die nooit te betalen zijn, waar ik dan alle tijd voor had om ze te bekijken en in te zitten.
Zou nu nog in die garage willen wegdromen.
Prachtig!
mclarenf1lm zegt
Mijn vader had vroeger ook zo’n Mercedes SE cabrio, ik vond het altijd al een prachtige auto met ruimte genoeg voor een heel gezin om erin te zitten.
cisn zegt
love the merc!!!
martinusgerhardus zegt
@cisn: dat.
Seroo zegt
De 930 en 993 zijn echt super Porsches die ik graag nog eens in mijn garage zou willen hebben staan *droomt weg*. Jammer dat er van de 930 geen foto’s zijn.
Duivenaar zegt
De eigenaar (vader en zoon voor zover ik heb gehoord) van de autos is tevens eigenaar van het pand. En wil op deze manier aandacht vestigen op het leegstaande pand. zie ook volgend artikel http://www.gelderlander.nl/voorpagina/liemers/7595007/Superauto-als-lokkertje-in-Duiven.ece
gegroet
DavidZ zegt
Die SLR vind ik ’t meest aantrekkelijk. Wat is de rode draad van deze collectie, dus met welk uitgangspunt verzamelt deze meneer? Hij selecteert niet op land of merk zo te zien, ook niet op aantal cilinders of bouwjaar.
Citrofiel zegt
@DavidZ: Moet er een uitgangspunt zijn dan? Saai… ;) Misschien is het uitgangspunt van deze meneer wel diversiteit. :D
Breinstein zegt
Deze collectie is te bewonderen in Duiven, langs de A12. De eigenaar van het pand heeft zijn privecollectie hier geplaatst om zo het pand meer op te laten vallen in de hoop dat het sneller verhuurd wordt.
Shenkie zegt
Wauw, mooie gevarieerde collectie! Vooral de Bugatti, de 993 en de SLR zijn erg cool!
Zo’n Mercedes SE Cabriolet heeft mijn buurman ook, alleen dan met een donkerblauwe linnen kap. Erg mooi!
integralechubasco zegt
365 gt4/bb was de eerste 12 cylinder middenmotor-productie van ferrari…
993turbo zegt
ofcourse, de 993 turbo is de mooiste.
Rens zegt
dit heb ik ook gezien, erg vet om zo bij elkaar te zien
agarde zegt
Ik glimlachte spontaan toen ik dat kenteken van die Bugatti zag.
blogger zegt
Geweldige combo. Als ik zou moeten kiezen is het de 993 Turbo
AutomotivePassionNL zegt
Lees ik nu over de openingstijden heen of hebben jullie die er niet bij geplaatst?
In ieder geval is de boel zaterdags te bekijken meen ik. Zal vanavond of morgen even langsrijden voor de precieze tijden.
En voor degene die het willen bezoeken.
Het is hier: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=duiven&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.585004,9.558105&ie=UTF8&hq=&hnear=Duiven,+Gelderland&ll=51.964643,6.003771&spn=0.004528,0.009334&t=h&z=17
Orichy zegt
Always nice to see, die Bugatti EB110. Misschien niet de mooiste, maar wel supergaaf zo’n exemplaar.
Orichy zegt
Trouwens, die Ferrari 512BB is ook één van mijn favorieten, zeker als het om Ferrari’s gaat.
robinhoooo zegt
Appeltje is back with a vengeance
spyker2 zegt
dit zijn nog lang niet al hun auto’s
hun mercedes 300sl staat er bijvoorbeeld niet!
aan de voorkant van dit pand hangt trouwens een spandoek met ”klasseverschil moet er zijn”
NLBUURMAN zegt
@spyker2: wat een sukkels zijn het met zo’n spandoek, klasse heeft niets met geld te maken.
Jokkebrok zegt
@NLBUURMAN: Ik denk wel iets meer dan ‘niets’!
NLBUURMAN zegt
@Jokkebrok: okee; ik leg even snel het klassesysteem uit;
hier in Nederland hebben we geen concreet klassesysteem, maar het is wel te vergelijken met het meest concrete van allemaal: de engelsen.
je hebt daar de royal class; de adel, de hoogsten, zij moeten het hebben van “oud geld”, geërfd dus, en hun titel (bijvoorbeeld een oude advocaat-, rechter-, dokterfamilie).
het kan dus best voorkomen dat hij/zij straatarm is, maar wel van de royal class.
de middle class moet het hebben van “nieuw geld”, maar ook hier geld; afkomst is belangrijker. deze proberen zich qua gedrag erg te onderscheiden, en erg dure woorden te gebruiken; zodat ze voor royal worden aangezien.
lower class is de laagste klasse, zij hebben een slechte afkomst, maar dat wil nog niet direct zeggen dat zij arm zijn. er is altijd nog een staatsloterij, en dan word je niet direct een klasse hoger van.
in vogelvlucht was dit even hoe het klassesysteem in elkaar zit.
Jokkebrok zegt
@NLBUURMAN: Daarmee bevestig je dus mijn verhaal… (Wel meer dan ‘niets’)
jack_abarth zegt
Gezien de verlengkabel dacht de eigenaar zeker dat de lambo een plugin hybride was?
Stijn zegt
@jack_abarth:
Iedereen met een sportwagen heeft wel een druppellader. Meer dan drie weken niet met een dergelijke wagen rijden (maar wel op stal met actief alarm) is moordend voor de batterij.
jack_abarth zegt
@Stijn:
Er ook gewoon serieus op in gaan is wel heeeel ernstig.
Forza! zegt
Prachtig mooi zo’n EB110 :) Technisch gezien nog meer over de top dan alles wat er naast staat. Heerlijk!
Stijn zegt
Goede foto’s! Mooie uitleg ook over de 512BB en zijn motor. Boxer mag hier inderdaad eigenlijk niet gebruikt worden daar dit ‘slechts’ over een ‘flat 12’ (V in 180 graden) gaat. Is wel spijtig want daardoor ontbreekt net een van de grote voordelen van een boxermotor; de trillingsvrije werking (eliminatie van trillingen door de tegengestelde bewegingen).
Robert zegt
Kijk, dat is nou pas een promotie campagne voor dat pand, maar ook voor Duiven… (nee, niet Duivendrecht, Duiven, net als de vogels, maar dan bij Arnhem in het verlengde van het mooiste stukje asfalt net buiten Nederland… de Oberhausen Straight waar de eigenaar nog wel eens met wat kennissen een stukje van wil uitproberen.
Ha, ha. !!! Mooi he !!!
Groet, Robert
de sjonnies zegt
Zo’n EB 110 he, in de goeie kleur he
Meer hoef ik niet.
Zal ‘em verwarmd opslaan en de bougies in een apart doosje stoppen.
Dan zo’n BrianJames race trailer kopen en met de bestelbus naar de Pyreneën of de Alpen rijden
En hem daar loslaten.
‘k weet het Bugatti EB 110, foeilelijk, foute kleur, verkeerde Supercar, geen echte Supercar, lul er maar oplos.
Ik heb deze honderd miljoen keer liever dan zo’n Veyron, waar je voor een beurtje een ton kwijt bent omdat je gelijk nieuwe lichtmetalen velgen nodig hebt.
De Veyron is Piëch
De EB110 is Ettore……………..
Klassiekerrally zegt
@de sjonnies: Amen!
Fietsblogger zegt
Kenteken op de 993 turbo is ook van een Bugatti EB 110 :D
Fietsblogger zegt
De gele Murceilago is een zeldzame hybride uitvoering. Op de foto ligt hij namelijk aan de netstroom :)
rollsroycebsnron zegt
wat een collectie zeg!
geld te veel misschien?
en een grote liefde voor auto’s
Jokkebrok zegt
Mooi hoor, die Murcielago, nu met bijpassende stekkerdoos!
Ericsw zegt
Mooi hoor. Ik woon in Velp, bij Arnhem, en heb de meeste van die autos de afgelopen jaren door het dorp zien rijden.Als ze niet rijden staan ze ook vaak op de oprit van de eigenaar, deze woont in Rheden tegen de bosrand aan.
jp zegt
Ik vind die EB110 wel mooi, alleen de achterkant (de lampen en daartussen) had wel wat mooier gemogen. Maar die velgen van die auto vind ik nog steeds meesterlijk, zeker in combinatie met die bugatti blauwe kleur.
En wat is zo’n eerste Murciélago eigenlijk een mooie, sierlijke auto. Eigenlijk veel mooier dan de laatste patserversies.
Silverarrow zegt
Is dit gewoon te bezichtigen? ‘T is voor mij 45 minuten rijden om er te komen en als je er gewoon een kijkje mag nemen ga ik die rit morgen zeker even maken! In ieder geval hulde voor de manier waarop ze deze markeingstunt hebben aangepakt :D .
Klassiekerrally zegt
De eigenaar reed mee met de door Dinkel en mij georganiseerde Dutch Spring Run in 2008. Aardige kerel.
http://www.youtube.com/watch?v=xHto5o3YwVY
laurensje zegt
Deze generatie auto’s (zeg tot jaren 90) ontbreekt een beetje in het Louwman museum. Maar goed, de laatste echt leuke Toyota is ook al weer 50 jaar geleden :-)
Humanspectrum zegt
Prachtige fotoreportage weer, appeltje. Damn, dat jij al die mensen met mooie auto’s kent, direct of indirect! Goed bezig!
KD-Producties zegt
Jim Nog maals Jij ook bedankt voor de credit voor onz we waarderen het erg en BTW mooie plaaten of en dan nog iets fijne feest dagen !!
tom_daem zegt
Ik heb die Porsche onlangs eens in Gent gezien (tenzij er meerdere met zo’n vreemd logo rondrijden)
http://www.flickr.com/photos/tomdaem/5002054656/in/set-72157625278422782/
Mooie collectie met die SLR en 3 SL’en!
Maurice16 zegt
Grappig dat dit op op Autoblog komt! Ze staan er al een aantal weken in Duiven, ik zie ze bijna dagelijks. Inderdaad een hele mooie collectie!
De SLR heb ik trouwens laatst niet zien staan toen we er even gestopt waren, maar die zal er wel bij zijn gezet laatst..
Yeelen zegt
De Testarossa vind ik dan nog iets mooier als middenmotor 12-cilinder. Vooral de 512 TR dan, de F512 M vond ik niet zo mooi met de ingebouwde koplampen… Mooie foto’s, zeker voor binnen gemaakt te zijn :D
bpc zegt
“De Ferrari 512 BB was een belangrijke stap in de carrière van Ferrari, hoewel er momenteel geen èchte opvolger van wordt aangeboden. Het was namelijk de eerste personenauto van Ferrari met een middenmotor V12”
hier klopt iets niet he eerst spreek je van een v12 en later leg je uit dat het heen boxer is dan kan het geen v12 zijn he ;-)
verder erg mooie collectie bedankt voor de spot ,
zo een mini museeum wil ik ook wel in mijn huis ;-)
Appeltje zegt
@Seroo
De 930 Cabrio stond helaas schterin en was zwart… En er stond een Benz voor.
@DavidZ
Geen enkele rode draad, dat is het mooie. Zo zou ik mijn verzameling ook wel willen
@Integralechubasco
Realiseerde ik me ook net… Bovendien heb ik de 512BB ten onrechte voor V12 uitgemaakt.
@de sjonnies
Agree, afgezien van het feit dat de EB110 óók geen Ettore meer is…
@Fietsblogger
52-DH-TB zit volgens de R.D.W. op een 993 Carrera 4S. 3.8…
@KD-Producties
Graag gedaan, wij hebben ons ook vermaakt daar! Eveneens een fijne kerst(-vakantie)
@bpc
Ja, het is een beetje een tussenvorm, niet echt duidelijk iets maar in feite spreek ik mezelf wel een beetje tegen.
Nog hartelijk bedankt voor al jullie reacties!
jp zegt
@Appeltje: het is een boxer een v12 tegelijkertijd. Maar het is alleen een boxer omdat ferrari het een boxer noemde. Het verschil zit ‘m zoals je zelf al aan geeft in de krukas. Dus technisch gezien is het een V12 met een hoek van 180 graden. De Porsche 917 was afgeleid van 8cil boxermotor, maar had wel een V-configuratie krukas. Dus eigenlijk was dit ook een V12 en geen boxer.
De term boxer komt juist van het “tegen elkaar boxen” van de cilinders. Een V12 configuratie kan nooit boxen, ook al is hij 180graden. De meeste boxers schijnen echter eigenlijk v-motoren te zijn, maar dat heb ik ook maar van horen zeggen (internet dus :P).
Pbleyen zegt
Echt mooie auto’s maar heb toch het meeste respect voor die prachtige Porsche 993 turbo.. als ik mocht kiezen??? meteen de 993 turbo!!!
Guust Flater zegt
Deze verzameling is van een vader en 2 zoons. Hier showt een van de heren een deel van de collectie.
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=375977
Jantje zegt
Op de 6e foto waar je die Lambo voor die Bugatti ziet staan, zie je links ook een Mercedes SL uit de R129 serie weet iemand of dit een SL 600 is?
MAB zegt
isdat nou een stopconact die naar de murcielago gaat? ookal een hybrid ofso haha?
arjontje zegt
Heb het mooie genoegen deze auto’s vaak van dicht bij te zien.
Veel van hun auto’s komen bij ons op het werk voor de apk en de bandjes.
emieeeel zegt
whahaha ik woon hier nog geen 2 km vandaan!! je mag hier ook niet naar binnen ofzo, je kan er alleen langs rijden, of een beetje foto’s maken door een raam!!!
die auto;s staan er nog geen 3 maanden ofzo!!
Barnevelder zegt
Ik zie dat de 39-SP (De Murciélago) op 18 december van eigenaar is verwisseld… Is dit bij de nieuwe of ‘oude’ eigenaar, of is dit niet bekend?;)
jantje zegt
@appeltje
Op de 6e foto waar je die Lambo voor die Bugatti ziet staan, zie je links ook een Mercedes SL uit de R129 serie weet jij of dit een SL 600 is?
AutomotivePassionNL zegt
@emieeeel
Moet je toch eens wat beter kijken, er is namelijk wel een bezoektijdenregeling (of geweest)
Verhaal over de vader en broers:
http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/porscheclubs/pc_holland/pc_main.nsf/web/2840D945FCA3325EC125738200717FC5
HDM zegt
Ik zou die EB110 wel willen hoor. Damn wat een collectie!
aad zegt
De Bugatti al een paar keer tegengekomen en valt niet tegen in het echt, hij rijdt vaak in Arnhem en omgeving.
Ramshoek zegt
Jaaaaren geleden ben ik eens bij een clubmeeting van de Lamborghini club NL op het TT-circuit van Assen geweest. Op het padock stond ook een blauwe Bugatti EB110 met Belgisch kenteken. Het bleek de wagen van Emile “Chakkah !!!” Ratelband te zijn. Later stond het ding onbeheerd in de pitstraat.
Op een gegeven moment kwam Emile aangelopen met zijn zoon Rolls (kan ook Royce zijn geweest). In ieder geval een slungel van rond de 20 op dat moment. “Rijje met die kar !” riep Emiel met een hete aardappel in z’n strot en gaf Rolls (of Royce…) op opzichte wijze de sleutels van de EB-110.
Zoonlief stapte achter het stuur en Emile ernaast. Maar alles wat er ook gebeurde, het ding startte niet. Op een gegeven moment had de zoon het instructieboekje al op schoot, maar Emiel pakte die af. Hij zou het wel even fiksen… Geen resultaat.
Al die tijd werd de groep gniffelende toeschouwers steeds groter. Een van de kijkers van het eerste moment was een meneer die vanachter zijn grote walrussnor stond te grijnzen. Op een gegeven moment vond deze kennelijk dat Emile lang genoeg voor schut had gestaan, stak zijn hoofd in de cockpit, rommelde iets met een startonderbreker ‘et voila’, het ding startte meten ! …
Jochempie zegt
@Ramshoek: Mooi verhaal :)
Dimglor zegt
Leuke collectie… En wat blijft die Bugatti toch een coole wagen..
Jochempie zegt
Volgens mij ken ik deze kerel via via. Het is de vader van een vriendje van mijn nichtje. Maar dat is ook alweer van een tijd geleden. Wel heel cool die collectie. Jammer dat die gele platen zo afzichtelijk zijn.
betonstaal zegt
@Jochempie: Nederlandse nummerplaten zijn de lelijkste van de wereld. Soort veredeld leesplankje voor zeer slecht zienden.
betonstaal zegt
Mooie schuur vol, kwam er achter dat als je bij de RDW het kenteken van die Murcielago intypt (39-SP-SF), deze een verlopen APK heeft idemdito voor de Bugatti (XG-VS-55). Met zoveel auto’s is dat natuurlijk ook niet bij te houden. De Ferrari 515 BB (97-NZ-SL), mag overigens nog gewoon de weg op. Interessante afweging van de eigenaar.
grandmasterb zegt
Misschien had de eigenaar geen geld meer voor de APk-keuringen