Over Caterham berichten wij niet zo vaak op Autoblog. Hoewel de designfilosofie van lichtgewicht circuitbeesten ons erg aanstaat grossiert de kleine Engelse automaker nou niet bepaald in nieuwe modellen of overdadig veel noemenswaardige zaken. Vandaag gaven ze echter een update: ze komen namelijk met een nieuw model.
Over details hult men zich nog in een diep stilzwijgen, maar dat is geen reden voor ons om niet een beetje te kunnen filosoferen over wat de autobouwer uit de gelijknamige Engelse plaats in petto heeft.
Een jaartje geleden berichtten we dat er wellicht een elektrische, danwel een hybride Caterham op komst is. Aangezien beide termen sindsdien alleen maar populairder zijn geworden, zou het ons niet verbazen als Caterham hier verder mee an de slag is gegaan. Ze hadden immers ook plannen om in 2011 een raceserie starten voor elektrische en hybride auto’s, van waaruit dan een road legal versie ontwikkeld kan worden. Zeker is in ieder geval wel dat dezelfde minimalistische filosofie als bij hun vorige modellen zullen volgen. Zelf zeggen ze er het volgende over:
Powered by the next-generation Caterham Motorsport engine, the model will provide a logical expansion to the Company’s racing and trackday portfolio and open an exciting new chapter in its future.
Op 13 januari 2011 weten we meer, dan zal het nieuwe model namelijk onthuld worden op de Autosport International Show in Birmingham. Dit is trouwens het eerste echt nieuwe model dat Caterham introduceert sinds de 21 het levenslicht zag, 15 jaar geleden…
90Audi90's zegt
Laatmaar komen die Caterham !
Vooral vet omdat ze zo licht, en daaromsnel zijn.. wel met verbrandingsmotor alsjeblieft
Grtz
Jokkebrok zegt
Ik ben benieuwd!
Ersin Demirci zegt
Leuk en aardig maar niemand koopt zo’n ding. Ben benieuwd hoe de nieuwe wordt…
matthis zegt
“..Caterham hier verder mee an de slag is gegaan.” an moet aan zijn neem ik aan :) Of het is geschreven door een tukker..
OT: Ben erg benieuwd, ik ben namelijk wel fan van die lichte bakkies.
Jesper zegt
Lichte auto’s en hybrides zijn twee termen die niet samen gaan. De gemiddelde accu weegt toch twee kratjes bier. Ben benieuwd hoe ze dat zouden gaan doen. :)
Citrofiel zegt
@Jesper: De bestuurder minder kratjes bier laten drinken? ;)
lambo4all zegt
@Jesper: iig races die niet langer zijn dan 2 rondes, vol gas blijven de batterijtjes niet echt lang vol=P
Hupke zegt
Is toch ooit ook een design wedstrijd geweest met splintwheel ofzoiets toen. Nooit nog iets van gehoord.
Waarschijnlijk gaan ze voor ofwel een Ariel-achtige ofwel voor een licht elektrisch dingetje.
JanJansen zegt
Het prototype Duratec blok wat ik een tijdje terug heb zien rijden had een motormanagement wat al rijdend kon overschakelen van ethanol naar benzine naar gas. Ik hoop dat ze die legaal voor de weg hebben kunnen krijgen.
Daarnaast duim ik dat ze een dichte versie hebben ontwikkeld; dan kan ik het hele jaar door Caterham rijden.
Nu eerst maar eens mijn R500 netjes afbouwen … prima weertje voor!
Seroo zegt
Wat best wel mooi is, is het feit dat de stille autobouwers gewoon nog de kans krijgen om met een nog niet uitgelekt persbericht te komen.
Linkador zegt
Ze hebben hun crowdsource project moeten stoppen wegens het afhaken van de voornaamste partner, maar de data die ze toen van hun fanbase hebben gekregen is onbetaalbaar. De grote constructeurs negeren sowieso ideeën als ze niet van de uitverkoren bron komen, of smeren hun fans een process aan zoals Apple (om te voorkomen dat er ooit aanspraak op komt).
RP zegt
Splitwheel is inderdaad na een paar maanden gestopt.
Ik heb nog een paar suggeties toen gedaan.
splitwheel10.jpg” width=”450″ />
Johnnyboy zegt
@RP: wow … ik zeg … dat is’m, kan niet anders ….. erg mooi hoor!
Johnnyboy zegt
@RP: wow … ik zeg … dat is’m, kan niet anders ….. erg mooi hoor!
N!co zegt
Laten ze iets maken met middenmotor, een remake van de Lotus Elise S1.
Maksimum zegt
Benieuwt!
Top Gear Seizoen 12 aflevering 6. Stig’s ronde met de R500 legendarisch! Mijn ultiem Top Gear moment. Vanaf toen zeker al 30x terug gekeken!
js zegt
jep voor mij ook eentje, liefst elektrisch (awd) met turbine range extender en een dakje om heel het jaar te kunnen rijden en uiteraard onder de 500kg =D dan ben ik meer dan tevreden met deze e-motor http://www.uqm.com/pdfs/PP125%20Spec%20Sheet%207.14.10.pdf
:)
jack zegt
Ik denk dat de komst van een nieuw model Caterham erg goed zou zijn voor de in Nederland helaas wat tanende naamsbekendheid.
Jammer, want een Caterham staat borg voor buitengewoon rijgenot!
Van het rijden in mijn 2.0 HPC 16V geniet ik intussen al bijna 10 jaar. Het lijkt een lief wagentje (dat waarschijnlijk om die reden) nooit jaloezie maar met zijn onverwacht giftige prestaties wel steeds weer ontzag inboezemt. Kortom, laat het voorjaar maar komen!