Het blijft onverminderd opletten op de Nederlandse wegen. Na een flinke portie verse sneeuw en met temperaturen die nog steeds onder het vriespunt liggen is alertheid geboden. Als zelfs de vrachtwagens al bij bosjes omvallen hoef je geen hersenchirurg te zijn om te beseffen dat het verraderlijk glad is. Rijkswaterstaat probeert massale schuivers vandaag te voorkomen met een ‘snelheidsdeken’: dit is een tijdelijke maximumsnelheid van 50 km/u op de autosnelwegen.
Rijkswaterstaat omschrijft de staat van de Nederlandse wegen als ‘zwart maar glad’. Dit is mooi vakjargon voor een weg die schoon lijkt te zijn, maar toch ijzelplekken kan vertonen. Uiteraard wordt er met man en macht gestrooid, maar tegen de gladheid valt niet op te strooien. Aangezien een appèl op het gezonde verstand van de automobilist door de beterweters en zelfoverschatters onder hen toch genegeerd wordt is de snelheidsdeken over bepaalde delen van Nederland uitgerold.
Via de matrixborden wordt de nieuwe informatie naar de burger doorgecommuniceerd, en het mag duidelijk zijn dat het hier niet om adviezen maar om verplichtingen gaat. De hoop is dat als over een paar uur de avondspits begint, de opstoppingen door ongevallen zullen meevallen. Het autoblog-advies van de dag is: ‘hou de glimmende kant boven’. En blijf vooral uw strapatsen in de sneeuw op autojunk uploaden.
Tim zegt
Net over de A8 en A9 gereden waar volgens RWS de maximum snelheid op 50 km/u zou moeten liggen. Voor beide wegen geldt dat het slechts kleine stukjes zijn om er (vooral) op de linkerbanen nog grote plakken ijs liggen.
rick zegt
het is echt gevaarlijk glad!!! prima aktie om de snelheid lager te maken
Alwood zegt
is nog iets als iedereen ook daadwerkelijk 50 rijdt, en er niet weer een paar peeps tussen zitten die 20 of 30km/u eigenlijk ook wel heel fijn vinden. Verder mag 80km/u op een recht stuk snelweg ook écht geen probleem zijn, zeker niet als je wél op winterbanden rijdt.
kavishdt zegt
@Alwood: Dusdat!!
xilver zegt
@Alwood: Doen zoals Duitsland… winterbanden verplichten…(en nu lekker antigroen: 4×4 promoten in zulk weer). Goed gerief helpt al enorm veel.
frank zegt
ik ben afgelopen weekend naar rotterdam heen en weer gereden vanuit hilversum, veel borden met 50, maar niemand rijdt 50
ik snap het idee wel, maar als 20% van de mensen gewoon 120 gaat rijden, houdt de rest 50 ook niet meer vol…
Nimbus zegt
@Alwood: Hear hear!!!
911GT2 zegt
Gisteren tijdens de sneeuwbuien prima 100 kunnen rijden, op zomerbandjes ja! Als het wat spannender wordt gas lossen en niet als een idioot op de rem stampen doet meer dan overaal 50 gaan knorren!
Op een rechte weg kan er weinig fout ald je gewoon met de cruise control op 100 doortuft. Ver vooruit kijken en de auto laten rollen als er zich in de verte dingen bevinden waar je even voor op moet letten!
We rijden als idioten als het sneeuw, en juist die idioten met 30 of 40 op de snelweg maken het levensgevaarlijk!
Wim zegt
Wat een bullshit allemaal, gewoon winterbanden verplichten met die handel!
k_man zegt
@Wim: Ja, leuk. Alleen maakt wel of geen winterbanden niks uit op ijs. Wel op sneeuw.
norge zegt
@k_man: Hier in Noorwegen zijn winterbanden verplicht en rijden we op IJS en sneeuw op normale snelheid verder.
Jaja winterbanden zijn ook beter op ijs.
Griffin zegt
@norge: in tegenstelling tot de Scandinavische winterbanden zijn de winterbanden hier in NL geen spijkerbanden.
stefan82 zegt
@Griffin: Het ging over de comment van k_man dat winterbanden niet zouden helpen op ijs wat natuurlijk absolute bull-shit is.
Winterbanden helpen onder alle winterse omstandigheden… bla bla, temperatuur, bla bla 7, bla bla, sneeuw, ijs, bla bla… prima.
norge zegt
@Griffin: Mijn winterbanden zijn spijkervrij,hier zijn beiden “type” in gebruik.
tom zegt
Of gewoon – in navolging van Duitsland – winterbanden verplicht stellen in de winter. Voorkomt een hoop ellende.
valleyman zegt
50 per uur, is dat niet wat overdreven? :-)
Ik bedoel maar, mensen die niet kunnen rijden in de sneeuw/gladheid/vettige pap vol vuil strooizout zijn tegen 50 ook gevaarlijk (zowel voor zichzelf als voor anderen).
Mensen die deze kunst wel beheersen gaan uiteraard geen 50 rijden, zoals Alwood zegt, 80 per uur is echt mogelijk, kijk gewoon uit wat je doet, concentreer je en ken je wagen.
Jurrian zegt
Daar word je toch niet goed van. het stikt al van die mietjes die met 50 over de weg slowen. gaan ze het ook nog verplichten. nu word de spits helemaal 1 groot drama. iedereen die niet harder als 60 durft op een rechte weg moet gewoon lekker thuis blijven. wat een stomme regel.
Pim21 zegt
Zaterdag heen naar Zeeland vanuit Amsterdam en Zondag terug met zomerbanden. Echt nergens een probleem gehad behalve een stukje Den Haag en de binnenstad van Middelburg. Verder is het allemaal uitstekend te doen.
MDV zegt
Hoe kan het dan dat in Duitsland alle wegen schoon worden gehouden, en hier niet????????
bozewolf zegt
Duidelijk weet het AB publiek weer alles beter. Wat een stomme regel, want iedereen hier heeft natuurlijk perfecte wagenbeheersing.
Ha-ha…
wimbers zegt
in duitsland doen ze niet aan zoab, maar aan echt beton op de snelweg… daar gaat geen vocht tussen zitten en dus wordt het niet glad.
daarnaast vegen ze in Duitsland de sneeuw niet over de weg aan de kant, maar schrapen ze het direct van het wegoppervlak de lucht in..
tss68nl zegt
Juist die idioten die hem met 30 zonder knipperlicht onaangekondigd 20 meter voor je op de linkerbaan schuiven als je behouden aan het inhalen bent mogen ze afschieten.
Dat zijn de echte brokkenpiloten, maar degene die 80 reed en er achter op knalt krijgt de schuld.
We zitten gewoon opgescheept met een hoop malloten die werkelijk niet kunnen rijden. Dan is de enige remedie alles maar 50 maken, want mensen beter leren rijden zoals bijvoorbeeld bij onze oosterburen zit er niet in binnen een paar weken ;)
Fiat Coupe zegt
50 is te langzaam voor winterbanden en te snel voor zomerbanden, zeker als je onverwacht een noodstop moet maken.
Va. volgend jaar winterbanden verplichten aub.
Beemy zegt
@Fiat Coupe:
Ja want winterbanden zijn zo goed dat je ipv veilig 40 met zomerbanden beter 60 met winterbanden kan rijden? l.o.l. natuurlijke selectie noemen we dat.
Peter zegt
@iedereen die langzaam rijden afkeurt:
Ah, het lijkt erop dat u de perfecte chauffeur bent en de rest van Nederland als een debiel rijdt. Wellicht kunt u wat aan uw eigen perceptie van gladheid sleutelen. Met 100 over deze gladheid gaat u echt nog een keer een auto of uw leven kosten (ook al kijkt u ver vooruit, nooit gehoord van een noodstop/noodingreep?).
En winterbanden zijn echt geen wondermiddel, omdat men dan weer denkt harder te kunnen gaan rijden (dan loop je toch juist weer meer/evenveel risico?). Ik rijd vast ook niet perfect, maar ik zeik anderen die voorzichtiger doen ten minste niet af.
Samenvatting: Ik vind het goed dat er een max snelheid van 50 is ;)
Vespuci zegt
@Peter: Zonder al te persoonlijk te worden: geitenbreien is echt iets uit de jaren 70/80.
Paar sneeuwvlokken is net als met regen, iedereen op de rem want anders word je oto nat. Heel irritant.
Mijn devies: koop winterbanden (verplicht), kijk uit je doppen en anticipeer, dan komen we prima de winter door.
Vind je het allemaal eng? Zet je auto in je warme garage, leg er een snelheidsdeken over, zet je helm op en start je brommerT of ga lopen.
Peter zegt
@Vespuci:
Je mag me een suffe zeikerd vinden omdat ik vind dat mensen niet zo hard over de sneeuw moeten crossen ;)
Alwood zegt
@Peter: mensen die 20 of 30km/u rijden op grote overzichtelijke wegen zouden beter een dagje niet de auto kunnen pakken…
Er ligt nog altijd heel veel tussen 20km/u levensgevaarlijk voortsukkelen en 100+km/u door de sneeuw jakkeren.
Winterbanden maken het mogelijk wel veilig 50-80km/u te kunnen rijden waar zomerbanden al snel helemaal geen remweg hebben in de sneeuw en dus ook écht niet buiten de bebouwde kom zouden moeten komen.
Peter zegt
@Alwood: Ik zeg ook niet dat het slim is om 20/30 te gaan rijden op een snelweg. Het gaat mij meer om de mensen die gewoon met 100 doorrijden terwijl de rest 50 rijdt, en zich kapot ergeren aan het overige verkeer.
jip zegt
Vorig jaar was het zo erg toen kon je nog geen 30 km/h halen
lincoln zegt
nogmaals een dikke pluim voor de sneeuwschuiver boys ..
gewoon voorzichtig rijden ..
NIET op vreten aan anderen ..
nou en .. dan ben je een half uurtje later ..
zo groot is NL echt niet hoor ..
Beemy zegt
@lincoln:
Oh ja natuurlijk maakt een half uurtje meestal niet uit, maar er zijn situaties wanneer het wel uitmaakt.. vandaar gwn niet andere mensen in hokjes proppen die wel hardere rijden als jou.
Daarnaast reed ik gister bij Amersfoort waar je ook maar 50 mocht… terwijl 90 ook goed ging.. ging alleen maar niet harder aangezien 50 te hard rijbewijs kwijt is en dubbel te hard auto inleveren is. Misschien werkt de wet dan toch nog een beetje op me…
§tekel zegt
als er mensen zijn die 50 willen rijden, die mogen dat toch best doen op een rechterbaan?
mijn motto is altijd liever iets later thuis dan helemaal niet, en al die malloten die zo graag hard willen rijden,(tegen aanraden in van mensen die er schijnbaar verstand van hebben) dat doe je dan maar op de uiterst linkse baan, zodat ik gewoon met 50/60 kmpu doorkan tuffen op de rechterbaan met mijn zomerbandjes!
Danny zegt
@ Sir Smokalot
Strapatsen?
bozewolf zegt
@Danny: Duitse (en wellicht Vlaamse?) spreektaal voor “streken, toeren, fratsen” etc.
Mooi woord! Strapatsen…
autobandventieldopgroef zegt
De truckers zullen het leuk vinden. Klojo’s die telkens weer 40-50-60 doen en dan weer vertragen.
Dan praat men zwart over de onverdraagzame vrachtwagenchauffeurs.
Alwood zegt
@autobandventieldopgroef: vrachtwagenchauffeurs? die zijn nu toch allemaal sneeuwpoppen aan het maken omdat de truck ‘zomaar’ omgevallen is?
realhustler zegt
Vandaag op de A6, Almere-Leystad: Schoon, maar af en toe glimt er wel wat, vooral links. Als er geremd moet worden kan dat mis gaan. Bleek dus ook, bij lelystad een mercedes overdwars.
Probleem: snelheidsverschil. Vrachtwagens worden gehinderd door te langzame auto’s, daardoor wordt er ingehaald met verschillende snelheden, bumperkleven enzo.
Kunnen we niet met dit weer zeggen: allemaal 80 en afstand houden ? Ook de trucks en oma’s.
Tw zegt
@wim; tegen die platgereden klompen ijs op helpen je winterbanden je ook niet hoor… Als je dan gaat, ga je. Overigens zijn het wel 9 van de 10 x achterwiel aangedreven auto’s die in de rondte gegaan zijn.. Heb al een hoop BMW 1 series gezien… Allemaal van die BMW rijders die denken; ik heb winterbanden dus ik kan wel hard.. NOT .. NB ik rijd nog op zomerbanden en het grootste nadeel is gewoon de remweg.. Voor de rest heb ik nog weinig echte last er van gehad.. We wonen nou eenmaal in een land zo plat als een pannenkoek, dus we hebben weinig heuvels die we af en op moeten…
grimi zegt
@Tw:
Ben niet zo van het radicale “wat een gelul scenario”, maar wat een gelul Tw ;)
Het is schier ONMOGELIJK met een 1- en een 3-serie te spinnen wanneer alles staat zoals het moet staan. DTC/ ASR aan, heet dat. En om nou te stellen dat jij nu net al die rijders hebt gezien, die dat nu uit hadden staan ;)
Het was rete-glad zojuist op de A12. Het “deken”-principe was geactiveerd. Resultaat: iedereen rijdt 120. Waarom? Omdat ingreep te drastisch is. Naar 50 KM/h, daar irriteert zich iedereen aan, waardoor iedereen het massaal negeert. Ik zeg zet die dingen lekker op 70 KM/h en laat ze gevarieerd knipperen en rood worden. Iedereen is gewend aan die vast signaleringstechniek.
Overigens. Ik rijdt ook een 3-serie, meestal zo dwars-gaand als maar kan. Als het kan in ieder geval. Op sneeuwbanden die e c h t wel werken…
i-love-v60 zegt
@911gt2. Tuurlijk, midden in een sneeuwbui rijdt jij 100 en geen vuiltje aan de lucht. Mongool, mafketel em dan de schuld van een schuifer geven aan mensen die langzaam rijden??? Tijd om je rijbewijs in te leveren.
Ik hoop als je te barsten rijdt, je niemand meeneemt.
stefan82 zegt
@i-love-v60: Ok, hij overdrijft natuurlijk (of hij spoort echt niet).
Je hebt 2 factoren echter die het maken onder deze winterse omstandigheden en dat zijn de mens en het voertuig.
De mens bestaat er veel verschillende soorten. Met aan het ene kant de zelfsoverschatters en aan de andere kant de angsthazen. Hier zit gelukkig ook nog veel tussen in.
Helaas veranderen veel, normaal redelijke of gewone chauffeurs met een beetje sneeuw in angsthazen.
Deze angsthazen gaan dan ook nog eens onvoorbereid op pad en vertikken het om winterbanden onder het voortuig te monteren. Wat ze wel doen is op de linkse baan gaan rijden met 30-50 km/uur terwijl de rechtse baan vrij is. Waarom? Omdat ze bang zijn om de witte laag tussen de stroken te doorkruizen. Blijf dan rechts rijden. Ook bij sneeuw en andere winterse omstandigheden zijn de verkeersregels van toepassing, onnodig links rijden is volgens mij nog steeds niet toegestaan.
Naast de mens heb je nog het voortuig.
Rijd je dus met een FWD auto (misschien RWD ook wel, geen idee, nooit mee gereden in de sneeuw) en heb je zomerbanden dan moet je niet te gek doen. Rijd je 4WD met winterbanden (sinds jaar gelukkig) dan kan ik je vertellen is het een totaal andere wereld. Je begrijpt simpelweg niet waar andere mensen zich druk om maken. Je hebt ECHT meer grip. Goed, nog steeds geen reden om gevaarlijke stunts uit te halen en op openbare weg andere mensen in gevaar te brengen maar een belangrijk onderdeel.
Een combinatie FWD+zomerbanden+angsthaas+linkerbaan en een 4WD+winterbanden+zelfsoverschatter kan leuke situaties opleveren op de weg en veel knipperende koplampen, etc.
911GT2 zegt
@i-love-v60: Hahaha watje.
Ik heb geen moment de controle verloren. Of ook maar het lampje van de TC gezien. Anticiperen in dit weer is belangrijk! Ja die mongolen die met 30 links rijden zijn gevaarlijker dan ik met 100 op de rechterbaan waar als het goed is en iedereen goed in zijn spiegels kijkt niets mee aan de hand is.
Onverwacht remmen/ sturen dat is het probleem, maar als je vooruit kijkt en de sukkelaars met 30 niet ineens naar links duiken is dat helemaal geen probleem!
Thijs zegt
Vandaag bij elkaar op m’n zomerbanden gewoon doodleuk 250 km gereden. Donderdag, vrijdag en zaterdag ook en ik heb nergens last van. Ik heb dus ook gewoon 120 gereden. En dan kan je zeggen dat ik een debiel ben of wat dan ook, maar als mensen gewoon wat meer vertrouwen in zichzelf en in de auto hebben kan het allemaal prima.
donvliet zegt
zwaar overdreven die 50 km/h. Als ze er 90 van zouden maken, was het nog wel realistisch, maar dit is gewoon ongeloofwaardig. Daardoor houdt vrijwel niemand zich eraan.
Ongeloofwaardige snelheidslimieten zijn trouwens sowieso een probleem in ons land, ook zonder gladheid. Het enige dat je bereikt is dat mensen de regels niet meer serieus nemen.
jollykart zegt
De kunst bij dit weer is dat je continu je rijstijl aanpast aan de omstandigheden. Op sommige stukken kan je met 150km/h doorknallen en op andere stukken is 50 al veel te hard. Geconcentreerd rijden, anticiperen en continu kijken/voelen hoe glad het is. Op de rechte stukken is het een kwestie van veel afstand houden en geen abrupte stuurbewegingen maken. Het helpt natuurlijk ook om je auto, inclusief dak, goed schoon te maken zodat je niet ineens blind bent door een partij sneeuw op je ruit. Idioten die met 25 cm sneeuw op hun dak gaan rijden moeten ze gewoon gelijk een dikke boete geven.
Freewarefreak zegt
Ik vind het een goede zaak.. rijkswaterstaat is niet achterlijk.. die weten heus wel wat wel en wat niet kan. Dan maar iets later thuis.. wil graag dat mijn auto heel blijft.
Heb je deze al gezien? Dit is toch wel het toppunt van dom.. je zet hem in de versnelling, laat hem met draaiende wielen lopen en dan er uit.. tuurlijk.. enne.. BMW mannen.. hoe kan dit? Daar ligt 5 cm sneeuw.. en hij doet het al niet meer.. ik ben ook een groot BMW fan.. maar dit vind ik eng.. ik wil er ook ooit graag 1.. maar als ik dit zie..
edit: http://www.autojunk.nl/2010/12/de-domste-bmw-crash-ooit/
jollykart zegt
@stefan82 4WD helpt je bij optrekken maar niet bij remmen. Het ‘voordeel’ van een 2wd is dat je bij optrekken weinig grip hebt en dus weet dat je niet te hard moet rijden omdat je de opgebouwde snelheid niet weg kunt remmen.
Bij een 4wd heb je dat geheugensteuntje niet en moet je gezonde verstand je helpen. Ik heb al heel wat 4wd bestuurders gezien waarvan ik de indruk heb dat ze aan het overcompenseren zijn voor de alto’s die met 20km/h op de snelweg rijden.
norge zegt
@jollykart:…Je heb gelijk met je stelling wat betreft het remmen ,maar ook tijdens het rijden geef je gas waardoor je als je over ijs rijd plotseling grip kan verliezen.
4X4 heeft wel dan wel degelijk een voordeel .
En ja ik betrap me er op dat ik stiekum toch harder rij als ik met 4X4 onderweg ben ,ik rij beide systemen dagelijks .
lincoln zegt
voordeel van deze sneeuw-val is ..
nu kan je pas echt zien dat IEDEREEN een kut-chauffeur is behalve ikke ..
en dat iedereen loopt te kloten behalve ikke ..
en dat iedereen een verkeerde snelheid aanhoudt behalve ikke ..
wordt eindelijk het kaf van het koren gescheiden .. behalve ikke ..
Alwood zegt
@lincoln: precies! :D hun zijn allumaal fout ;)
Hilbert zegt
Zijn vaak ook het zelfde type autorijder[s] die in de sloot of althans bijna ongelukken veroorzaken..