Een onmiskenbaar oog voor detail, Italiaanse flair en ongekende prestaties. Dat willen we toch allemaal? Toch misschien eens kijken naar zo’n leren-pakjes rijbewijs.
MV Agusta is niet zomaar een brommer-fabrikant. Ze weten van suffe tweewielers een machine te maken waar je uren naar kan blijven kijken. Steeds weer grijpen nieuwe details je aandacht. Ze houden er een geheel eigen wijze van construeren op na. Hoeveel motoren reden er 10 jaar geleden al rond met vier uitlaten onder het zadel? Het deed mij altijd heel erg denken aan de brulpijpen van een Pagani Zonda. Hoor je een MV Agusta F4 de eerste keer langsrijden dan versterkt dat idee alleen maar. Twee voertuigen, één ziel.
Nu heeft MV Agusta een klein broertje voor de F4 gemaakt, de F3. Met, misschien raadde je het al, 3 cilinders. Want er zijn slechts 675 kubieke centimerters en 3 verbrandingskamers nodig om dit magnesium-titanium-aluminium monster naar weerzinwekkende snelheden te brengen. Helaas zijn er nog geen prestaties bekend. De verwachtte prijs ligt net boven de 11k euro. Een heel klein beetje meer dan een belastingvrije truttenschudder.
Ik droom weer even terug naar die ene dag bij het Gardameer. Net de auto aan de kant gezet om terug te kijken op de zojuist bereden slingerweg. Er klinkt een gebulder, seconden later wordt het steeds luider. Even later komt een Italiaan in wit T-shirt met lange(!) spijkerbroek full-throttle op zijn F4 Tamburini voorbij. Zo doe je dat in warme landen.
AMG Powerrr zegt
She’s sexy!
En met een 3-cilinder zal het geluid ook dik in orde zijn!
Jochempie zegt
Lache, volgens mij zijn de uitlaatsierstukken identiek maar op verschillende plekken afgezaagd. Daar is over nagedacht!
Foramen zegt
@Jochempie: En dan ook nog de lijnen van de velg volgen.
Erg gave machine, blijft toch leuk speelgoed.
Ikke zegt
@Jochempie:
ik mis 2 wielen :/
bakkerst zegt
erg mooie machine daar niet van, maar wat is de relatie met Pagani?
Luuk---d zegt
@bakkerst: Als je een lichtgewicht auto met heel veel vermogen als een Pagani niet kunt betalen, dan kan je voor een 2-wieler kiezen.
Dit is een Pagani onder de 2-Wielers!
Wat een prachtmachine!!!
bakkerst zegt
@Luuk—d: leuk idee maar ik vind em vergezocht..
ik dacht aan een officieel samenwerkingsverband oid, dat leek me dan super vet, maar dan lees je het verhaal is het toch minder spannend dan je verwacht.
mclarenf1lm zegt
Prachtig, ik zelf ben een grote fan van de F4 ikz ag er 2 weken geleden voor het eerst een in nederland.
mclarenf1lm zegt
@mclarenf1lm: ikz ag moet natuurlijk ik zag zijn.
Hopelijk komt hier ook Veltro Strada versie van.
JohNL zegt
Prachtige machine, maar MV Agusta’s staan niet bekend om hun makkelijke rijeigenschappen. Ben benieuwd hoe deze F3 zich verhoudt tot de Triumph Daytona 675.
Palla zegt
toch altijd ducati desmocidici RR boven de agusta
Jochempie zegt
@Palla: Ja daar komt niets bij in de buurt, maar als het om de looks van zo’n buikschuiver gaat, doe mij dan maar de Ducati 996..
bpc zegt
doorsparen voor de f4 zeg ik als je deze redenering volg kun je even goed deze kopen,
de 123 cc variant
en
EJS zegt
@bpc:
Dat is geen MV Agusta maar een Cagiva Mito 125, bovendien een 2takter, klinkt lang niet zo mooi! Uit ervaring weet ik wel dat je in de bochten op zo’n fiets niet bij te houden bent door wat dan ook;)
Die F3 is een mooi ding, maar echt voor de kleine beurs is ’t nou ook weer niet.. Als student kan ik ’t dus bijv. niet betalen.. Denk dat ik ’t voorlopig maar bij m’n vfr400r houdt=)
bpc zegt
@EJS: die dingen rijden inderdaad erg goed door de bochten ,ik heb er een keer op gereden , veel te traag rechtdoor,maar werden deze niet door mv augusta gemaakt ?
EJS zegt
@bpc:
Bij mijn weten gebruikt Cagiva Suzuki techniek en Italiaans design, waar MV Agusta zijn eigen motoren bouwt, ook het motorblok enzo.. Maar kan het best mis hebben hoor, zit beter in ’t Japanse als ’t over motoren gaat;)
bpc zegt
@EJS: laat ons het zo zeggen ik ben geen motorkenner enkel de hele basismodellen ;-) dus zul je gewoon gelijk hebben
mynameisjeroen zegt
Heel mooi, maar die gaat echt geen 11 á 12k euro kosten. Als ik een gokje mag wagen: 17.000 euro.
rob1 zegt
@mynameisjeroen: 17.000 euro 2 keer dan voor 17.000 heb je een bmw motor
alltimer zegt
@bpc:
mv augusta en cagiva hebben ook sommige onderdelen uit dezelfde fabriek,
husqvarna hoorde daar tot voor kort ook bij.
maar husky is overgenomen door BMW.
Alpinaa zegt
Ik zag in Rome een F4, wat een enorm mooie motor!
RenesisHP zegt
MV had eerst nog een wat apartere motor. Was ook nog wat duurder en aparter dan een F4.
Kan echter totaal niet op de naam komen.
Had een heel erg kenmerkende kont met 2 “ventilatoren” erin.
Citrofiel zegt
Die gemotoriseerde tweewielers zijn niks voor mij. Het enige wat er eventueel in komt is een Harley als ik 50 ben. Midlifecrisis hè. ;)
Rrrrrrrrrrr zegt
@RenesisHP dat was een Benelli Tornado, wel italiaans maar geen mv agusta.
Mv agust is pas geleden weer afgestaan door HD welke alle schulden hebben betaald. Hierdoor hebben ze weer wat extra geld om de F4 een update te geven en de nieuwste F3 te presenteren. Een prachtige fiets die goed gaat brullen met een mooi speciaal pijpje dat er vast te vinden valt op den duur.
RenesisHP zegt
@Rrrrrrrrrrr:
Ik ben blij met de correctie. Ik zat zwaar te twijfelen en te zoeken. Bedankt. ;)
jonnynox zegt
ik zeg neeeeeeeeeeee!!!!!!! doe mij de F4 maar de uitlaten van de F3 zijn te lelijk voor woorden
SHFT zegt
Voor een motorfiets kosten die MV’s toch vrij veel geld, wat niet wegneemt dat ze echt lekker zijn!
Al zou ik er nooit één willen, ik zou me doodrijden voor het einde van de straat vrees is. Voor dat geld koop ik me wel een leuke classic car!
NLBUURMAN zegt
@SHFT: de prijzen voor een nieuwe motorfiets met een beetje inhoud (600cc), beginnen bij zo’n 8k euro’s, dus valt echt wel mee hoor. kijk maar eens wat een nieuwe HD kost.
Dimglor zegt
Ziet er een mooie moto uit… maar ik heb een stuk minder met moto’s dan met auto’s… Ik zal volgens mij altijd een auto boven een moto verkiezen…
mynameisjeroen zegt
De MV Agusta F4 is een beetje vergelijkbaar met de Ducati 1198S, maar wel duurder. Een 1198S kost ongeveer 25000 euro.
De F3 zullen ze echt geen 5000 (!) euro onder de Ducati 848 gaan positioneren.
Nouja, ik gok ook maar wat. Hopelijk gaan ze me verbazen bij MV, en kan ik me er ook eindelijk een veroorloven. Hoewel de exclusiviteit misschien wel verloren gaat.
koekepan zegt
geef mij maar de MV Agusta f4cc: 120 000 dollar!
mynameisjeroen zegt
Even gegoogled, de verwachtte prijs is 15000 euro. Klinkt goed, dan kan ik over een tijdje wel een occasion betalen :)
Cantago zegt
Zal best hard gaan en leuk zijn, maar ik kan er niet lang naar kijken. Vind hem weinig boeiend.