Sinds het Engelse MG onder de Chinese vleugels van SAIC valt wordt er weer geproduceerd in de fabriek te Longbridge. Ook de MG TF rolde daar opnieuw van de band (bewijs), maar zoals we weten komt in autoland aan al het goede ooit een eind, en dus gaat ook de bejaarde Britse roadster met een welverdiend pensioen.
De tweezitter met middenmotor is na 15 jaar klaar met zijn taak. De markt voor guitige roadsters is nou eenmaal niet de grootste, dus MG zal haar pijlen vanaf nu volledig gaan richten op de MG6 & MG3. Door de MG TF te schrappen is er meer plek in de fabriek om deze nieuwe modellen te vervaardigen. Op termijn kan daar ook de MG7 bijkomen, een zelfverklaarde 3 Serie-concurrent die op het platform van de Opel Insignia komt te staan.
De MG TF werd al eens eerder doodverklaard, maar de productie ging later dat jaar toch weer verder. Nu komt er een definitief einde aan deze MX-5-concurrent. Het is tijd voor nieuwe modellen om de verkoopcijfers bij MG op te krikken. Wat het Chinese SAIC trouwens best slim doet is de mogelijkheid creëren om hun MG’s via het GM-dealernetwerk in Engeland te kunnen slijten. SAIC is sinds de recente beursgang voor 1% eigenaar van GM, dus daar moet wat te regelen zijn. De eerste gesprekken tussen General Motors en MG zijn inmiddels al gevoerd.
Als afscheid, een videootje waarin Vicky Bulter-Henderson -destijds werkzaam voor Top Gear- de MG TF (uit ’98, dus vóór de Chinese overname) aan een rijtest onderwerpt.
marco zegt
Batman heeft de Batmobiel, dit is de Fagmobiel
Robert zegt
Nou, dat valt nog wel een beetje mee. Vergeet niet he: middenmotor :)
Vanquish zegt
Ik vind het best een leuk karretje, zeker zoals ie bovenaan op de foto staat.
drowel zegt
Jammer dat ze niet leverbaar zijn in Nederland. had er nog wel eentje willen hebben!
Deze nieuwe zijn gewoon niet verkrijgbaar
robbie zegt
@drowel: misschien kan je er nog eentje uit China importeren ;) (bij die Engelse versies zit het stuur natuurlijk aan de verkeerde kant)
http://www.saicmg.com/mgtf/
Jochempie zegt
Het zou eens tijd worden! Hij mag dan een middenmotor hebben, hij is niet zo goed als de MR2 mk3.
Pjotr zegt
@Jochempie: Maar ook niet zo lelijk… ;-) Die MR2 mag trouwens ook wel met pensioen.
Jochempie zegt
@Pjotr: Eens. De Mr2 is niet de mooiste. Zag er tien jaar geleden wel strak uit trouwens. De Mr2 is overigens al weer een paar jaar met pensioen. Maar hang er de motor uit de Celica T-sport in of schroef er de TRD supercharger op uit de Corolla en je hebt echt een mini-supercar!
MRStephan zegt
@Jochempie: Heb zelf een MK3 en ook ervaring met deze MG, maar er zit echt een wereld van verschil in de afwerking en bouwkwaliteit. Wat dat betreft is deze MG nooit een bedreiging geweest voor de Toyota, laat staan voor het succes van de MX-5
MRStephan zegt
@Jochempie: Owja en de SC zoals die op de Corolla zit, past niet in de engine bay van een mk3, want de motor zit daar andersom zeg maar.
Citrofiel zegt
:shock: Waarom wist ik al die tijd niet dat deze auto een middenmotor had… :oops:
Ik ben trouwens benieuwd hoeveel TF’s er nog zijn verkocht onder de Chinezen.
Hupke zegt
@Citrofiel:
Citrofiel zegt
@Hupke: :lol: Ik denk dat ik me eigenlijk nooit heb verdiept in deze auto, ik weet er eigenlijk helemaal niets van, bedenk ik als ik de wikipedia-pagina bekijk.
Mr Hyde zegt
GM en MG. Hoe gaat dat samenwerkingsverband dan eigenlijk heten?
MGM?
fant zegt
geinig autootje, maar ach, MX5jes zijn toch leuker :) Eigenlijk zijn bijna alle concurrenten leuker nu ik er over nadenk.
Victor zegt
Toen was topgear nog goed…
Hupke zegt
Ik vind het een interessante (prijs, snelheid,…) wagen dat wel. Maar het grote voordeel ervan is tov de mx5 dan ook wel het grootste nadeel.
Door de middenmotor is onderhoud duur als je het laat doen en veel werk als je het zelf doet.
Freewarefreak zegt
Zit net eens naar die MG6 te kijken, maar die auto ziet er echt niet verkeerd uit met zijn VW neus en interieurmix van Renault en BMW.. als de kwaliteit / afwerking in orde zijn.. en hij heeft een “Chinese” prijs dan kan het wel een budget alternatief zijn voor de gevestigde orde. Want hoe zit het met de positionering van MG? Daar heb ik geen idee van.. is dat een budgetmerk? Of Chinees-premium? Waar staat die bij ons?
Freewarefreak zegt
@Freewarefreak: Komen die modellen eigenlijk ook naar ons? Want er staat bij dat ze wel met het oog op de Europese regelgeving zijn ontworpen..
robbie zegt
@Freewarefreak: als je het artikel goed zou lezen dan zou je er achter komen dat vanaf Q1 2011 de MG6 geproduceerd zal worden in Engeland. Dat zal gebeuren in de welbekende Longbridge fabriek waar MG-Rover ook haar auto’s bouwde.
In eerste instantie zal de MG6 alleen in het Verenigd Koninkrijk op de markt komen, maar de rest van Europa zal zeker volgen. En in 2012 zal de kleinere MG3 volgen.
Meer info over de stand van zaken in Engeland kan je hier vinden: http://www.mgmotor.co.uk/
PS Overigens kom ik er net achter dat ze ook auto’s verkopen in Noord-Korea…
Freewarefreak zegt
@robbie: je hebt gelijk.. sorry.. ik heb alleen gelezen “om aan Europese standaarden te voldoen..” maar heb verzuimd om op die link te klikken. Daar stond het inderdaad.
Maar het geeft ook aan dat ze bij ons de MG dus gaan positioneren als een budgetmerk. Er staat letterlijk: “De enige concurrent voor dit model op het moment lijkt de Dacia Logan. Echter zelfs de Dacia is inmiddels meer ‘gevestigde orde’ dan de Chinese MG’s, gezien de verkoopaantallen lijkt er dan ook geen zekere toekomst voor het merk weggelegd..”
Dus wat jij zegt Esprit kon nog wel eens erg meevallen. Ze zullen misschien wel een wereldspeler worden.. maar (voorlopig) dus niet bij ons. Bovendien is het inderdaad ook maar de vraag hoe de Amerikanen er op reageren.
robbie zegt
@Freewarefreak: waar haal jij precies vandaan dat ze MG gaan positioneren als een budgetmerk? Het zal idd geen hele dure auto worden, maar een echt budgetmerk zoals Dacia denk ik persoonlijk niet.
Freewarefreak zegt
@robbie: Dat haal ik niet uit een bron maar uit de constatering: “De enige concurrent voor dit model op het moment lijkt de Dacia Logan”.. dat is toch een budgetmerk? En de enige concurrent.. dat maakt MG toch ook een budgetmerk? Afijn zodoende dus..
Esprit_de_Flandre zegt
@Freewarefreak: SIC is idd goed bezig met MG én met Roewe. Vandaar dat ik verwacht dat SAIC snel een wereldspeler gaat worden. Ze zijn de top in Chinese autoverkopen dankzij hun JV met GM en VW, en ze hebben een Europees en semi-Europees merk onder de vleugels. En aangezien ze nu ook aandeelhouder zijn van GM kunnen ze daar een geannuleerde merknaam van overnemen (Saturn of Pontiac of zo) om snel op de Amerikaanse markt te groeien. Maar dat zal vast wel een beetje gevoelig liggen, aangezien die merken nog niet lang geleden verdwenen zijn…
Audi zegt
Midlife crisis autotje.
Mika zegt
De MG F was de eerste sportwagen waar ik ooit een ritje in mee heb gemaakt.. Iets om nooit meer te vergeten de bekende duw in de rug, laag zitten en open rijden.. Vond de achterkant altijd erg leuk uitzien maar de voorkant minder. Trouwens hij had al lang dood moeten zijn kon echt niet meer mee komen in deze tijd. RIP
paulusrx7 zegt
je kan het prima in tweeen zagen…..
NicoLauda zegt
Ik vond het eigenlijk altijd wel een grappig ding.
Met 160pk en een middenmotor heb je veel plezier en omdat niemand er 1 wil kosten ze ook nog eens belachelijk weinig.
De emmer2 is altijd een lelijk hok geweest, en met de type3 was het nog steeds een lelijk hok waar elke penstreek een slechte kopie van een Boxster leek.
En ja, een MG straalt niet bepaald degelijkheid uit, maar is onderhuids een Honda… en daar zijn die knopjes op het dashboard ook van…
Poll zegt
was sowieso al deaud.
willemseles zegt
Heel vroeger een kar met middenmotor gehad, een simca matra bagheera.Wilde even van de jaren 80 roest van de Alfa’s af zijn met zo’n polyester ding.Wat een ellende mee gehad en geen enkele garage had trek om daaraan te sleutelen.Via de achterklep en dan een luikje kon je nits bereiken.Motor moest voor alles er van onderen uit gekrikt.Wel lachen hoor die 3 stoelen naast elkaar, met meiden dan (niet met collegae).
Heb ook over zo’n TF gedacht. Het blijft typisch Eng.roadsterfun. M’n verstand won en het werd een Miata.Geen spijt van gehad en geen 4 jaarlang niet stuk als bakkie van 16 tot 20 jaar oud.En onderhoud simpel zelf te doen mbv de club.
Esprit_de_Flandre zegt
“Op termijn kan daar ook de MG7 bijkomen, een zelfverklaarde 3 Serie-concurrent die op het platform van de Opel Insignia komt te staan.”
Voor zij die dit verwonderlijk vinden, niet vergeten dat de huidige MG7 de aloude Rover 75 is, een wagen die zelfs hoger mikte dan de 3-reeks. In feite positioneren ze de nieuwe dus een stukje lager.
En dat het op het Insignia-platform staat is niets speciaal. SAIC werkt nauw samen met GM in China – om maar niet te zeggen dat SAIC-GM de redder was van GM-USA.
Esprit_de_Flandre zegt
Elders in de wereld wordt de Roewe 550 ook verkocht als MG. Die mogen ze gerust ook naar hier brengen. Zou men niet toch nog de Rover-naam verkopen?
)
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: de Roewe 550 zal hier in Europa de neus van de MG6 krijgen en dus verkocht worden als MG6 sedan. De naam Rover is door Ford verkocht aan Tata en mag/kan dus niet gebruikt worden door SAIC.
De MG6 hatchback (zilver) en MG6 sedan (grijs) naast elkaar:
Beide auto’s zullen in Longbrigde gebouwd worden vanaf Q1 2011.
Het is idd waar dat in bijvoorbeeld Zuid Amerika de Roewe 550 wordt verkocht als MG550. Het lijkt erop dat SAIC de naam Roewe alleen in China wil gebruiken en de naam MG wereldwijd.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: gvd, is nog waar ook. Hij heeft de kont van de Roewe 550 met de MG6 neus. Dat ze grotendeels hetzelfde zouden zijn wist ik, maar dacht dat ze toch meer moeite gingen doen. En de 550 is ook niet mis, en de naam Rover zeker waard. Dat Tata die merknaam nu heeft, tja, daar valt altijd wel een mouw aan te passen hé…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: duidelijkere foto’s van de MG6 Saloon, die inmiddels al is onthuld in China:
http://www.chinacartimes.com/2010/10/18/mg6-sedan-launched/
993 zegt
ik moet eerlijk zeggen: ik dacht echt dat ie al een paar jaar was opgehouden te bestaan.
mashell zegt
@993: dat was ook zo. Toen is er met China en de MG overname wat gerommeld en hebben ze er nog een handjevol gebouwd.
Tom zegt
De MGF/TF zijn altijd de mooiste kleinste roadsters geweest. Zeker in vergelijking met de MX-5 en de MR2. Misschien is de vormgeving en dan vooral van binnen een stuk verouderd in de MG, maar daar kan je zelf een hoop aan veranderen.
De MX-5 heb ik altijd al een kappers auto gevonden en zeker niet te vergelijken met een MG en de MR2 mag danw at betere prestaties hebben, maar het is een vierkante doos.
Ieder zijn eigen mening, maar de MG is een auto die iets heeft wat al deze anderen niet hebben. De mijne gaat dan ook niet meer weg.
DTB zegt
@Tom: De MGF niet te vergelijken met een MX-5?
Heeft u wel eens in beide wagens gereden? Beide rijden niet slecht, maar aan de wegligging en “fun-factor” van de MX-5 kan de MG noch de MR2 tippen kan ik u melden.
En uiterlijk, tsja, dat blijft een kwestie van smaak natuurlijk…
Tom zegt
De MX-5 rijdt zeker niet slecht, maar het middenm-motor feit bij de MG vind ik erg veel aan de hele ”fun-factor” bijdragen. Ik ga toch voor de MG.
Maar zoals gezegd, het blijft een kwestie van smaak. Leuk ding naast de Mazda en de MG is, dat het echte club-auto’s zijn.