De “droomrit” is ieder jaar een evenement waar menig persoon met hart voor auto’s naar toe gaat. De opkomst was leuk, maar wie regelmatig bij vergelijkbare evenementen komt kent het allemaal al zo’n beetje aangezien het Nederlandse wagenpark niet extreem groot is. Terwijl veel mensen zich vergaapten aan de goede opkomst, keek ik zelf nog wel eens naar de langslopende weg…
Rijdende combo: Aston Martin V8 Volante L.W.B., Virage Volante, Virage, Virage Volante en V8 Vantage.
Auto’s zijn een belangrijke passie voor mij. Als er een bijzondere auto te zien is in het echt, dan wel op het internet, kan ik daar met veel plezier naar kijken. Naarmate ik modellen echter méér zie, loopt mijn interesse erin terug. Op den duur blijven er maar een paar auto’s over die ik gebiologeerd nakijk wanneer ze langs komen rijden. Tussen alle DB9’s en AMV8’s door is een rijtje als dit schitterend. Eerlijk is eerlijk, de Virage is niet de meest opwindende Aston ooit. Noch om te zien, en, naar het schijnt, noch om te rijden. Het waren bovendien bijzonder dure auto’s, met een nieuwprijs van f.610.668 in 1996, en f.694.990 voor de Volante. Er waren veel goede alternatieven, en daarnaast veel andere begerenswaardige auto’s die je wel drie keer kon kopen voor dat geld. 360 Mensen hadden het er echter voor over, talloze andere mensen besloten een andere leuke auto te kopen.
Het is een rijtje van vijf Astons die elk moeilijk te vinden zijn. De groene Virage is nog de meest gebruikelijke. Van de zwarte Volante en de blauwe Volante met witte kap, zogenaamde Virage Volantes, werden er maar 235 gebouwd. Voor het onwaarschijnlijk hoge eerder genoemde bedrag – niet voor herhaling vatbaar – kreeg je een grote, stoer uitziende Brite convertible met een V8 die in staat was 330 pk te leveren. De laatste elf kregen 349 pk onder de kap, net als de daarop volgende facelift, de V8.
De donkerblauwe Volante met witte kap is de meest bijzondere uit dit rijtje. Er werden er maar 64 van gebouwd, elk tegen een prijs van £169.500, 16% duurder dan de al erg pittig geprijsde Virage Volante. Bovendien was de auto door zijn extra 20 centimeter wel erg uit-de-kluiten-gewassen geworden, iets dat de meeste mensen waarschijnlijk niet zo mooi vonden. De extra 20 centimeter maakten de auto wèl toegankelijk voor achterinzittenden en extra bagage, het was een echte 2+2 geworden. De Volante L.W.B. is overigens géén Virage, maar een V8, zo hette het model na de facelift. Dit hield in zeer grove lijnen in dat er andere voor- en achterlichten op zaten. Het treedt te veel in detail om uitgebreid verschillen te bespreken.
De laatste auto valt buiten deze “familie” aangezien het een V8 Vantage van een eerdere generatie is. De fliptail verraadt dat het om een Vantage gaat, maar verder is het lastig te analyseren waar het exact om gaat. Het is een afstammeling van de DBS van het einde van de jaren ’60, die later overging in de V8 die er in vele vormen was. De Vantage wordt gekenmerkt door een gecarbureerde motor aangezien hier meer vermogen mee kon worden behaald. Gecombineerd met een andere nokkenas, grotere inlaatkleppen, en hogere compressieverhouding groeide het vermogen tot 380 pk.
Opmerkelijk aan het afgebeelde exemplaar is het feit dat de happer op de neus open lijkt te zijn (beter zichtbaar op grote foto’s), terwijl deze dicht zat. Bovendien liet de grill zelf óók geen lucht door, voldoende zuurstof haalde de auto binnen via de voorspoiler, vanuit waar de luchtstroom om werd geleid naar de carburateurs.
xPendek zegt
Mooie plaatjes !
astondb9 zegt
Potverdorie zeg dit is wel een super combo wat een mooie foto’s
Den zegt
mooie foto’s.
Sciurida zegt
Hey Appeltje, mooie actie foto’s, maar volgensij heb je een foutje gemaakt bij de prijzen! Niet om te zeiken, maar ben heel benieuwd wat ze nou echt gekost hebben.
rikkon zegt
@Sciurida: Maak je niet ongerust, die dingen kosten toen echt allerbelachelijkst veel centjes.
Sciurida zegt
@rikkon: Ik snap het al ;) Appeltje had de 2 eerste in florijnen (old-school ^^) en de laatste in pond gezet, vandaar dat ik het vroeg. Maar 600.000 gulden toen, is nu toch ongeveer 300.000 – 400.000 euro (gecorrigeerd voor inflatie), dus zoveel duurder dan de huidige Astons was het niet, blijft natuurlijk veel geld, zeker in die tijd
robin zegt
heb je die laatste ook in wallpaper formaat ??
jorden zegt
wat een foto’s!!!
respect
ppdengis zegt
De laatste wil ik ook in wallpaper formaat!! Toffe fotos’s trouwens!
Citrofiel zegt
Jij houdt je ogen en oren altijd open hè… Leuk!
“de happer op de neus open lijkt te zijn terwijl deze dicht zat.”
Jaja, erg duidelijk… Dicht hoorde te zitten misschien?
negativan zegt
Sinds wanneer is een zelfbouw Scirocco cabrio mooi?
Megakix zegt
In mijn jeugdtijd was de Virage toch ongeveer de begeerlijkste van alle auto’s ! Eén keer in het echt gezien in Zeist (1996) en toen viel mijn bek ook open van de schoonheid van die auto…nu anno 2010 is het niet meer helemaal ’toppie’, maar nog steeds lekker om naar te kijken.
Svenska Aeroplan AB zegt
Schitterende auto’s! Aston was toen veel meer ingetogen dan nu. Straalt meer klasse uit vind ik. Maar zeker ook erg powerfull aanzien door de gedrongenheid. Heerlijk!
James_may zegt
Wow.. die Opel Manta op het tweede plaatje is wel erg vet..!!!
Markus zegt
@James_may: dumbass, Manta, je moet niet zoveel new kids kijken…
bugatti zegt
he, toen stond ik naast je ;)
Markus zegt
De Virage graag, maar dan een Vantage met 550pk! Woooohoooo!
leipeshitouwe0299 zegt
mooi bushokkie..
Sjoerd de Jong zegt
Appeltje,
De foto’s zijn weer geweldig, moet zeggen bewonder je foto kunsten wel. Door die fotokunsten heb ik ook een vraag. Waar schiet je zelf mee; canon of nikon en wat?
Een laatste vraag is of de foto van de AM V8 Volante LWD ook te krijgen is in een hogere resolutie zodat ik er een bureaublad foto van kan maken.
Alvast bedankt!
Appeltje zegt
@Sciurida
Dat zijn de echte prijzen, direct overgenomen van
-astonmartins.com
-Rick van Kempen “Alle auto’s 1996”, en andere jaren.
Wat dacht je dan zelf dat er niet aan de prijzen klopt? Te hoog? Te laag? Met een gulden kon je vijftien jaar geleden net zo veel als nu met een euro, bij wijze van spreken…
Op wallpaper formaat zien de foto’s er niet uit, want ze zijn allemaal wel een beetje bewogen :-(.
@Citrofiel
Hmm, ja, slordig…
@Markus
Ja, die is geweldig. Bram Moszkovicz heeft nog een groene Vantage gereden, die zag ik een jaar of zeven geleden nog wel eens in Amsterdam.
Bedankt voor jullie reacties, morgen een langer artikel!
maschoemaker zegt
Vorige week in Breda een Rapide gespot :)
dikkerikjuh zegt
nice! echt heerlijke auto’s om te zien, mooi gespot!