But who cares. De Auto van het jaar-/Car of the year (coty)-verkiezing is alleen interessant voor dode bomen-journo’s die niets liever doen dan hun volgevreten lijven nóg meer te laten fêteren door de autofabrikanten. Want alles is voor Bassie. De jaarlijkse dick sucking contest is dit jaar een prooi voor het elektrische blaadje van Nissan, de Leaf. Want we zijn per slot van rekening allemaal zo bewust en moreel verantwoord bezig enzo.
Gelukkig is de uitkomst van dit soort ‘verkiezingen’ altijd lekker voorspelbaar, en wint niet het mooiste, maar het saaiste of het meest verantwoorde auto’tje in de Zeitgeist van het moment. Vandaar dat de Giulietta de prijs dit jaar bij voorbaat al op haar welgevormde Italiaanse derrière kon schrijven, en wij de Leaf reeds tipten als winnaar.
Wat ons betreft kon de naam van de winnaar geen mooiere dubbele betekenis hebben: waar de Nissan Leaf door dinosauriërs van de Oude Media tot zeer kort geleden nog als een ‘illusie’ werd bestempeld (ja Ton, ik heb het over jou), is men er achter gekomen dat het toekomstperspectief voor EV’s toch wat rooskleuriger uitziet en ligt men prompt op de knietjes om de Nissan te aanbidden. Onze elektrische Messias.
Draaien als het spreekwoordelijke blad aan de boom noem ik het. Ondergetekende is even de plee volkotsen, tot volgend jaar.
Jeroen Booij zegt
Deze verkiezing mag dan niet meer al te belangwekkend zijn; dit stukje is ronduit smakeloos. Om het buitengewoon voorzichtig uit te drukken.
CasperH zegt
@Jeroen Booij: hoe is het eigenlijk met je boek?
tuurlijk zegt
@Jeroen Booij: Ik ben nog nooit fan geweest van het schrijven van “blogger” Sir_Smokalot
paulusrx7 zegt
ahh mijn ogen ze branden
wat een drama auto zeg te duur, traag, lelijk en een bereik van niets.
had dan de ampera/volt gedaan.
weijs zegt
Heerlijk hoe er hier korte metten gemaakt wordt met deze waardeloze verkiezing. Treurigheid troef!
Iedereen weet natuurlijk dat de S/V60 of Giulietta had moeten winnen.
reinier73 zegt
Wat nou Zero Emission. Als je hem oplaadt komt er wel degelijk uitstoot vrij bij de kolencentrale!
288 GTO zegt
@reinier73: precies!
savipe zegt
@reinier73: tenzij je zonnepanelen hebt, en als je zoiets koopt heb je dat meestal…
Renny zegt
Ik merk op dat Autoblog niet meer het autoblog is van een aantal jaren geleden. Met spijt in het hart lees ik meer en meer artikels geschreven met een sarcastische en bekrompen geest zoals dit er een is. Indien het electrisch is, niet sexy, snel of anders dan de auteur graag in zijn natte droom zou beleven dan ben je dom, gay, een treehugger, een vette volgevreten journalist ….
Komaan seg, cut the crap en schrijf is een deftig artikel. Hebben jullie geen hoofdredacteur of zo ? Of zijn jullie allemaal in hetzelfde bedje ziek ?
Renny zegt
Ik wil hierbij aanvullen dat ik ook liever de Alfa zag winnen maar dat kan je op een andere manier ook duidelijk maken.
autoblogger zegt
@Renny: een aantal jaren geleden schreven we vergelijkbare artikelen. Check het archief anders via http://www.autoblog.nl/archive/tag/coty
En daarnaast is elke auteur anders, sommige hebben een hekel aan elektro-auto’s en anderen zijn er dol op. Vandaar dat we een mooie reactie-functie hebben waar iedereen zijn mening mag ventileren. Prima toch?
bozewolf zegt
@autoblogger: Dol op elektrische auto’s? Welke dan in godsnaam? Het enige wat je hier leest is dat elektrisch de duivel is, vrouwen niet kunnen rijden en dat de zoveelste BMW tuner de zoveelste bodykit heeft uitgebracht.
Knap hoor.
autoblogger zegt
@bozewolf: fisker? tesla? etc. Er zijn er genoeg.
bozewolf zegt
@autoblogger: Je had het over redacteurs die dol zijn op elektrische auto’s…die heb ik nog niet gezien anders.
BaySideBlueBoy zegt
@bozewolf: Héél misschien zou het onze altijd vriendelijke “brother” Dennis kunnen zijn.
Het lijkt erop dat hij onder druk van de autoblog redactie de verderop in dit bericht geplaatste reactie moest posten. ;)
bozewolf zegt
@Renny: 100% mee eens. Het wordt zo langzaamaan echt een heel bekrompen sfeertje hiero. Het gaat helemaal nergens meer over. Tendentieuze stukjes met 0,0 niveau.
Pordon zegt
@Renny: Booohooo, Het is een blog en in een blog kan de auteur gewoon zijn eigen mening laten blijken en ik vindt dat sir_smokalot hier een fantastisch berichtje neer heeft gezet aangezien ik het 100% met hem eens ben.
Jelmer zegt
@reinier73: Tenzij je kernenergie of windenergie gebruikt, natuurlijk. Overigens is een stroomcentrale (in vergelijking met een verbrandinsmotor in een auto hyperefficiënt) in combinatie met een (van zichzelf efficiënte) elektromotor ook een stuk milieuvriendelijk, volgens Nissan zelf zelfs 50%.
reinier73 zegt
@Jelmer: Ik ben het met je eens, maar dan vind ik nog steeds dat ze niet zo’n gigantische sticker van zero emission erop moeten plakken. In Amerika zou je er misschien geld voor kunnen vangen. Nissan aanklagen dat ze sticker op een leaf zetten, maar toch stoot de leaf met een omweg CO2 uit.
Potver7 zegt
@Jelmer: En kernenergie heeft geen emissie? Kwestie van definitie natuurlijk, maar die vaten vol levensgevaarlijk afval die je dan in een Duitse grot kunt laten wegrotten is volgens mij veel schadelijker dan die van welke kolen- of gascentrale dan ook.
En zelfs windenergie heeft zo zijn emissie. Die dingen moeten namelijk gefabriceerd, opgebouwd, onderhouden en weer afgebroken (en dat laatste met een veel kortere levenscyclus dan welke centrale dan ook) worden. Die emissie moet je natuurlijk ook even meenemen.
Henk zegt
Tja, stel dat de Skoda/Seat/VW/Aldi A1 had gewonnen, dan was je ook zo negetief geweest?? Buitengewoond stuitend, dit zure stukje tekst. Gefeliciteerd Nissan!
BaySideBlueBoy zegt
@Henk: Amen! Het is af en toe Japan/Zuid-Korea bashen op germancarblog. Toch kom ik hier vaak langs aangezien er weinig keus is. :?
Jan zegt
Uiterst vreemd artikel! Misschien geen spannende verkiezing, maar dit artikel is echt belachelijk!
Jan zegt
Smakeloos en onbehoorlijk stukje text. Ga bij Geen Stijl werken bah.
ardonjr zegt
@Jan: En om dan toch maar in ‘Geen stijl’ termen te blijven: +1
sir_smokalot zegt
@ardonjr: Is er ergens een teen?
Laurens zegt
Dat zat erin, gefeliciteerd. Nu nog zonder subsidies proberen een verkoopsucces te worden. Maar ja, een tonnetje CO2 besparen mag wat kosten in Nederland, soort ontwikkelingshulp.
OffT: zet Ghosn ernaast, en elke auto lijkt gigantisch.
Rick-dos zegt
“De jaarlijkse dick sucking contest is dit jaar een prooi voor het elektrische blaadje van Nissan, de Leaf.”
Uit je frustratie begrijp ik dus dat je dit jaar er niet bij mocht zijn, Sir?
sir_smokalot zegt
@Rick-dos: Nee, we blijven elk jaar weer hopen op een uitnodiging, maar tot nog toe tevergeefs. Misschien volgend jaar? Met video dan natuurlijk :)
trigger565 zegt
In tegenstelling tot heel wat reageerder hierboven, vind ik het een lekker geschreven stukje tekst dat meermaals een glimlach op het gezicht heeft getoverd. En wie de humor hiervan niet inziet…Komaan jongens, je hoeft hier de zuurpruim niet uit te hangen…Ga dan een windmolentje in je tuin bouwen….
bozewolf zegt
@trigger565: Humor? Jij lacht zeker ook om Andre van Duin…en Patty Brard.
trigger565 zegt
@bozewolf: ik vind dit gewoon lekker, beetje grof, maar ach, een beetje sarcasme mag wel. Die Van duin en zo ken ik niet, ik ben eerder van van Britse Humor genre Little Britain, Monty Python enz…
autoblogger zegt
@trigger565: dank je! Een persbericht copy-pasten kan iedereen.
Maar goed, er is natuurlijk altijd wat te zeuren, dat doen wij immers ook;)
porsche997gt2rs zegt
auto van het jaar 2014: De Porsche 918 Spyder hybrid.!!
of droom ik nu al?:p
Citrofiel zegt
Leuk voor Nissan, maar zo’n COTY-verkiezing doet helaas weinig voor je verkoopcijfers dus veel heb je er niet aan.
TDI-goeroe zegt
voor iedereen persoonlijk. Mijn auto van het jaar:
New Seat Ibiza FR TDI 143pk 320Nm :D
Dashtwo zegt
Ben het dus wel eens met het artikel, dit is een site voor autoliefhebbers. De Nissan Leaf “vind Ik” geen auto.
Een elektrisch vervoermiddel waar je, als je een keer “Gas” geeft max. 100km mee kan rijden.
Hoe kan je dit Auto van het Jaar laten worden!!!!
@boze wolf: Als het sfeertje je niet bevalt.
Dan blijf je toch weg. je wordt niet gedwongen, toch?
bozewolf zegt
@Dashtwo: Het sfeertje is veranderd in de loop van de tijd. Vroeger kwam ik hier met meer plezier en ik probeer ze genoeg achter de broek te zitten dat het niveau weer wat bijtrekt.
sir_smokalot zegt
@bozewolf: Leg de vinger dan eens op de zere plek. Gewoon concreet een aantal zaken noemen die autoblog naar jouw mening vroeger beter deed dan nu. En waar nu het falen zit.
integralechubasco zegt
@sir_smokalot:
mag ik dan een klein tipje geven voor een ‘beter’ autoblog…
Meegroeien met je oudere garde..! De mensen die al vanaf 2006 of 2007 meelezen worden ook iets ouder en willen graag wat meer content.
Het is begrijpelijk dat je een jeugdige GS-achtige stijl wilt handhaven maar om met je tijd mee te gaan moet je ook een wat meer intellectueel publiek bedienen. Dat kan best allebei, denk ik…
sir_smokalot zegt
@integralechubasco: Akkoord, en ik probeer ook een balans te bewaren tussen de wat losser geschreven artikelen (en af en toe een beetje schoppen mag best) en artikelen die wat dieper gaan. Het is op zich toch niet zo dat mijn volledige repertoire gespeend is van elke vorm van inhoud?
Input is altijd welkom, een paar trappen tegen de schenen ook. Wie kan uitdelen moet ook incasseren.
bozewolf zegt
@sir_smokalot: Het “probleem” is al eerder genoemd en integrale kaart het net ook aan. Paar jaar geleden werd er wellicht niet zozeer “serieuzer” geschreven maar het was wat minder tendentieus en provocerend.
Zoals ik al zei, het komt op me over alsof de helft van de artikelen tegenwoordig een hele flauwe, onvolwassen toon hebben. Elektisch is fout, vrouwen kunnen niet rijden, etc etc. Het is zo puberaal geworden soms en dat vind ik jammer, omdat juist veel leden hier die al paar jaar meelezen waarschijnlijk zijn blijven komen vanwege de leuk geschreven artikel die niet al te serieus waren, maar wel genuanceerd ergens over gingen. Dat zou ik graag weer wat meer terug zien en met mij meer mensen.
Daarnaast is deze kritiek natuurlijk niet persoonlijk, ik vind jou zelfs een van de leukere bloggers qua schrijfstijl en humor, maar het mag iets minder “populair”.
Wel goed om te zien dat je de kritiek serieus neemt en niet in foetushouding in een hoekje ligt ^^
Renny zegt
@sir_smokalot:
Als je het artikel op DRIVr leest, zie je dat je eigenlijk tot een zelfde conclusie kan komen maar met meer diepgang en emoties ipv het rebelse geschreeuw zonder boodschap zoals in dit artikel aangehaald. Emoties, daar gaat het toch volledig om bij Petrolheads ?
boer zegt
Als je het artikel begint met “But who cares” , wees dan een vent en zwijg die hele verkiezing hier helemaal dood.
Overigens een terechte winnaar.
JohanCelica zegt
Ik blijf het een lelijke auto vinden
Dennis zegt
Kan iemand even een pakje sigaretten halen voor Sir Smokalot, want volgens mij zijn z’n peuken op. Daar wordt hij chagrijnig van. Kom op zeg, de Nissan Leaf is natuurlijk een schitterende auto, z’n tijd ver vooruit, één brok passie en emotie, lief voor het milieu, kortom een zeer terechte winnaar.
Pordon zegt
@dennis: I hope your joking…
Pordon zegt
@Pordon: your? echt… You’re of You are
sir_smokalot zegt
@dennis: Genoeg saffen hier op de salontafel! Laten we het maar op een redactioneel meningsverschilletje houden :)
Bob zegt
Wat speelt er precies tussen Ton en Smokalot? Dat intrigeert me nu het meest.
slappehap zegt
@Bob: Autovisie hoofdredacteur en COTY jurylid Ton Roks boorde de elektrische auto een half jaar geleden nog volledig de grond in ( http://www.telegraaf.nl/autovisie/av_goeroes/tonroks/article6786401.ece ), maar koos vervolgens de Nissan Leaf tot zijn auto van het jaar ( http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovhjaar/8354257/__Auto_van_het_Jaar_2011__De_Nederlandse_keuze__.html?sn=autovisie_nieuws ).
Je kunt je vast wel voorstellen dat Smoke zich ernstig door Ton in de steek gelaten voelde.
Bob zegt
@slappehap: Opmerkelijk zeg, schijnbaar tot geheel andere inzichten gekomen.
midasracer zegt
Vroegaah was alles beter. Dan stond het trots op de achterruit gestickerd dat je rondreed met de auto die de COTY award had gewonnen. Ik noem een Porsche 928, een Lancia Delta, een Alfa Romeo 159.
Tegenwoordig sta je er aardig mee voor schut en neemt niemand het meer serieus. Er is voor mij maar een echte COTY award verkiezing en dat is die van Top Gear.
Rem zegt
“De Auto van het jaar-/Car of the year (coty)-verkiezing is alleen interessant voor dode bomen-journo’s die niets liever doen dan hun volgevreten lijven nóg meer te laten fêteren door de autofabrikanten.”
Ach ja, daar hebben de 0/1-krabbelaars natuurlijk een broertje dood aan. Wouter houdt zich immers verre van dat soort praktijken als hij weer eens op stap is met Ogertschnig. Het is dat Autoblog-lezers weinig kennis hebben van het tijdverdrijf voor meningloze zakkenvullers, anders hadden ze al lang door dat rebelse toontje heengeprikt. Want nee, zich laten vollopen tijdens persreizen… dat doet Wouter niet hoor.
ErikkNL zegt
Het begint een beetje op het Songfestival te lijken. Daar is de uitslag van voorhand ook al toe te schrijven aan het Oostblok en is het beste of mooiste niet diegene die over het algemeen wint.
De Giulietta had het naar mijn mening moeten worden. Ook had dit een goede impuls voor de verkopen kunnen zijn. Bij deze zal dit niet het geval zijn.
midasracer zegt
De enige verkiezing die de Nissan Leaf zou mogen winnen, is die van mooste beursbabe:
CasperH zegt
@midasracer: amen brother, amen.
BaySideBlueBoy zegt
@CasperH: Kan Autoblog niet een zoekactie doen naar deze vrouwelijk schoon. Eerst een Autoblog Beursbabe-of-the-year-award uitreiken en vervolgens een interview afdwingen bij Nissan. :D
rollsroycebsnron zegt
@midasracer:
weet je toevallig of zij ook naar essen komt???????
haha nee
zij mag er zeker wel wezen
( de meeste die ik hebben gezien waren wel een beetje van die arogantjes qua uiterlijk )
zij was zeker ook de reden dat nissan er mocht staan haha
Dimglor zegt
@midasracer: Daar geef ik je volledig gelijk! Want de auto trekt op niets ;-)
Freewarefreak zegt
@midasracer: Inderdaad.. las het artikel over de Leaf en dacht meteen aan haar. Ja! Laten we dat doen.. navragen bij Nissan wie dat is en we geven haar de Babe of the Autoblog award choosen by commenters… *zwijmel*
Breinstein zegt
En terecht dat dit een zuur stuk is! De verkiezing is waardeloos en daarnaast is electrisch rijden nog steeds geen alternatief. Men wil geen 8 uur wachten om verder te kunnen rijden. En daarnaast is electrisch rijden het verplaatsen van de problemen.
GregBem zegt
Ik ben het hier volledig mee eens ;-)
95% van de autoliefhebbers zullen deze auto een gedrocht noemen dat beter nooit het daglicht zou gezien moeten hebben… Mensen die deze auto kopen zijn trouwens geen autoliefhebbers maar gewoon milieubewuste kopers die geen wagen kopen om het uiterlijk lol… Trouwens die Carlo is al even wansmakelijk en stijlloos… AMEN.
Sorcerer zegt
Wordt ook elk jaar vroeger… straks hebben we in augustus 2011 al de auto van het jaar 2012, en nog later lopen we een jaar voor.
Bovendien met een auto die nog niet te koop is… terwijl er van diverse Europese merken nog elektrische modellen uitkomen (zoals elektro-Volvo’s met range-extender etc.)
Jan Rap zegt
Waardeloze verkiezing of niet, maar dit soort taalgebruik: “De jaarlijkse dick sucking contest”…
Hou dat svp in het vervolg voor je.
invictus66 zegt
Als ik mij niet vergis is autoblog me een niet nader gekende prijs verschuldigt.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/07/23/auto-van-het-jaar-2011-de-kandidatenlijst
Archiebald zegt
Wat een vreselijk artikel zeg… Totaal Autoblog onwaardig, tenminste, de autoblog waar ik een paar jaar geleden verslaafd aan raakte.
Oke, de verkiezing stelt niets voor, en de Alfa is mooier, maar dit is wel een knappe auto, en of je nou wil of niet, Electrische auto’s zijn de toekomst!
Pixed zegt
“Ondergetekende is even de plee volkotsen, tot volgend jaar.”
Twee opmerkingen bij uw laatste zin:
– Gelieve er helemeaal in te kruipen en hopelijk komt er iemand na om door te spoelen
en
– volgend jaar is nog te vroeg
Ofwel, hoe kan je dit soort ‘artikels’ posten zonder dit zelf even te laten liggen, te herlezen, en inderdaad zoals sommigen hier reeds aanhaalden, het door een soort eindredacteur te laten doorlezen, en in dit geval rechtstreeks naar de papierversnipperaar te verwijzen.
Dit ‘artikel’ heeft 0,0 meerwaarde, en met de typische uitleg van dat dit ‘slechts’ een blog is, en je dus dit soort teksten kan en mag verwachten haal je dit keer bakzeil vrees ik.
Los daarvan had ook ik liever een andere wagen gezien als auto van het jaar.
promotieelektrischvervoernederland zegt
Het is een eerste stap in de goede richting wat Nissan laat zien en dat mag beloond worden.
–edit: ga ergens anders spammen–
Bert zegt
@promotieelektrischvervoernederland:
Sorry?
Sinds wanneer is gesubsidieerd via lobby’s en andere schimmige praktijken bepaalde “milleuverbeterende” producten door de strot van leasend nederland te drukken een stap in de goede richting???
Enige bedoeling is om nog meer plastic tyfus zooi uit de fabrieken te laten rollen.
Kopen, kopen, kopen en nog eens kopen….dat is de stap!
Zou het niet beter voor het milleu zijn om minder grondstoffen te misbruiken en het huidige wagenpark te “updaten”???
Kort gezegd, wat is minder schadelijk voor het milleu,
een nieuwe Leaf of een 30 jarige Landrover Defender?
Niet dat je mag kiezen, want een nieuw product mag je leasen en met staatskorting kopen, maar als ik als ondernemer een mooie youngtimer zou willen aanschaffen wordt dat beboet met torenhoge BPM.
Ik wordt gek van die plastic meuk, waar worden die batterijen van gemaakt denk je?
Of hoe laadt je die opgeblazen föhn op? met energie toch?
je wordt zo in de zeik genomen, en niemand neemt actie…diep treurig dit!
promotieelektrischvervoernederland zegt
@Bert: Een stap in de goede richting wat betreft durf om een elektrische auto op de markt te zetten. Dat mag toch beloond worden als auto van het jaar. En inderdaad, je hebt altijd keuzes…
Pordon zegt
@promotieelektrischvervoernederland: Ga toch fietsen. Waterstof promoten lijkt me stukken beter.
promotieelektrischvervoernederland zegt
@Pordon: Je hebt gelijk. Fietsen is beter voor het milieu. Waterstof is ook zo slecht nog niet. De B-Klasse F Cel bijvoorbeeld. Hopelijk wordt deze koppeling niet weggehaald: http://www.waterstofautos.nl/
Pordon zegt
@promotieelektrischvervoernederland: Probleem voor mij met al die elektrische meuk is dat ik niet geloof in de hoax genaamd Global Warming. Maar als vervanging voor de fossiele brandstof vindt ik waterstof een veel betere ontwikkeling dan Elektrisch… ik geloof niet in de toekomst van de hybride auto’s en de geheel elektrische auto’s.
Bert zegt
@promotieelektrischvervoernederland: Als je fietst stoot je ook Co2 uit.
Als je vlees eet uit de supermarkt belast je het milleu ook zwaar.
De kleding die je koopt, wordt ook te vaak chemisch gebleekt en met containerschepen vervoerd. Alles plastic meuk in je computer en huis….
Als je mens bent op deze wereld, belast je de aarde al…face it, we’re fucked!
Robbie zegt
Ik roep al maanden dat het niveau van Autoblog dalende is.
Niet iedereen kan pakkende teksten schrijven die blijven hangen, dat blijkt wel weer!
Sir Smoke-a-fock, laat die zogenaamd sarcastische teksten lekker voor je!
Bah!
sir_smokalot zegt
@Robbie: U geeft clinics pakkende teksten schrijven? Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van de twist die u aan mijn naam hebt gegeven, waar kan ik me inschrijven?
Bert zegt
Enige wat ik mooi vind aan deze auto als vormgever is het zero emission logo…
Echt briljant bedacht die 0 en e in 1 cirkeltje.
hotseflots zegt
En werkelijk schitterend geschreven! Waarvoor dank.
tuurlijk zegt
Terechte winnaar.
Wie moest anders winnen, de Alfa? Puur op uiterlijk zeker. Dit “blaadje” (sterk hoor Sir_ *kuch) heeft anders wel een geniale technologie aan boord waarbij het gigantisch knap is van Nissan dat ze de auto betaalbaar hebben kunnen maken.
@Autoblogger Uiteraard probeer je het sfeertje in de reacties positief te houden en begrijp ik een verdedigende opstelling ten opzichte van je mede-bloggers volkomen. Echter hoop ik wel dat de vele negatieve reacties op dit stukje jullie bij elkaar brengt voor een intern babbeltje want ook in mijn ogen gaat de kwaliteit van de stukjes er niet op vooruit.
Citrofiel zegt
“Gelukkig is de uitkomst van dit soort ‘verkiezingen’ altijd lekker voorspelbaar, en wint niet het mooiste, maar het saaiste of het meest verantwoorde auto’tje in de Zeitgeist van het moment.”
Dat wil ik even ontkrachten. De Alfa Romeo 147 heeft bijvoorbeeld gewonnen. De Fiat 500 ook. Duik eens verder het verleden in. De Citroën XM heeft zelfs gewonnen! :|
Megakix zegt
@Citrofiel: hij schrijft toch ‘Zeitgeist’ ? Nou dan, zijn bewering klopt in elk geval wel.
Citrofiel zegt
@Megakix: Natuurlijk past elke auto in de Zeitgeist, de AvhJ-verkiezing gaat alleen tussen nieuwe auto’s. :P
En ook in de Zeitgeist waren de XM en 147 niet de saaiste, meest verantwoorde auto’s.
Uiteraard zegt
Jammer, wat een onzinnig stuk tekst. Jouw mening kan er nog zo bovenop liggen, een beetje normaal taalgebruik is wel op zijn plaats. Jammer want dit haalt ook de professionaliteit van autoblog onderuit. Een programma als autoblog op rtl 7 is hier zeker niet bij gebaat.
Motion&Emotion zegt
dit kan je toch geen auto van het jaar noemen , dit ding hoort op de maan terijden
Megakix zegt
Zakkie !!!!! BJURK…
Inderdaad, de Giulietta is de mooiste van het moment.
duckje zegt
*zucht*
sacha zegt
Sorry hoor. Maar de SLS AMG is toch veel meer auto van het jaar voor mij.
DRIVR zegt
Na afloop van het jaarlijkse Car of the Year-festijn zie je ze altijd: berichten die openen met “Dat hadden wij al lang voorspeld” of schotschriften die het Songfestival voor Auto’s meedogenloos aan de muur nagelen. Toegegeven, ook wij hebben COTY in het verleden al eens geschampeerd toen bleek dat een journalist enkele kandidaten gebuisd had wegens ‘niet mee gereden’, maar ditmaal heeft de fine-fleur het bij het juiste eind. En tegelijkertijd bij het foute begin…
Beginnen we bij het juiste eind: de elektrische Nissan Leaf. Mooi kan je die bezwaarlijk noemen, maar Nissan’s gezins-EV is wel de eerste om veel ruimte en zero emissies te combineren in een betaalbaar pakket. Aan 30.000€ vóór Belgische overheidskortingen (momenteel 30% met een maximum van 9.000€) is die beduidend goedkoper dan de Opel Ampera (die bij een richtprijs van 42.900€ zelfs geen EV is) en de kleine Mitsubishi iMiev (die bijna 50.000 gaat kosten). Alleen de Renault Fluence Z.E. doet momenteel beter bij 26.620€ voor aftrek, maar die komt dan ook pas volgend jaar op de markt. Bedenk daarbij dat Nissan ook nog een GT-R, een 370Z, een Cube en de radicale Juke aanbiedt – en je kan stellen dat deze bekroning meer dan verdiend is. Temeer daar de andere zes finalisten nauwelijks onder ‘baanbrekend’ quoteren.
Akkoord, de Giulietta is zonder twijfel de beste wagen die Alfa vandaag bouwt – maar is het écht de tweede beste auto van 2010? Zelfde verhaal voor Opel dat met de Meriva een knap bedachte C-segmenter neerzet – maar eentje die effectief beter stuurt dan de Ford C-Max? Ook de DS3 heeft ons dit jaar voor het eerst in DRIVR-termen over Citroën doen spreken – maar tegelijkertijd doen concluderen dat de Mini die niche al lang onder de knie heeft. Een gelijkaardige veeg uit de pan gaat naar Volvo dat de breaks blijft stileren – maar ze nog altijd niet zo strak bouwt zoals BMW. Wat ons automatisch bij het kneusje van de zeven brengt: de Dacia Duster van 11.900 (Belgische) euro’s. Een auto voor mensen die eigenlijk geen auto willen (betalen), maar toch een compleet pakket aangeboden krijgen voor beduidend minder geld. Is dat niet baanbrekender dan de goede probeersels van de rest? Temeer daar dit het allereerste SUV’tje is dat het budget-merk in mekaar knutselt, en dankzij Renault-diesels toch niet boven de 135g CO2 uitkomt…
Nemen we ons eigen testarchief erbij, dan duiken er nog twee andere kandidaten op die schromelijk ontbreken in COTY2011. En dat is vooreerst de Honda CR-Z die de loodzware taak op zich neemt om te bewijzen dat rijplezier en hybride wel degelijk samen gaan, ook al zijn de absolute cijfers niet spectaculair. Erger is de afwezigheid van de BMW 320d Efficient Dynamics Edition die – en ik citeer – “de concurrentie regelrecht voor schut zet”. Er is namelijk geen enkel punt waar je de 320ed op kan pakken; niet op vermogen (163pk), niet op rijplezier (4,5 R‘en) en evenmin op verbuikscijfers (5,1l/100km tijdens een harde testweek).
De Nissan Leaf is dus de terechte winnaar, de Dacia Duster de onterechte verliezer, maar de BMW 320ed een regelrechte omissie – ook al quoteert die niet onder de COTY-regels: “Eligible cars must be essentially new models, not simply changed cosmetically or by the installation of new engine or a transmission.” En laat nu net dàt deze BMW zo baanbrekend maken…
integralechubasco zegt
@DRIVR:
BMW zou hem vast wel kunnen krijgen met het uitkomen van een baanbrekend nieuw model. En daar schort het aan bij BMW. Techniek is prima voor elkaar, maar er is meer dat een auto maakt dan alleen techniek…
Jeroen_F1 zegt
@DRIVR: Ik zeg: uitwisselen die tekst. Dit zou een top artikel zijn.
midasracer zegt
Nou dat wordt lachen met de Autovisie special. Elk jaar doen ze iets bijzonders met de COTY, vaak een lange tocht door Europa. Ik denk dat Ton Roks het dit jaar houdt bij een rondje IJsselmeer. Maar dan moet het eerst weer gaan dooien, want bij vorst zullen ze het niet redden op 1 “tank”.
rollsroycebsnron zegt
wat afschuwelijk
gijtenwollensokken en wortelmensen.
lincoln zegt
o.k. .. het is zwaar tegen mijn natuur om mee te gaan met de massa ..
maar de insteek van @Sir sucked cocks in hellllll van alle kanten ..
tis niet eens echt kut ofzo ..
tis gewoon diep triest ..
autogek123 zegt
@Autoblog: Wat een belachelijke manier om een stukje te schrijven. Als je zo tegen de LEAF ben als schrijver, laat je je collega het even schrijven. Omdat de LEAF gewonnen heeft is het een kutverkiezing, maar als de Alfa of de Opel had gewonnen was het de beste auto ooit. Gewoon door een huilebalk geschreven dit artikel. Nog nooit in een LEAF gereden, waarschijnlijk er nog nooit 1 in het echt gezien!
Ik heb de LEAF wel in het echt gezien en hem mogen zien rijden tijdens testen in Vegas. En het was een hele nette auto met prachtige techniek. En de heeft gewoon EERLIJK gewonnen Sir Camelot! ;)
autoblogger zegt
@autogek123: mijn collega heeft het inderdaad geschreven.
autogek123 zegt
@autoblogger: Ik bedoelde jouw niet persoonlijk hoor. Ik bedoelde: Dat Autoblog.nl dit zomaar laat neerzetten. Zo’n negatief eenzijdig artikel. Prima als je het niet eens ben met welke kant de toekomst van de auto het heen gaat. Maar laat dan een andere collega een wat normaler stukje schrijven. En uit de reactie’s blijkt dat ik niet de enige ben die er zo over denk.
Wat netjes zou zijn is een vervolg verhaaltje “netjes” geschreven door Autoblog.nl. Want zo zou het artikel NOOIT geschreven zijn als de Alfa of de Opel het had gewonnen. :(
Humanspectrum zegt
Ik ben niet zo anti-autotijdschrift als Autoblog, maar toch: de Nissan Leaf als auto van het jaar? Ik vind het hele concept ruk. We zijn er met z’n allen al achter dat het winnen van grondstoffen voor die accu’s een “filthy business” is (zie Top Gear over de milieuschade die de batterijen van een Prius aanrichten: http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk). Daarnaast kunnen energiebedrijven je niet garanderen dat groene stroom ook echt groen is (wie weet loopt mijn computer nu op Franse atoomstroom; een heerlijke gedachte, maar niet heus). Om over “grijze” stroom nog maar te zwijgen. Ik ben me gaandeweg dus gaan afvragen hoe milieuvriendelijk elektrisch rijden nou eigenlijk is.
Daarnaast doet Nissan het zo: de auto kan je kopen, maar of je de accu’s even wil leasen. Waarom snap ik niet. Of je dus naast de maandelijkse afschrijving op je auto ook ff geld wilt aftikken aan leasekosten van je accu’s.
Ik moet zeggen: de Nissan Leaf is een vernieuwend mobiliteitsconcept, maar ook een die niemand echt verder helpt. De keuze voor de Nissan Leaf als auto van het jaar is dus een slecht doordachte keus.
lincoln zegt
@Humanspectrum:
en welke kar is er dan innovatiever dan de Leaf ??
de rest is allemaal 13 in een dozijn meuk ..
autogek123 zegt
@Humanspectrum: Jezus Christus: Je komt met dat oude koeienverhaal over de Prius aan terwijl dat allang onderuit gehaald is?
Dan is de CO2 uitstoot per km via een electrische centrale minder dan met diesel of benzine auto. En je kan Natuurstroom nemen wat gegarandeerd CO2 schoon is.
En je hoeft de accu bij de LEAF niet te leasen, die zit gewoon bij de autoprijs inbegrepen.
Ken je feiten even voor je een besluit maakt over hoe of wat. :(
Vroegwakker zegt
@autogek123: Nee hoor dat is helemaal niet onderuitgehaald.
Die mijn in Canada is al sinds 1890 bezig nikkel uit de grond te halen voor de Prius. Toen wisten ze al dat ie zou komen.
Verder wordt nikkel nergens voor gebruikt.
autogek123 zegt
@Vroegwakker: Precies! ;)
Bert zegt
@autogek123: Wat is er dan zo innovatief aan?
Toen ik klein was reden de SRV auto’s en bakkersauto’s ook allemaal al op stroom.
Heftrucks doen het ook al jaren op stroom.
Wat ik hier erg aan vind is dat ze een auto verkopen waarin mensen het gevoel hebben iets voor de aarde te doen, wat totale bullshit is.
Er is ook energie nodig om dat ding op te laden, te maken en hierheen te vervoeren…
Dus je word in de maling genomen, en door de lobby en meeblaat gedrag wordt het door je strot geduwd.
autogek123 zegt
@Bert: De inovatie is dat ze het als eerste voor elkaar hebben gekregen om de electrische auto als een goed en betaalbaar massaproduct op de markt te zetten. Die SRV karretjes en heftrucks hadden/hebben allemaal een topsnelheid van 25km/u. De LEAF kan gewoon meedoen op de openbare weg.
De “Bullshit” is wat er over electrische auto’s wordt geschreven en dat men het ook nog zonder zelf verder te kijken dan dat hun neus lang is het gelooft! :)
De CO2 uitstoot per km is bij een electrische auto veel minder dan bij een diesel of benzine uitvoering. Ik heb het ooit eens uitgerekend voor de Smart Fortwo.
Stroom kan ook helemaal schoon geproduceerd worden. Waardoor het inderdaad 0 CO2 uitstoot oplevert.
De “extra” vervuiling bij productie valt enorm mee ( niet alles op Top Gear geloven). BV Bij een Prius is die extra vervuiling al na 15.000km gecompenseerd.
En welke auto wordt er volgens u/jouw hier in zijn totaal geproduceerd dat er niets vervoerd hoeft te worden? Elke auto moet vervoerd worden in zijn geheel of de onderdelen en grondstoffen. ;)
Je wordt inderdaad in de maling genomen. Maar dat is door de auto pers die totaal tegen verandering in het autowereldje is, concurrentie die graag iets goeds afkraken omdat ze het zelf niet produceren en de oliemaatschappijen.
;)
catch zegt
De Leaf ziet er niet uit en is te onpraktisch om fatsoenlijk te kunnen gebruiken… wat een farce die verkiezing. Dat zo’n apparaat een innovatie prijs in de wacht zou slepen vind ik nog tot daar aan toe, maar dit kan ik niet serieus nemen.
Paragon zegt
Mijn complimenten voor het taalgebruik in je stukje meneer Rookveel! Optieven met politiek correct gedoe. En met kleinzerigheid als iets niet politiek correct is.
Atenza zegt
Terechte winnaar vanwege zijn technieken icm zijn prijs en overige eigenschappen. Who cares dat ie lelijk is? Alsof de verkiezing slechts een schoonheidswedstrijd is
Jochempie zegt
Geinig, de eerste elektroauto die de prijs wint en gelijk gaat Autoblog er overheen. Zogenaamde ‘autoliefhebbers’ die zich verzetten tegen het duivelse kwaad wat de elektrische auto is. Waar is bij jullie de verloedering ingezet?
Geert zegt
Erg fijn om te horen dat een elektrische auto wint, maar toch wel onverwacht. Ben benieuwd of mensen ook echt een elektrische auto willen hebben…
W0ut zegt
Zolang ik niet op 5 min de batterij kan vullen van leeg naar vol zal voor mij EV een onaanvaardbaar alternatief blijven.
No zegt
wat interesseert mij de mening van ene sir_smokalot mij nu. geef eens een goed gefundeerde mening ipv maar wat uitkotsen.
deze auto is misschien nog niet het, maar is wel een van eerst ‘betaalbare’ ‘gewone’ personen auto op de markt en wordt gewaardeerd met deze prijs.
ook jij sir_smokalot zal rijden in een auto anders aangedreven dan benzine hihi.