De meeste dromen zijn bedrog, er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Land Rover-‘veredelaar’ Bowler doet precies dat, door een straat-versie te maken van haar Dakar-beproefde, Range Rover-gebaseerde, Ford SVT Raptor-verslindende, 5.0 V8 Supercharged Nemesis EXR. Wat een wagen.
Auto’s zoals deze bestaan eigenlijk niet. Het kan niet, mag niet en (bijna) niemand durft er aan te beginnen. Ze zijn te gewelddadig en oncomfortabel. Dit type auto’s is vaak voor één doel gemaakt en niet buiten hun favoriet terrein te vinden. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Lamborghini maakte ooit de LM002, Ferrari de F40, McLaren de F1. Auto’s om verschrikkelijk hard in te gaan en de beest uit te hangen. Gevaarlijk om op de limiet te rijden, in staat tot verschrikkelijke dingen.
Moderne auto’s zijn niet extreem. Moderne auto’s zijn snel en comfortabel. De wegligging is meestal prima in orde, motoren zijn sterk genoeg, alles zit stevig in elkaar. Met de prijs wordt alles in eenvoudige stappen steeds sneller, comfortabeler en groter. En dan is er de Bowler Nemesis EXR. Niet comfortabel, verschrikkelijk snel en gemaakt om iedere ondergrond waar je hem overheen stuurt te verslinden.
De techniek heeft Bowler rechtstreeks bij Land Rover vandaan. Weliswaar hebben ze bijna alle plaatwerk en het chassis zelf gemaakt, in de basis zijn nog steeds Range Rover (Sport) onderdelen terug te vinden. De onafhankelijke ophanging kent veel overeenkomsten, veel lijnen komen overeen en onder de motorkap huist een 3.0 V6 diesel of de machtige 5.0 V8 Supercharged. In standaard trim zijn deze goed voor 271pk (600Nm) en 503pk (620Nm). Natuurlijk is de auto van tal van luxe voorzien voor de straat: twee leren stoelen, centrale vergrendeling, elektrische ramen, airconditioning en zelfs een handschoenenkastje. Toch blijft het gewicht van deze tweezitter op slechts 1750kg steken. Dat vertaalt zich weer in een 0-100km/u sprint van omstreeks 5 seconden.
Ik zal geen mens raar aankijken als zij liever een Porsche Cayenne Turbo of BMW X5M rijden. Qua auto halen zij het in mijn ogen echter niet bij een Bowler Nemesis EXR of in mindere mate de Ford F150 SVT Raptor. Wat de eerstgenoemde pogen uit te stralen, dat doen de laatste twee gewoon. Met die auto’s kan je echt ergens komen, en ik raad het ook van harte aan om juist dat te doen mocht je er ooit in rijden. Zoek die hoogste onverharde bergpas eens op, kijk eens hoe ver je echt kan komen in de Poolse oerwouden. Mag het wat rustiger aan dan voldoen een Mercedes G-klasse, Land Rover Defender of Toyota Landcruiser natuurlijk ook.
Blijkbaar zijn ze er dus toch. Auto’s voor de liefhebber die niet enkel een leuk sierraad zoekt maar een droommachine. Geen banden met lage rolweerstand en efficiënt hybride zeil-systeem, maar een auto gemaakt voor het simpele doel van overal hard kunnen rijden en nooit hoeven stoppen. Tot je moet tanken natuurlijk. Richard Hammond zou er zonder twijfel de laatst beschikbare brandstof aan besteden.
kevinc3 zegt
http://www.streetfire.net/video/top-gear-apocalypse_2091800.htm
das de hele aflevering. ^^
top gear apocalypse
jp zegt
@kevinc3: thanx for that. Wat een geweldige wagen is die F40 toch. Alleen moet May zich gaan schamen met zijn V6 in een F40. Blasphemy!!!!
mclarenf1lm zegt
Mijn verwachtingen van het nieuwe seizoen zijn voldaan.
Echt geweldig!
Jelmer zegt
Leuk stuk om te lezen Alwood :)
ik a.k.a hans zegt
is dit van richard hammonds dvd ofzo? of is het seizoen al begonnen zonder dat ik dit doorhad :S
anuspraeternaturalis zegt
@ik a.k.a hans: http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Gear_DVDs – even googlen, en je had deze informatie kunnen vinden.
Dimglor zegt
Ziet er allessinds al goed uit… en wat een bruut ding die Bowler…
exotic zegt
Wat een saai stukje was dat.
TKoote zegt
Hmm toch jammer dat de handrem erop staat als hij toeren maakt…
The360box zegt
Hoor ik het nou goed dat die Bowler 20 PK meer heeft dan de Jaq dus 523 Pk.
Alwood zegt
@The360box: je kan de bowler bestellen met een maximaal vermogen tot ~600pk. Standaard monteren ze de 503pk V8 (volgens persbericht).
Arco zegt
Wat een beest. Wat een geluid. Heerlijk.
lincoln zegt
ben dan toch nieuwsgierig ..
hoe zou zo,n ding zich verhouden tegen over een (pak em beet) 10 jaar oude Baja truck ..
Alwood zegt
@lincoln: ik gok op een vergelijkbaar verschil als tussen een Volvo 940 turbo en Lincoln Towncar? :P
lincoln zegt
@Alwood:
je bedoelt de politie Volvo en de Crown Vic police interceptor !!
effe echies ..
Texanen hebben inmiddels serieus veel expertise en ervaring op dit gebied ..
en ook in competitie verband .. waar een aardig centje in om gaat ..
iets wat in europa geen oorsprong heeft ..
maw .. zou deze Bowler kans maken de hele rit uit te rijden ??
Alwood zegt
@lincoln: heb eigenlijk weinig idee hoe dakar en baja parcours zicht tot elkaar verhouden… Denk dat de bowler de rit opzicht wel uit kan zitten, maar het zou zomaar kunnen dat de inzittende helemaal kapot trilt bij die hobbels en snelheden… Wat ik van Baja gezien heb, hebben die minder technische/bochtige tracks maar veel ‘ruwere’ ondergrond.
lincoln zegt
@Alwood:
mooi .. ik heb ook geen idee ..
maar effe iets anders ..
deze Bowler is echt wel van een andere orde dan de Raptor ..
de verschillen tussen een F-150 en een Raptor zijn echt minimaal ..
zelfs bijna te weinig om het een re-badge te noemen ..
(is de prijs ook naar) ..
suggereren doet ie een hoop iig ..
enig idee wat zo,n Bowler moet kosten ??
Alwood zegt
@lincoln: een ruime 4 à 5 keer meer dan de Raptor… Bowler bouwt het rally-apparaat vanaf zo’n 200k eurie volgens mij :P
Alwood zegt
@lincoln: vooral minder veercomfort dus, qua snelheid vergelijkbaar ;)
Cantago zegt
Wat een gruwelijk gaaf stukje speelgoed! Wanneer mag ik er in rijden? Dat geluid ook, super! Alleen de zijkant is niet heel mooi met die rare luchtopening…
Hupke zegt
Heb de top gear appocalypse ook al gezien. Vond het mini gedeelte toch leuker. Al blijft die bowler een krankzinnig ding.
Graftak zegt
Wat kost dat ding?
Megakix zegt
Beetje een filmpje ‘voor zichzelf’ gemaakt…werkelijk té voorspelbaar en té saai…De Bowler is daarentegen simpelweg grof, superieur, en allesbehalve een mietje !
slappehap zegt
Tw zegt
@ Baja vragen… Ik neem aan dat jullie de baja 500 bedoelen? Daarin rijden ook Toyota’s en Touaregs mee.. De Dakar heeft ook zachte en harde stukken en daar rijden de bowlers als of het niks is altijd vooraan mee in het veld. Waarschijnlijk kan een Bowler door wat aanpassingen vooraan meekomen.. het is echter nog nooit gedaan.. Als Bowler mij nou sponsort wil ik het best is proberen…
Burton_V12 zegt
@Tw: Voor een bowler is de baja 1000 zeker geen probleem, ik denk niet dat hij in dezelfde klasse als de F-150 kan meedoen. De f-150 doet me in de Stock klasse, denk niet dat een auto met een spaceframe zoals de bowler daar kan aan meedoen aan die klasse.
Maar een bowler EXR (straatlegale bowler zoals in video) kan volgens mij zeker de baja uitrijden met een goed resultaat ivl met de F-150.
Er zit zelf al een rollcage in de EXR
Dus starten gewoon aan de baja :)
Citrofiel zegt
Een road legal Nemesis. Dat is alsof je een Humvee road legal gaat verkopen… Oh wacht…
Nou ja, leuk toch. Misschien weer een paar auto’s meer verkocht.
KippieKnaus zegt
Keigaaf ding
Benz.. zegt
Ik ben om, wat een machtig apparaat! Zelf rijd ik een G-klasse V8 benzine welke leuk vooruit komt wanneer ik mij begeef over bospaden en door iets ruiger terrein. Met deze Nemesis ga je toch bijna automatisch als laagvlieger fungeren aangezien dat ding zo bloedsnel is dat jezelf inhouden wel erg moeilijk kan worden.
Je kunt in het filmpje trouwens wel zien dat Richard Hammond wel vaker terreinrijdt. Hij weet wel raad met dat kreng..