Nieuwe regels, nieuwe auto, nieuwe kansen. De hete adem van Peugeot kwam wel heel dichtbij, dus na de R15 is het tijd voor de R18.
Was het namelijk niet om het falen van de Franse techniek geweest, dan had Audi in 2010 helemaal niet gewonnen. Nu zouden ze er dit jaar weer op kunnen gokken dat de Peus’jes de finish toch niet halen, dat is niet de beste strategie.
De R18 gaat zijn eerste enduranca-race rijden met de 6u van Spa-Franchorchamps op 8 mei. Komend jaar is het de bedoeling dat er 3 R18’s vooraan in het veld op Le Mans meerijden. De verzekering van het vooraan rijden komt in de vorm van een 3,7 liter V6 TDI. Een flinke afname in het aantal cilinders dus. De R10 had een V12, de R15 een V10, nu een zescilinder. Mogelijk voorziet Audi de R18 in de toekomst ook van hybride-aandrijving, dit lijkt voor komend jaar nog niet het plan.
Verwijzen naar haar productie-modellen doet Audi natuurlijk middels een setje ordinaire overdag-LEDs. In beiden koplampen subtiel als “nr. 1” verwerkt. De hele koplamp-unit bestaat overigens uit LEDs, een nieuwere, betere versie van hetgeen ook op de R8 en A8 leverbaar is.
agarde zegt
Eerst bij de F1 en nu dit…
davidve zegt
@agarde: Ik snap echt niet waarom dit zo erg is bij de F1, vroeger reden ze ook op 1.5 turbo motortjes van +-1300 pk, dat waren nog eens moteurtjes, iedereen kan veel vermogen halen uit een v12..
Jan Geert zegt
@davidve:
nou je kan nml geen 24 uur racen met zo’n opgefokt moteurtje.
mauro zegt
wat een bruut aparaat:O
Janpietklaassons zegt
Dan ben ik wel benieuwd, hoe snel gaat zo’n ding nou naar de 100?
saba,... zegt
sweeeeeeeeeeetttttt, veel cooler dan de r15 en r15+…
Esprit_de_Flandre zegt
Damn, zo’n kloefen van koplampen. Nu ja, als het maar vooruit gaat.
Aston Martin zegt
Ziet er enorm goed uit
jp zegt
Ik weet niet of je bij dit soort gt-racers kunt spreken over mooi, maar mooi in zijn soort zeker.
saba,... zegt
@jp: dit is een lmp, geen gt,…
HDM zegt
Een audi die zowaar niet op een A4 lijkt….
Vind et niet echt mooi door die vogelbekdier voorkant en die huuuuge lichten.
mout zegt
@HDM: LOL
Je weet het nooit, natuurlijk. Misschien is ie op basis van de Golf?
MarkieS zegt
“Dr. Wolfgang Ullrich says the R18’s been designed for “progressive” electrification”, klinkt nogal hybride/kers.
Alwood zegt
@MarkieS: progressive… de mogelijkheid voor elektrificeren blijft open… er zit dus nog niks in maar er is wel ruimte voor extra elektrische aandrijving, precies zoals in het artikel beschreven staat.
Ferry_76 zegt
Meestal is ‘vorm volgt functie’ erg mooi, maar damn wat is dit een spuuglelijk apparaat zeg!
940 zegt
Deze zal totaal niet indrukwekkend zijn tijdens een race. De R10’s, R15’s en 908’s klonken als opgefokte stofzuigers. Gelukkig was er nog zoiets als Aston Martin-Lola. Die, samen met de Murciélago R-GT en de Ford GT, klonken voor mij het beste!
LT (Lekkere Tieten) zegt
@940:
Hoe een raceauto klinkt… daar gaat het ook echt om in de Le Mans 24H.
Wichard zegt
De R8 (endurance versie) vond ik een mooie wagen, strakke lijnen. De R10 en R15 weken daar al vanaf, maar dit is echt niet ‘mooi’ meer. Dat zal Audi een worst wezen wat het gaat uiteindelijk om de aerodynamica en neerwaartse kracht. Jammer dat de tailfin nu hier ook is doorgebroken, blijf het lelijk vinden!
Ferry_76 zegt
@Wichard: De Tailfin is vanaf aankomend seizoen verplicht gesteld, dit om te voorkomen dat de auto’s gaan vliegen (Zie de crash van Ortelli op Monza bijvoorbeeld.).
robbie zegt
@Ferry_76: deze crash bedoel je ;)
http://www.autojunk.nl/2008/04/crashes-tijdens-lms-1000km-monza-race
naaaam zegt
woow its look AWESOME!
jannesz14 zegt
heeel baas, die éénen wat denk je als die in je spiegel opdoemen
Die-Bolle14 zegt
Na de staar audi’s worden de race audi’s ook steeds lelijker, de audi r8 van johanson motorsport in de Gulf kleuren blijft nog steeds de mooiste.
York zegt
“De hele koplamp-unit bestaat overigens uit LEDs, een nieuwere, betere versie van hetgeen ook op de R8 en A8 leverbaar is.”
+ De nieuwe A6 :-)
Ralph zegt
Sharkfin om te voorkomen dat auto’s gaan vliegen?
hahaha
Heeft met verlies van downforce te maken onder de auto!
Die sharkfin is er voor de rechte lijn stabiliteit…
R18 is zoals de Peugeot 908 HDi FAP conform de nwe. regels… Prototypes MOETEN een gesloten dak hebben.
Ferry_76 zegt
@Ralph: “In addition, LMP bodywork must have a Formula One-style vertical fin on the top of the engine cover to reduce lift tendency and such “flipping” airborne crashes such as the 1999 race with three incidents by the Mercedes-Benz CLR, the most famous is by Mark Webber and the 2008 1000 km of Monza crash by Stéphane Ortelli with the Courage-Oreca LC70.”
Hahaha…
robbie zegt
@Ralph: en een gesloten cockpit is NIET verplicht!
LT (Lekkere Tieten) zegt
@robbie:
Jawel.
Ramshoek zegt
@LT (Lekkere Tieten):
Niet verplicht (echt niet!)
Voorheen zat er een voordeeltje in een open auto. Je kon je rijders sneller wisselen waardoor je tijd bespaarde bij de pitstops (tijd waarvan je op de baan weer iets moest prijsgeven als gevolg van een geringere aerodynamische efficiency).
Dat voordeeltje bestaat niet meer (volgorde van bandenwisselen, rijderwisselen en brandstof tanken is veranderd).
De mogelijkheid voor een open auto bestaat nog steeds, is ook goedkoper te bouwen, je hebt geen airco nodig (echt die dingen hebben verplicht airco!) dus wellicht interressant voor kleine teams of constructeurs…
Mracer zegt
Zie ik nu ook een F-duct systeem op de Audi R18
robbie zegt
@Mracer: nee, je ziet alleen een vertikale vin die voor stabiliteit moet zorgen. Bij een F-duct is die hol en is er een verbinding met de achtervleugel. Dat is hier niet het geval.
JPM zegt
@robbie: Mwah dat zeg jij nu wel maar daar ben ik nog niet zo zeker van. Ik zie duidelijk een inlaatstuk op het dak waarna twee buizen zich splitsen. De ene buis gaat direct naar de achtervleugel om hem te stallen en de andere lagere buis loop aan de onderkant van de vin en aan het einde/achterkant van de auto weer weg. Die bovenste buis zie je niet/nauwelijks maar die onderste juist heel duidelijk. Daarnaast is het punt waar het uiteinde van de fin samenkomt met het wing-element een text-book voorbeeld van hoe je een vleugel moet stallen. Misschien is loopt er aan de bovenkant nog geen buis maar ik durf te zeggen dat ze de mogelijkheid aan het onderzoeken zijn. Logisch aangezien het zo 20 a 30 kmh aan topsnelheid kan opleveren.
robbie zegt
@JPM: volgens mij is een F-duct verboden in deze tak van sport.
robbie zegt
@JPM: kijk dan hoe dun die vin is, daar loopt echt geen lucht doorheen…
JPM zegt
@robbie: Dat weet ik, dat heb ik ook gezegd maar aan het begin van de luchtinlaat zie je duidelijk een aftakking naar boven en naar beneden. Beneden zie je dus heel duidelijk die buis lopen maar boven inderdaad niet. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet aan het expirimenteren zijn. Er is namelijk bijna geen andere reden waarom die vin op die manier zou moeten uitkomen op de vleugel. Als je de F1 volgt dan zie je dat dit er heel erg veel van weg heeft. Maar goed of het verboden is weet ik niet. Hoe zouden ze dit moeten verbieden? Onder het mom van wat?
Ramshoek zegt
@JPM:
Gefeliciteerd ! Jij hebt Audi er op betrapt een illegale auto te hebben gebouwd !
Jokkebrok zegt
Wat een lelijk doch zeer bruut apparaat, maar dat ding tussen het dak en de achtervleugelspoilertaarschepdinges is echt afschuwelijk!
Edge zegt
Om maar even met de woorden van de heren van New Kids te spreken: wat een lelijk kutding.
Volgens mij denken die designers van Audi dat de races op de set van de nieuwe Batman gereden worden. Jezus, wat lelijk. Die Peugeot 90X HDi FAP ziet er veel mooier uit. Maar ja, eerst nog maar eens zien wat het ding kan voordat ik hem ook op zijn prestaties ga afrekenen. Ik ga in ieder geval niet voor Audi juichen
T16 zegt
Ik hoop dat Audi dit jaar enorme klop krijgt van de Peugeot 90X HDi FAP prototypen, met de hybride power unit. We zullen zien, maar wat was dat een drama vorig jaar voor Peugeot met de 24uur van Le Mans. De diesel klinken helaas voor geen ene meter, een soort van machine kamer geluid uit een boot. Jammer, maar goed voor het milieu. ;-)
TDI-goeroe zegt
van V12 naar V10 naar V6… ben benieuwd hoeveel PK en Nm ze eruit persen…
Ramshoek zegt
@TDI-goeroe:
Stuk of 550 pk. Reglementair bepaald.
Feitelijk rijdt LMP1 per 2011 met een motorreglement zoals we dat dit jaar nog in LMP2 zagen.
LMP2 – de eerste divisie/Jupiperleague van LeMans moet het vanaf 2011 zelfs met ‘slechts’ 450 pk doen…
tristan zegt
wat mij betreft mag audi winnen
DiFFuS zegt
Wat een ruig ding!
Jippie zegt
Ben benieuwd of deze dan ook nog eens de helft stiller is. Dan maakt mijn stofzuiger nog meer lawaai. De beleving van Le Mans is wel een heel stuk minder sinds er gedieseld wordt.
Jippie zegt
Zo horen LM001 auto’s te klinken:
http://www.youtube.com/watch?v=U86lf-LRXiE&feature=related
Ralph zegt
@Ferry76… dan nog die Sharkfin helpt daar NIET aan mee.
Het ging erom dat bij de ‘oude’ style, de platte bodem teveel downforce genereerd en bij drukverlies de auto’s het luchtruim verkiezen. Vanaf 2004 zijn ze overgestapt op een getrapte bodem met diffuser tunnels.
“For new cars built to the 2004 LMP1 & 2 rules, the ACO has eliminated the traditional flat bottom replacing it with a regulated tunnel system. The idea was to reduce downforce generated outside of the car’s wheelbase. With the old flat bottom, the rear diffuser started at the rear wheel centerline. For ’04 the rear tunnels start 1000 mm in front of the rear wheels. Therefore the primary suction peak generated by the tunnels is well within the car’s wheel base and not at the rear axle centerline. This, coupled with a reduction in rear overhang (to a maximum of 750 mm) as well as an increase in front over hang (to a maximum of 1000 mm) should reduce the pitch sensitivity of the cars and minimize the chance of a blow-over type accident.”
@robbie.: aah dan heb ik het verkeerd begrepen. De ACO (Le Mans) wilde volgens mij enkel ‘closed cockpits’, veiliger enz.
Was en ruzie onder de teams qua, ongelijke regels voor open v. closed cockpits. Met natuurlijk de diverse voor- en nadelen. Verschil in restrictor diameter, verplichte dubbele rollbar…
JPM zegt
@Ralph: Dan interpreteer je je eigen quote toch echt niet goed. Er was helemaal geen sprake van teveel downforce. Sterker nog dat ze hebben nu zelfs nog meer downforce. Alleen is het punt waarin de auto de downforce genereert naar voren verplaatst weg van de achter-as. De grote hoeveelheid downforce op de achter-as was gevaarlijk aangezien hij bij verlies van downforce meteen grip verloor. Nu is de downforce meer verdeeld over de voor en achteras en zou de achteras minder gevoelig moeten zijn voor het wegvallen van downforce.
MAB zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
the-budel-guy zegt
vind het dak niks de open versie was daar mooier in maar wat een bruut ding zeg
mikeslsamg zegt
vet ding zeg, maar een V6 dat klinkt zo slecht.
ppdengis zegt
Zot! Als het maar sneller accelereert dan de R15. Dan heb ik niks tegen deze V6!!
Motion&Emotion zegt
na apers van peugeot met een dakje en ook nog met een haaien vin
is niet erg , is zoals vele merken
js zegt
http://www.youtube.com/watch?v=SeCsaXlHaIc
hahaha :)
gekke HDi sound, maar toch vet om ferrari’s, porsches etc for breakfast lunch and dinner te zien met een diesel :)
RALM zegt
@js: Bizar gewoon hoe stabiel en hard dat ding loopt. Bij het remmen geen gekwispel, in de bochten geen schijn van over- of onderstuur en bij het uitacceleren zijn echt alle auto’s die hij inhaalt compleet kansloos. grip, grip en nog eens grip. Wat een machtig ding!
Stellantis rules the sky zegt
De gelijkenissen met de 908 zijn wel treffend, goed voorbeeld doet volgen zullen we maar zeggen. Wel jammer dat die vinnen verplicht zijn, ook bij de Peugeot is dat geen gezicht.
Ben zelf niet helemaal op de hoogte wel motor Peugeot gaat gebruiken: V12? wel/geen hybride?
Vind het wel gedurfd van Audi om een V6 zonder hybride in te gaan zetten, kan me niet voorstellen dat die een V12 kan bijhouden, dus dan zou je het moeten hebben van een gunstiger verbruik.
The battle Audi vs Peugeot keeps on going! En zo hoort het…
TheIceman2009 zegt
ik vindt hem prachtig omdat hij spuuglelijk is :)
Patrick zegt
@js : komt omdat die porsches etc in andere klasses rijden. LMP1 = meer vermogen, of het nou diesel of benzine is. meer koppel en betere aerodynamica!
clubbtraxx zegt
@Patrick:
Nee eeeecht?
js zegt
@Patrick: achso, wist ik niet. al die dingen zoals rankings, klassementen,… boeien mij eigenlijk weinig. Ik ben alleen geintereseerd in de technologie. En dan hoofdzakelijk in hoge vermogens, koppel, wegligging, snelheid,… tegen een minimale milieuimpact.
Ik vind racerij geweldig maar ben overtuigd dat het ook milieubewust kan.
LT (Lekkere Tieten) zegt
@js:
Idiote boomknuffelaar met je stomme milieugezwets.
Ricosuave zegt
Wow wat een machine!
Bert zegt
Eindelijk een spannende Audi!
Alleen jammer dat ze Lemans een beetje verpesten met hun budgetten.
F1 durven ze helaas niet, dan maar een lagere klasse domineren.
Luit Tinke zegt
@Bert: Lagere klasse?!
Tijdens de 24 uur van Le Mans rijden ze in een race net zo veel kilometers als tijdens een heel F1 seizoen! Lagere klasse, vast wel.
K wil Alonso of Vettel wel eens mee zien doen. Dan komen ze erachter dat F1 eigenlijk een lange sprintrace is vergeleken met de endurance-racerij.
Technisch is het ook moeilijker om een auto top te maken voor 24 uur in plaats van 2 uur (voor een F1 race).
Citrofiel zegt
Als zo’n V6 hetzelfde vermogen haalt als een V12, waarom dan de V12? Deze V6 zal dus vast minder krachtig zijn. Waarom dan de V6? Het zal misschien minder verbruiken. Dus langer doorrijden met een lagere snelheid, en daar de winst halen.
Tactiek van Audi tegenover lompe kracht van Peugeot, ik ben benieuwd.
Ramshoek zegt
@Citrofiel:
De diesels zijn reglementair van 5,5 liter naar 3,7 liter gegaan.
Aangezien verbrandingskamers bij een bepaalde grootte het meest efficient zijn, kom je uiteindelijk voor een kleinere motor bij een motor met minder cilinders uit.
Peugeot gaat ook voor een motor met minder cilinders, hoewel ze daar voor een V8 hebben gekozen.
Vermogen: ongeveer 550 pk en da’s toch ff 150 pk minder (nogmaals; reglementair bepaald).
basgti zegt
Mischien ook iets voor Batman?
Brum zegt
Met een dicht dak zijn le mans auto’s het mooiste naar mijn mening. Jammer van de verticale vleugel, die maakt het lastig om de lijn van de auto goed te zien. Het is natuurlijk wél een mooi reclamebord :)
Brum zegt
Met een dicht dak zijn le mans auto’s het mooiste naar mijn mening. Jammer van de verticale vleugel, die maakt het lastig om de lijn van de auto goed te zien. Het is natuurlijk wél een mooi reclamebord :)
Cantago zegt
Gaaf ding, dat wel! Lijkt me prima om eens lekker voordelig boodschappen mee te gaan doen;)
Dimglor zegt
Die voorkant doet me denken aan de Caparo T1 :p
TDI-goeroe zegt
je zou bijna zeggen, dat die motor wel past in een RS5 ofzo :D