Hoewel het er toch erg op begon te lijken dat we volgend jaar een nieuwe Christijan Albers in de Formule1 te zien zouden krijgen, heeft de Nederlandse coureur Giedo van der Garde bot gevangen voor wat betreft een zitje bij het Virgin-team. In plaats daarvan mag de Belg Jérôme D’Ambrosio samen met Timo Glock volgend jaar rondjes rijden in de achterhoede van het Formule1-veld.
Zoals inmiddels wel bekend is red je het meestal niet alleen met talent in het miljoenenbal dat Formule1 heet. Een flinke zak geld op tafel smijten kan helpen. Aangezien van der Garde zo’n 1,3 miljard euro achter zich heeft staan in de vorm van de vader van zijn halve trouwboek, Marcel Boekhoorn, zat dat wel goed. Het mocht echter niet baten, de Belgen trekken dit keer aan het langste eind. Op zich kan ik daar vrede mee hebben: wij Fortis, zij een stoeltje in de Formule1. We’ll call it even.
Hoe D’Ambrosio het voor elkaar heeft gekregen zal altijd een geheim blijven, maar op zich is het wel prettig om te zien dat het kennelijk niet alleen maar om de flappen gaat. D’Ambrosio neemt volgend jaar de plek van Luca di Grassi in als tweede rijder voor Richard Bransons raceteam, zo melden onze zuiderburen van Sporza.
Over Branson gesproken: binnenkort kunnen we een leuke actie van de miljardair en eigenaar van Virgin Airlines verwachten. Als gevolg van een verloren weddenschap met Tony Fernandes (de eigenaar van het Lotus F1-team én eigenaar van Air Asia) over wiens team er het afgelopen seizoen het best zou presteren, zal Branson op 21 februari 2011 op de Air Asia-vlucht van Londen naar Kuala Lumpur als stewardess op komen draven. Alsof dit nog niet vernederend genoeg is, zal hij in stijl gekleed gaan: met make-up en in vrouwenkleren. Dat is andere koek dan waterskieën met een naakt supermodel op je rug.
Foto credit: Eytl, Flickr Creative Commons.
laurens324 zegt
gelukkig kiest men niet alleen voort geld, zal de F1 ten goede komen om goede rijders in te zetten ipv rijke snobs
jk733 zegt
yes!
fab zegt
we wisten natuurlijk al dat Belgen beter kunnen rijden dan Nederlanders maarja met zo een wegdek hebben we goed kunnen oefenen
Mika zegt
@fab: Hahaha Briljant haha..
Tarrel zegt
super!
Hupke zegt
Dat de beste en niet de rijkste gewonnen heeft is wel leuk. Al kunnen ze beiden waarschijnlijk wel een stukje sturen.
Robbie Hifi zegt
Onze Belgische vriend zal ook de nodige Euro’s meebrengen. Virgin heeft het spelletje ook leuk meegespeeld, waarbij het vermogen van Van der Garde en co een pressie middel is geweest. Hierdoor heeft D’Ambrossio harder gezocht naar pegels en het budget opgeschroeft.
That’s F1!
Arie op Safarie zegt
Gelukkig dat Talent het wint van het geld …..
mikatjuh zegt
Giedo van Der Garde kan wel degelijk goed rijden, ook is er nog geen sprake dat hij niet een stoeltje bemachtigd in de F1. In een ander nieuwsartikel verteld hij dat hij nog in onderhandeling is met andere teams.
savipe zegt
Het zou wel mogen na 17 jaar wachten eindelijk nog eens een belg aan de start, hopelijk maakt het zijn carriere ipv kraken…
fab zegt
@savipe: 16 jaar ;)
Neptukker zegt
4991 zegt
@Neptukker:
@Neptukker:
hahaha, dacht ook ineens aan die foto :P
xilver zegt
Ouch, die van Fortis steekt wel :p.
Eindelijk weer een Belg in de F1, ben benieuwd wat hij er van bakt. Overigens wil ik Branson wel zien op dat vliegtuig :D Multimiljardairs met hunne gekke weddenschappen.
Stijn zegt
“Wij Fortis, zij een stoeltje in de Formule1. We’ll call it even.”
Heb ik iets gemist? Volgens mij ligt het hart van Fortis echt wel in Franse handen…
w0o0dy zegt
@Stijn: kennelijk heb je gemist dat Fortis niets mer voorstelt? De ABN-AMRO tak is in Nederlandse handen en het kleine restje in handen van de fransen… en de schulden en wat andere rommel blijft in Belgie…
Waxweazel zegt
@w0o0dy:
Ligt Fortis Nederland niet in verwikkeling met verschillende rechtszaken .. ?
Geloof het maar dat wij Belgen heel erg gelukkig zijn dat we van Fortis vanaf zijn !
w0o0dy zegt
@Waxweazel: ja eerst maken de belgen er een puinhoop van door met cijfers te rommelen en een veel t grote partij te willen kopen met een krakkemikkige constructie en financiering en als het dan fout gaat dan hebben de nederlanders die voorkomen dat de boot zinkt het fout gedaan want de prijs bij de reddingsoperatie was te laag…. calimero houding… Wil je iemand aanklagen dan moet je de sufferds bij de toenmalige Fortis Belgie top aanpakken en je afvagen of je zelf geen boter op het hoofd hebt omdat je met die stompzinnige overname hebt ingestemd… maar goed dat heeft allemaal niets met F1 te maken.
Stijn zegt
@w0o0dy:
En in Nederland was de steun (96% stemde voor de aandelenemissie) voor de overname van ABN Amro groter dan in België…
Stijn zegt
@w0o0dy:
Als jij wat naar Frankrijk is gegaan een restje noemt. Het heeft BNP Paribas wel toch grootste bank ter wereld gemaakt. (http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_financien/BNP_Paribas_grootste_bank_ter_wereld.8983422-3095.art?highlight="bnp%20paribas")
Tevens lag het (ondersteunende) zwaartepunt van Fortis in Brussel. Wat met zich meebrengt in Nederland aan de funderingen moet worden gewerkt voor ze zelfs maar kunnen denken aan groeien.
De Nederlandse overheid heeft de boel opgeblazen maar uiteindelijk is alles rechtvaardig verlopen en zijn we er het beste vanaf gekomen.
w0o0dy zegt
@Stijn: 11 miljard waarde voor het deel dat naar BNPParibas ging tov 16,5 voor het Nederlandse deel (wat vanwege de acute problemen een lage waardering was…) Dus ja… rest is op z’n plaats, Fortis NL is waarschijnlijk bijna 2x zo groot.
Stijn zegt
@w0o0dy:
Door de paniekverkoop van de Belgische regering was die verkoopprijs van het deel dat naar BNP ging was ook geen overschatting hoor. Maar 11 is geen rest in vergelijking met 16,5.
(http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/1102586/2010/05/06/Omzet-BNP-Paribas-stijgt-met-11-5-miljard-dankzij-Fortis.dhtml)
Voor BNP Paribas (grootste bank ter wereld dus) is België al de tweede belangrijkste markt. Fortis is op zijn eentje verantwoordelijk voor de omzetgroei van de groep in het eerste kwartaal, geeft topman Baudouin Prot toe.
“Onze inkomsten stegen in het eerste kwartaal met 21,7 procent tot 11,5 miljard euro. Zonder de overname van Fortis waren onze inkomsten stabiel gebleven. Het is dus legitiem om de voorstelling van onze kwartaalresultaten in Brussel te houden”.
Het deel van Fortis dat naar BNP Paribas is gevloeid is dus zeker geen kleine garnaal en staat (en stond al zéér snel) helemaal terug op de rails…
vale46 zegt
Ik ga hier niet zoals de andere reageerders beginnen zeggen dat de ene beter kan rijden dan de andere want daar heb ik geen flauw idee van!
En eigelijk, waarom is de ene beter dan de andere?
Ik ben gewoon blij dat er nog eens een Belg in de F1 mag rijden! Hopelijk kan hij goed mee met de rest van “de nieuwe teams” en kan hij zich een beetje opwerken.
Want in België is het zeer slecht gesteld met de interesse in de autosport! Ik wil dat dit echt gaat veranderen, & hopelijk kan D’Ambrosio de Belgische autosport nu een flinke duw in de rug geven!
blogger zegt
Ben benieuwd hoe D’Ambrioso het ervanaf ga brenge. Eindelijk weer is een Belg in de F1!! Khoop dattie er wat van bakt in het harde F1-wereldje
w0o0dy zegt
Leuk zou zijn al ze beiden in de F1 terecht komen en een beetje gelijkwaardig materiaal mogen gebruiken… NL vs BE zou een aardige extra dimensie zijn.
mclarenf1 zegt
Hij heeft 5 miljoen moeten meebrengen! DAt is extreem weinig naar f1 normen!
Niels zegt
GP2 2010:
7 Giedo v/d Garde – 39 punten
12 Jérôme d’Ambrosio – 21 punten
GP2 2009
7 Giedo v/d Garde – 34 punten (Rookie)
9 Jérôme d’Ambrosio – 29 punten
*kuch* idd, het talent heeft de doorslag gegeven…..
mclarenf1 zegt
@Niels:als je de gp2 een beetje gevolgd hebt weet je ook dat d ambrosio met een minder betrouwbare wagen reed!
Niels zegt
@mclarenf1:
Auto’s zijn van de zelfde leverancier dus die gaat niet op. Als iets stuk gaat wil het lang niet altijd zeggen dat de auto onbetrouwbaar is, coureur kan ook te lomp zijn. En dan nog 2 jaar achter elkaar waarvan het 1e jaar van een Rookie klop krijgen….
4991 zegt
@Niels: Jalours?
mclarenf1 zegt
@Niels: zelfde dallara chassis en zelfde renault motor. Ik wist niet dat dat de enige delen waren van een gp2 wagen :p
Gregorius zegt
@Niels: Mindere klasse,
minder geld
dus beste manager?
fab zegt
@Niels: hij komt toch elk jaar dichterbij :d
bengelke zegt
Gelukkig, dan zien we eens hoe een belg michael schumacher klopt
;-)))))))
tja, virgin had de keuze, d’ambrosio voor het talent, v/d garde voor het geld.
Juiste keuze, mijns inziens
maja, denkelijk kan virgin maar strijden voor de laatste 2 startrijen. Of zouden ze 1 en ander besproken hebben met Eric Bouillier?
bengelke zegt
@niels:
maar ons jerommeke kon dit sezoen een overwinning op zen repertoire bijschrijven. v/d garde scoorde alleen ma punte, as die wa voor hem reden uitvielen
Niels zegt
@bengelke:
Alleen maar door de reverse grid op Monaco, anders komt hij ook niet in de buurt.
Wil niet zeggen dat Giedo nu een goede keuze was geweest, maar stellen dat die Belg het door z’n talent heeft gehaald slaat ook nergens op. Zijn er wel andere coureurs die eerder aan bod komen.
joshOdutch zegt
Toch jammer, Maar die D’Ambrosio spreekt zeker ook geen vlaams/nederlands? Zit er een belg in een f1 auto is het zo’n franse baardaap! :P
4991 zegt
@joshOdutch:
Zeker niet te vergeten: “Eendracht maakt macht”. Of ben je een Nederlander?
robbie zegt
Gelukkig geeft Giedeo de hoop nog niet op ;)
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/249597/van-der-garde-we-geven-nog-niet-op/
Wellicht dat hij een stoeltje bij Force India inpikt?
http://f1totaal.nl/nieuws-mainmenu-30/7553-van-der-garde-wint-zaak-van-force-india.html
PfBee zegt
@laurens324: Die begrijp ik niet. Deze prutser heeft 3 jaar in de GP2 en Asia Series gereden en is welgeteld tot 1 overwinning gekomen. Van der Garde is duidelijk beter dan deze flapdrol dus dan kan het hier alleen maar om geld gaan.
Sracerr zegt
Virgin racing???, laat me niet lachen, stelletje prutsers.
soort zoekt soort, altijd zo geweest zal altijd zo blijven.
Eric zegt
Giedo hoeft zich geen zorgen te maken wat hij doet NA z’n carriere. Leven op kosten van vrouwlief!!!
Schoonpapa houd z’n zakken dicht. Heel verstandelijk van hem. Nog een proefjaar voor schoonzoon en wat is nu één jaar!!!
Ascari zegt
Ach ja… Ze zeggen altijd dat je zo goed bent als je laatste race. En laat Giedo het nou net in die laatste race voor elkaar krijgen om 3 drive trough penalties te verzamelen in ong 25 rondjes.
Nuff said imo
stratos zegt
Niet vergeten dat D’Ambrosio ook lekker rijdt met niet-F1-slakken: http://www.sporza.be/cm/sporza/auto_motor/F1/101117_DAmbrosio_Young_Driver_Test
4991 zegt
@stratos: Ik dacht dat hij een snellere tijd had gereden als Vettel?
shapebe zegt
Man wat een gefrustreerde mensen lopen hier toch rond.
Akkoord Giedo heeft meer punten, kijk naar zijn teamgenoot (perez) die met dezelfde wagen dubbel zoveel punten heeft.
d’ ambrosio zit al jaren bij dams en dat dit een slecht team is, is algemeen geweten. (it’s all about the money en zijn managementbureau)
België heeft nog een talent namelijk bertrand baguette die zelf de world series by renault op zijn naam heeft, maar ook daar weer de geld kwestie.
Dus TALENT wint nu eindelijk eens van geld.
lars zegt
@shapebe: Giedo heeft ook de world series gewonnen, in 2008.
En ga nou niet lopen zeggen dat het aan het materiaal lag voor D’Ambrosio. Van der Garde z’n motor heeft het hele seizoen lang kuren gehad en liep soms 10 km/u langzamer dan normaal.
Ik zit hier niet Van der Garde te verdedigen maar om nou maar meteen te roepen dat talent van geld heeft gewonnen is wel heel kort door de bocht. Vergeet niet dat Giedo wereldkampioen karting is geweest.
Timpreza zegt
@Niels: Die punten zeggen niets, vergelijk hem eens met zijn teammaten, dan heb je het over hetzelfde materiaal.
DAMS is de laatste jaren afgezakt naar een ondermaats team.
D’Ambrosio heeft toen hij teammaat was van Kobayashi laten zien dat hij de betere was.
Toen ze voormalig GP2 kampioen en ex-F1 Grosjean er dit jaar in lieten racen kon zelfs die ook niet aan D’Ambrosio tippen.
Hij reed zonder eerdere F1 ervaring in de vrijdagtraining van de F1 eind dit seizoen meteen tijden die Glocks tijden benaderden.
Geen kleine opgave met het testverbod… Zie maar wat Badoer en Fisichella deden toen ze vorig jaar Massa moesten vervangen. Die hadden dan wel F1 ervaring, en bengelden met een Ferrari achteraan.
Hij had meteen een goede verstandhouding met het team, en brengt het gevraagde budget mee. Nog redenen nodig?
Schitterend dat talent tegenwoordig nog de bovenhand kan halen boven geld, en dat bij een klein team. Respect.
Humanspectrum zegt
De kern van het artikel staat in de eerst zin, mijns inziens:
“Hoewel het er toch erg op begon te lijken dat we volgend jaar een nieuwe Christijan Albers in de Formule1 te zien zouden krijgen, heeft de Nederlandse coureur Giedo van der Garde bot gevangen voor wat betreft een zitje bij het Virgin-team.”
Weet niet precies hoe goed of hoe slecht Van der Garde rijd en dat komt omdat hij al vervelend op mij overkomt. Ik knik daarom maar al te graag ja als hij de nieuwe Albers wordt genoemd. Iedereen weet nog wat die voor indruk maakte met zijn rijden. Gelukkig heeft Virgin ja gezegd tegen een Belg en ons Ollanders wellicht een afgang bespaard.
Henk zegt
Ik denk dat jullie een foutje maken door te zeggen dat Giedo 1.3 miljard euro’s mee bracht.
Want als hij die had te besteden dan koop je een heel team op.
Zal dus wel 1.3 miljoen zijn.
Patrick zegt
De vraag is of Giedo dit wel erg zou moeten vinden….je kan je nou niet echt in de kijker rijden in een Maagd! Beter uitstellen en wachten op een team met betere vooruitzichten zoals een Force India of Lotus Renault.