Het Japanse Infiniti (= luxemerk van Nissan) wil heel graag serieus genomen worden. En dus hebben ze al een dieselmotor en hybride op de markt gebracht en werken ze ook hard aan een elektrowaggie. Maar je telt natuurlijk pas echt mee als premium automerk als je sportieve modellen met dikke motoren bouwt. Zelfs Lexus is er achter gekomen dat je meer vliegen vangt met pk’s dan met hybride’s. En dus wil Infiniti gaan samenwerken met AMG.
Infiniti presenteerde dit jaar al hun nieuwe sportieve label met de naam IPL (Infiniti Performance Line) door zowel een G37 Coupe en Cabrio te presenteren die er wat dikker uitzien en een paar pk extra hebben. Heel spannend is het allemaal nog niet. En omdat zelf een dikke motor ontwikkelen teveel moeite is voor Infiniti willen ze liever gaan shoppen in de magazijnen van AMG. Niet zo vreemd aangezien Renault-Nissan onlangs al aankondige nauw samen te gaan werken met Mercedes.
Infiniti zou vooral interesse hebben in de nieuwe 3.5 V6 met turbo van Mercedes die maximaal zo’n 400 pk zou moeten leveren. Deze motor zou dan gelijk een vervanger kunnen zijn van de 3.7 V6 (VQ37VHR) die Infiniti (en Nissan) nu gebruikt.
Ook zou de IPL versie van de Infiniti M gebruik kunnen gaan maken van het AMG 6.2 V8 blok dat we kennen uit onder andere de E63 AMG. Aangezien Mercedes nu toch druk bezig is om die motor te vervangen door het nieuwe 5.5 V8 blok zou dat wel eens kunnen. (via: autocar.co.uk)
JW zegt
-edit: idd!-
Benny zegt
Dat ze gebruik maken van AMG motoren zoals hun V8’s OK, maar waarom gebruiken ze niet gewoon de motor uit de Nissan GT-R of eventueel een gedownsizede versie van die motor?
Osca zegt
@Benny: inderdaad , die motor heeft zich al bewezen ..
Esprit_de_Flandre zegt
@Benny: Omdat AMG beter in de oren klinkt dan Nissan, tenminste bij het publiek dat ze willen aantrekken.
marco zegt
idd trap gewoon die getunede GTR motor met 1100 pk erin, probleem opgelost
Merry zegt
Idd die V6 uit de 370Z en de V6 van de GT-R zijn toch wel goede motoren lijkt mij zo.
Tevens maken ze al een V8.
De 350Z GT500 en de GT-R GT500 en GT-R GT1 hebben allemaal een V8.
bozewolf zegt
@Merry: Ja, dat binne allemaal raceblokken, lieverd. Die lepel je niet zomaar even in een gewone auto, duh.
BaySideBlueBoy zegt
Ik geloof dat dit wel de grootste bullshit verhaal aller tijden is!
Nissan heeft zelf Amerikaanse V8 blokken, die door een paar tweaks de dienst doet in de SuperGT GT-R!
Domien zegt
De achterkant lijkt wel een Peugeot…
Lan_Evo zegt
Lijkt me ook een beetje sterk dit, aangezien ze zelf ook wel wat prima blokken hebben, maar goed als ze zo nauw gaan samenwerken zou het misschien nog wel kunnen. Die V8s van AMG klinken wel altijd heel erg lekker.
ert zegt
VH45DE
VH41DE
VRH35Z
VK45DE
VK45DD
VK50VE
VK56DE
VK56VD
Dit zijn allemaal goede nissan v8’s!!en ze hebben ook wel big power TT V6en,en daar zien ze allemaal geen licht in?? mischien gaat het nissan meer om de AMG badge?
Lancia Lover zegt
Waar is Mercedes toch mee bezig? Infiniti M die E-klasse onderstel gaat krijgen, Infinti met MB diesels en nu ook al de AMG motoren? Krijgen we straks een Nissan Micra met MB motor? Vind het jammer dat Mercedes voor deze weg kiest en niet met bijvoorbeeld BMW meer gaat samenwerken.
Lancia Lover zegt
Oh ja, vergeet nog wat. Waarom zou Mercedes wél motoren en onderstellen leveren aan in dit geval Infiniti en wat nog meer van Renault-Nissan (ja ik weet het, MB zal het niet gratis doen…) en hadden ze zo’n moeite om technologie te leveren aan het eigen Chrysler? Vaag…
bozewolf zegt
‘k Snap het niet zo goed…sinds wanneer heeft Nissan moeite om V6 turbo’s te maken? :S En wat is er mis met de VQ serie?
Vaag verhaal, ditte.
ErikkNL zegt
Wat maakt het uit… Als Mercedes er een flinke duit mee kan verdienen prima. Wij worden dan ook nog getrakteerd op het geluid uit de 6.3 liter V8 zie niet wat hier mis mee kan zijn.. Nissan bouwt zelf ook prima motoren, maar als ze Mercedes motoren willen hebben be my guest ;)
Waxweazel zegt
Ik denk dat de enige reden is waarom Nissan/Infiniti de motoren van Mercedes/AMG wil gebruiken is dat die schoner en zuiniger zijn dan al hun huidige zware motoeren. En reeds EU5-6 goedgekeurd zijn.
Nissan wil waarschijnlijk die kosten niet maken om hun (heel goeie) motoren nog EU5-6 te maken als ze bij Mercedes of AMG goedkoper kan shoppen.
875 zegt
Beetje wazig verhaal inderdaad.
Nissan bouwt al jaren degelijken V6 Turbo’s en atmospherische V8’s dus waarom in godsnaam bij MB gaan shoppen? Of het moet enkel outsourcing zijn i.v.m. de evt. kosten
Michiel1 zegt
Infinti is altijd goed!
Rijden thuis onder andere een g37s cabrio en is heerlijk blok dat erin zit, ik zou inderdaad aannemen dat ze het gtr blok erin zouden gooien voor een snellere versie.
Lijkt me ook meer bij Infiniti passen dan een v8 behalve voor een QX…
Citrofiel zegt
Meer AMG 6.2’s is meer beter! :D
BB03 zegt
Gebruik de motor van de GT-R?
jer-ome zegt
V10 van een LFA’tje erin alles opgelost
alleen moet de neus dan 1 meter langer worden gemaakt
maar dat komt wel goed
jer-ome zegt
@jer-ome
sorry lange schooldag. Ik zie mijn fout al sorry
King Kay zegt
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit ooit gaat gebeuren maar als het toch zo moest zijn : waarom niet? Hoe meer AMG-blokjes op de weg hoe liever!