Onze minister van verkeer, mevrouw Melanie Schultz van Haegen, wil dat de spitsstroken permanent worden opengesteld. Scheelt weer een stukje frustratie als je op zondagmiddag na een bezoek aan je schoonouders naast een lege spitsstrook in langzaam rijdend verkeer sukkelt. Er zijn echter nog wat obstakels te overwinnen.
De spitsstroken zijn niet de hele dag open en daarom zijn er minder strenge milieueisen en -onderzoeken nodig voordat de stroken worden aangelegd. Als de stroken dus nu opengesteld zouden worden kan je er dus vergif op innemen dat alles wat groen is en bomen knuffelt in opstand gaat komen. God mag weten waarom, want we rijden alleen maar beter door en zijn sneller op onze bestemming waardoor er minder vervuild wordt, maar ze vinden vast wel weer een reden om te klagen.
Mevrouw Schultz buigt echter niet voor hippies en heeft besloten om een onderzoek in te stellen naar de juridische haalbaarheid van haar plannen. Laten we hopen dat ze het erdoor krijgt, want het zou resulteren in 225 kilometer extra asfalt dat elk moment van de dag beschikbaar is in plaats van op gezette tijden. We vinden Melanie nu al leuk, jullie ook?
oscaros zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
BJ zegt
Dat betekent dan waarschijnlijk ook dat je permanent “spitsstrook-open” snelheden moet rijden… Dus 100 ipv 120 of 80 ipv 100..?
Maar op zich hoor ik veel hoopgevende berichten van het nieuwe kabinet; ik krijg het idee dat er in ieder geval kritisch gekeken en pragmatisch gehandeld wordt, wat een verademing.
C6_R zegt
En dan over een paar jaar een extra strook aanleggen om de drukte op te vangen tijdens de spits…
Maar ja, het probleem is in ieder geval “opgelost”.
Ach ja, een goed uitgedacht plan met visie is ook teveel gevraagd van een politicus hè?
Wahnsinn zegt
Dit betekent dus wel dat er op veel stukken geen vluchtstrook meer zal zijn en als er een ongeluk/pechgeval gebeurt er nog meer files ontstaan.
Beetje Verward zegt
Prima plan.
Maar waarom toch steeds van die zielige pogingen van types als Casper om groepen tegen elkaar op te stoken.
Vind je dat gewoon lekker of zo?
CasperH zegt
@Beetje Verward: ja.
primramessar zegt
@CasperH:
Is dat een ja dat je pogingen zielig zijn of dat je gewoon zo zielig bent om het lekker te vinden?
CasperH zegt
@primramessar: beide
Laurens zegt
@CasperH: LOL
Wie/wat echt zielig is, weten we allen. Maar ter herinnering: liegen over prestaties, niet dichter bij werk gaan wonen, ongepast rijgedrag… ons prototypje links lullen rechts vullen, lekker de hypocriet uithangen :lol:
primramessar zegt
@CasperH:
Respect.
Megakix zegt
och, ze doet n’s haar best; maar als we die Ko Spee altijd horen janken op TV (de vluchtstroken zijn alleen voor noodgevallen..bladiebla..), dan is het nogal belabberd qua wetgeving allemaal. Succes dus.
Jokkebrok zegt
Yes, eindelijk van dat stomme gezeik af dat je in de file staat en dan is de vluchtstrook dicht!
Gert zegt
Extreem slecht plan. Een spitsstrook is er voor om de spitsdrukte op te vangen. Dit is geen structurele oplossing. Er is op dat moment geen vluchtstrook meer beschikbaar en verliest het dus de status van snelweg. Ergo: met een beetje geluk mag je nog 100. Was het 100 dan wordt het 80…
Vreddy_B zegt
@Gert:
Waarom slecht plan? Je verbreed structureel hele stukken snelweg. En je kunt beter met zijn allen 80 rijden dan met zijn allen stilstaan op bepaalde punten…. En die milieu hippies moeten niet zeuren want die zijn er schuldig aan dat ons wegennet 30 jaar achter loopt. En betreft vluchtstroken volgens mij zijn heelveel spits stroken aangelegd aan de rechter zijde.
Jelmer zegt
@Vreddy_B: Wat een flauwekul, de schuldige daarvoor zijn wij met z’n allen – in onze enorme hoeveelheid auto’s. Dat files primair komen door de breedte van snelwegen is veel te kort door de bocht, de hoeveelheid verkeer, het aantal afritten en het gedrag van ons op de weg is (ook) van enorme invloed.
Een belangrijke reden dat ‘hippies’ (wat een idiote benaming trouwens van de schrijver van deze blog) snelwegen hebben kunnen tegenhouden omdat ze met de wet (vervelend he, regels) in de hand bij de rechter hebben kunnen aangeven dat andere belangen geschaad worden. Zoals bijvoorbeeld de volksgezondheid. Omdat door grote concentraties fijnstof mensen ziek worden, bijvoorbeeld.
Vreddy_B zegt
@Jelmer:
Dat is geen flauwekul. Het zijn de linkse partijen die structureel de vooruitgang aan ons wegennet tegen hebben gehouden. Ik zeg ook niet dat files direct veroorzaakt worden door de breedte van de weg. Wel dat er door meer asfalt de files MINDER zullen zijn.
Betreft de afritten ben ik totaal mee eens. Elke dorp heeft hier minimaal 2 op en afritten en dat is volkomen onzin. Ons wegennet is gebaseerd op het verkeer van de jaren 70.
En betreft de milieu vervuiling, die wordt er toch niet minder op als we het wegennet net met de tijd mee laten gaan? Dat heeft in mijn ogen nog altijd te maken met het aantal auto’s. En zolang dat aantal alleen maar meer moeten de voorzieningen daarvan ook zijn.
En over de hippies gesproken die denken altijd met principes en een feelgood attitude, jammer dat onze wet dat beschermd. Het draait allemaal om economische belangen waar hun zelf van mee profiteren jammer dat ze dat nog steeds niet door hebben naar zoveel jaar.
Jelmer zegt
@Vreddy_B: Dat het de linkse partijen zijn, geloof ik niet zo… Wie heeft de afgelopen zestig jaar dit land bestuurd? Rechts! Je overschat de macht van links :) Verder zeg je veel redelijke dingen.
primramessar zegt
@Jelmer:
Er ligt asfalt wat soms niet gebruikt wordt, dus maak er gebruik van zou ik zeggen.
Dat meer asfalt zorgt voor meer auto’s is logisch. Niks aan te doen. Als men minder verkeer wil, moeten er alternatieven zijn. Zoals een goed en goedkoop openbaar vervoer.
Of er moeten meer mogelijkheden bestaan voor thuis werken (met alle huidige technologische ontwikkelingen geen onmogelijkheid meer).
Zolang er niet voldoende alternatieven zijn, blijf ik voorstander van meer asfalt. Wel ben ik het met je eens dat meer asfalt ook niet echt de oplossing is. Er zijn alternatieven. De overheid moet hierin het voortouw nemen.
Stender zegt
Op de A12 zijn er spitsstroken en vluchtstroken dus opengooien die handel, altijd handig.
Wel afwachten of de maximumsnelheid dan niet wordt verlaagd (al dan niet tijdelijk)
Tim zegt
Het is zo jammer dat er weinig mensen gebruik maken van de spitsstrook als deze open is…
DavidZ zegt
Laten ze eerst maar eens alle idiote subsidiestromen naar die extremistische “milieu”-clubs stopzetten. Te bizar voor woorden hoe zij anno 2010 zoveel dingen kunnen blokkeren.
Jelmer zegt
@DavidZ: Denk er nou eens over na hoe ze dat kunnen doen. Hint: de wet en volksgezondheid.
De fiets zegt
Goed idee die spitsstroken open maar dan wel met extra fietspaden erop!!!!!
primramessar zegt
@De fiets:
Lekker uitlaatgassen snuiven.
wilco zegt
Dit lijkt me een prima plan. Verbetert de doorstroming nog meer, iets wat alleen maar kan worden toegejuicht. Ik denk dat dit kabinet inderdaad meer actie onderneemt dan het vorige. Vooral op economisch gebied zijn ze beter.
Alex Montanus zegt
Even een kleine aanvulling/verduidelijking:
– Spitsstroken zijn vluchtstroken die bij specifieke tijden of intensiteiten als extra rijstrook worden gebruikt (bevinden zich dus tegen de zijberm aan). Omdat tijdens openstelling van de spitsstroken geen vluchtstrook meer beschikbaar is moeten er wel vluchthavens beschikbaar zijn en nooddiensten moeten tussen het verkeer door.
– Plusstroken zijn extra aangebrachte rijstroken (met smaller profiel) die bij specifieke tijden of intensiteiten als extra rijstrook worden gebruikt (bevinden zich aan de middenberm zijde). Bij provinciale stroomwegen is er dus ook gewoon nog een vluchtstrook beschikbaar.
Omdat dit onderdeel is van de spoedwet Wegverbreding is het mogelijk om deze stroken snel toe te kunnen passen. Zodra het hier om een permanente openstelling gaat zijn hierop vele andere eisen/verplichtingen van toepassing. Onder andere dus de milieu eisen. Bij het permanent openstellen van de plusstroken (daar gaat de discussie volgens mij meer om) moeten al die eisen weer tegen het licht gehouden worden.
De foto van Everdingen zoals die hierboven wordt gebruikt is al behoorlijk oud. Dit was een tijdelijke spitsstrook waar het profiel zo krap was dat de kantstreep behoorlijk smal uitgevallen is. Ondertussen ligt er mooi stukje nieuw asfalt (4-2 systeem) waar weer met de volle 120kmph over gereden kan worden. Ben daar trouwens als tekenaar actief geweest.
primramessar zegt
“Wel dat er door meer asfalt de files MINDER zullen zijn.”
Meer asfalt trekt meer automobilisten aan. Door het voorstel van de minister zal er een tijdje minder files zijn, totdat er meer automobilisten bij komen.
Meer asfalt is wel een goede korte termijn oplossing.
Sorcerer zegt
@primramessar: niet alleen een korte- maar ook een langetermijnoplossing. Het probleem is dat de Randstad overbevolkt is. OV zit ook al aan zijn limieten en met de trein reizen vind ik erg onaangenaam plus het is gewoon onhaalbaar als je een paar afspraken achter elkaar op een dag wil hebben.
De oplossing: meer van alles! Oh, en een kantoorruimte in een huurwoning aftrekbaar maken zou misschien ook helpen als je thuiswerken wilt stimuleren. De huidige regelgeving daarover is ronduit belachelijk: koophuis = HRA+aftrek kantoorruimte, huurhuis = geen enkele aftrek. Tja, de drempel voor thuiswerken verlagen zou ook nog een optie zijn.
Maar zolang iedereen z’n kantoorpand binnen de A10 wil vestigen blijft de Randstad (en met name Amsterdam) gewoon dichtzitten…
Harry zegt
Prima plan.
maar wat ik dan weer niet begrijp, in nederland wordt overal de verkeersintensiteit gemeten, zodra het verkeer te intensief wordt op een bepaald stuk, gaan de matrixborden boven de weg aan.
Is het dan zo moeilijk om een koppeling te maken met de spitsstroken? in de zin van, als het op een bepaald traject te druk wordt, en er ligt een spitsstrook, elektronisch die strook open te gooien?
schnitzerken zegt
En wat als je in panne komt te staan op die weg?
st zegt
leer mensen eerst maar eens hoe ze fatsoenlijk een stukje wegdek moeten gebruiken.
Want zoals mensen er nu mee omgaan heeft het geen zin, al leg je 10 stroken aan, dan rijden er 10 mensen naast elkaar, de meeste rechte rijdt 90, de meest linkse 115, met daartussen allemaal mensen die elkaar met 2km/h snelheidsverschil aan het inhalen zijn.
st zegt
‘Want tja, ik rij sneller dan die ander, dus ik moet wel inhalen! Dat is mijn goed recht! En die vuile bumperklever achter mij, die moet maar eens even leren rustigaan te doen! En als hij het niet inziet, dan trap ik even op de rem en blijk ik daarna nog extra lang voor hem rijden! lekker puh!’
Erik zegt
@st: Hoewel dat irritant is, is het nog altijd de bumperklever die verkeerd zit (en gevaar veroorzaakt), en niet de inhaler. Wel als ‘ie vervolgens langer links blijft of expres remt natuurlijk, dat zit ‘ie ook fout. Langzame inhalers zijn irritant, bumperklevers zijn gevaarlijk.
Als ze de max snelheid naar beneden zetten, dan mogen ze het plan van mij laten varen. Stilstaan met een dichte spitsstrook is frustrerend, maar net zo irritant is op een rustige weg 80 moeten rijden omdat de spitsstrook toevallig open is….
En tja, mensen moeten ‘m ook gebruiken. 80% blijft op de rechter vaste rijbaan hangen, en gaat niet naar rechts de strook op.
Zo, ik ben uitgeventileerd (als dat een NL woord is).
MLTB zegt
Klinkt misschien raar maar ik merk nu al dat de vele ( sommige veelal afgeronde ) wegwerkzaamheden zijn vruchten begint af te werpen. Dan doel ik op het stukje A6->A1, en de A1 richting A10. Laatste weken rijdt het redelijk goed door allemaal :)
Laat ze maar doorgaan zo; het is tenslotte nodig. Nu inderaad nog al die rijbanen openen met dat achterlijke rode kruis erboven.
majinstar zegt
Wie gaat zich nou aan de regels houden van Nederland. Als ik ergens moet zijn en ik zit vast, dan pak ik altijd de spitsstrook. Suffe burgertrutjes blijven natuurlijk geduldig wachten in hun lease auto’s.
Vreddy_B zegt
@majinstar:
Ik ben zo’n suffe burgertut. Mijn baas betaald namelijk de boete niet…
majinstar zegt
@Vreddy_B:
Dan moet je je baas het volgende voorleggen: Wat is belangrijker baas, dat ik productief en op tijd op me werk ben, waarbij je af en toe een boete kan verwachten. Of dat ik te laat kom, minder productief kan zijn en minder oplever ?
Vreddy_B zegt
@majinstar: Heb ik al eens geprobeerd.. ‘ga je maar eerder van huis’… heb nog een ‘het negeren van een rood kruis’ liggen.. zijn toch dure jongens.
majinstar zegt
@Vreddy_B:
Je speelt het niet slim. Jouw baas kan nooit controleren of je daadwerkelijk 1 of 2 uur eerder van huis rijdt om op tijd te kopen op je werk. Juist in deze tijd kan je misbruik maken van het wegennet ( veel wegwerkzaamheden ), waardoor ik moet omrijden etc…. Die boetes zijn inderdaad duur. Ik heb er zelf ook 3 gehad ( voor het rijden op de spitsstrook ). Bij de laatste stond vetgedrukt: voorkom strafvervolging ?
Daarnaast is het ethisch niet verantwoord van je baas om te zeggen dan ga je maar eerder van huis. Hij heeft ook te maken met jou als werknemer. Als jij eerder van huis gaat. Werkt dit door op je thuis situatie, geestelijke gesteldheid en daardoor kan je in de ziektewet komen wegens overspannenheid, stress en werkdruk. En dat allemaal omdat je baas geen begrip kan tonen. Dan komt het volgende: Omdat je baas je boete niet wilt betalen moet hij noodgedwongen straks wel jouw salaris door blijven betalen, terwijl jij lekker thuis uitziekt. Gedwongen ontslaan lukt ook niet, omdat jij kernpunten hebt van de oorzaak van jouw ziekte ( eventueel ) Werknemers staan sterker dan werkgevers.
Ro@ldus zegt
@majinstar: Grote jonge dat jij dat durft zeg.
Wat is dat nou voor een onzin dat je over een geloten spitstrook zou rijden en dat op die manier aan je baas uitlegd. In de file kan je ook productief zijn. En daarnaast is het het risico van zaken doen in Nederland. En dus een probleem van je baas. Beetje dom om te denken dat jij hem daarmee gaat helpen. Daarnaast worden als de overtredingen wel op jou naam geregistreerd. En zit jij uiteindelijk met de problemen als ze je rijbewijs afpakken. Kijken of je baas dan nog steeds zo met je meedenkt.
BT52 zegt
@majinstar: Als jij over een strook rijdt met rode kruizen dan ben je gewoon gestoord. Wel eens nagedacht over het feit dat vanuit verkeerscentrales rode kruizen gezet worden omdat er mensen met pech of schade stilstaan op diezelfde strook of dat er wegwerkers/monteurs aan het werk zijn?
Je was je dr zeker ook niet bewust dat spitsstroken opgewaardeerde vluchtstroken zijn wat betekent dat er geen of nauwelijks ruimte is voor stilstaande of gestrande voertuigen?
Tenslotte: enig idee hoeveel mensen ieder (met pech of wegwerkers) op de vluchtstrook platgereden worden in NL?
BT52 zegt
@majinstar: Als jij over een strook rijdt met rode kruizen dan ben je gewoon gestoord. Wel eens nagedacht over het feit dat vanuit verkeerscentrales rode kruizen gezet worden omdat er mensen met pech of schade stilstaan op diezelfde strook of dat er wegwerkers/monteurs aan het werk zijn?
Je was je dr zeker ook niet bewust dat spitsstroken opgewaardeerde vluchtstroken zijn wat betekent dat er geen of nauwelijks ruimte is voor stilstaande of gestrande voertuigen?
Tenslotte: enig idee hoeveel mensen ieder (met pech of wegwerkers) op de vluchtstrook platgereden worden in NL?
amateur zegt
wanneer onze minister van verkeer haar zin krijgt, dan gaat de beloofde snelheidsverhoging van de PVV niet door op de desbetreffende snelwegen.
mashell zegt
Hier gaat deze minister helemaal op afbranden, dit kan gewoon niet.
Het is ook geen goed idee. Heb je straks van de halfbakken snelwegen met een smalle rijstrook, vreemde belijning waardoor de ganse gemeente op de middelste strook blijft plakken en waar je maar 100 mag. Als de minister echt van wanten weet, bouwt ze die halfbakken oplossing uit toch echte stroken, inclusief alle procedures die daarbij horen.
autogek123 zegt
Worden ze dus ook wakker in Den Haag!
Emc zegt
Vont het altijd al raar dat die dingen dicht waren. Er ligt een stuk asfalt, maar nee, daar mag je niet rijden. Dat is toch absurd…
Maak van die extra strook een vrachtwagenstrook en vrachtwagen mogen dan niet meer op de meest linkse baan komen. Scheelt een heel stuk ergernissen over inhalende vrachtwagens.
Emc zegt
@Emc: Vont = vond
Tijd voor koffie blijkbaar…
Ro@ldus zegt
Weer een duidelijk voorbeeld van een idee dat achter een bureau bedacht is.
Kan het niet zo zijn dat er een reden is dat die spitsstroken enkel op gezette tijden open zijn.
Waarschijnlijk goed opgemerkt door meerdere mensen. Zal dan de snelheid ook naar beneden gaan.
En de gene die komt met de opmerking dat hij nooit heeft begrepen waarom die banen regelmatig dicht zijn. Die begrijpen en al helemaal weinig van.
406_v6 zegt
Wordt melanie net zo’n “doorpakker” als haar voorganger Camiel? Laten we het hopen !! 10 punten voor Melanie :mrgreen:
lincoln zegt
wat een populistisch gelul zeg ..
ik ben voor landmijnen verstoppen onder het asfalt ..
afz. .. de Anti-populist ..
wimbers zegt
nooit begrepen waarom je een strook dicht doet als het wat rustiger is…
zoals de stroken van amsterdam naar utrecht op de a2. eerst zijn het er 5 maar mag je er maar 4 gebruiken (linker is dicht), dan zijn het er 4 en mag je er maar 3 gebruiken..
dat en die 100 limiet geeft maar weer aan wat we met het milieu zijn begaan. doorstroming is nog altijd minder vervuilend dan met zijn allen stilstaan bij een flessenhals…
oh, en ro@ldius. ik zie heus wel dat die stroken dicht zijn omdat er dan een vluchtstrook is, maar dat kan intilligent gedetecteerd worden wanneer deze gebruikt wordt. dus open kunnen ze altijd, behalve bij een incident, nu zijn ze altijd dicht, bahalve bij extreme drukte (is ook een incident)
BT52 zegt
@wimbers: Dat niet alle stroken geopend zijn heb je te danken aan de linksen en andere milieurakkers. Ligt niet aan Rijkswaterstaat. Dat heeft met politieke invloed te maken.
wimbers zegt
en marshell heeft het beste antwoord. spitsstrook gewoon ombouwen, en een nieuwe vluchtstrook ernaast. dan snapt iedereen die belijning weer en is heel nederland minimaal driebaans…
alles opgelost..
flatfour zegt
Ik zeg open gooien die handel !!!
Patrick zegt
Nederland is in verhouding, in oppervlakte bijna Twee maal zoveel bevolkt als Duitsland!!!!
Patrick zegt
Nederland is in verhouding, in oppervlakte bijna Twee maal zoveel bevolkt als Duitsland!!!!
amateur zegt
Iedereen die vind, dat het een GOED plan is van de minister,
is TEGEN een hogere snelheidslimiet.