Tuners weten het altijd beter denken het altijd beter te weten. De meest krachtige Porsche van het moment, de 911 GT2 RS, kan volgens tuner Wimmer RS heus nog wel wat beter z’n best doen.
Het feit dat de GT2 RS slechts in een beperkte oplage van 500 stuks wordt gebouwd, die overigens allemaal binnen no-time waren verkocht, weerhoudt Wimmer er niet van zich vol overgave op de auto te storten.
Standaard is de 3,6 liter grote 6-cilinder boxermotor goed voor 620 pk en 700 Nm. Daarmee sprint je in 3,5 seconden naar 100 km/u, in 9,8 seconden naar 200 km/u en z’n top bereik je bij 330 km/u.
Bijna ieder onderdeel waar een beetje winst te halen viel, is aangeraakt. Wimmer heeft o.a. gesleuteld aan het motormanagement, de turbo’s, het sport luchtfilter, de luchtinlaten en het uitlaatsysteem.
De wijzigingen resulteren in een vermogenstoename naar 703 pk en 810 Nm. De acceleratie naar 100 km/u wint hiermee 0,2 seconden en duurt nog maar 3,3 tellen. Doortrekken tot een snelheid van 200 km/u duurt totaal 9,5 seconden en te topsnelheid neemt toe tot 356 km/u.
ardonjr zegt
Nou, niet echt marginale verschillen in de sprint tijden. Toch wel jammer dat je 83 pk erbij weet te proppen (en 110nm) en er eigenlijk geen reet van merkt. Want je gaat me niet vertellen dat je die 0,2 seconden echt gaat voelen. Porsche weet dus waarschijnlijk dondersgoed waar het mee bezig is. Denk dat het originele blok gewoon dermate is opgebouwd dat het met minder krachten op het blok toch dezelfde cijfers weet neer te zetten. Wat uiteindelijk dus resulteert in minder motor slijtage e.d. Ofwel, gewoon lekker origineel laten die GT2-RS. Want vermogenswinst is er dus blijkbaar toch niet uit te halen.
BaySideBlueBoy zegt
@ardonjr: Oftewel wachten op de Porsche 997 GT1 RS?
Spreek jezelf niet een beetje tegen? Ik zie hier toch echt een vermogenstoename. ;)
jurrian zegt
@ardonjr: de 0-100 met zo’n monster is een kwestie van grip en niet van vermogen. oftewel, hij kan dat extra vermogen niet echt kwijt, wat niet zo gek is. Maar op de autobahn ga je die 83 pk echt wel merken.
A3aan zegt
@jurrian:
autobahn? marginale verschillen? Wat een onzin! Dit is geen daily drive voor in de file, maar een racemonster!
Het is een erg groot verschil met de normale gt2 RS, als jij tegen een andere gt2 RS op het circuit elke ronde 1 of 2 seconde sneller kunt zijn dan is dit een HEEL groot en direct afleesbaar verschil..
Ramshoek zegt
@ardonjr:
0,2 seconden is natuurlijk niet veel en amper merkbaar.
Maar ja, voor een bolode als deze is de 0 tot 100 natuurlijk amper van belang.
De 0 – 200 of de 100 – 300 is veel interressanter. En daar maakt deze bolide ongetijfeld de grotere stappen.
Bij een 0 – 100 sprintje gaat het vooral om de tractie bij de start…
Timmie zegt
Zelfs een zeer gelimiteerde oplage houden die verkrachters niet tegen… Hardere maatregelen dan?
meneersander zegt
@Timmie: haha:P
bakkerst zegt
@Timmie: ik zeg knieschoten..
TDI-goeroe zegt
gewoon origineel laten, niets meer aan doen :D
VWFreak zegt
Wordt je nu egt blij van dei 0,2 seconden ?…-,-
Oke wel leuk en aardig allemaal, maar het heeft gewoon geen nut!…
en vertel mij, waar wil jij 356km/u rijden?…
voor de rest: mo0ie auto!..
CSL zegt
Beest!!
Idx zegt
Zitten we allemaal op te letten:P, kijk in de gerelateerde berichten…Zelfde bedrijf die gewoon even 827 pk uit een reguliere GT2 peutert, dan valt me dit nog tegen eerlijk gezegd
Hainz zegt
Een goede fles wijn behoeft geen krans.
Jochempie zegt
Absurd en absurd geweldig!
spykerboy zegt
tja het kan altijd beter zeg ik maar :D
Marco zegt
Zoals altijd gaat het niet enkel om hoe hoog het vermogen en koppel is maar hoe het wordt opgebouwd! Eindeloze 0-100 0-200 tijden doen er ook niet echt veel toe, hoe vaak doe je dit nou? Precies eigenlijk nooit… Veel boeiender om de tussenacceleratie tijden te zien! Neem aan dat hier wel een redelijke vooruitgang in zit. Koppel neemt echt heel veel toe wat je echt wel merkt.
remkov zegt
@Marco:
Als je ziet dat de 0-100 tijd maar met 0,2 seconde afneemt en de 100-200 tijd maar 0,1 seconde (6,2 seconde in plaats van 6,3) zal je er met een tussensprint niet al te veel van merken denk ik, onder de 200 dan in ieder geval.
Toch apart dat de topsnelheid wel zo veel toeneemt, al weet ik natuurlijk niet of de 330km/h van Porsche zelf en de 356km/h van Wimmer accuraat zijn.
Gideon zegt
Een beetje heiligschennis dit, blijkbaar hebben tuners niet veel respect voor het origineel. Ik betwijfel dan ook of deze net zo goed rijdt als het origineel…
Jochempie zegt
@Gideon: Ook al komt de GT2 zo van de Porsche fabriek, standaard is hij ook niet origineel te noemen.
Kvgorp zegt
83 pk meer 0.2 sec sneller…. kan hij zijn kracht niet kwijt denk ik..
Eric zegt
9FF doet beter en Sportec ook!!!
Jesper zegt
Zal ik het dan maar zeggen? Mooi rood is niet lelijk :D
Man wat een porno!! Ik heb een nieuwe wallpaper :)
Wat betreft die pk’s, het is meer dan iedereen hier (waarschijnlijk) ooit heeft meegemaakt dus spreken over teveel of te weinig slaat nergens op – FM3 ervaring telt niet :P
Dimglor zegt
Enkel motorische tuning en niets aan het uiterlijk verandert? Volgens mij hebben ze hun serieus moeten inhouden ;-) De meeste tuners zouden er nog een oversized spoiler opgezet hebben en oversized velgen….
Best leuk dat deze tuner zich niet vergrepen heeft aan het exterieur… maar ik vraag me af of die motorische tuning echt wel de moeite waard is….
BaySideBlueBoy zegt
Koppelcurve, en vermogenscurve a.u.b. ik vertouw namelijk geen ,door een tuner onder handen genomen, turbogemotoriseerde blokken. :| Zal zijn vermogen naar alle waarschijnlijkheid met een turbolag naar een superstijle piek afgeven. :?
As_long_as_it_is_fast zegt
@BaySideBlueBoy: klinkt interessant wat je daar aanhaalt.
Leg eens uit hoe dat juist zit met die curves en wat een wenselijk verloop is en wat minder aan te raden is?
Liefst met enkele voorbeelden, ik hoop hier nog wat bij te leren. Dat als ik ooit zo een curves onder mijn neus krijg, ik kan uitleggen wat dat allemaal betekent..
Zou nice zijn!
K. zegt
@BaySideBlueBoy:
Aangezien de turbo niet groter wordt, en het hier een turbo betreft met variabele schoepen zal je niets van een grotere turbolag merken..
Citrofiel zegt
De GT2 RS is natuurlijk al voor cijferfetisjisten, ik zie ze er wel voor aan zo’n toename, ook al is het klein, ook nog wel te willen.
Maarten zegt
Topgear heeft een keer uitgelegd, hoe dat zit met de veyron en de veyronSS. 200pk verschil, en nauwelijks verschillen in de cijfers.
Heeft in ieder geval iets met luchtweerstand te maken. Hoe harder je gaat, hoe groter de weerstand, en hoe meer kracht er nodig is om weer wat harder te gaan (zoiets was het)
Een vermogens toename met 20% is dus niet automatisch 20% sneller…
Jesper zegt
@Maarten: In de categorie ‘open deur’?? ;)
birdboy zegt
Ben niet zo weg van de ongelakte motorkap, maar wat een lekkere auto is dit toch :-)
Alex zegt
0.2 seconde sneller naar de honderd met MAAR 82 pk extra is wel echt een prestatie dus ik vind het nogal wat.
En die 82 pk extra is 13% extra power dus dat voel je echt wel als je veel uren in die auto doorbrengt.
remkov zegt
@Alex: Ben met je eens dat die 0,2 seconde winst naar de 100 goed is, maar die 0,1 seconde winst van 100-200 vind ik vrij weinig. De standaard GT2RS doet 100-200 in 6,3 seconden terwijl deze Wimmer RS dat in 6,2 seconden doet. Je zou toch verwachten dat dat verschil groter is met 13% extra vermogen.
Misschien inderdaad gewoon een grotere turbo waardoor de vermogensafgifte te piekerig wordt en je na elk schakelmoment ver naar beneden in de powercurve valt?
Jur zegt
@remkov: Kan zijn vermogen niet kwijt, wellicht iets veranderd aan de versnellingsbak verhouding? Die tijden doen er niet veel toe, het gaat toch echt om die tussenacceleratie en vooral om de drivability. Met een dikke turbolag rijden is echt NIET fijn, op de snelweg prima maar daarbuiten, nope!
Maarten zegt
@Jesper: absoluut een open deur
n..... zegt
haha die stond op essen ook juist hetzelfde ;p
vale46 zegt
Deze Porsche kan nog sneller/beter ??!!
703 pk en 810 Nm uit een 3.6L blok ?:o
das een dikke 200pk/Liter…
Laat het effe tot je doordringen, en huiver nog meer dan hiervoor voor dit nog beestachtiger beest…
Zalige Porsche :)
flatfour zegt
Hoe zit het met de garantie ! Niet geheel onbelangrijk !!
Fout zegt
@Birdboy
Carbon heet dat! Fenomenaal vette kar!
Cantago zegt
Als ik me niet vergis dan is de 911 Turbo S nog altijd sneller naar de 100 niet?