Zo’n dikke Chevrolet Suburban maakt toch veel meer indruk dan een suffe Volkswagen? Toch jammer dat de Rotterdamse politie besloot om in 1986 de Suburban te vervangen door de Volkswagen Transporter.
Van 1963 tot en met 1986 maakt de politie van Rotterdam gebruik van deze machtige Chevy met een dikke V8 onder de motorkap. Helaas voor de agenten werd in 1986 de Suburban vervangen door de VW Transporter (T3). Een redelijke afknapper kan ik mij zo voorstellen.
Het exemplaar dat je hier ziet is er eentje uit 1981 met een 5.7 V8 die 165 pk eruit perst. Kunnen ze dit soort bakbeesten niet gewoon weer gaan gebruiken? En als we dan toch bezig zijn mag de politie Porsche ook meteen terugkomen.
Foto credit: CitroenAZU
anuspraeternaturalis zegt
En er is al zo’n tekort bij de Politie – aan geld, dat is. Zet ze dus maar in de goedkoopste auto’s die er zijn.
Peniskoker zegt
@anuspraeternaturalis: Waarom rijden ze dan niet in Dacia’s? Volkwagens zijn sowieso al te duur.
The Jimmy zegt
@anuspraeternaturalis:
Dit is juist een dikke bak.
En volgens ben jij zo iemand met alleen een grote mond die als er iets gebeurt keihard staat te schreeuwen om de politie..:)
anuspraeternaturalis zegt
@The Jimmy: Helaas Jimmy, maar voldoe ik – helaas voor jou – niet aan…
lincoln zegt
plastic wegwerp troep past beter bij de politie ..
daarom zijn ze op europees overgestapt ..
FieRo zegt
@lincoln: en toch waren deze suburbans meer plastic dan standaard ;) een aantal jaren geleden heeft een kennis er 1 of 2 gekocht en er zaten plastic ramen in…opzich wel handig in een politiewagen..
de sjonnies zegt
Waar gebeurd :
We rijden ’s avonds door Rotterdam in een Corvette Cabrio, een C10 (zo heetten de Suburbans in Rotterdams jargon)achter ons. Horen de V8.
Worden uiteraard aangehouden, want een Corvette He?
Oude agent en een jonkie.
Alles klopt, helaas.
Vraagt mijn maatje en eigenaar, waarom hij altijd in zijn Corvette wordt aangehouden.
De oude agent zegt bars, indruk makend op de jonge :
” Alle pooiers en hoerlopers rijden in dit soort auto’s ”
Waarop mijn maat droog zegt : ” Ik zie dat jullie ook Chevrolet rijden “
FredT zegt
@de sjonnies: Mooie repliek van je kameraad! :-D
Pro-normaal zegt
@de sjonnies:
Idd. een mooie repliek…Enne, erg fijn van die agent om meteen te beledigen. Dat soort zit nu te huilen dat ze geen respect krijgen. Tja…
Simpson zegt
hoeveel pk heb je nodig om achter een viaduct te staan? Als er maar een kacheltje & bekerhouders in zit toch? :mrgreen:
blabla zegt
5.7 v8 met 165pk, briljant hoor…, lekker snel ook in zo’n metalen grafkist op wielen.
Diederik zegt
Het zou goed zijn om agenten weer in dikke auto’s te stoppen. Misschien dat ze dan een beetje trots terugkrijgen en daarmee ook het respect van de burger. Als je ze in zielige, zuinige, kleine autootjes laat rondtuffen straalt dat nou niet bepaald autoriteit uit. Geen wonder dat ze uitgelachen worden…
lincoln zegt
@Diederik: uiterlijk vertoon is NIX ..
Klassiekerrally zegt
@lincoln: Een Opel Meriva of scooter/mountainbike/Segway ook niet… ;)
(hoewel zo’n Segway dan wel weer kinda cool is)
Diederik zegt
@lincoln:
Misschien vind jij het niks, maar het werkt wel degelijk.. Je moet er natuurlijk niet in doorslaan.
lincoln zegt
@Diederik:
een stotterende snot-aap in een Lambo ..
of in zijn onderbroek ..
het blijft een lelijk ding ..
dus nogmaals .. uiterlijk vertoon is NIX ..
Pro-normaal zegt
@Diederik:
Maar dan niet (als agent zijnde) gaan roepen dat ‘alleen hoerenlopers en pooiers’ in bepaalde auto’s rijden. Dan vraag je er gewoon om.
Diederik zegt
@Pro-normaal:
Mee eens!
The Jimmy zegt
@Pro-normaal:
Dan moet een agent wel eerst zoiets zeggen. Anders is dit ook weer zo’n loze uitspraak..
XTR zegt
tja, de Rijkspolitie bij ons in het dorp reed vroeger in een Fiat 127, donkerblauw, met 1 lamp op het dak..
later reden ze een onopvallende Volvo 340 diesel, groen…
hilarisch
John zegt
De Politie rijd VW en dat is ook hoe ik de politie zie, als een VW polo. Zielig achter een bosje laser gunnen en radar controles. Ze verdienen die dikke autos gewoon niet. Dus verwen ze maar niet te veel, anders gaan ze nog denken dat ze heel belangrijk werk doen. Dat Wegmisbruikers zet de politie alleen maar in een kwaad dag licht. Maar dat hebben ze niet door, de sukkels. Bij de politie was tenminste een programma waar je echt zag dat de politie daadwerkelijk politie werk deed. Dit kan ik gewoon geen werk meer noemen.
The Jimmy zegt
@John:
“Bij de politie” is echt een geniale serie! Staan nog goede filmpjes van op youtube.
Wesje-Caprice zegt
Hoppa, alles vervangen voor dikke Chevy;s
snelste zegt
De politie in volkswagens laten rijden is een prima straf
floryn zegt
Gave suburban, maar ik weet niet of dit nou het antwoord is op de steeds minder indrukwekkende auto’s van de politie in Nederland. Geef de politie een turbo. Veel met weinig doen is hip de laatste tijd. 165 pk uit 5,7 is niet echt iets om trots op te zijn. Het zal vast zeer betrouwbaar zijn, maar ook rete duur in gebruik.
nostravinniedus zegt
5.7 V8 en dan 165 pk???? Dat is bijna knap te noemen
integralechubasco zegt
@nostravinniedus:
dat echoënde gelul over weinig pk’s moet eens afgelopen zijn. Nog nooit van Newtonmeters gehoord? Die blokken draaiden weinig toeren en waren krachtig zat om het fundament onder een huis vandaan te trekken…
bozewolf zegt
@integralechubasco: Dat valt ook wel weer mee. PK en Newton blijven in dezelfde formule dus gerelateerd aan elkaar…zo’n klomp understressed ijzer kuchte er niet meer NM’s uit dan een beetje fatsoenlijke diesel van tegenwoordig.
Zo’n 5.7 165pk? Misschien 400 newtons…niet veel meer. Genoeg, daar niet van, maar niet wereldschokkend veel. Zo’n hok weegt ook 2 ton.
Niet kapot te krijgen, echter, dat dan weer wel.
integralechubasco zegt
@bozewolf: 400 Nm, om daar even van uit te gaan is behoorlijk wat, helemaal als je het al bij stationair kunt oppakken. Dat is is ook de kracht van die blokken, laag toerental, hoog koppel. Als je het vergelijkt met hedendaagse N/A Europese motoren dan zie je vaak dat het aantal Nm’s en pk’s elkaar niet veel ontlopen. De motoren zijn geaccommodeerd op toerentallenverschillen. Zo’n Amerikaanse blok is veel meer een blok dat uitblinkt op een lager toerental en dat heeft ook zijn voordelen. Blindstaren op pk’s is kortzichtig.
integralechubasco zegt
en dat van huis en fundament is misschien wat overdreven, moest even aan een scene uit ‘Lethal Weapon’ denken… ;)
bozewolf zegt
@integralechubasco: Mwoah, ik vind 400 newtons uit bijna 6 liter nog steeds karig anders :P
Truttenschudder zegt
@integralechubasco: Over die lage toerentallen heb je gelijk, maar met een koppel van 345 Nm is het nog best behelpen in zo’n slagschip. Zo’n motor is gewoon om je dood voor te schamen, hoe je het ook wendt of keert.
integralechubasco zegt
@Truttenschudder: het waren de jaren ’80… een lamborghini countach had ook zoiets aan Nm’s (effe uit mijn hoofd)
Die unit had waarschijnlijk zijn max Nm’s vrij over de 5500 toeren. Deze chevy heeft het al onder de 2000 toeren…
Truttenschudder zegt
@integralechubasco: Daar heb je gelijk, maar daarom heb ik ook het woord “slagschip” in mijn comment staan.
De chevy weegt toch zeker 1,5 × countach, en is bovendien een stuk minder aerodynamisch (niet dat dat bij lage snelheden zoveel uitmaakt, maar is toch het vermelden waard).
RickB zegt
Ben benieuwd wat de kilometerstand/mijlenstand is….
tim zegt
In die tijd haalde Mercedes en BMW al 185pk uit een 2,8 6 cilinder :P. Of Volco 155pk uit een 2,2 4 cilinder! Zelfs voor die tijd was het een prestatie om zo weinig uit zo’n extreem groot blok te halen.
Rob USA zegt
Good old days at the Maas.
Maar ik zou het ze op dit moment toch niet meer gunnen zo’n heerlijke bak rijden voor dat simpele werk.
In die tijd kwamen ze nog tenminste als je ze nodig had.
Zou het misschien daardoor komen, dat ze met geen 10 paarden in die Golfjes te stampen zijn om hulpbehoevende burgers te gaan helpen met het wegmeppen van inbrekers/overvallers en hangjongeren/bejaarden ?
Rob USA zegt
@tim: Maar daarom lopen deze motoren nog als een zonnetje en komen uit jou voorbeelden zwarte olie rookpluimen uit de uitlaat als ze uberhaupt nog rijden! :)
DonEmilio zegt
@Rob USA: Dat blok van BMW is toevallig wel “engine of the 20th century” en die gaan waarschijnlijk wat langer mee dan zo’n baggerblok van die Chevy.
Pro-normaal zegt
@DonEmilio:
Hallo, is daar iemand thuis?!?
Hoe oud is dat Chevy-blok?
Weet je waarom zo’n blok nauwelijks uit elkaar hoeft?
Lage toerentallen, dus minder slijtage. Mits je de boel onderhoudt, natuurlijk!
Enne, “engine of the 20th century” zegt mij niet zoveel. Helemaal niet als dat dan een BMW moet wezen…
Je gaat mij niet vertellen dat de Japanners en Amerikanen flutmotoren gemaakt hebben in de afgelopen 100 jaar… :roll:
tim zegt
@Pro-normaal:
Klopt daarom staan die er ook in;) Helemaal onderaan door scrollen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ward's_10_Best_Engines/
DonEmilio zegt
@Pro-normaal: Ik heb het ten eerste nog nooit over japanners gehad, laat staan dat ik gezegt heb dat amerikanen alleen maar flutmotoren maken.IK wilde alleen maar duidelijk maken dat wat RobUSA zegt voor geen meter klopt. Die blokken van BMW en Mercedes kunnen veel kilometers lopen. Halen veel meer vermogen uit een zuiniger blok. BMW m30 blok, bestaat sinds 1968.
six-trey zegt
@DonEmilio:
we nemen nu de m30 3.0L met 180PK uit 1968
en we nemen de Ford 429 (7.0L) met 500PK (sommigen haalden 550pk) uit 1969
wie heeft dan de meeste PK per liter?
DonEmilio zegt
@six-trey: Snap eigenlijk niet wat Ford hier opeens mee te maken heeft. Kan overigens ook wel vergelijkingen maken dan. We nemen jou Ford blok en een BMW e9-CSL blok, 440pk uit 3.5L of een BMW 2002Turbo, 170pk uit een 2.0 Nu mag jij uitrekenen wie er meer PK’s per liter heeft.
Alwood zegt
@DonEmilio: oeh een pissing-contest, mag de Volvo B204GT ook meedoen (200+pk uit een 2.0 turbo)? wel jaren ’80 blokje natuurlijk…
verder praat je de grootste poep want BMW haalde bij lange na geen 400pk uit de straatversies van de 3.0 CSL, Ford deed dat wel in een straatversie.
six-trey zegt
@DonEmilio:
Ik had het over de jaren 60 en amerikaanse autos
Alwood zegt
@Rob USA: mwah, sommige turbo’s van Volvo en de 16V’s willen wel eens ‘pluimen’… maar vreten de kilometers net zo hard door… neem aan dat die Amerikanen ook nog wel een slokje olie lusten? Goede Volvo’s (redblocks) doen met 400k nog geen liter op 10.000 km… ;)
tim zegt
Het blok uit de BMW weet ik niet. Het blok van Mercedes heb je ongelijk in er rijden nog heel wat W123’s met dit blok zonder problemen rond hoor! Net als dat er nog genoeg Volvo 240’s met mijn genoemde blok probleemloos rondrijden. In begin jaren 80 werden er in Duitsland en Zweden erg goede blokken gebouwd!
tim zegt
Chevy blok gelijk bagger noemen vind ik niet zo sterk. Het blok is voor een totaal andere markt ontworpen. Maar los van de markt blijf ik het wel erg weinig pk’s vinden.
Mijn ouders hebben een Chevy met een 3.4 v6 met 180pk uit 2004. Ook erg weinig pk’s per liter en alleen maar problemen (koppakking eruit, kleppen die tikken en lekkende keerringen). Die verhouding zegt naar mijn idee helemaal niks over de levensduur (of de verhouding moet echt absurd zijn).
six-trey zegt
@tim:
en de 327 (5.3L) blok uit mijn Impala zit al boven de 300.000km zonder zware kosten, geluk hebben zeker?
Fiat Coupe zegt
Ik hoorde laatst dat de politie vroeger Impreza 555’s had als undercover/camerawagens dat is nog eens een strakke bak..
Bob zegt
In de tijd van de gemeentepolitie had je nog een mooie variatie in de auto’s. Goede contacten tussen de burgervader en een plaatselijk autobedrijf zullen een rol hebben gespeeld.
Murphy zegt
De Rotterdammers hier kunnen zich deze C10’s nog wel herinneren, ze hadden altijd wat moeite met korte en gladde bochten (einde Oranjeboomstraat, linksaf richting de Maasbruggen). En er pasten een hoop kwajongens/boefjes in ;-)
Jorn zegt
Sinds wanneer gunnen we dit kansloze volk een fatsoenlijke auto? Wat mij betreft geven we ze allemaal een Ecoflex budgetline! Dat scheelt ons ook nog is in de belastingcenten!
Maarten zegt
165pk uit een 5.7L is niet veel, maar een Mercedes 190 of 200D hadden niet veel meer dan 55PK. Daarnaast gingen de motoriseringen van de Suburban tot boven de 300PK, vaak uit hetzelfde blok maar een andere compressie, cilinderkop, nokkenas etc. De politie moest naar goed Hollands gebruik uiteraard de basismotor kiezen.
Arie op Safarie zegt
Ik Kan me de C10 goed voor de geest halen en inderdaad ook het gezag wat hij had … Is nu weleens anders een agent op een scooter met een oorbel en een piercing of 12 die amper fatsoenlijk nederlands kan praten
aad zegt
Ze reden gemiddeld 3 kilometer op 1 liter benzine dus 33 liter per 100 kilometer, dat was ook een reden om wat anders te nemen.
Freewarefreak zegt
@aad: Zou dat echt de reden zijn geweest? De oliecrisis was in 1973.. ze hebben er mee gereden tot 1986. Denk dat het eerder te maken heeft met het aanschaf-budget. US Cars zijn hier erg duur door de hele belastingen mallemolen.
de sjonnies zegt
@aad:
Zat gas in, van de zaak ;)
Freewarefreak zegt
Toch is zo’n oldskool Suburban erg mooi. Zeker als je een mooie versie hebt uit de jaren 60. En dan een mooie grote chromen Airstreamer er achter.. prachtig! *plaatje op netvlies visualiseren doet*
Freewarefreak zegt
@Freewarefreak: Kon het niet laten..
Jesper zegt
@Freewarefreak: Dank u :D
youri509 zegt
heeft de ME die dingen niet nog tot een jaar of 10 geleden gebruikt? mat donkerblauw misstond ze zeker niet.
Rob USA zegt
@Freewarefreak: Ja, heel vervelend idd ! :)
Nog mijn reactie gelezen bij die S500,over the USA ?
Freewarefreak zegt
@Rob USA: Jep, cool joh. :) Dus binnenkort naar je nieuwe huis in Florida! Goed dat het papierwerk eindelijk rond is! Als je er woont moet je nog maar eens een fotootje met ons delen. Of site-gerelateerd.. in ieder geval 1 van die Mustang of Camaro als je die hebt. :)
de sjonnies zegt
@ alle Chevy motoren bashers :
Die dingen waren kei- en kei goed.
C10 draaide op gas weinig toeren en hadden altijd kracht.
Heb er 1 zoek kunnen rijden omdat mijn echte Mini Innocenti tussen de paaltjes door kon, de C10 niet.
Ben de volgende twee maanden wel zo 3/4 keer per week aangehouden voor ‘controle’
De gemeentecowboys in Rotterdam waren niet mals toen.
Carmaster zegt
@de sjonnies:
Wat ook heel veel mensen vergeten is het jaartal van deze Suburban, en het feit dat het een Suburban ís.
Het is sowieso al geen sportieve auto, maar een werkpaard.
En daarbij komt de zuinigheids gekte in die tijd; lagere compressieverhoudingen, katalysatoren ed.
Oh en de maximumsnelheid in the USA is 55mph oftewel 88kmu.
Vrij zinloos dus om hier 500pk uit te gooien.
rutgertje zegt
Ach, in Rotterdam reed de politie in dezelfde periode ook met Dafjes 33 en 44…..
Dimglor zegt
Mja goed punt. Hier in België hebben ze absoluut geld over met al hun geld die ze ontvangen van hun flitsers…. Ze kunnen dan best ook wat andere wagens kopen dan die Vw Transporter.
Heb vandaag trouwens een nieuwe Volvo V70 van de politie gezien. Dat vind ik toch al een stuk beter dan die vw :p
Arnold zegt
Wma auto’s uit de VS hoeven niets slecht te zijn als politie auto:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/24/amerikanen-krijgen-een-fatsoenlijke-politieauto
http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/01/ford-stealth-interceptor-voor-de-amerikaanse-wegmisbruikers
http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/25/politie-abu-dhabi-mag-crossen-in-een-ford-f-150-raptor
Alleen heb het idee dat zoiets voor de Nederlandse Politie niet echt geschikt is, ze hebben nogal moeite om netjes te rijden.
En met een flinke Americaan richten ze flink meer schade aan dan met die golfjes
http://nos.nl/artikel/186962-duizenden-ongelukken-door-politie.html
TMon zegt
In nederland is het efficienter om 2 afslagen te blokkeren, dan als een hondsdolle amerikaanse diender achter de verdachte aan te jakkeren…
288gto zegt
Herinnert u zich deze nog nog nog?
http://zoom.nl/foto/full/130730/voertuigen/politie-kever-.html
robbie zegt
Nog een foto voor de liefhebbers ;)