Zoals bij de meesten van jullie wel bekend is, werkt Pagani hard aan een opvolger voor de Zonda, die de voorlopige codenaam C9 draagt. Dit is wat ons betreft geen straf, want op een gegeven moment ben je wel eens klaar met alle one–offs. Algemeen werd er van uitgegaan dat voor de motorisering van de C9 een bestaand AMG-blok zou worden gebruikt, maar dit wordt door beide partijen nu officieel tegengesproken.
Juist door alle media-aandacht, en de voornaamste speculatie dat de C9 het motorblok van de SL65 AMG Black Series zou krijgen, voelden beide partijen zich genoodzaakt een officieel persbericht uit te brengen, waarin dit ontkend wordt. Ze zeggen het volgende:
The engine of the Pagani C9 is not a derivative of the AMG V12 engine developed for the SL65 Black Series, nor is the AMG V12 engine in the SL65 Black Series
derived from the engine AMG is currently developing for the Pagani C9.The cars are very different in their character and conception and the engine will reflect this in its technical characteristics and behavior.
In een interview dat onze Spaanse vrienden van Diariomotor met mr. Pagani himself, Horacio Pagani, wisten te regelen, komt naar voren dat het V12-blok de codenaam ME158 heeft en het verbruik en de uitstoot van een V8 heeft. Alsof iemand dat wat uitmaakt in een Pagani. Er zijn vier prototypes van de C9 gebouwd, waarmee inmiddels al 800.000 km is afgelegd. De C9 wordt in maart 2011 op de Autosalon van Genève gepresenteerd, en zal in 2012 voor zijn selecte publiek op de markt komen.
Hybride komt gelukkig niet in het woordenboek van Pagani voor. In het interview geeft Pagani aan zuiniger te worden door lichtere auto’s en (met AMG) efficiëntere motoren te maken. De C9 zal 800 kg lichter zijn dan een Veyron en gemiddeld zo’n 12 l/100 km verbruiken, aldus Horacio Pagani.
Met dank aan iedereen voor de tips!
DIRK zegt
Ik ben benieuwd. Volgens mij word dat een lekker snelle bak die nieuwe Pagani.
YouRockMyWorld zegt
@DIRK: Je meent het.
Dimglor zegt
@DIRK: No shit Sherlock…. Net alsof de huidige al een trage rakker is…
Ersin Demirci zegt
Ik hoop niet dat, als het een Turbo motor is dat we dan 4cilinder geluid krijgen net als de SL65 AMG. Gewoon een BRULLEND GELUID moet het produceren net zoals de Ferrari F40. Emotie mot het hebbe….
lambo4all zegt
@Ersin Demirci: ik mocht willen dat mijn moeders 4 cilinder zo klonk!
lambo4all zegt
hopen dat hij net zo F1-achtig klinkt als de vorige v12!
bigrick zegt
Ersin Demirci volgens mij is je ringleiding stuk, ik zal er snel iemand naar laten lijken !!
hendrik zegt
@bigrick: LOL HAHA
Daveee zegt
@Ersin Demirci: Lees het persbericht, of is engels te moeilijk voor je??
The360box zegt
zal wel weer zon slap aftreksel worden van die C12 net als de rest. zelfde uiterlijk etc.
HDM zegt
Alsof iemand dat wat uitmaakt over de uitstoot?
Wat dachten we van Californische wetgeving? Deze auto zal ook in Californie worden verkocht dus dan moet hij voldoen aan de eisen die men stelt.
Ersin Demirci zegt
Davee… Ik kan ook lezen. Heb trouwens 1jaar in de Verenigde Staten gewoond… Dus ik kan je nog wel wat engels bijleren als je wilt. Wat ik bedoel te zeggen is dat Turbo motoren niet zo mooi geluid maken net als de SL65 AMG. Ik kan ook lezen dat het de motor wordt uit de SL65. Snap je mij?
mclarenf1lm zegt
@Ersin Demirci:
-1 “Ik kan ook lezen dat het de motor wordt uit de SL65. Snap je mij?” Er staat duidelijk in de tekst dat het NIET om het blok van de SL65 AMG Black series gaat. :roll:
Cantago zegt
Hoe kun je one-offs nou zat zijn? Doe normaal! Er is toch niks zo gaaf als een unieke auto hebben die helemaal voor jou gebouwd is? Dat je dat zat kunt zijn zeg… Maarja, een betaalbaar alternatief van een Pagani Zonda F ofzo die iedereen kan kopen is ook niet verkeerd hoor;)
NLBUURMAN zegt
dus als ik het even letterlijk vertaal: de motor in de C9 is niet afgeleid van de SL65BS, en wordt die motor er ook niet op gebaseerd. maar ze zullen wel verschillen in karakter en gedrag. ik vind dit redelijk tegenstrijdig, zou ook gewoon een andere mapping kunnen zijn.
Relief zegt
@NLBUURMAN:
Hou het voorlopig maar bij Nederlands totdat je je Engels op een normaal niveau zit.
Er staat dat de Mercedes-wagens qua karakter erg verschillen van Pagani-modellen. Daarom wordt er ook een speciale motor voor Pagani ontwikkeld. Zo moeilijk is het toch niet te begrijpen?
NLBUURMAN zegt
@Relief: mijn engels is prima, bovengemiddeld durf ik te wedden. ik haal dit jaar als ’t goed is mijn IB-diploma, waarmee mijn engels near native wordt. genoeg over mij; terug ontopic: ik vind het nederlands en engels confronterend. Het Nederlands suggereert (net als de eerste 3 zinnen engels) dat er 2 compleet verschillende motoren zullen zijn, die van de SL65BS, en de C9. de laatste 2 zinnen engels vang ik op als zijnde een doorontwikkeling/aanpassing van een bestaande motor. ik zou dus ook zeggen dat het blok uit de SL600 of SL63 verder gebruikt zal worden.
Dirt McGurt zegt
@NLBUURMAN: International Baccalaureate, mooi spul… kost een paar ruggen maar daar heb je de rest van je leven plezier van. Succes met je extended essay, CAS hours en TOK….blij dat ik daar vanaf ben ;)
OT: even vrij vertaald:
Het blok van de SL65BS is niet gebaseerd op het blok van de C9 en de motor van de C9 wordt ook niet gebaseerd op die van de SL65BS.
Beide motoren hebben een andere insteek die weer wordt gegeven in de technische specificaties, Het gietsel zal wel hetzelfde zijn maar de bewegende componenten en ECU zullen zwaar verschillen.
robbie zegt
@Dirt McGurt: gezien het feit dat beide motoren zo’n 700 pk, 1.000 Nm, 12 cilinders en twee turbo’s hebben zal het met die verschillen wel meevallen.
Gok dat Pagani wat andere turbo’s en software zal gebruiken. That’s it.
Dirt McGurt zegt
@robbie: ai dat heb ik even over het hoofd gezien!
Aniator zegt
Bij de review van de Pagani Zonda R bij Fifth gear zegt Tiff Needell dat de motor van die auto (6L V12 van AMG) het testbed van de nieuwe C9 is. Zo is de rest van de auto het ook.
pieter zegt
“12l/100km minder”?
Of is het “minder dan 12l/100km”?
sir_smokalot zegt
@pieter: Rake opmerking: “El C9 pesará 800 kilos menos que un Bugatti Veyron y consumirá 12 litros/100km de media.””
Maw: hij zal gemiddeld 12 l/ 100 km verbruiken inderdaad. Heb het aangepast.
sacha zegt
Zouden ze de 6.0L AMG GTR motor uit de Zonda R gaan gebruiken?
http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/23/porno-bij-fifth-gear-pagani-zonda-r
Joost zegt
4 auto’s en 800.000 test kilometers; klinkt mij nogal ongeloofwaardig in de oren voor zo’n kleine auto fabrikant.
vale46 zegt
12L/100km??
Dat is echt niks voor een gecombineerd verbruik!
Porsche speelt het klaar met zijn turbo S om onder de 12 liter te gaan, maar dat zijn kleine motoren.
Deze V12 word vast een beest met 6L longinhoud, als deze verbruikscijfers kloppen hebben ze het héél goed voor elkaar!
Zijn er al speculatie over de prestaties van het blok?
Ik gok: 6.5L V12 met 730+ pk
(kwestie van de Aventador zeker voor te zijn)
robbie zegt
@Ersin Demirci & de rest: Horacio Pagani heeft een tijdje geleden al gezegd dat de C9 een Twin Turbo V12 van AMG krijgt met (ongeveer) 700 pk & 1.000 Nm.
http://www.motorpasion.com/superdeportivos/horacio-pagani-nos-cuenta-detalles-del-pagani-c9
PS Verder gok ik dat het idee een doorontwikkeling zal zijn van de SL65 BS motor. Het kost simpelweg veeeel te veel geld om een compleet nieuwe V12 te ontwerpen, ontwikkelen & bouwen voor een auto die in een zeeeer beperkte oplage gebouwd zal worden.
Zelf gevestigde merken als Ferrari en Lamborghini halen dat soort fratsen niet uit. Alleen Bugatti is zo gek geweest, maar die mkane dan ook 100en miljoenen verlies.
racethesun88 zegt
12 op 100 ?
Haal ik met mijn auto nog niet eens :(
Dimglor zegt
Kan al niet wachten… De huidige Pagani is al zo’n bruut ding….
Hopelijk zal het weer zo’n beauty worden en hopelijk zal ie weer zo’n prachtig uitlaatgeluid hebben!
Esprit_de_Flandre zegt
Volgens Autowereld.com wordt de Pagani C9 uitgesteld door problemen met de AMG-motor.
“Voor Horacio en de medewerkers van Pagani Automobili geeft alleen het allerbeste voldoening. En ondanks een klein miljoen testkilometers met prototypes van de nieuwe Pagani C9 zijn Horacio en z’n team nog niet tevreden. En de schuldige is… Mercedes-AMG! ”
http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=10763
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: er zijn nog lang geen miljoen testkilometers gemaakt. En met die motor is ook niks mis. Het is enige dat autowereld schrijft is dat die motor “plotseling” teveel vermogen zou leveren. Lijkt mij een heel sterk verhaal. AMG is al 4 jaar(!) bezig met het ontwikkelen van deze motor. Pagani wist dus allang wat ze konden verwachten. Zulke zaken worden echt wel uitgesproken tussen leverancier en klant.
Waarschijnlijk heeft Pagani zijn huiswerk niet goed gedaan. Ook zitten ze daar volgens mij nogal krap bij kas. De introductie van de C9 is namelijk al meerdere malen uitgesteld en telkens was geldgebrek bij Pagani het probleem.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Ik zeg niet dat dit heel sterk verhaal waar is, ik zeg gewoon dat het bestaat. Zolang Pagani en AMG niet in een gezamelijk persbericht zoals dat hierboven dit bevestigen is het natuurlijk maar een gerucht. En het zou me ook wel verwonderen, teveel vermogen.