Het piepjonge automerk van de flamboyante Rus Nikolai Fomenko timmert nog steeds flink aan de weg. Inmiddels hebben ze drie modellen in het gamma –B1, B2, F2– en onlangs is daarvan de verkoop gestart. Maar hoe zit het eigenlijk onderhuids met de sportautootjes van Marussia?
Onlangs wist het e-magazine GP+ een interview te regelen met wat mensen achter Marussia. In het vraaggesprek ging het voornamelijk over de ambitieuze Formule1-plannen van het merk (ze hebben een aandeel in Virgin F1), maar er werd ook een interessant onderwerp aangesneden over de B1 en B2-modellen van het merk. Toen er gevraagd werd of de B1 & B2 op een Pagani Zonda-platform staan werd dat niet ontkent door geldschieter Andrey Cheglakov.
Cheglakov does not deny the suggestion that the Marussia supercars are based on the Pagani Zonda platform. The Italian supercar company has been building Zondas since 1999 and is now moving on to a new model and new production techniques, which will be homologated for new markets, notably the United States and China. It is entirely logical for the firm to sell its old technology to a new company, with new ideas. It is the latest twist in the story of platform engineering in the automotive world.
Zou het kunnen dat Pagani zo vriendelijk is geweest om het Zonda-platform, dat sinds 1999 in gebruik is, te delen met Marussia? We weten dat de Zonda op zijn laatste benen loopt, en volgend jaar wordt opgevolgd door de C9. Als er dan iemand de technieken van je ‘oude’ supercar wil overnemen, waarom niet? Tussen een Zonda en een B1 of B2 zitten nog wel de nodige verschillen. Zo hebben laatstgenoemde V6jes met hybridetechniek aan boord, terwijl de Italiaan een giga-V12 van AMG herbergt. Hieronder twee vergelijk-foto’s. Oordeel zelf. Het hele interview teruglezen kan HIERO (aanrader).
Aangezien we het nu toch over Marussia hebben, gooien we het laatste F1-nieuws er ook even bij. Voorheen was het Russische merk enkel & alleen sponsor van Virgin F1, maar sinds november heeft het merk een ‘significant aandeel’ genomen in het raceteam. Volgend F1-seizoen zal het team dus als Marussia Virgin Racing aan de startlijn verschijnen.
Tot slot nog een drietal video’s over de sportkarretjes. De Marussia B1 in actie zien kan HIER. Een appetijtelijke dame die in een B1 kruipt bekijk je DAAR en als bonus: een crashvideo.
nicktexel zegt
haha geniaal je kan dus gewoon interneppen in die auto Xd wel jammer van de v6 wrm geen v12 of v8
bpc zegt
de b2 vind ik er echt niet slecht uitzien , word dan ook de v12 van amg gebruikt of hebben ze al een motor?
bpc zegt
ah een v6 lees ik hybride … nu de gtr heeft ook een v6 dus in dat opzicht hoeft het geen onoverkomelijk probleem te zijn
nicktexel zegt
@bpc: nee idd maja 245 pk? vin ik nie heel spectaculair maja eerst maar is zien wat ie kan en wat ie kost en dan coclusie gaan trekken
JamesBond007 zegt
de pagani heb zn wielen wat verder uit elkaar staan van de zijkant af gezien.
lincoln zegt
o,ja ..
dus eigenlijk een Pagani die er wel fatsoenlijk uitziet ..
bpc zegt
@lincoln: niet beginnen zeiken he ;-) paganni ziet er toch niet slecht uit , en deze gaat nooit het geweldige gehuil hebben hoor ;-)
ppdengis zegt
De Marussia B2 is wel veel beter geslaagd dan de B1 hoor. Hopelijk zijn ze redelijk betrouwbaar. Maar wat is de acceleratie van 0-100km/u van de B2?
emile zegt
wat is dit nou voor een larie?? zware BS!!
google even op Marussia chassis!!
Daarom kost de pagani ook het 5-voudige natuurlijk!!
Freewarefreak zegt
@emile: Daar kun je geen conclusies uit trekken. All over the WWW staat dat het chassis is gebouwd door Russische engineers. Er staat echter nergens of dat is gedaan “from scratch” of op basis van bestaande ideeën. Dus de basis kan wel degelijk aangeleverd zijn door Pagani.
OT: Mooi model. En een dik blok. Geleverd door Nissan/Renault.. als dat de 3.8L VR38DETT V6 is.. laat maar komen! Volgens mij zitten de electromotoren in de wielen?
Esprit_de_Flandre zegt
Vergelijkfotootjes zijn nutteloos als het om het platform gaat. En het is niet omdat Marussia het niet ontkent, dat het ook zo is. Ze zullen het vast niet erg vinden dat iedereen DENKT dat het zo is.
vis zegt
b1 vind ik persoonlijk veel mooier, maar wie ben ik?
en ik hoop dat het een ultra-light is, want anders zal het niet zo geweldig rijden met die v6. Maarr, wie weet word het nog wat..
emile zegt
trouwens wel zwaar respect dat ze in 2 jaar met ongeveer 130 miljoen en 30 procent overheidssteun zo’n af produkt neer zetten:
begin proto:
http://www.amt.nl/Nieuws/Marussia-Russische-elektrosuperauto.htm
lincoln zegt
@emile:
idd .. zwaar respect daarvoor ..
dat zet DeTomaso wel in een heeeeel slecht daglicht ..
The360box zegt
Waaar maken we ons druk om, ook al staat ie op een daihatsu, who care?
Timmie zegt
Ik dacht even te lezen: “We wisten dat de Zonda op de Zonda gebaseerd was”
rotorhead zegt
Ik las hier ergens in in de comments bij een ander blog dat die wagen leverbaar is met verschillende motoren, beginnend bij een V6.
rotorhead zegt
Oh wacht, het is anders zie ik nu op hun website.
Een V6 2.8 Turbo met 360 of 420 pk en een 3,5 V6 met 300 pk.
Lijkt me niet dat zo’n Pagani platform dan ‘overkill’ zou zijn. Heb je lijkt mij ook meer aan dan aan (in verhouding) veel vermogen.
w0o0dy zegt
Als je de video van de auto (b1 denk ik) in opbouw ziet dan is er NIETS dat me doet geloven dat dit ook maar iets met Pagani van doen heeft….
Freewarefreak zegt
@w0o0dy: Daar moet ik je toch wel gelijk in geven.. het laat mij niet los.. stiekem ben ik toch wel heel gecharmeerd van die B1.. denk dat die het toch wel leuk kan gaan doen in supercar land.. mits de prijs een beetje klopt mijn zijn status en imago natuurlijk.. anders gaan de mensen toch voor die Lambo en consorten natuurlijk.
Hier nog even lekker voor de zondagmiddag.. genieten van wat klassieke muziek.. rijdende beelden.. even een indruk krijgen van de dimensies en uitstraling.
http://www.youtube.com/watch?v=w-rNYPhFA_4
chimaera zegt
B1 en B2 zijn alletwee in 3,8 seconden op 100, alletwee uitgerus met een 2,8 liter turbomotor. Zijn qua techniek en specs dus precies hetzelfde, zijn alleen anders uitgerust qua body.