We hadden er al een paar, maar nu gaat ook Silvermine proberen een lichtgewicht sportauto in kleine aantallen aan de man te brengen. Dit nieuwe Hollandse merk heeft een drie liter Subaru boxermotor voor de achteras van een aluminium chassis geplaatst.
Er is nog geen carrosserie klaar, maar technisch is de wagen in een vergevorderd stadium. De motor loopt en is in principe gereed voor de eerste tests. De auto weegt slechts 800 kg, en er zijn enkele compromissen gedaan om tot dit lage gewicht te komen. Zo heeft de auto geen dak, deuren en voorruit. Voordeel hiervan is dat je die vervelende vent van de Carglass reclame nooit hoeft te bellen, nadeel is wel dat jij nu die steen kopt in plaats van je voorruit.
De vormgeving van de buitenzijde wordt gedaan door Jochem Hinloopen. De ontwikkelaars willen “een publiek dat zich te volwassen voelt voor het voorkomen van een Ferrari of een Lamborghini” aantrekken. Lastige opgave om deze fabrikanten te overtreffen. Het ziet er in ieder geval allemaal aardig uit. Er blijven wel twee belangrijke vragen in mijn hoofd spoken; Wordt de auto beter dan zijn concurrenten en gaat deze concept de productiefase halen? Ik wens ze in ieder geval veel succes! Wellicht kan Wouter van de zomer na een testrit de vliegen tussen zijn tanden wegflossen! De voortgang van het prototype is hier te volgen.
bosnialove zegt
Dat ziet er werkelijk niet uit. Vind ik. ;)
RenesisHP zegt
@bosnialove:
Ik sluit mij daarbij aan.
Ikke zegt
@bosnialove:
mee eens, wat een gedrocht.
het is net alsof iemand met een enorme ijsschep er een stuk uit heeft gelepeld :/
Reinbergen zegt
@bosnialove: Volgens mij heet dit Dutch Design :P
bosnialove zegt
Enkel op dit plaatje ziet het er wel netjes uit. http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Divers/Silvermine_11P_Prototype/Silvermine_11P_Prototype_6.jpg
Met de techniek en dergelijke zal het vast goed mee zitten.
NLBUURMAN zegt
@bosnialove: als dat allemaal van subaru is, dan zit dat wel snor
berg zegt
Nee, doe maar niet.
lincoln zegt
op de vormgeving is dus echt iemand afgestudeerd !!
only in NL ..
Megakix zegt
@lincoln: retoriek ten top…verbaas me (net als jij) met krommende tenen over de arbeid die ing’s of ir’s verrichten..stelletje malloten die het ‘slechts’ kunnen onderbouwen, maar vanwege hun bekrompen hokjesgeest nimmer invoelingsvermogen hebben met een ander mens…
Citrofiel zegt
@Megakix: Alle ing’s en ir’s zijn emotieloze autisten dus? :roll:
Jochempie zegt
@Citrofiel: Nou eh, dit soort rotzooi toont dat aardig aan.
Oh, wacht. Never mind!
Jokkebrok zegt
@Jochempie: Lijkt het zo of heb is jouw profielfoto (Plaatje 6)afkomstig van dit hok? (Niet slecht overigens)
lincoln zegt
@Citrofiel:
noem maar eens 1 uniek patenteerbaar element van bovenstaande “auto” ..
behalve de naam dan ..
Citrofiel zegt
@lincoln: Die ronde dingen onderaan die badkuip!
Oh nee, die bestonden geloof ik al…
Megakix zegt
@Citrofiel: emotieloos..nee, dat schrijf ik niet…ik bedoel ‘gebonden persoonlijkheden’…enja, sommigen daarvan zullen vast wel iets van het autistiche spectrum hebben opgelopen.
Citrofiel zegt
@Megakix: Blijft nogal beledigend overkomen. :roll:
sens zegt
Doet mij denken aan de lijnen van jaren 60 engelse coupe’s.
… maar dan met een stuk eruit gehapt.
Moet nu weer aan oude opel manta denken.
( maar die was wel mooi )
Lelijke auto. nog liever een multipla
audicoupe84 zegt
Was ’t geld op?
Sjonny zegt
Lijk meer op een kitcar
NLBUURMAN zegt
@Sjonny: is ’t eigenlijk ook
midasracer zegt
@Sjonny: he we gaan niet schelden he? De kitcars van tegenwoordig zien er heel wat beter uit dan deze mislukking:
Overigens technisch gedeelte ziet er top uit.
NLBUURMAN zegt
@midasracer: das toch geen poging tot een 8C he? (obv een mazda 323f?
midasracer zegt
@NLBUURMAN: Ik bedoelde dat dit een mooie kitcar is, de Silvermine de andere kant van het spectrum. Nee, dit geinige sportwagentje is ruim voor de 8C ontworpen, om precies te zijn in 1998. Iets in de 700kg, zelfdragende GRP monocoque en de motor achterin. Evt. een V6. In het een piepklein wagentje.
NLBUURMAN zegt
@midasracer: sounds interesting :)
midasracer zegt
@NLBUURMAN: Er is iemand in Nederland een Spyder aan het bouwen:
Met Honda VTEC blok, helaas wordt het blog niet meer bijgehouden op http://www.gtmspyder.nl/
Dit soort kwaliteit kitcars zie je steeds meer komen. Helaas ook steeds duurder. Maar tov bijv. een Lotus Elise weer spotgoedkoop.
RenesisHP zegt
@midasracer:
Ik weet ook dat er iemand een lichtgewicht kitcar of iets dergelijks wilde bouwen en daarvoor informeerde naar de specificaties van een 13b-MSP(wankelmotor RX-8).
Heb er daarna helaas niets meer van vernomen.
Klinkt het jou bekend?
midasracer zegt
@RenesisHP: Nee helaas niet. Ik heb alleen gehoord van een Australische Lotus 7 kloon met rotatie motor. Ik denk dat zoiets alleen een one off hobby project kan zijn. Voor een mogelijke afzet van een kitcar project moeten er van een donorauto voldoende voorhanden zijn en tegen een redelijke prijs. De RX7 is te zeldzaam (en zonde om als donor te gebruiken) en volgens mij zijn rotatiemotoren ook niet echt goedkoop. Er komen nu wel kitcars op de markt die de MX5 als donor gebruiken. Goedkoop, betrouwbaar en achterwielaandrijving.
RenesisHP zegt
@midasracer:
Pff, blijf bezig. ;)
Valt me op dat die GTM een verdomd sterk compartiment heeft. Die wagen lag goed in elkaar, maar dat gedeelte was nog helemaal intact.
Megakix zegt
@midasracer: mooi…definitie in dit geval mondt uit in de opmerking; de lasnaden zitten niet te duidelijk in het zicht…?..jemig joh, ‘mooi’…tering is béter om te krijgen.
RenesisHP zegt
@midasracer:
Kijk eens aan. Dan heb je het geld(kijkende naar werkverleden) en dan ga je voor een Midas.
Respect. :D
midasracer zegt
@RenesisHP: Nee geen geld. Gezin, kinderen, eigen bedrijf, prioriteiten en zo he? Als ik geld had zou ik gaan voor dit soort GTM’s (nu Westfield) en als ik heel veel geld had, zou ik zelfs geen 430 willen kopen, maar een P4 replica bouwen met Ferrari motor. Gewoon maar kopen is zo saai.
RenesisHP zegt
@midasracer:
Haha. Begrijpelijk verhaal. :)
Gewoon kopen kan heel leuk zijn. Als het enigzins uniek is wel te verstaan. ;)
Gianni zegt
Te volwassen voor een ferrari, maar jeugdig genoeg om met een open kitcar te rijden?.
Rare redenering.
Hupke zegt
@Gianni:
Volwassenheid zit nu niet meteen in ouderdom.
Een ferrari is nu ook maar een rood speelgoedje voor grote kinderen bedoelt men denk ik. Deze wagen zou dan meer driver’s car moeten zijn maar ook nog leuk.
Maw, iemand die volwassen genoeg is om iets verder te kijken. Dat men het vergelijkt met Ferrari doet al genoeg vermoeden over de prijs.
Multicar zegt
Gewoon teveel pilletjes op.Dan krijg je zo een ontwerp.
Groep 1 van de basis school doet het beter
berend_fritsema zegt
zucht
apos zegt
Geen dak heeft natuurlijk niks met hett gewicht te maken maar met een veel ingewikkelder (lees duurdere) productie.
Verdre een leuk ding.
Dakje erop als de Nova kitcar uit de jaren 70/80
En dan aanbieden voor net geen 30.00eu incl alle belastingen.
Duurder is het niet “echt” genoeg voor.
FieRo zegt
Het chassis ziet er wel netjes uit. Maar die gechopte bovenkant snap ik echt niet…en dat overgebleven achterste deel vangt zoveel wind, dan kun je beter wel een voorruit plaatsen
Wild2Mild zegt
BLEEURG
Alpinaa zegt
@Multicar: Ook al eens nagedacht dat design behalve mooi ook functioneel moet zijn?
Gefelicteerd Jochempie! Hij oogt lekker clean, niet teveel verschillende lijnen. Alleen de uitlaten hadden wat groter gemogen en ik had ze musschien in het midden geplaatst, maar ik weet niet hoe je dan zit met achteras etc.
lincoln zegt
@Jochempie ..
wat is hier precies de meerwaarde van ??
wat is de functionaliteit die ik over het hoofd heb gezien ??
waar zit de innovatie ??
het spijt me te moeten zeggen ..
maar bijna elke ongeletterde boer in Engeland met een pub-verbod en een extra loods doet dit soort meuk in zijn vrije tijd ..
Jochempie zegt
@lincoln: Voor antwoorden op vragen die buiten de vormgeving vallen kan je je beter tot het bedrijf zelf wenden. De echte bijzonderheden zitten onderhuids! Met betrekking tot de vormgeving: die staat in dienst van de functionaliteit van de auto. Om het pure karakter van de auto en de rijbeleving te benadrukken is deze sober, clean en behoudend vormgegeven.
lincoln zegt
@Jochempie:
heb effe gezocht naar de “bijzonderheden” ..
maar de hele opzet en details lijken mij eerder “bijzonder” conservatief ..
midasracer zegt
@Jochempie: Je kunt beter opnieuw beginnen. Iemand begon over een slechte kitcar en na graafwerk heb ik inderdaad de Kudos gevonden:
Het scheelt niet alles met jouw ontwerp.
Maar eigenlijk is de specificatie een trackday racer. Je kunt je inspiratiemuur (heeft elke ontwerper neem ik aan) beter volhangen met foto’s van open LeMans racers, de Westfield XTR2 enz. en daaruit een ontwerp destilleren.
Faalhaas zegt
Wat is er mis met een plastic klap-koepeltje met 2 scharnieren om in en uit te stappen?
Jochempie zegt
Bedankt voor de feedback :) Ja het lastige is dat je een body moet ontwerpen om een al bestaande basis en daarbij de wensen van de klant moet respecteren. Maar goed, ik ben er tevreden mee. En hoewel er ongetwijfeld nog een hoop aan geknutseld gaat worden voordat het productiemodel er is, is dit wel de richting die het op gaat.
lincoln zegt
@Jochempie:
de klant is een dom gedrocht ..
moet zijn bek houden en betalen ..
met die filosofie maakt BMW al jaren goed geld ..
de lease/lenen.nl slaven willen niet anders ..
FieRo zegt
@Jochempie: gefeliciteerd met de klus, lijkt me leuk om te doen ! En dan wat ongevraagd advies ;) : nu lijkt het of er een stuk uitgehakt is..zonder voorruit krijgt de B stijl die functie, ik zou daar de buitenkant naar het interieur laten “vloeien”, wat gestroomlijnder…een 2e neus als het ware ;)
Door het vervallen van het dak en de voorruit mag er best met een hele nieuwe blik naar die B stijl gekeken worden
oja de achterkant van de witte versie is echt te vierkant, probeer een mix te vinden met de lijnen van de voorkant en zijkant
succes!
BmwMPower zegt
Waar is de andere helft van de auto?
YouRockMyWorld zegt
Ik vind de bovenstaande reacties nogal overdreven. Als je zegt dat je liever een Multipla hebt dan dit dan snap ik je echt niet.. En functionaliteit? Er zijn zoveel auto’s die niet heel functioneel zijn en toch worden ze gekocht.. Ik vind het iniedergeval wel wat hebben..
lincoln zegt
@YouRockMyWorld:
de multipla is/was het toppunt van functionaliteit ..
en werd die goed verkocht ??
NLBUURMAN zegt
“de motor loopt en is in principe gereed voor de eerste tests.” ja hehe, tuurlijk! als je een motor koopt bij subaru, dan weet je toch dat die het doet?
wiekser zegt
Waarom zouden ze al meer dan een eeuw, een voorruit in een auto monteren? Misschien omdat het handig is.
w0o0dy zegt
@Jochempie: niet al teveel zitten met de kritiek, evt wel kijken wat jij er mee kan. Laten we wel wezen 3/4 van de lui geilt op bmw en audi… die snappen dit soort spul toch niet. Voor een huidje gedrapeerd over vaststaande technische basis vindt ik het wel knap.
Voor de mensen die het interesseert: als je een voorruit plaatst moet je ontwaseming regelen (verwarming dus) en dat voegt gelijk tientallen kg aan het totaal toe. Zonder krijgt je het ding niet op kenteken in dit kneuterlandje.
lincoln zegt
@w0o0dy:
dit kneuterlandje wil ook nog wel een hemelwater probleem hebben ..
dan blijkt een voorruit en een dak toch wel heel makkelijk ..
w0o0dy zegt
@lincoln: trackday tool en/of speeltje voor mooi weer dsgen… moet je dan je concept om zeep helpen met dat soort details?
RP zegt
Hoewel dit project al sinds 2002 loopt, is de gebruikte techniek nog steeds om te smullen.
Zo vaak zie je niet een aluminium sandwich panel chassis met CNC delen, erg gaaf.
De body is lekker strak, als ik een puntje onder de aandacht mag brengen dan is het het gebrek aan getoonde spierkracht.
Komt denk ik door de lage partij achter de achterwielen.
Maarten de Bruijn schijnt trouwens ook met een sportwagen bezig te zijn.
midasracer zegt
@RP: Kunnen ze Maarten de Bruijn niet vragen om voor deze auto een koetsje te ontwerpen? De man is enorm getalenteerd gezien zijn Spyker prototype en Silvestris boot.
lincoln zegt
@RP:
“CNC delen” ..
dat is toch voor metaal bewerkers die geen metaal kunnen bewerken ??
288 GTO zegt
Kansloos
primramessar zegt
Wauw, chassis ziet er echt goed uit. Drieliter boxermotor midden geplaatst (lekker laag zwaartepunt). En een aluminium chassis. Hele mooie specs. Proficiat. Dat moet gaan.
Is het subaru blok geblazen? Zo te zien niet. Dan kunt je er echt serieus vermogen uit pompen. Met 800 kg krijg je echt een vette wagen.
Sorry Jochempie dat ik dit ga zeggen, want het is niet leuk om commentaar te krijgen op iets waar je zo ontzettend je best op hebt gedaan. Maar je ontwerp is niet goed. Als het bedrijf dit ontwerp gaat gebruiken, dan zullen ze failliet gaan. En dat zou zonde zijn van het mooie chassis. En het zou zonde zijn dat een opkomend Nederlands merk kopje onder gaat vanwege een ontwerp dat niet goed is. Nogmaals sorry dat ik dit zeg.
Je moet terug naar de tekentafel en het veranderen. Misschien kan ik je een beetje input geven zodat je nieuwe ideeën op doet. Dit gaat wel een beetje een lang verhaal worden.
We beginnen met de zijkant van de auto. Die is goed. Lekker sportwagenachtig. Maar dan ga je de mist in. Achter de rolbeugel plak je een stukje ferrari dak erop. Dit kan niet. Je kunt niet zomaar het achterstukje van een dak gebruiken dat hoort bij een gesloten constructie. Dat is net alsof je iemands haren gaat knippen, tweederde van voren kaal scheert en het achterste stukje laat zitten. Het is geen gezicht. Plak er of een voorruit op of haal het achterste gedeelte geheel weg en laat de kale rolbeugel zien. Of doe iets subtiel met de rolbeugel. Dat is nog goedkoper ook en bespaart gewicht. Ik heb nu te weinig tijd om erover na te denken, daarom geef ik je niet meer ideeën.
Verder. De voorkant. Ik weet niet waar je dat van hebt gehaald, maar het lijkt net of het van een slecht getunende auto komt. Je gebruikt veel te veel gaas voor. Er moet een beetje body in. Voorkant moet bestaan uit drie delen. Body, luchtopening, body of omgekeerd. Dan de verlichting. Gebruik of ronde of ovale verlichting die op de wielkuip ligt en plaats daar wat lampjes in of gebruik een langwerpige smalle naar achter lopend verlichting ontwerp. Zo lijkt de auto slanker en gestroomlijnder. O ja, hoe zit het met de koeling van de radiateur. Moet er geen extra luchtopening in de motorkap?
De achterkant. Ik zou zweren dat je gewoon de achterkant van een sedan erop hebt geplakt. Ik ga ervan uit dat de wagen erg laag is, dus alles wat je erin probeert te proppen gaat nooit mooi ogen. Waarom niet twee grote ronde achterlichten ipv vier pietepeuterige led rondjes? Dat oogt rustiger. En dan het gaas tussen de achterlichten. Kun je daar niks anders voor verzinnen? Of op zo een manier integreren dat het niet zo gebroken oogt.
En als laatste. Krijgt de motor wel voldoende koeling? Anders zou ik suggereren wat gestroomlijnde lucht openingen in de zijkanten te maken. Misschien voor de achterwielen. De luchtopening die ik nu zie zou ik of weglaten of 180 graden draaien en voor de achterwielen plaatsen. Of indien die luchtopeningen voor de koeling van de radateur nodig zijn een lijn (boven of onder) van die luchtopening verder laten doorlopen. Zo verander je het idee niet teveel.
Bovenstaande is mijn mening natuurlijk. Je hoeft je er niks van aan te trekken. Maar ik zelf zou graag zien dat op zo een mooi chassis ook een mooie body op komt. Ditch die rolbeugel geval en zorg iig voor een mooier achterkant.
Jochempie zegt
@primramessar: Bedankt voor je reply. De bulten, achter de hoofden van de inzittenden, zitten daar omdat de rolbeugel een intergraal onderdeel van de structuur van de auto is. Dat is zichtbaar in de bijgesloten foto’s.
Over de rest: noted :)
primramessar zegt
@Jochempie:
Geen probleem. Waarom laat je de rolbeugel niet gewoon open, zodat je ze kunt zien. En als ze lelijk zijn integreren met driehoekjes zodat je wat van de constructie kunt zien. En als je dat ook lelijk vind misschien integreren met carbon.
Beetje zoiets:
http://www.netcarshow.com/cadillac/2010-aera_concept/
of zoiets:
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Subaru/Impreza_Concept_2010/Subaru_Impreza_Concept_22.jpg
Jochempie zegt
@primramessar:
?
primramessar zegt
@Jochempie:
Idd. Maar met iets minder scherpe hoeken.
http://3.bp.blogspot.com/_RDEsLYqY6Z4/S0H9npUdVVI/AAAAAAAAAZo/HG0FO-48rf4/s1600-h/003.JPG
Kan ook met alu natuurlijk.
Kevski-Style zegt
@Jochempie:
Als allereerste: Goed werk! Je niet te veel storen aan wat hier gezegd wordt. Want laten we eerlijk wezen: Jij doet wel iets wat veel uberhaubt niet kunnen. Ik zou het ook graag willen, maar ik denk dat het mij ook niet lukt.
Aerodynamisch daarentegen, kom je in een hoop problemen te zitten:
De Flank: Ik vind dat verreweg het mooiste van het hele ontwerp, waar je niet te veel aan moet doen. Uitstroomopening is prima achter het voorwiel. Ik neem wel aan dat dat is voor de uitstroom van het voorcompartiment is en niet van de wielen? (Voor de noobs: Koelopening moet aan de voorkant, daar zit duidelijk de radiateur. Als je niet waar je het over hebt niet over beginnen a.u.b. ) Als het van de wielen is dan is dat prima. Is het voor de motor dan is het ook prima. Afhankelijk voor welke het is, moet je voor de ander nog wat maken.
In geval van koelopening motor: De wielen krijgen te veel luchtdruk in de wielkasten. Dit moet weg. Makkelijkste is om de achterkant van de wielkuipen naar binnen toe te laten lopen. Hiermee kan een deel van de luchtdruk weg. Dat is de rede dat dtm auto’s daar sleuven hebben zitten bijvoorbeeld.
In geval van luchtgat wielen: Kom ik op terug bij de voorkant.
Achterkant die recht wegloopt is ook heel verantwoord. En ik vind het gewoon mooi!
Voorkant:
Koelopening moet kleiner! En veel kleiner ook. Als gemene deler heb je met de huidige setup maar 1 derde van de oppervlakte van de radiateur als koelopening nodig. Kijk bijvoorbeeld eens naar de voorkant van de Ford GT40.
De gaten bij de lampen kunnen weg. Totaal niet nodig. Alle gaten die je in de auto hebt zitten zorgen namelijk voor luchtweerstand. Less is zeker more in dit geval!
Mochten de gaten aan de zijkant voor de auto de uitstroomopeningen voor de wielen zijn, dan zit je met een koelingsprobleem. Je zult een uitstroom moeten maken ervoor. Voorbeelden zij een Lotus Elise/Exige, maar bijvoorbeeld ook de TVR Sagaris wat ik zelf geslaagder vind en net zo efficient is.
Dan kom je onhernoemelijk wel een ander probleem tegen: de warme lucht blaast in je gezicht: Lekker in de winter, maar minder in de zomer. Je zult dus naar een voorruit of een lip moeten kijken. Er zijn namelijk mogelijkheden om toch een voorruit(je) te hebben zonder de verwarming toe te voegen aan een auto. Legaal dan wel te verstaan. Overigens is een lichtgewichtverwarmingssysteem ook simpel te realiseren voor amper geld en onder de halve kg.
De achterkant: in 1 woord: Lelijk. Sorry, maar ik vind hem echt niet mooi. Aerodynamisch is hij echter zeer goed! Maar zelfs ik vind dat je die echt moet redesignen. De rand die je hebt gemaakt is goed en moet je echt houden. Voorbeelden van hou het ook kan vind je bij de oudere ferrari’s en de Dodge Viper GTS(R).
De Ducktail is helemaal goed en mooi, dus lekker laten zo! Zelfde geld voor de taps aflopende flanken.
De achterkant zou ik meer openwerken, zoals een Enzo of R8. Dat heb je gegarandeerd nodig voor de koeling met de motor achterin. Hitte van spruitstukken kan enorm oplopen namelijk. Dat wil je ook niet, want warme lucht steigt op, waardoor de bandendruk minder wordt op de achterkant en de motor steeds warmer wordt. Bad Idea….
Het Dak (of zoiets?):
Kill it with Fire! De auto lijkt me echt mooi zonder dak, en nog mooier met dak, maar niet met half dak. Aerodynamica technisch ga je hier ook compleet de mist mee in. Het is 1 grote luchtrem en zorgt voor extreem veel weerstand. Beter kun je dan kijken naar een redesign van de rollhoop en er 2 halfronde van maken, zoals bijvoorbeeld op een AC/Shelby Cobra zit, of zoals bij een Jaguar D-Type of Porsche 550 of 911 speedster voorkomt.
Je kunt ook gewoon de rollhoop zo laten en gewoon zichtbaar houden. Dat is verder prima en zou niets afdoen aan het ontwerp. Kijk naar een radical bijvoorbeeld.
Voor de lucht die het motorcompartiment in moet un je het weglaten. Centraal houden in het midden van de auto. Kost ook stukken minder weerstand dan deze oplossing.
Uiteindelijk blijf ik wel zeggen: Nice!
Wat betreft de engineering: De auto is gezien het pakket waaruit deze bestaat zwaar. Niet zo gek , want de voor en achter subframes zijn van massief alumminium. Daar zit naar mijn mening het meeste gewicht. Met de geextrudeerde buizen waren ze goed op weg, maar dat hadden ze daar ook toe moeten passen. Is alleen qua fabrikage lastiger, maar ik gok ook een 70% lichter doordat je gebruik maakt van holle buizen.
Daarnaast is er voor de uitlaten een betere oplossing te bedenken, waardoor de crashbox ook veel kleiner kan en je veel meer met de bodem kunt spelen voor leuke snufjes.
Over de kuip heb ik overigens niets aan te merken, want die is echt goed gemaakt!
Wielen zijn ook gewoon erg mooi!
Verder moet iedereen niet vergeten dat ook al zit er niet veel echt vooruitstrevends in, dat alles in eigen huis ontwikkeld is wat betreft het frame maar ook de handrem hubs enz. Iets wat bijna geen enkele fabrikant doet. Want ja, die kopen de spullen gewoon aan….
@ Jochempie: Mocht jij of het bedrijf vragen hebben dan hoor ik het wel: kevin@klassiekerrally.nl
primramessar zegt
@Kevski-Style:
Goede comment! Nou Jochem. Na zoveel postieve feedback van mensen die je willen helpen ga je echt een superauto ontwerpen. Succes!
primramessar zegt
@Kevski-Style:
Goede comment! Nou Jochem. Na zoveel postieve feedback van mensen die je willen helpen ga je echt een superauto ontwerpen. Succes!
viper zegt
hm als het interieur er in zit ziet het er al heel anders uit denk ik. Auto’s zonder voorruit zien er nu eenmaal anders uit. de potentie ervan zie ik wel
Brum zegt
Ik zie nog even niet wat er technisch vooruitstrevend aan deze auto is. Het chassis ziet er mooi uit, maar is conventioneel. Middenmotor is leuk, mooi dat het een boxer is; geeft een lekkere roffel. De schetsen van de koets zijn wel spannend (vooral door de deuk in de dorpel), maar ik mis echt een vooruit. Bij de cad tekeningen is alle aardigheid weg. Er is teveel ‘kont’ om geen vooruit te hebben, zou daar echt iets aan doen.
i-love-v60 zegt
Dit ziet er helaas niet uit. Lijkt een slechte fotoshop.Nu wachten op de modellen van de commentatoren.
@primr… We wachten op je ontwerp.
Ps. Ik zelf kan er niets van.haha
primramessar zegt
@i-love-v60:
Helaas. Ik ga er geen tijd in stoppen. Want als je met iets moois komt, gaat iemand anders er mee aan de haal en blijf je met lege handen achter. In dit geval gaat de eer naar Jochempje.
Ram-G-maN zegt
Hier zit zoveel unieke design DNA in verwerkt dat het voor germancarfanboys het lelijk is. Ik kan unieke vooruitstrevende ontwerpen waarderen. 8) Er zijn bepaalde punten waarover ik twijfel bijvoorbeeld de relatief hoge geïntegreerde rolbeugels t.o.v. de lage ranke body. Van van den Brink’s GTO krijg ik het warm van. Hiervan krijg ik vooral zin om lekker te sturen. ;)
Na Saker Sportscars nu Silvermine aan de Subaru’s boxer, lekker hoor.
lincoln zegt
@AutomotiveDesigner:
“uniek design DNA” ..
je was sarcastisch neem ik aan ..
Patrick zegt
Kan wel zeggen dat ik chauvinitisch ben, maar…dat zgn Hollandse…forget it!!!
Saya zegt
Net zo lelijk als welke spyker dan ook.
Laat design voortaan aan de Italianen over, dit is meer voor mensen die kleding van de C&A mooi vinden.
En een auto zonder voorruit? is daar Renault met zijn spider ook al niet van terug gekomen omdat niemand dat praktisch vond?
lincoln zegt
@Saya: zo knul .. blijven hangen in de jaren 80 ..
lincoln zegt
@Jochempie ..
we gaan het eens effe helemaal anders doen ..
want op deze manier komen we niet verder ..
ik begrijp dat deze schetsjes (computer-friemels notbene) goed genoeg was voor de Wubbo Ockels die jou een diploma gunden ..
maar hier op autoblog.nl kom je er niet mee weg ..
en zeker bij mij niet ..
punt 1 .. (broodnodige broodnood)
wil jij dat je klanten met een ski/duik-bril gaan rijden ??
nope .. dus jij gaat een voor-zijde oppervlakte regelen waarbij de bestuurder uit de rij-wind zit ..
hoe harder die rijdt .. hoe minder hij last heeft van rij-wind ..
doe het met hobbels/bobbels/geulen of kuilen ..
kan me niet verrotten hoe het er uitziet .. als het maar werkt ..
daar MOET een foefje voor zijn ..
zoek dat uit .. en fix het ..
punt 2 (broodnodige prietpraat) ..
de achterkant van dit geval is dead-boring ..
daar wil je niet achter rijden .. dat wil je inhalen ..
doe daar ook maar effe wat aerodynamisch mee ..
ik weet .. dat heeft geen nut .. (behalve cometisch) ..
maar doe iig net of je beschikking hebt over een wind-tunnel ..
een paar vleugeltjes of geultjes op locaties waar niemand ze verwacht ofzo ..
niemand gaat dat controleren ..
maar wekt wel de suggestie dat je een prof bent ..
vandaag ben ik je opdrachtgever ..
dus regel dat ..
geen gemaar ..
duidelijk ??
mooi ..
Megakix zegt
@lincoln: (hoogpolige hongersnood) – lijkt wel alsof iemand hiermee door Jurassic Park gereden is…en ineens een gapend gat constateert…
primramessar zegt
@lincoln:
Wow Lincoln! Zo een lange post ben ik niet gewend van jou.
De bestuurder uit de rijwind houden. Goed idee. Misschien zo een constructie wat op de Renault Sport Spider zat.
lincoln zegt
@primramessar:
onder het mom “hoe meer je schrijft hoe meer je liegt” ..
vind ik 3 regels meestal genoeg ..
maar @Jochempie is een aardige pief ..
die moeten we gewoon effe uit de studie-bol halen en in de echte wereld plaatsen/zetten desnoods trappen ..
bakkerst zegt
@lincoln:
ik had niet gedacht dit ooit te kunnen zeggen, maar Lincoln, het lijkt erop dat je een nuttig commentaar plaatst! Dat ook daadwerkelijk iets toevoegt. Zeldzaam, iedereen, koester dit momentje, het is niet te zeggen, wanneer we dit weer mee gaan maken! ;)
Jochempie zegt
@lincoln: Ik ben onder de indruk van post, lincoln! Om even je punten te adresseren: het is de bedoeling dat de bestuurder geen voorruit heeft om zich van de omgeving af te sluiten. Een beetje net als in een Ariel Atom. Dit moet het rijden veel intenser maken, ongeacht de snelheid waarmee gereden wordt. Om deze reden is de neus ook zo laag: net als bij een circuitmonster moet er zoveel mogelijk asfalt zichtbaar zijn. Je moet de plek kunnen zien waar je het spreekwoordelijke paaltje raakt. De auto heeft een omhoogstaande lip waar de motorkap eindigt. Dit moet al enige bescherming tegen de rijwind bieden. Deze lip loopt af naar de zijkant van de cockpit om zo meer instapruimte te bieden. Het chassis is voorzien van een montagemogelijkheid waar in een later stadium een extra opstaand lipje aan toegevoegd kan worden, hier biedt de carrosserie ook ruimte voor.
De achterkant heeft mijns inziens een rustig voorkomen waarbij de vorm de functie volgt. Ook de achterkant moet de interesse wekken voor de onderhuidse techniek en dat is bereikt door de aandacht op de vormgeving van de ‘verbindende’ delen te laten focussen. In dit geval zit er een reliëf in het geperste gaas waar de uitlaten doorheen steken. De carrosserie stulpt ter plekke van de warmte-afvoersleuven subtiel uit om daar het accent op te leggen.
Dit werkt overigens over de hele auto zo. Alle luchtinlaten en luchtuitlaten hebben een eigen reliëf of de carrosserie stulpt uit waardoor dezen door de carrosserie lijken te steken.
De ‘doosvorm’ aan de achterkant kan mij eerlijk gezegd ook nog niet bekoren, het is duidelijk te zien waar de tijd bespaard is. Maar goed, prioriteit 1 was het diploma binnenhalen. En dat blijft een ingenieursdiploma, geen vormgevingsdiploma. Wijzigingen voorbehouden, dus!
lincoln zegt
@Jochempie:
en uiteraard gefeliciteerd daarmee ..
maar nogmaals ..
trek een aerodynamica student aan zijn oren ..
ga er “beste vriendjes” mee worden ..
ga desnoods met hem naar bed ..
want 200+ km/u rijden zonder gezichts-bescherming/vizier met constant tranende ogen is leuk voor 5 minuten ..
en een fluitende helm is dan ook nog wel te doen ..
maar is na die 5 minuten dodelijk vermoeiend ..
en een testrit van een eventuele koper duurt langer ..
er moet (MOET) een manier zijn om de “motorkap” een functie toe te schrijven ..
er moet (MOET) een soort van welving zijn die de rij-wind over je heen gooit ..
verzin het concept “voor-ruitloos rijden” ..
en stop dat patent (genaamd “het lincoln principe”) in je zak ..
lincoln zegt
@Jochempie:
en als je serieus met prangende vragen zit ..
of oplossingen wil omdat je ergens op vast loopt ..
wend je dan gerust tot @Kevski-Style ..
hij is beslist 1 van de slimste hier ..
heeft een pakket logica en kennis waar je u tegen zegt ..
heeft een broertje dood aan mooi/lelijk ..
(al blijkt dat niet uit bovenstaande) ..
een engelen geduld ..
en het vermogen om complexe ideeen simpel uit te leggen ..
(daar is zeer veel wetenschappelijke bagage voor nodig) ..
no kidding ..
corvettez06 zegt
nederlanders moeten geen auto,s maken ziet er altijd uitgescheten uit, en maar klagen over die amerikanen.
amateur zegt
@corvettez06: Ik vind de Savage Rivale Roadyacht GTS
best wel mooi, is ook nederlands.
JelleT zegt
@Jochempie
Uit jouw verhaal begrijp ik dat het chassis het uitgangspunt was voor je design. Dat is natuurlijk altijd lastig omdat je als designer dan weinig input kan hebben op de hardpoints. Heb eigenlijk maar 1 opmerking die ik graag aan je kwijt wil omdat je dit in je verdere carriere nog veel vaker zal moeten doen.
Het karakter van de auto in de schets is totaal verdwenen in je uiteindelijke voorstel. Ik weet dat je het niet wilt horen aangezien het 3D model heel veel tijd opslokt. Maar probeer kritisch te kijken naar de lijnvoering in je schets en vergelijk deze met je 3D model. De vormtaal is compleet anders op sommige punten waardoor het geen eenheid meer is. Het is natuurlijk mogelijk dat de klant je in deze richting gepushed heeft maar vergeet niet dat ze jouw niet voor niets voor het design gevraagd hebben. Blijven vechten voor het behoud van je karakter ;)
Extra vraagje: In welk software pakket heb je het 3D model gemaakt en gerenderd?
Larick zegt
@ Lincoln, ga het zelf is proberen! Je hebt duidelijk te weinig begrepen van deze auto. Het feit dat je jezelf nu opwerpt als opdrachtgever laat zien dat je een visie hebt over hoe jouw auto er uit zou moeten komen te zien, maar je vergeet dat de echte opdrachtgever zijn eigen visie heeft en op basis daarvan is deze auto ontworpen. Dat jij liever een auto met voorruit, dak, verwarming, massagestoelen, reetverwarming en 6ster ncap hebt betekend niet dat deze auto niet goed is. Hij is niet geschikt voor jouw, maar dat is wat anders.
Een ing. dipoloma is wel wat meer dan alleen een dergelijke opdracht doen ter afsluiting van je opleiding. Er zit bijvoorbeeld ook een stukje communicatie, begrijpen en techniek in. Ik zou zeggen Lincoln, ga eens een opleiding doen. Want hier op autoblog kom je met zulke reacties niet weg.
lincoln zegt
@Larick:
wat denk je wel niet joh snot-aap ..
ik kom met elke reactie weg ..
Larick zegt
@lincoln: Ja dus niet, je weet er duidelijk geen reet vanaf. Ik kan je vertellen dat deze auto een stuk verder is uitgewerkt dan jij denkt, technisch onderbouwd is en dat elke vorm zijn (technisch) doel heeft. Je hebt duidelijk geen idee van de visie achter deze auto en projecteert je eigen ideeen op deze auto wat daardoor werkelijk nergens op slaat. Sommige van je ideeen zijn zelfs al uitgewerkt op de auto en dat zie je niet eens.
Het mag duidelijk zijn dat je verder zelf geen technische achtergrond hebt en dat je communicatie skills te wensen over laten mag ook duidelijk zijn.
Als je het allemaal zo goed weet moet je het zelf gaan doen, als je dat niet kan hou je mond of werk constructief mee.
primramessar zegt
@Larick:
“Als je het allemaal zo goed weet moet je het zelf gaan doen, als je dat niet kan hou je mond of werk constructief mee.”
Nou nou, excuseer ons. Iedereen zal vanaf nu braaf zijn mondje dicht houden. Dat is constructief meewerken. Heeft U nog meer opmerkingen, voel vrij om ze te posten. Niemand zal tegenspreken.
Larick zegt
@primramessar: Wat lincoln doet is beledigen en kleineren en dat is totaal het tegenovergestelde van constructief meewerken. Tuurlijk mag iedereen zijn mening hebben maar het schiet natuurlijk totaal niet op als je het op deze manier brengt.
lincoln zegt
@Larick:
wat nou “jij dit jij dat” ..
probeer je mij soms te beledigen of te kleineren ??
dan moet je echt van betere huize komen .. halve tamme ..
buiten het feit dat ik @Jochempie NIET beledig of kleineer ..
op werkelijk geen enkel punt ..
een mening over zijn product heb ik ook niet ..
ik ik denk dat de ideeen die ik heb aangedragen 100X constructiever zijn dan jouw gezeik ..
jou beledig ik wel ..
maar dat komt omdat volk dat niet kan lezen/luisteren geen communicatie-skills hebben ..
bedankt voor je bijdrage (die nix bijdragen) ..
RenesisHP zegt
@Larick:
“Dat jij liever een auto met voorruit, dak, verwarming, massagestoelen, reetverwarming en 6ster ncap hebt betekend niet dat deze auto niet goed is.”
Huh?? We hebben het over Lincoln. Als er nou 1 een eigenwijze autosmaak heeft is hij het wel. ;)
Daarbij valt het mij op dat Jochempie het allemaal niet zo negatief ziet.
mclarenf1lm zegt
Hij lijkt wel een klein beetje lang.
Heeft iemand nog iets vernomen van Heynsdyk?
Want daar heb ik geen ‘echt’nieuws meer van vernomen.
Jochempie zegt
@mclarenf1lm: De auto is op dit moment 4,20m lang, 1,10m hoog en 1,76m breed.
Apache zegt
Ik vind de commentaren hierop wel beledigend hoor… Vergeet niet dat je spreekt over een bestaand persoon die meeleest. Het is bekend dat de empathie in de puberteit vervaagt, dus deel ik het alvast even mee.
lincoln zegt
@Apache:
ow .. dat wist ik niet ..
on-topic .. gaaf ding .. nix meer aan veranderen ..
RP zegt
Heynsdyk had op het concours op het Loo, Apeldoorn een hardtop getoond (erg slecht afgewerkt)
En ze stonden ook op de Dutch Design Week in Eindhoven met een roadster met brooklands voorruitjes (als mijn geheugen goed is)
Was in allebei de gevallen dezelfde lichtblauwe auto.
Maarten de Bruijn is een selfmade engineer/designer waardoor er excentrieke trekjes komen. Hij ontwerpt bijvoorbeeld niet met de computer.
Wel grappig, want als je tegenwoordig een ontwerp en/of technische opleiding doet, kan je niet zonder de computer.
Gezien zijn uitlatingen in de media, komt Silvestris binnenkort met een sportauto met een crate Chevy V8, Porsche/Audi bak, aluminium spaceframe met verlijmde aluminium carrosserie. Gewicht zal rond de 1000kg liggen.
Maar das een visionaire voorspelling.
emile zegt
Mooi om te zien, wat voor een neerbuigendheid in de woorden van Jochem H. te horen waren over het Savage Rivale project!
Nu blijkt dat alleen al het ontwerpen, laat staan modelleren, laat überhaubt staan !bouwen! voor jou zelf veel te hoog gegrepen is want ik mis enige balans, en neem aan dat jullie m niet bouwen zoals die er nu uit ziet, ik wil m best opnieuw tekenen hoor….
Jochempie zegt
@emile: Slechte personen zullen het slechte blijven opzoeken, gegroet Emile.
Larick zegt
@emile dan krijgen we zeker nog z’n ergonomische ramp op wielen?
Cantago zegt
Wat een vreselijk lelijk hok zeg! En verder ziet het binnenwerk er ook echt uit alsof het door een kind gemaakt is, niks om trots op te zijn dus.
RP zegt
Even weer terug on-topic.
Wat zijn de afmetingen voor de wielbasis, spoorbreedte en banden?
duckje zegt
wat lelijk!
Jochempie zegt
Even een update: de auto is afgelopen week getest op Enschede Airport, een heel kort verslagje is te lezen op:
http://www.silvermine.nl/progress.htm
Ik was zelf ook niet echt tevreden over de body, dus met de opdracht om de neus en kont te wijzigen heb ik besloten gewoon helemaal op nieuw te beginnen. Plaatjes houden we nog even onder de pet!