Het draadje is geknapt. Vóór kerstavond zou Mitsubishi uitsluitsel geven over het voortbestaan van NedCar, en de Japanners hadden er blijkbaar weinig bedenktijd voor nodig. Vandaag is namelijk besloten dat Mitsubishi vanaf 2012 geen auto’s meer gaat produceren in Born. De fabriek, die nu de Colt en Outlander bouwt gaat in de toekomst misschien gebruikt worden als assemblagelijn.
Dat betekent dat de onderdelen met name in Japan gefabriceerd gaan worden en vervolgens op de boot naar Born worden gezet. Daar zal de auto in elkaar gezet worden. Eigenlijk wordt er niet veel meer gedaan dan een productieplaatje met de tekst “Made in Holland” erop schroeven. Is zo’n scenario realistisch?
Bij de fabriek werken momenteel 1.200 mensen en de toeleveranciers hebben ongeveer 8.000 man in dienst. Dat is dus een flinke klap voor de zuidelijke Nederlanden en het is te hopen dat Mitsubishi straks ook daad bij haar woorden voegt en de fabriek blijft gebruiken. Overigens werkten er in de tijd dat er nog Smarts gemaakt werden veel meer mensen. De vakbonden hebben vertrouwen in eigenaar Mitsubishi en zijn blij met de assemblage optie. Als de fabriek straks toch niet als assemblagelijn gebruikt wordt is de kans weer groot dat er interesse is vanuit China.
Wij houden jullie uiteraard op de hoogte van de overname soap. Ik hou mijn hart in ieder geval vast. De problemen bij NedCar komen iedere keer dat een auto aan het eind van zijn levenscyclus komt terug. Het zou mij niet verbazen als er nu écht een einde aan de fabriek komt en de boel gewoon naar China gaat. Nederland is helaas net als België gewoon te duur om een auto te produceren.
Truttenschudder zegt
Ik vind het sowieso al jammer dat ze geen echte verkoopsuccessen meer bouwden daar, en ik zou het erg vinden voor de werknemers als Mitsubishi zijn belofte niet nakomt.
Keep me posted!
Esprit_de_Flandre zegt
“een flinke klap voor de zuidelijke Nederlanden”
De Zuidelijke Nederlanden is toch Vlaanderen? Dus NedCar ligt in de Noordelijke Nederlanden… Of niet?
allijan zegt
dat zijn veel baantjes weg. welkom terug crisis
mb man zegt
Lekker weer.En de werkloosheid is al zo hoog in die provincie
robbie zegt
Zullen we Limburg dan maar cadeau doen aan Belgie?
Truttenschudder zegt
@robbie: En Vlaanderen vervolgens annexeren. Weer zo’n heerlijke, ouderwetse praktijk.
Dan zijn de Vlamingen eindelijk af van die dominante, hand-ophoudende, ik-verdom-het-om-Nederlands/Vlaams-te spreken Walen.
En dan hebben wij er een stel gezellige nieuwe inwoners bij, echt volk naar mijn hart, die Vlamingen.
(Belastingklimaat hier natuurlijk wel aanpassen op onze ‘lang verloren broeders’)
Win-win :D.
Esprit_de_Flandre zegt
@Truttenschudder: Vlaanderen zal zich nooit onder het juk van de Nederlanders laten leggen. De Groot-Nederlandse gedachte is hier slecht marginaal vertegenwoordigd. En terecht! Onder Nederlands bestuur zouden we niet beter af zijn dan onder Belgisch.
Jochempie zegt
@Esprit_de_Flandre: Volgorde van noord naar zuid: Nederland, Vlalibra, Frankrijk
Vlalibra is een combinatie van de achterlijke provincies Brabant en Limburg en daarbij Vlaanderen.
Frankrijk mag Wallonië hebben, anders zijn die luiwammesen aan hun eigen lot overgelaten.
Esprit_de_Flandre zegt
@Jochempie: Jullie mogen jullie achterlijken zelf houden. We hebben er hier al genoeg. Ze noemen zichzelf Antwààààrpenoars.
robbie zegt
@Jochempie: ik ben voor de oprichting van VlaLimBra :D
Truttenschudder zegt
@robbie: Nee, Limburg mag weg. Aan Brabant hebben we de New Kids te danken, aan Limburg slechts Greet Widlers.
Nou, ik pas.
Truttenschudder zegt
@Esprit_de_Flandre: Ach, je moet het als een grapje beschouwen. Nu even serieus: Zou het niet beter zijn als Vlaanderen een onafhankelijke staat zou worden? Aan de Walen hebben jullie toch geen hol.
Nors, arrogant stelletje paupers.
Esprit_de_Flandre zegt
@Truttenschudder: Mijn naam is niet toevallig gekozen…
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Flandre. Frans-Vlaanderen. Dus jij bent pro-Waal. Of..?
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Ja, ik ben pro-Wallonië. En pro-Vlaanderen. En pro-Brussel. Maar niet zo pro-Belgique… :P
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Oh, dan snap ik het nie… Of wacht… Door één gebied apart in je naam te zetten… Ja! Ik snap het! ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Huh? Nu snap ik het niet meer. Wat snap jij?
Diablo_gt zegt
@robbie:
Volgens mij ken jij Wilders nog niet. :P
robbie zegt
@Diablo_gt: juist wel, en daarom sta ik Limburg met alle liefde af aan Belgie. Mag Wilders daar lekker de baas gaan spelen.
Barryyy zegt
@robbie:
Wilders speelt niet de baas, die doet mensen de ogen openen, wanneer hij onzin uitkraamt haak ik af. Tot nu toe ben ik nog niet afgehaakt. Wellicht nog meer mensen?
jp zegt
Trieste zaak, maar vanuit het oogpunt van een autofabrikant wel begrijpelijk. Zeker ook voor de toeleveranciers, want als assemblagelijn is Nedcar dan misschien gered, maar al die toeleveranciers zullen dan toch ophouden te bestaan.
Aan de andere kant, Nedcar heeft volgens mij ondertussen bewezen over meer levens dan een kat te beschikken, dus afwachten maar weer. Volgens mij word je wel heel snel oud en krijg je veel grijze haren als je daar werkt.
Als Victor die nog te introduceren kleine Saab nou daar laat maken. :? :)
claudius zegt
De Opel assemblagefabriek in België dicht. Spyker is eerder dit jaar verhuisd naar Engeland. Het zou me helemaal niet verbazen als Nedcar straks ook sluiten moet, zodat er m.u.v. onderdelenfabricage en de fabricage van kitcars bijna geen automotive productie overblijft.
Volgens mij heeft het niet alleen te maken met de economische situatie, maar vooral ook met de desinteresse van de regering en(het overgrote gedeelte van het)publiek in autotechniek en de autosport in onze contreien.
In plaats van de bedrijvigheid in de auto-industrie te stimuleren geeft men liever miljoenen uit om het WK voetbal naar de Benelux te halen :x
Via http://www.retrorace.nl/cms/index.php/articlesmenu/32-artnederlandsmeestonbegrepensport.html kunt u meer over de achtergronden van deze stelling vernemen.
911GT2 zegt
@claudius: Haha was een BS, die website en je relaas. Denk eens na man. Iedere vorm van werkgelegenheid is interessant voor de overheid. Het zal ze aan hun reet roesten of er dan pieper gepoot, of auto’s gebouwd moeten worden.
Ik denk dat Nederland niet ondervertegenwoordigt is met interesse voor automotive of races.
JP Balkenende BV was grrot liefhebber van autosport. Maar in Nederland kan gewoon heel weinig vanwege al die linkse milieuhippies!
Vincenzo zegt
zo hup, terug fietsen maken! Batavus here we come.
KeesB zegt
Ik vind het oprecht sneu voor al die duizenden mensen die hun baan dreigen te verliezen… Maar kom, als Nederlanders klagen we veel te veel.
Waar we vroeger altijd zo goed waren in nieuwe creatieve kansen pakken (jaja, VOC-mentaliteit!), lijkt het nu toch elke keer weer een treurige boel.
Goed voorbeeld is de TNT. Mensen! In de post is niets meer te halen. Wees creatief en verzin iets nieuws!
Auto’s in Nederland bouwen te duur? Zure pech… de tijd dat je gaat zitten huilen kun je beter besteden aan iets opbouwen dat wel gaat werken!
Freewarefreak zegt
@KeesB: Zie mijn reply onder.. ;)
H.D.B. Go zegt
Min.Pres. Mark Rutte had het over NL in de vaart der Volkeren stuwen. Wel kabinet Rutte, gooi al die buitenlandse autofabrieken eruit bij NedCar. En zeg maar tegen TU om in no time NL ir. op automobieltechniek klaar te stomen. En laten ze maar eens een fatsoenlijke NL auto produceren. Voor auto design ga je maar vragen waar de Fransen dat doen. Sorry hoor, maar de meest recente Franse automobielen zien er beter uit dan wat uit Italië komt. Geef flinke subsidie en de eerste 10 jaar belastingvrij.
Kvgorp zegt
Ik zou het wel heel mooi vinden als Victor Muller Saabs ging maken bij NedCar.
sjazz zegt
Geen verrassing voor de meeste nedcar medewerkers.
1. geen colt opvolger (nergens trouwens), alleen de kleinere global small die gemaakt gaat worden in Thailand.
2. als er al een toekomst is dan is dat in een CKD (Complete Knock Down) project zoals de outlander dat nu is.
Het enige nieuwe aan dit verhaal is dat Mitsubishi Motors Corp. nu aan NedCar heeft toegestaan om ook alternatieve klanten te zoeken. Dat is in het verleden steeds afgehouden. Daar komt bij dat voor een nieuw CKD project er toch zal moeten worden gekeken naar verlaging van de productiekosten. Zo’n project zal namelijk veel lagere productieaantallen betekenen dan waar het bedrijf huidig op is ingericht. Dan kun je raden wat er verder zal moeten gebeuren.
Beem bim bop zegt
Victor Muller, ga jij hier mooie nieuwe kleine SAABS 9-2 maken?
Freewarefreak zegt
Nee joh.. Saab heeft zelf genoeg capaciteit om die te bouwen.. daar hebben ze echt NedCar niet voor nodig..
Al die groene milieu-hippies hebben het hier voor het zeggen.. zoals 911GT2 zegt.. en ze dubben om er een assemblage fabriek van te maken.. laten we het dan ook milieu bewust aanpakken..
We maken er een DE-ASSEMBLAGE fabriek van. Alle sloopauto’s van geheel Europa kunnen er op een verantwoorde manier worden verwerkt tot grondstoffen.. dus niet alleen uit elkaar trekken.. nee.. ook verwerken.. tot vermalen ijzer gruis, glaskorrels, rubberkorrels, schoon opgewerkt accuzuur, lood, etc..
Simpson zegt
@freewarefreak: goed plan. Niet afvragen hoe je een klant kan houden die liever weg wil, maar iets nieuws verzinnen.
de-assemblage, hergebruik, elektrokarretjes voor gemeenten.
Of spullen die we nu uit het buitenland moeten halen, zoals trams en treinen e.d.
plannen genoeg.
jodocus zegt
en werd er in Born nu naast de Outlander ook die Citroën C-Crosser en dito Peugeot gefabriceerd ? Daar was toch spraak van…
En als die elektro-karretjes nu ’s goed zouden lopen zou Mitsjibisju, Citroën en Peugeot er toch hun I-Miev, C-Zero en dito Peugeot kunnen bouwen, of assembleren…
jodocus zegt
en hebben jullie er daar in Nederland er al aan gedacht om er terug DAF’kes variomaticskes te produceren ? Daar moet toch ook een retro-modelletje uit te puren zijn ?