Volvo oefent al geruime tijd met alternatieve brandstoffen en plug-in concepten. Zo kwamen de Zweden reeds in 2007 met een C30 plug-in op de proppen, met een motor die op bio-ethanol liep. In 2009 sprak het bedrijf de ambitie uit in 2012 met een plug-in hybride te komen, en dat lijkt te gaan lukken.
En toch is er sprake van een verrassingselement: waar de wereld eigenlijk een V70 had verwacht, gaat de eerste plug-in hybride telg een V60 worden, zo vertelt het Zweedse Teknikens Varld ons. Navraag bij Volvo leverde een bevestiging op dat de hybride V60 in 2012 ten tonele verschijnt. Het model krijgt waarschijnlijk de naam V60 H6. Uitgerust met een 205 pk sterke D5-krachtbron (en dus geen 1.6D), die is gekoppeld aan een 70 pk sterke elektromotor moet dit tot aansprekende cijfers leiden.
De sprint van 0-100 kan je namelijk in 6,9 seconden afleggen, maar dan haal je niet zulke goede verbruikscijfers. Doe je het rustiger aan, dan is een gemiddeld verbruik van 1,9 liter/100 km mogelijk, hetgeen resulteert in een Co2-uitstoot van 49 gr/km. 14% bijtelling, here we come!
Met behulp van de elektromotor kan er 50 km zelfstandig worden gereden, hierna moet de zelfontbrander bijspringen om de rijdende massa in beweging te houden. Het opladen van de lege lithium-ion batterijcellen neemt tussen de vier en zes uur in beslag. De ontwikkeling vindt plaats in de Volvo-fabriek in Hisingen, Zweden. Een foto van de aandrijflijn kan je hier vinden.
KaCh1ng zegt
wow! dat is pas een hybride wat ik wel zou willen hebben
Jokkebrok zegt
WT*! Klinkt zeeer goed! Te goed om eerlijk te zijn!
Ra1kkoneN zegt
1 op 50, ziek!
waltervandelaar zegt
1,9 liter/100 km??? Is dat een 1 april grap ofzo?
Timmie zegt
Logisch dat de combinatie niet met de 1.6D geleverd wordt. Is relatief te duur, en bij de particulier wil elektrische andrijving terecht er nog niet in (omdat allerhande bedrijven veel te veel moeite doen om het te hypen.)
Robert B zegt
1 op 50, da’s even wat minder dan de 1 op 15 die de gemiddelde diesel nu haalt.
Reken even door: Bij 35000 km per jaar scheelt dat je 1633 liter diesel per jaar. Tegen 1,20€ scheelt je dat bijna 2000€ / jaar. Dan heb je de meerprijs voor de hybridetechniek toch snel terugverdiend, nog los van het milieuaspect.
bpc zegt
ik vroeg me al af waar die bleef de eerste diesel hybride lijkt me wel wat omdat ze diesel toch al vrekkensap noemen etc , dit is vele logischer dan een hybride hypercar ! pas dit systeem eens toe op de 250 cdi van merc wat zou die dan nog verbruiken ?
Fout zegt
Veel beter, werd inderdaad tijd dat er eens een diesel hybride kwam. Toch snap ik niet dat ze altijd een topmotor nemen en bvb niet op basis van de 1.6D drivE. Zoals die belachelijke hybrides van BMW, cfr. X6
Maarja 1,9l/100km is toch al niets
Blijven mooie wagens, http://www.autojunk.nl/2010/11/tom-waes-test-de-nieuwe-volvo-s60
Emc zegt
1,9/100 haalt ie alleen als je dus de eerste 50 op electriciteit rijd. De laatste 50 rijd je op diesel en dan gebruik je 1,9l. Dus de dieselmotor doet dus 3,8 l/100 km. Nog steeds erg netjes.
Robert B zegt
@Emc: Dan kan je doorsnee verbruik nog steeds wel eens zo laag liggen, bv in mn eigen situatie; ik rij dagelijk 70 kilometer. De meeste daarvan zouden dan zonder directe uitstoot zijn. Bovendien zijn elektrische kilometers véél goedkoper dan benzine/dieselkm’s.
BaySideBlueBoy zegt
Nu nog op de tweede generatie Biodiesel laten lopen en men houd een relatief snelle, praktische en CO2-neutrale auto over met een volwassen range. 8) De wereld ziet er gelijk een stuk rooskleuriger uit. ;)
BaySideBlueBoy zegt
Ik gok op elektrische achterwielaandrijving en biodiesel gemotoriseerde voorwielaandrijving. Gezien het plaatje van de achterwielophanging met geïntegreerde elektromotor.
laurensje zegt
Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat rijden, qua integratie diesel en e-motor, en de configuratie op zich.
Maar als het niet via BPM vrijstelling gesponsord wordt uit de zak van de buren, denk ik dat het vooral is voor degenen die iets over hebben voor het milieu… verkoop 50 stuks of zo, partijlidmaatschap verplicht.
marc zegt
Ik heb een vrij nieuwe 2.4D 175pk in de V70 en haal net 8.0L/100km. Lijkt me stug dat je dit haalt met de D5!
MJB zegt
@marc: Als je veel op de snelweg rijdt moet dat toch veel lager kunnen. Onze D5 (vorige generatie V70) heeft al tijden een gemiddeld verbruik van 6,3-6,5L/100km op de verbruiksteller staan. En daar worden ook genoeg kilometers binnendoor mee gereden.
jan zegt
Mooi als er dan ook AWD opgeleverd kan worden is het wat mij betreft helemaal perfect (veilig en schoon samen volgens mij echt Volvo/ het laatste was helaas te lang niet het geval).
Succes en denk svp ook aan een V70 AWD benzine dan wel diesel hybride! Het is jammer dat de meeste hybrides niet met AWD leverbaar zijn.