Dat hybride en “groene” auto’s het goed doen in de verkoopstats van nieuwe auto’s is ondertussen bekend. Langzaam wordt echter ook duidelijk dat gebruikte hybrides het goed doen. Tussen 2008 en 2010 steeg het aantal verkochte gebruikte hybrides met meer dan 250% (logisch), en vergeleken met benzine, diesel en LPG occasions is het aantal stadagen het kortst bij tweedehands hybrides (B2C).
VWE onderzocht de hybride occasionmarkt en kwam met een aantal cijfers. Hybrides bleven in november 2010 gemiddeld 60 dagen bij een autobedrijf staan voor verkoop. Benzine auto’s bleven in dezelfde maand gemiddeld 77 dagen staan, diesel auto’s 80 en LPG auto’s 85 dagen. Hybride en benzine auto’s staan in vergelijking tot november 2008 korter qua stadagen voor verkoop. Bij diesel- en LPG auto’s is het gemiddeld aantal stadagen toegenomen.
Maar goed, hoe serieus kunnen we dit nemen? Met 0,44% marktaandeel(!) is het aantal verkochte gebruikte hybrides binnen de B2C totaalverkopen nog zeer klein te noemen, al zal dat ongetwijfeld stijgen. In november 2008 was het hybride marktaandeel nog 0,14% en we kunnen daardoor van een positieve trend spreken. Tegelijkertijd is het aandeel diesel afgenomen (van 18,7% in 2008 naar 16,9% in 2010) en dat geldt ook voor LPG (van 2,8% in 2008 naar 2,3% in 2010). Benzine occasions blijven favoriet met 79,9% (78,2% in 2008).
Gerrelekker zegt
Zijn da Britney’s Pears?
Burdy zegt
@Gerrelekker: Dat komt omdat britney nu ook wel een occasion gezien kan worden….
Het is niks, maar het verkoopt wel.
janklaassen zegt
waarom die vrouw daar dan bij?
ik vind het goed hoor, maar ik zie het verband niet.
maar in ieder geval.
mooi.
autoblogger zegt
@philipzuidijk: hybride = groen. Te moeilijk? ;)
Citrofiel zegt
Opvallend. Iedereen was (en is) bang dat de golf van hybrides die uit de lease zouden stromen zouden zorgen voor een overschot aan tweedehands hybrides. Deze cijfers lijken dat tot nog toe tegen te spreken…
mashell zegt
@Citrofiel: ook particulieren betalen graag weinig of geen wegen belasting. Ik denk dat de grote pas komt als de 14% regel 3 tot 4 jaar oud is.
Arie op Safarie zegt
Zij is in ieder geval aantrekkelijker als de Hybrides waar we het over hebben ….. Moet je kijken over een jaar als de markt wordt overspoeld met Ex.Leaserts
TinQ zegt
Verband Miss Spears / artikel is mij ook niet duidelijk.
midasracer zegt
@TinQ: Ze heeft een groen jurkje aan.
michel zegt
Als je lage runingcost en comfort wenst, dan zit je met een 2e hands Prius helemaal goed. Prive geen wegenbelasting, en een laag verbruik. Veel ruimte, veiligheid en opties. Als je dan moet kiezen tussen een nieuwe full options Aygo/C1/107 of en Prius 2 met een gezin voor 2 kinderen is de keus snel gemaakt. Op de Prius 2 zit acht jaar gerantie op het hybride deel, dat zegt ook genoeg over het vertrouwen van de fabrikant. Ander alternatief is scenic 1.5dci, en dan een dieselblok veels te vroeg afschrijven i.v.m. fail. Een Prius 2 accu kost ca. 1300 euro.
Priuslover zegt
Kijk maar eens wat ze 2e hands kosten… dat zegt genoeg over de mate waarin ze gewild zijn. Vraag me af waarom de schrijver dat in twijfel trekt. Laatste stuiptrekking van iemand die nog in oude techniek gelooft.
Laurens zegt
Eindelijk goed nieuws. Autoweek kwam een tijdje terug tot andere conclusies overigens.
Hopelijk dat deze vloek de censuur passeert ;-)
autoblogger zegt
@Laurens: Dat vodje kun je toch niet serieus nemen?
JPWest zegt
Is Britney Spears ook al hybride? Siliconen prius? Nou, ja wat betreft die tweedehands hybrids. Ik wil het over twee jaar wel eens zien, als fiscale regelingen wegvallen en accu’s echt grootschalig “op” zijn is het volgens mij snel gedaan met de aantrekkelijkheid van hybrids. Nu valt de verkoop tweedehands mee omdat omdat hybrids in zijn, hip en dus gewild. Maar de echte klap gaat komen. Net als bij Britney Spears: leuk als kindsterretje, maar als vrouw toch wel mislukt. Trouwens opvallend dat een aantal titels van plaatjes van deze aandachttrekster toepasselijk zouden zijn voor de hybrides:
“Crossroads” “Toxic” “Gimme More” and “Piece of Me”. De rode draad tussen halfelectrieke blikken en Britney: verslavingen.
jeanclaude zegt
ik vind hybrides in principe niks, alhoewel ik de techniek wel kan waarderen, maar de bezitters en bestuurders ervan mogen van mij dubbel zoveel belasting betalen als de normale nederlander, ik zit veel op de snelweg en serious elke dag word ik in mijn kont geduwd door die achterlijke bestuurders van zo’n honda civic hybride of zo’n hondslelijke prius terwijl ik gewoon 120 125 rijdt het is ongelofelijk wat voor een rijgedrag die bestuurders hebben zeg. er is niks groens aan op de snelweg de hele tijd 140 145 proberen te halen omdat die leasesletjes snel naar huis moeten in die pruis van ze, en steeds als er afgeremd moet worden en de auto ervoor weer opzij gedrukt wordt, het gas opengetrokken word.
Beetje Verward zegt
Ze zijn ook zoooo lekker snel. Daar wil je dan ook van genieten.
Maar serieus: ik rij nu al 200.000km in een aantal jaren keurig 120. Maar ik wordt zelden ingehaald door een hybride, laat staan van de weg gedrukt.
Daarentegen wordt ik door hele treinen met groot snelheidsverschil gepasseerd: VAG mobieltjes, busjes, opmerkelijk weinig Mercedes (ok beschaafd volk, net als de meste Priuspiloten). Ik kan het niet zien, maar er zullen ook heel wat 20% karretjes tussen zitten.
Laurens zegt
Tja, het is “rustig” op die weg vv van de Randstad naar Friesland, bij 126 op de GPS. En in die beetje zielige provincie is men relatief zo arm, dat men echt geen nieuwe auto koopt, maar wel zo’n gebruikte ex-lease diesel wat was je woord ook al weer “stoemper”, waar die gastarbeiders in rijden zeg maar…
OT: hoe kun je “liegen met cijfers”, kijk naar de jaar op jaar trend, en in 2011/2012 is de diesel degene met de kortste statijd. Dat is wel relevant, als je nu een nieuwe auto koopt…
Vroegwakker zegt
@L(eugen)aurens: Oh dit is nieuw voor mij. Jouw ziekelijke hersentjes hebben meer mikpunten om zich op uit leven dan alleen de Prius. Ook Friesland is volgens jou maar niks.
Slaap jij eigenlijk nog wel? Of lig je alleen maar te woelen s’ nachts van Hybride en Friesland ergernis? En te dromen af en toe natuurlijk van oude Toyota Auris rijders , die jouw Alfa zo mooi vinden en dat tegen je zeggen,(zoals je op Autoweek aangaf?).
Dat verklaard waarom je altijd zo bezopen reageert.
Probeer toch eens wat minder gefrustreerd te worden.
Laurens zegt
@Vroegwakker: mag dit?
Als er iets is wat ik niet doe is het liegen. Tegendeel gewoon aantonen met feiten in plaats van dat emo gereutel, vroegwakker. Heb trouwens niets tegen Friesland (geen gas, jammer), maar wel iets met sommige inwoners, de echte “leugenaar” op deze site.
Slaap zacht. Heb overigens geen Alfa, wat wel raad je nooit.
Flamingo zegt
is dat je vrouw op de foto autoblogger?
Cantago zegt
Lijkt mij dat dit te maken heeft het feit dat Priussen een tijdje slecht te leveren waren, en behoorlijk duur in aanschaf voor een rotbak. Nu verkoopt iedereen die dingen voor nop omdat ze er vanaf willen, en de mensen die destijds niet zo’n ding konden betalen enz enz enz kopen ze nu voor 3x niks. Zou dat het niet zijn?
Beetje Verward zegt
Neen, de prijzen van een gebruikte Prius liggen op hetzelfde niveau als zijn klassegenoten.
st zegt
Die krengen zijn idd wel goedkoop geworden zeg!
Check net even marktplaats, onder de 10k heb je er al een.
Maargoed uiteindelijk gaat het toch wel mis met de accu’s en dan is het gewoon een doorsnee benzineauto.
Vanaf de 3e eigenaar gaat echt niemand meer 1000+ voor een accu uitgeven.
Ben benieuwd of je dan op de zwarte markt chinese accu’s kan kopen zoals voor mobieltjes.
Mooi vuurwerk:P
Beetje Verward zegt
Ik ga binnenkort 700 euro neertellen voor een nieuwe koppeling. Auto van 10 jaar oud.
Laurens zegt
Prius accu is 1800 Euro, en de slijtage start vanaf nieuw. Merk je niet omdat het verbruik maar heel langzaam toeneemt. Hetgeen IQ85 zal ontkennen.
Incidenteel moet de hele “hybride unit” vervangen worden. Dat is het ding technisch total loss. Misschien is dat trouwens de reden voor de huidige terugroepactie, dan zou het een tijdelijk probleem van Prius II zijn. Beetje zielig heeft een andere mening.
Vroegwakker zegt
@Leurens, Dat het verbruik zal toenemen lijkt me ook waarschijnlijk. Dat zal ik dus niet ontkennen. Maar ik heb het nog niet gemerkt, zegt natuurlijk ook nog niets want ik heb hem op dit moment nog niet eens 10 jaar.
Ooit heb je beweerd een Alfa te hebben. Maakt niet uit, geloofde ik toch al niet.
Wat je wel hebt lijkt me overduidelijk:
Iemand die zoveel tijd en energie stopt in internet artikelen over hybride en dan vooral Prius.
Iemand die zo zijn best doet om het hybride te ontmoedigen, zodat de overheid zijn stimulerings regelingen lang is stand moet houden.
Iemand die beweerd zo goed te weten hoe een Prius rijdt en wat ie verbruikt.
Tja, das duidelijk, die heeft een Prius.
laurensje zegt
@Vroegwakker: LOL Of een grote behoefte 2e hands zo’n hok voor heel weinig aan te schaffen. Dacht het niet.
Vooral je stelling dat de Nederlandse overheid in staat is wereldwijd een ontwikkeling in de gang te zetten, is weer heel ontroerend. Wel een beetje onnozel…
Die Alfa is ingeruild trouwens.
Vroegwakker zegt
@laurensje: Jouw reactie vind ik dan weer onnozel.
Ik beweer namelijk niet dat de NL overheid daar toe in staat is. Wel dat ze het proberen en als gevolg de jou zo bekende voordelen voor o.a. hybride.
Je weet wel, die voordelen waar jij nachtmerries van hebt, wanneer je weer eens niet droomt van 65plusser die jou complimenten over je mooie Polo (of iets dergelijks) geven.