Typerend genoeg was het weer eens een zondagavond waarop ik aan het koken was, toen ik gebeld werd. Ik kan niet altijd blijven doen alsof ik ze zelf allemaal tegen het lijf loop. Een geenszins anonieme tipgever stelde mij op de hoogte van dit beeldschone duo. Zo gek als ik was fietste ik 6,66 kilometer, bepakt met camera en statief. Nu ik dat niet meer ongedaan kan maken probeer ik er maar het mooiste uit te halen.
Het zal lang, lang geleden, aan het ende van de jaren ’50, zonder meer wel een keer voorgekomen zijn dat een 300 SL Gullwing en een 300 SL Roadster bij puur toeval naast elkaar stonden aan, laten we zeggen Sloane Street. Alles is mogelijk. Over deze “combo” kan ik alvast zeggen dat het niet volledig toevallig is. Maar het is en blijft wèl iets anders: beeldschoon, zeldzaam, en kostbaar. De Gullwing werd een enorm icoon, van de later geïntroduceerde Roadster kan gezegd worden dat deze hier goed van heeft geprofiteerd. De Amerikaanse markt wilde een open versie, en die kwam er. De opzet is nog steeds een beeldschone, luxe, en snelle auto – mèt brandstofinjectie! – maar de deuren van de Gullwing, ontleend aan de eerdere 300 SL raceauto (W194) van 1952, bleven het hoogtepunt van de Gullwing. En die deuren had de Roadster niet. Onder andere dat verklaart het verschil tussen vier ton en vijf ton, mocht je een exemplaar tegen komen dat niet véél duurder is.
De 300 SL Gullwing was de eerste auto die werd aangedreven door een viertactmotor met injectie. Het blok was de 3,0 liter zescilinder in lijn motor die al eerder werd gebruikt voor de 300 SL (W194) die in 1952 op Le Mans te vinden was. Dat was echter nog een gecarbureerde motor, die aanvankelijk slechts 115, en later nog steeds maar 175 pk leverde. Injectie en andere aanpassingen deden het vermogen stijgen tot 215 pk. Één van de snelste personenauto’s uit die tijd was ontstaan, hoewel de geclaimde topsnelheid van 260 km/u zelfs voor een hoge eindoverbrenging nog erg optimistisch was.
Naast het uitgebreide verleden van de 300 SL, op te delen in racerij, personenauto’s, en innovatieve techniek, zijn 300 SL’s redelijk zeldzaam vanwege de erg hoge aanschafprijs – méér dan het dubbele van een XK140. Ze zijn daardoor erg veel waard geworden, en bovendien zeldzaam. Wil je nog een nieuwe hebben, relatief modern uitgevoerd, dan is een 300 SL Gullwing Panamericana, uitgerust met 5,4 liter V8, dan wel met een V6 (370 pk en 320 pk respectievelijk) wellicht iets voor jou.
pica zegt
Prachtig.
Pure klasse, niet te evenaren.
pietjepeuk zegt
Wat een magnifieke combinatie.
mikeslsamg zegt
vet !!!!!!!!!!!! mijn droom auto’s
tom307 zegt
man dat is echt klasse die 2 bij elkaar, heerlijke foto’s
jp zegt
Mooi hoor. Wat was eigenlijk het event waar deze twee autos elkaar vonden?
bosnialove zegt
Wallpapers in groot formaat, s.v.p.?
Arnoud zegt
O, wauw!! Wat een droom van een combo spot. Ook al is ie niet helemaal toevallig..
Ondanks dat de SLS prachtig is, dit is toch wel even andere koek!
Thijs zegt
De koplampen van die roadster zijn wel echt om te janken. Alsof de originele lampen gesmolten zijn.
Wel een mooie combi. Doe mij de coupe maar in het zilver.
slappehap zegt
Wow wat een mooie plaatjes, vooral de 01 en 02. Kunnen zo in de brochure van het Amstel Hotel.
E320cdi zegt
wauwwww wat een foto’s :-) en wat een combo! :-D genieten!!
mhaarten zegt
Dan zijn dit toch wel de mooiste mercedessen
DIPSHIT zegt
nice!! mijn eerste schaalmodel ooit.
T16 zegt
Hier een prachtige 300 SL Top Gear review door James May. Even goed luisteren naar zijn uitleg over de techniek van deze wunderschöne Benz, en dan weet jij ook weer dat het oude zooi verpakt in een nieuw jasje is. Trommelremmen, mijn god. http://www.youtube.com/watch?v=cfhALNgJVTU
mashell zegt
Kijk zo geef je je feestje een bepaalde allure.
T16 zegt
Veiling Gooding & Company Pebble Beach Auction – 1956 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing. August 17, 2008.
http://www.youtube.com/watch?v=ch-mh45bvGg
Laurens zegt
Prachtig weer, die hardtop is waarschijnlijk het meest bijzonder. Persoonlijk zou ik de open versie nemen, maar alleen omdat de dichte zo heet wordt binnenin.
T16 zegt
Heo klinkt dat nou zo’n SL? Zo dus:
http://www.youtube.com/watch?v=kNmT7hAxXvQ&NR=1
mrbones zegt
Wat een snoepjes!
woutert zegt
wat een spot, echt super, ik denk dat je dit alleen in een museum nog zo tegen kan komen voor een 2e keer! Geweldig.
bosnialove zegt
@Appeltje: Kan je mijn vraag beantwoorden?
dummy zegt
mogelijk om grotere foto’s te plaatsen??
wat een schoonheden!!
r3fl3x zegt
Dit smeekt om wallpapers.
Porsche_fan zegt
kan niet anders zeggen dan dat dit een niceeee fotoshoot is! :D
Fortuna zegt
kleine verbetering: de 300 SL was de eerste productie-auto met directe injectie.
Fortuna zegt
kleine verbetering: de 300 SL was de eerste productie-auto met directe injectie.
rc1990 zegt
Tamelijk awesome dit. Dit vind ik vele malen mooier dan bijvoorbeeld die Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso (excuses als er spelfouten o.i.d. in staan) maar dat kan ook komen door mijn onbekendheid met die specifieke auto.
gio zegt
@rc1990: push it, but don’t over push it ;) laten we zeggen dat het status quo is. Echter dit is de top van Mercedes en de 250 GT Berlinetta is dit niet van Ferrari ;) Dit is namelijk de Ferrari 250 GTO. Nothing beats that car!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:1962_Ferrari_250_GTO_34_2.jpg
JPM zegt
Gullwing? Flugelturer zul je bedoelen.
Stef_4 zegt
@Appeltje: Komen er ook wallpapers beschikbaar?? (A)
Arnold zegt
Hey Appeltje,
Dit is ja gewoon een natte droom heerlijk wat een auto’s Ga je er ook wallpapers van maken? Zou ik heeeeeeeeeeel erg op prijs stellen :D
Cantago zegt
Kijk, daar staan die stijlelementen super op! Maar dat kopiëren naar een SLR of SLS en er van uit gaan dat het ook mooi is? Nee sorry… Lelijk… Doe mij deze maar, daar past het gewoon allemaal goed bij elkaar, superspot!
mcdonald zegt
Mooie plaatjes van een klasse wagen … alleen jammer dat het geen foto’s maar 3D animaties gaat. Zien jullie Appeltje al 6.6km fietsen?
mcdonald zegt
@mcdonald: Tevens is het kenteken AM-91-50 onbekend ;-)
Hainz zegt
22x Mercedes-Benz 300SL Gullwings & Roadsters in Nederland:
http://www.youtube.com/watch?v=AeUWQD0uP4Y
Appeltje zegt
@jp
Ik geloof een soort modeshow, maar weet het niet zeker… Ik had op dat moment ergens anders oog voor!
@Thijs
Inderdaad een beetje jammer van die koplampen, ik vind het ook niet echt mooi :-(. Misschien zit daar die honderdduizend euro verschil wel in.
@T16
Op dat filmpje van de blauwgroene Gullwing ben ik de laatste paar seconden vol in beeld. Was erg leuk om de Gullwing daar tegen te komen, maar wel een half event (in Naarden).
@bosnialove
Niet zo ongeduldig zijn ;). Ik zit pas net achter m’n comp… Bij m’n profiel staat m’n e-mail adres, dan kun je altijd vragen om wallpapers en stuur ik ze je op zodra ik er tijd voor heb. Ik kan er ook volgende week wel een paar online zetten, maar ik weet niet welke jullie het mooiste vinden.
@JPM
Typ het dan meteen helemaal goed: Flügeltür :-P. Maar je hebt wel een gelijk, Gullwing is Engels, en het blijft een Duitse auto.
@mcdonald
3D animaties? Ik stond daar te beven van de kou! Fotograferen is trouwens wel makkelijker dan 3D animaties maken, denk ik.
Anyway, ik kan voor volgende week wel wat wallies maken, maar ik weet niet welke jullie het liefste zien. Jullie kunnen me anders mailen, adres staat bij m;n profiel… [email protected]. Hartelijk bedankt voor al jullie enthousiaste reacties!
RippiN zegt
Wauw.. gewoon wauw :D
kisman zegt
Waanzinnige combo.
Daar zit zeer zeker een mooie wallpaper in. ;-)
MarSL zegt
@appeltje
SVP wallpaper post, zo groot mogelijk =) Mn macs verkleinen het zelf wel. Tnx bij voorbaat!
AMG Powerrr zegt
Feels like heaven!
Hanico zegt
Wauw wat een gave spot. Dat is die 6,6 km fietsen wel waard. Al vind ik de Gullwing mooier dan de roadster.
Dimglor zegt
Aaaah wat een prachtige wagens! Hiervoor zou ik ook rondrijden ;-)
Citrofiel zegt
Wat hebben die dingen eigenlijk een verschrikkelijke overhang achter… Was dat ergens voor nodig? Esthetisch is het niet super….
Klassiekerrally zegt
Op de Techno Classica struikel je bijkans over die dingen. Mooie auto’s met voor die tijd echt bijzondere techniek. Maar ze laten me relatief koud, net als de meeste andere Germaanse koetsen.
Techniek over emotie. Het is gewoon niet mijn kopje thee.
E34M5touring zegt
Mooiste Merc’s aller tijden
RuudV68 zegt
Hoi Appeltje,
Schitterende plaatjes. Zag de Merc’s ook staan, maar het was me vast niet gelukt zulke mooie foto’s te maken. Vooral foto 1 is erg mooi…THX!
Grtz, ruud
tranceparency zegt
@appeltje Yep lekkere grote wallpapers zouden vrij nice zijn…. ;-)
kwibus zegt
Over mooi wil ik niet in discussie gaan.
Feit is wel dat de 300SL coupé met kop en schouders uitstak boven alle tijdgenoten wat rijeigenschappen betreft.
Lach maar om de trommelremmen, die waren perfekt in staat de auto tot stilstand te brengen.
Geen enkele dichte auto met veel PS was in die tijd een pretje om met warm weer in te rijden.
Een beetje meer respect is wel op zijn plaats voor een auto die afgezien van zijn byzondere carrosserie zijn tijd in technisch opzicht ver vooruit was.