In Amerika worden op dit moment de eerste nieuwe Chevrolet’s Volt afgeleverd (oa aan Jay Leno), maar hier in Europa zullen we nog tot eind 2011 moeten wachten op deze elektrowaggie met range extender van GM. De vraag die natuurlijk op al onze lippen brandt is: Hoe zuinig is deze wondermobiel van Chevrolet/Opel dan? De verbruikscijfers voor Europa zijn nog niet bekend gemaakt, maar aan de hand van de Amerikaanse cijfers kunnen we wel alvast een (gerekend) gokje wagen.
Enige tijd geleden heeft de Amerikaanse EPA (Environmental Protection Agency) de verbruikscijfers van de Chevrolet Volt bekend gemaakt. Als we die omrekenen naar l/100 km dan komen we uit op de volgende waarden:
100% elektrisch: (max. 56 km) = 22,4 kWh per 100 km
100% benzine: (max. 554 km) = 6,36 L/100 km (152 gr Co2/km)
En volgens de Amerikaanse ‘meetmethode’ zou dat uitkomen op het volgende ‘gemiddelde’ verbruik:
Gecombineerd: 3,92 L/100km (94 gr Co2/km)
Het volledige Amerikaanse label kan je overigens HIER vinden. Wel grappig overigens dat GM eerst nog riep dat het verbruik gemiddeld 1 op 100 zou worden…
Laten we eens kijken hoe ver je komt als je met volle accu’s en een volle tank vertrekt, uiteraard zonder onderweg te tanken of een stekker in te pluggen. Als je doorrijdt tot zowel de accu’s als benzinetank leeg is kom je (gemiddeld) na 610 kilometer uit op een gemiddeld verbruik van 5,78 l/100 km (138 g Co2/km). Niet extreem zuinig lijkt mij. Uiteraard kan je daar tegenin brengen dat je bijna nooit op die manier zal rijden en dat je meestal je Volt/Ampera lekker zal inplugggen om hem “groen” op te laden (met stroom uit een kolencentrale).
Stel dat je per dag 100 km rijdt dan kom je uit op een gemiddeld verbruik van 2,8 l/100 km (56 km elektrisch en 44 km benzine). Is een Volt/Ampera dus vooral voordelig voor mensen die niet al te veel kilometers maken? Hoeveel kilometer rij jij (gemiddeld) per dag en hou ‘zuinig’ zou jij dus (ongeveer) kunnen rijden met een Volt/Ampera?
Maar hoe is hoevere zijn deze Amerikaanse waarden te vergelijken met de cijfers die we straks in Europa krijgen? Laten we eens kijken naar de Prius, die heeft in Amerika een label gekregen waarop staat dat het gemiddelde verbruik 50 MPG (mile per gallon) is. Dat komt overeen met 4,7 l/100 km, maar in Europa heeft de Prius een gemiddeld verbruik van 3,9 l/100 km. Het verschil valt te verklaren door het feit dat er in Europa een andere manier van meten worden gebruikt dan in de VS. Ook voor de Volt/Ampera zal het ‘Europese’ verbruik dus enigszins afwijken. Dat zal niet komen omdat de auto hier anders is, of zuiniger/onzuiniger is. Het verschil komt puur door een andere meetmethode.
Begrijp je nog steeds niet helemaal hoe het nou zit met het verbruik van de Volt/Ampera? Dan kan helpt het wellicht om onderstaande video nog even te kijken.
PS Volledig elektrisch ‘verbruikt’ de Volt 93 MPG, maar een Nissan Leaf is met 99 MPG nog een stukje zuiniger.
maico zegt
dus eigenlijk is het gewoon poeha met het 1 op 60 enzo ?
robbie zegt
@maico: ze riepen eerst zelfs 1 op 100 ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/11/chevrolet-volt-krijgt-verbruik-van-1-liter-per-100-kilometer
maico zegt
@robbie:
haha niet te geloven nu is overdrijven ook een vak maar dit slaat echt alles als we uit rekenen komen we nog niet eens op 1 op 20.
ik blijf lekker in me auto rijden dan doe ik het nog niet zo slecht met 1 op 10 met een 6 cilinder
Gnermo zegt
Video heeft een hoog “wij van WC Eend” gehalte…
Megakix zegt
@Gnermo: inderdaad ! Het rare is altijd weer, dat er blijkbaar mensen zijn die dit slikken als wodka !?!?! Ofwel, 80% van een bevolking zonder eigen persoonlijkheid en denkkracht…
six-trey zegt
@Megakix:
80% van de bevolking heeft geen denk kracht, noem mij een andere mogelijkheid dat Apple zo populair is?
laurensje zegt
Naast rijstijl wordt “ritgedrag” een belangrijke factor voor werkelijke CO2 uitstoot. Feitelijk kan de overheid beter stoppen met slurptax, BPM vrijstelling en ga zo maar door, en (min of meer zoals gepland) een beetje extra vragen voor energie. Wel in de gaten houden dat we al ruim 1 Euro per liter bijdragen aan het “OV”. Laat het vervolgens aan het individu over wat de keuze wordt. Misschien met een reclamecampagne om eea uit te leggen.
NicoLauda zegt
Maar natuurlijk… uiteindelijk is er ook niemand die 1 op 25 haalt met zijn Prius… Zeker niet diegene die hem hebben omdat ie zo lekker goedkoop in de lease is.
Walter zegt
Voor 43.000€ koop ik toch niet een auto die alleen aan de stroom zuinig is. Onlangs een test in autobild gelezen, conclusie was dat door de enorme afschrijving op dit soort auto’s, doordat de techniek over twee jaar al weer verouderd is, deze auto per kilometer twee keer zo duur is als een normale auto. Daarnaast zijn de verliezen bij het opladen dusdanig hoog, dat er veel meer stroom nodig is als men suggureert.
BananaFlip zegt
Het was toch wel duidelijk dat hybrides en elektro’s alleen voordelig zijn op korte afstand? Daarom is het zo nutteloos dat juist de mensen die veel snelwegkilometers maken (leasers) vrijgesteld worden van een hoop belastingen op die auto’s.
Tim zegt
Natuurlijk is het niet alleen rozengeur en maneschijn..
Hulde aan alle fabrikanten die hun kop boven het maaiveld durven uitsteken en als eerste met dergelijke voertuigen komen.
Want jongens, daarom zitten we over 20 jaar op verjaardagen herinneringen op te halen aan ‘de tijd dat elektrisch rijden ontstond’:)
IksEm zegt
@Tim:
De elektrische auto is eigenlijk ontstaan voor de benzine auto, oa. de massaproductie van Ford auto’s en benzine-infrastructuur hebben voor haar meer dan honderdjarige winterslaap gezorgd.
Jochempie zegt
Het is heel simpel, hybride auto’s zijn goedkoop in het rijden zolang ze geen brandstof verbruiken. Zodra de motor aanslaat is het afgelopen met de pret.
En gezien de trage ontwikkelingen in de accu’s kunnen we enkel stellen: autorijden kan extreem goedkoop als je afstanden aflegt die op de fiets ook te halen zijn. En zelfs dat kan goedkoper: fietsen.
mout zegt
@Jochempie: Dat dacht ik ook altijd. Tot ik met iemand in zijn Prius meereed, en ik de auto op de snelweg geregeld gebruik zag maken van de electra. Juist op vaste snelheid zag je de balans tussen benzine en electra geregeld wisselen. Verbruik op die snelheid rond de 1:27 volgens boordcomputer. En ja, die is 10% optimistisch. Maar dat is ie bij mijn 2.4 benzine ook.
pedro zegt
een grote flop …
mss redden de premies de ampera …
Raptor zegt
Ik weet nog dat een eeuwigheid geleden de eerste LCD TV’s geproduceerd werden. Kostprijs van >20.000 Euro en beeld dat slechter was dan van een CRT beeldbuis. En waar staan we nu?
JJoris zegt
In Nederland is de benzine veel duurder dan in de VS. Als je op stroom rijd vermijd je een hoop accijnzen en is er in Nederland veel sneller winst te boeken.
Timmie zegt
Voor de introductie moet je dit soort dingen wel zwaar overhypen, anders flopt het. Het is dan aan de consument om dat hypen af te straffen. Ik ben er zeker niet rouwig om als dit model afgekraakt wordt.
Laus zegt
Dat beeld is nog steeds slechter. Wel eens een fatsoenlijke plasma bekeken?
Ik denk dat er aan de Volt 1.0 nog een hoop te sleutelen en verbeteren valt. Maar ze moeten ergens beginnen.
Megakix zegt
Overheidsgestuurde economie = kwaad ! Stel dat wij in Nederland (vlak land) in staat zijn overal oplaadpunten te plaatsen, dan blijven de volgende vragen wijdopenstaan:
1) hoe gaat dat in de Ardennen, Pyreneën etc ?
2) wat kost het aan ‘kolen’ om een auto fatsoenlijk op te laden ? Kortom, verlegging van het probleem ?
3) wordt de CO2-tax uiteindelijk vervangen door een tax op milieubesmettende batterijen ? (ja dus…)
4) waarom zou ik (zie filmpje) elk halfuur gaan bijtanken…met dientengevolge extra wacht-oplaadtijd ?
5) CO2 = onschadelijk….wat doet een magnetisch electroveld om een auto met de gezondheid van de mens ?
6) stel dat we ‘mobiel’ kunnen opladen, door lussen in het asfalt; wat is de extra uitstoot om alle snelwegen hierop aan te passen ? En wat doet dit met stralng (denk aan GSM’s) voor de burgerij ?
Het wordt daarom uiteindelijk óf een flop….óf een succes met na 20 jaren een schrikbarende constatering dat de overheid z’n huiswerk nooit goed gedaan heeft !
Robert B zegt
@Megakix:
Duhh….
1) in de Ardennen hebben ze geen stroom…. Kansloze opmerking!
2) Stroom laat zich prima op milieu-vriendelijke wijze opwekken, hetzij Foto-voltaisch, hetzij mbv wind.
3) Batterijen zijn maar een middel. Die kun je perfect recyclen.
4) Dombo! Daarom heb je dus die range extender.
5) CO2 is niet onschadelijk. Het zorgt mogelijk voor opwarming.
6) Loop jij op de snelweg? A) Volgens mij is zo’n auto nog steeds een kooi van Faraday en B) ik neem aan dat mocht het ooit zover komen, de segmenten wel dynamisch aangezet worden zodra je wilt laden.
Dit is een prachtig nieuw stuk techniek, helemaal aan het begin van de ontwikkeling.
Wat ik zeker prachtig vind, is de stilte. Je kunt dadelijk de meeste km’s van je woonwerk verkeer zonder brommende benzine of diesel rijden. Dat lijkt me pas een verademing.
En ja, ik ben niet roomser dan de paus, ik heb zelf ook een barchetta met RVS Supersprint en open luchtfilter, dus ik weet zeker te genieten van een mooi motorgeluid, maar voor mn daily commute zou ik liever wat minder lawaai aan mn kop hebben, nog los van het kosten aspect. Geef mn geld liever niet aan een stelletje malle Arabieren die er alleen maar wapens van kopen en extremisten mee sponsoren. Het groener worden van onze wereld is GEWELDIG voor onze economie. In plaats van dat we geld exporteren, investeren we het dan in zonnecel fabrieken die hier staan, in auto-fabrieken die hier staan, in windmolen-fabrieken die hier staan.
Vergroening is een kans, geen bedreiging. Zie de toekomst zonnig in en sta er open voor.
Megakix zegt
@Robert B: nja…jouw opmerkingen nopen mij tot terechtwijzing, want jouw interpretatie van mijn vragen zijn van dusdanig kwaliteit, dat een verhoogde dosis NOX-uitstoot er niets bij is :lol:
1) probeer het nog eens te beantwoorden…kortom, wáár laad je je auto dan op…kommaar…
2) Mooi gevonden woorden, maar deze wijze van energieopwekking staat nog in de kinderschoenen en huppelt vrolijk mijlenver achter de overheidsstimulans aan…nog n’s, wáárdoor wordt momenteel (voor 90% !) stroom door opgewekt..kommaar…
3) Het proces van recycling is geheel anders dan die in jouw rommelende-opwind-bunny….hoe vind de opwekking van materiaal plaats ? Precies ! Hoe vind de verwerking náár een batterij plaats ? Precies ! Hoeveel energie kost recycling ? Precies…nog n’s…
4) Schelden…nieuwigheid van jou denk ik. Je hebt blijkbaar het filmpje niet gekeken ? Doe nog maar n’s…enja, range-extender…maar zijn we er dan al ? :lol:
5) Een discussie over opwarming van de aardbol door CO2 is (oh nieuwkomer op deze site…) volledig weerlegd in eerdere blogs. Vind het niet relevant om jouw spaarzame kennis hierin te verruimen.
6)Goed punt. Je enige overigens.
IksEm zegt
@Megakix:
2) Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar ik heb er hier mijn Oost-Vlaamse Electrabel factuur eens bijgehaald: 32% fossiele brandstoffen (waarvan 23% aardgas), 61% nuclear. Max. 9% kolen dus.
Robert B zegt
@Megakix:
Oh, die uitdaging durf ik wel aan hoor.
1) Zo moeilijk is het niet om een oplaadpunt te plaatsen. De infra is er al, ieder gehucht heeft stroom, de data mbt het verbruik van stroom kun je via umts/gprs/3g terugsturen naar de provider. Je probleem is dus een non-issue.
2) Foto-voltaisch staat op het punt om break-even in vergelijking met kolen en nucleair. Op dit moment worden er overal in de wereld grote hoeveelheden fabricageprocessen voor zonnecellen gebouwd. Door deze schaalvergroting zal de prijs van cellen gaan dalen. Denk aan bijvoorbeeld Schouten glas in Venlo, en zo zijn er met name in het voormalige Oost-Duitsland ook nogal wat fabrieken die net af zijn, of binnenkort online komen.
Het is niet voor niks dat de Duitse overheid de subsidie op zonne-energie verlaagt. Deze subsidie was er in eerste instantie om een gelijk speelveld te creëeren, zodat solar kon concurreren met niet-groene energie. Nu de slagkracht van solar beter wordt, en hierdoor de prijzen per kw/h dalen, kunnen ook de subsidies omlaag. Het mooie aan het solar verhaal is ook de kleinschaligheid. Het is voor de energiebedrijven, wat p2p voor de muziekindustrie is.
Inderdaad, 90% van de energie is nog niet duurzaam. Maar 10 jaar terug was dat 98%. Waarom zou je er op tegen zijn? Meer per kw/h ga je waarschijnlijk niet betalen, de bedrijfszekerheid van het grid neemt door de kleinschaligheid toe (al is dat nu nog wat lastig, geef ik toe). En je kosten per KM gaan op de wat langere duur dalen.
3) Vrijwel alles uit een accu kun je recyclen. Bovendien, wat is het alternatief? In een auto rondrijden, met olie die steeds moeilijker te winnen is, met prijzen die naarmate China en India meer gaan verbruiken steeds hoger worden? Een prachtige uitspraak in dat kader vind ik: De steentijd eindigde ook niet omdat de stenen op waren…
4) Waarom zou je m elk half uur aan de lader moeten hangen? Als ik mijn km gebruik bekijk; 80% van mn km’s kan ik elektrisch maken. Mijn woon-werk is 60km per dag, op mn werk zit ik op een bedrijventerrein, waar de auto’s voor een deel tegen het gebouw staan. Een gaatje boren, wat kabel trekken en je hebt een oplaadpunt buiten. Kan ik 100% van mn woonwerk elektrisch / goedkoop.
5) Hier was ik al voorzichtig in. We weten dat CO2 voor het vasthouden van warmte zorgt, maar da’s het enige wat we weten. Daarom was ik ook heel voorzichtig. Er zijn zoveel variabelen, dat je idd niet zondermeer kunt zeggen dat het zo is.
Natuurlijk zijn er problemen, natuurlijk is elektrisch rijden ook niet ideaal, en zorgt het weer voor andere problemen. Maar we moeten toch wat. Dat olie niet onbeperkt is staat vast, dus zou het niet slim zijn als we ervoor zorgen dat we als samenleving problemen aanpakken voordat we klemlopen?
We hebben de zure regen ook opgelost gekregen. En zo zullen we ook andere uitdagingen aan moeten gaan.
Ik ben ook best wel een petrolhead gezien wat ik rij. Ik ben ook niet van de ‘je moet dit en je moet dat’, maar ik denk dat je mensen wel een keuze moet kunnen geven. En als je als overheid, door het creëeren van positieve stimulansen de beste keuze kunt bevorderen, dan is dat toch alleen maar prettig?
autogek123 zegt
@Megakix: Beste Megakix, Hier wat antwoorden op je vragen ( al ben je bij voorbaat het al niet eens met de antwoorden):
1: In de Ardenne hebben ze ook gewoon stroom dus kunnen ze daar laadpalen plaatsen.
2: Om stroom op te wekken produceer je gemiddelt 400gr CO2 de kWh. Dus voor 100km te rijden krijg je 8960 gr CO2 uitstoot. Bij dezelfde 100km op benzine (2400gr de liter) heb je een CO2 uitstoot van 15260 gr. Daarnaast zou je stroom 100% CO2 vrij kunnen opwekken, benzine kan je niet schoon krijgen.
3: Weet je hoeveel vervuilingstax/belastingen er al op je stroom zit? Meer dan op je benzine. Dus dat wordt al gecompenseerd.
4: Bij gewoon gebruik kunnen de meeste gewoon elke dag naar het werkt en terug op 1 lading en met snelladers en bv laadstations op de werkplek ( wat steeds meer zal plaats vinden) hen je dus niet zoveel problemen als jij en vele anti’s aangeven.
5: CO2 is onschadelijk in normale hoeveelheden. CO2 in de veel te grote hoeveelheden die de mensheid de laatste jaren produceert is duidelijk wel schadelijk voor de leefomgeving en het milieu.
6: De straling waar jij het over heb is zo klein dat het niet schadelijk is voor de gezondheid. En hetzelfde geld voor de zogenaamde GSM schade. Dat is allang achterhaalt.
michel zegt
Deze auto zal het alleen al door de veel hogere prijs t.o.v. de Toyota en Honda hybrides geen succes worden. Toyota komt met een plug-in variant en deze zal naar verwachting goedkoper zijn dan de Volt/Ampera.
Met mijn Prius 2 rij ik thans in deze bare winterse omstandigheden 1:16,6 en in de verder in het voorjaar en zomer 1:20. Prima waardes.
Oli4k zegt
@michel: Dat verbruik valt dus eigenlijk heel erg tegen. Ok, niet te vergelijken maar ik doe het toch: mijn eerste auto was een Ford Fiesta uit ’92 die nooit onder de 1:20 verbruikte, hoe je best ook deed. Ik snap niet waarom je met al die accu’s (lees: ballast) rond zou gaan rijden als het zo weinig oplevert.
michel zegt
@Oli4k:
Voor 60% stadkilometers, en verder autobaan, is dat met normaal rijden, meer dan prima. Kijk eens wat men claimt bij de polo BM en wat het in werkelijkheid is.
@Fiesta, wat weegt die auto? is toch een veel kleinere auto!
Priuslover zegt
Een Prius maakt nu al gehakt van deze volt/ampera! Way to go!
Gert zegt
@NicoLauda
Niemand haalt 1:25 in een Prius….??? Sinds kort is er een zoek machine op internet die ze google noemen. Daar kun je heel snel heel makkelijk allerlei informatie mee vinden….
Mensen die niet auto kunnen rijden halen inderdaad de 1:25 niet, dat is wat anders. Die denken dat omdat ze een prius rijden ze 1:30 gaan rijden ongeacht hoe ze rijden. Zo werkt het dus net ff niet.
RND zegt
relatief gezien ( t.o.v. de standaart AM rommmel) is dit best een prestatie… maar gaat het niet redden bij de Aziaten.
ik wacht nog even met inversteren tot een producent een LENR( ivv Cold fusion ofzo) in een EV bouwt.
laurensje zegt
Het argument tegen deze auto’s is dat voor het geld meer milieuwinst te behalen is. Bijvoorbeeld door inderdaad in de condities dat een EV wel enigszins gunstig is qua gebruiksrendement, de fiets of het OV te nemen, en het vele geld dat je dan overhoudt gebruiken om je huis beter te isoleren. De batterijen worden ook wel beter als we ze gebruiken in mobiele energievreters zoals iPads ed.
De Leaf/Volt’s kunnen ingezet worden als taxi’s, daar verdienen ze zich al wel terug. Waarschijnlijk komt VW binnenkort wel met een echt geschikt ontwerp, het zijn tenslotte Duitsers (alhoewel men daar ook kwistig met nutteloze subsidies strooit).
Beetje Verward zegt
@Laurensje
Fijn dat je de wereld probeert te verbeteren.
Alleen de mensen gaat niet vaker fietsen of met het OV. Eerder steeds minder en meer met de auto.
En dan is het goed als er auto’s komen die in steden e.d. minder vervuilen.
En de meeste mensen hebben ook geen auto voor de stad EN een andere auto voor de lange afstand.
Daarom is het goed als er auto’s komen die in beide situaties goed uit de voeten kunnen. En daarom is het goed dat er hybides ontwikkeld worden.
wimbers zegt
@Beetje Verward: Als je ziet hoeveel mensen er een 2e auto hebben kan ik me juist voorstellen dat er een enorme markt is voor kleine 100% electrische auto’s zonder bijtelling, zonder belasting etc. ik zou zonder knipperen de auto van mijn vrouw, waar zelden meer dan 100km in 1 rit mee wordt gereden, inruilen voor een electrisch model mits ik deze in nederland overal kan opladen met een snellaad systeem (bij openbare gelegenheden, zoals zwembaden, supermarkten, parken, parkeergarages etc) voor de langere ritten naar familie, vakanties etc heb je er dan nog een normale of hybride auto bij. No problems there!
Laurensje zegt
Jij loopt echt alleen maar voor eigen parochie te preken… heb je geadviseerd geld te investeren in EV shops LOL
Hoe was het ook weer: onder valse voorwendselen posten is verboden.
Beetje Verward zegt
@wimbers
Bijna 25% van de Nederlandse huishoudens heeft een 2e auto. Best veel. Maar voor die andere 75% is het natuurlijk wel handig wanneer die iets hebben wat in de stad ultra schoon is en ook voor de lange afstand goed bruikbaar is.
lavrijsen zegt
test gezien in het programma”VOLT” op de vrt?
PRIUS verbruik meer dan 8L/100 Km
Mercedes 320 verbruik 5,8L/100 Km Hoe groen is een GROENE wagen?