Het gaat te goed met de Duitse autobouwers. Vorig jaar werd de productie nog een paar weken stilgelegd bij BMW, nu moeten de medewerkers in de vakantie doorwerken vanwege de overweldigende vraag.
Het lijkt erop dat de crisis voorbij is. BMW kan de nieuwe 5-serie en de X1 niet aanslepen en ook bij Mercedes blijft de fabriek die onderdelen fabriceert voor onder meer de E-klasse en S-klasse tijdens de feestdagen gewoon open. BMW en Mercedes verwachten allebei een verkoopgroei van meer dan tien procent over dit jaar, en ook Audi plant extra shifts in de fabrieken om de enorme orderlijsten af te kunnen werken.
De meeste fabrieken van Mercedes gaan dicht tussen kerst en oud & nieuw, maar dat is één tot twee weken korter dan vorig jaar. De fabriek in Hamburg waar de uitlaten, assen en stuurkolommen worden gemaakt blijft zelfs gedurende de feestdagen open. Bij BMW is het op dit moment zo dat er meer auto’s verkocht worden dan men kan produceren. De wachtlijsten groeien dus.
Audi gooit de fabrieken wel dicht tussen 23 december en 7 januari, maar dat heeft voornamelijk te maken met gepland onderhoud aan de productielijnen. In de maand december worden extra shifts ingepland op zaterdag en in de nachten van zondag op maandag om de enorme vraag tegemoet te komen. Goed nieuws dus uit Duitsland, het gaat weer een beetje beter met de autoverkoop!
martinusgerhardus zegt
Mooi!
Goed voor de duitse economie en ook onze economie.
Barryyy zegt
Zeer goed nieuws, was ook wel te verwachten na die enorme lage verkoopstand een klein jaartje terug?!
Hoop dat de werknemers er ook tevreden mee zullen zijn. Zal wel een extra premie boven op het loon komen?
Doorbelast aan de klant, haha.
T16 zegt
De extra inkomsten wegen meer op dan de extra kosten. Grootste kosten zijn de ontwikkelingskosten. Na het break-even punt wordt er winst gemaakt, ook als je meer produceert tegen verhoogde arbeidstarieven. Ontwikkelingskosten zijn immers al terug verdiend.
3rf3rf3rf zegt
@T16:
No shit, sherlock.
wouter zegt
@3rf3rf3rf:
:D
Kvgorp zegt
Vakantie tarief betalen voor je nieuwe auto. Dat is pas premium
Timmie zegt
Dat is weer typisch. Men klaagt als er te veel werk is, EN men klaagt als er te weinig werk is. Aan al die werknemers daar: wordt wakker en besef dat je in een conjunctuurgevoelige branche zit!!!
sir_smokalot zegt
Je zou toch denken dat ze dan even bij de plaatselijke Randstad wat flexibele korte-termijnkrachten inslaan. Of is uitzendwerk nog niet zo ingeburgerd in Duitsland?
Jesper zegt
@sir_smokalot:
Ik heb het flauwe vermoeden dat er voor een magazijnmedewerker van Mercedes wel wat meer specifieke kennis vereist is dan voor een magazijnknecht bij C1000 ;)
Citrofiel zegt
Extra betaald en waarschijnlijk later mogen inhalen van vakantiedagen? Die werknemers zullen niet ontevreden zijn. De merken ook niet.
CSL zegt
HOERA!
KaCh1ng zegt
ja fijn voor de merken , mr niet voor de klanten , je moet bijna 1 jaar wachten voor je auto :(
Freewarefreak zegt
“..ook bij Mercedes blijft de fabriek die onderdelen fabriceert voor onder meer de E-klasse en S-klasse tijdens de feestdagen gewoon open..”
Dit kun je ook negatief lezen.. gaan ze zo vaak stuk dan? ;)
Eric zegt
Is het mogelijk te achterhalen hoe het zit met die gigantische overproductie bij de andere merken?
robbie zegt
Ik hoorde dat ze bij Saab nog wel wat personeel over hadden ;)
Daar klagen ze alleen maar dat er geen vraag is naar auto’s… Blijkbaar is er alleen geen vraag naar Saab’s, maar wel naar extre premium auto’s.
KaCh1ng zegt
@robbie: saab wil gwn niet toegeven …
peter peer zegt
@ freewarefreak.
Ik hoop dat je ook begrijpt dat niet alle onderdelen in dezelfde fabriek gefabriceerd worden ;)
dan zal deze fabriek misschien de beperkende factor zijn.
peter zegt
slecht voor mijn variabel woonkrediet :-)
Daveee zegt
AUDI heeft een nieuw logo Autoblog!!
Megakix zegt
@Daveee: wtf ? 5 ringen ineens ? ;-)
Frits zegt
-=edit: is gefikst, thanks!=-
Citrofiel zegt
-=edit: is gefikst, thanks!=-
Megakix zegt
@Frits: nou…dat is dus gefixed… :lol:
duckje zegt
leuk!
jip zegt
Laten we hopen voor de consument dat hier niet het principe van vraag>aanbod=hogere prijs geldt.
Thomaz zegt
Misschien kan de kop even aangepast worden? In Nederland is het namelijk gemeengoed dat worden aan elkaar geschreven. Premium merken moet dus premiummerken zijn. Ik moest echt 4x kijken voordat ik de zin begreep. Ik dacht in eerste instantie dat er zoiets stond dat de duitse premiummerken iets merkten met betrekking tot de vakantie…
Voor de rest denk ik dat Mercedes nog genoeg op voorraad heeft staan. Was afgelopen weekend bij de Welt-Niederlassung in Berlijn en ik heb nog nooit zoveel e-klasse estates bij elkaar gezien. In alle kleuren, motoren, uitvoeringen, etc. Wel heel fascinerend om te zien: 4 verdiepingen vol met Mercedes.
Thomaz zegt
AAAH kak, loop ik zelf de wijsneus uit te hangen, produceer ik zo’n zin. In Nederland is het namelijk gemeengoed dat woorden aan elkaar worden geschreven moest het natuurlijk zijn…
JamesBond007 zegt
Wachttijden voor nieuwe auto’s zijn wel erg lang. Dat is dan wel weer het nadeel.
Op de Audi A5 sportback kan je minimaal een wachttijd verwachten van een maand of 5 a 6…
Punk zegt
Audi premium wtf?
Cantago zegt
Nou, kijk, dat is goed om te horen! Vooral omdat het de premium merken zijn, die zie ik stiekem toch wel graag langs rijden;)
jagx zegt
Audi premium? laat me niet lachen, je rijdt alleen in de nog nieuw op de markt te brengen Seat
RolfdeVries zegt
Ik ben blij dat t weer wat beter gaat na de carmageddon.