Het Amerikaanse Ford is al meer dan 30 jaar de grootste aandeelhouder van het Japanse Mazda, maar daar komt morgen een einde aan. Eerst even een korte terugblik: Ford nam in 1979 een belang van 25 procent in Mazda. De Japanse autobouwer zat in die tijd diep in de schulden. In 1996 verhoogde Ford aandeel in Mazda tot 33,4 procent. Echter toen ook Ford in 2008 getroffen werd door de wereldwijde crisis en als enige van de grote Amerikaanse autobouwers niet z’n handje ophield bij de overheid, was het genoodzaakt om flink wat Mazda aandelen van de hand te doen. Daarmee daalde het belang in Mazda tot 13 procent. Doordat Mazda vorig jaar nieuwe aandelen uitgaf, kromp het aantal van Ford tot 11 procent, maar was daarmee nog altijd de grootste aandeelhouder.
Ford heeft aangekondigd dat het belang wordt teruggebracht van 11 tot 3,5 procent. De transactie wordt naar verwachting morgen afgerond. Daarmee wordt de op drie na grootste aandeelhouder. Het belang van 7,5 procent wordt niet vrij op de beurs verhandeld, maar verkocht aan zakenpartners van Mazda. Chase Manhattan Bank heeft momenteel al een belang van 7,1 procent en zal waarschijnlijk de grootste aandeelhouder worden.
Het is niet duidelijk wat precies de reden is dat Ford zijn belang verkleint. De twee bedrijven hebben immers aangegeven onverminderd te blijven samenwerken. Volgens speculaties wil Ford zijn belang in Mazda verkleinen om op die manier meer flexibel te kunnen opereren op de Chinese markt. (via: automotive news)
porsj zegt
Mazda is ook troep
Dennis zegt
@porsj: Kijk, dat zijn nog eens van die onderbouwde opmerkingen waar we wat mee kunnen. Grote klasse!
YouRockMyWorld zegt
@porsj: Vertel, ik wil wel weten wat je allemaal is overkomen met Mazda waardoor je tot deze conclusie komt :)
bpc zegt
@porsj: mazda troep ? waar haal je het van geef mij 1 reden waarom mazda troep zou zijn 1
rakim zegt
@porsj: waar rij jij dan een een verlaagde vw kever aan je naam te zeggen
bpc zegt
@rakim: dat wil hij waarschijnlijk gewoon graag …
Ramshoek zegt
@porsj:
Mazda presteert in de marktsegmenten waarin ze actief zijn altijd ,ik herhaal: ALTIJD, beter in klanttevredenheids en betrouwbaarheids onderzoeken dan de producten van de eigenaar van Porsche.
Maar ja, als een ogenschijnlijke Porsche fan zich ‘porsj’ (zonder ‘e’) noemt, weet je eigenlijk al genoeg …
bpc zegt
hopelijk brengt dat de wankel niet in gevaar ik ben fan
RenesisHP zegt
@bpc:
Dat denk ik niet. Dat is namelijk het paradepaardje van Mazda.
Is ook grof gezegd puur Mazda. Heeft Ford niks mee van doen.
bpc zegt
@RenesisHP: de wankel is een ongelofelijk stukje engeniring wankelmotors , mn zegt dat ze veel verbruiken , neen zeg ik als je de huidige wankel 1.3 verglijkt met een andere 1.3 ja maar vergelijk hem met een andere 230 pk motor en dan niet , weet je waneer mazda pas mn respect krijgt als ze proberen een wankel diesel te maken !
RenesisHP zegt
@bpc:
Een wankel diesel gaat hem denk ik niet worden. Is niet echt geschikt voor die richting. ;)
bpc zegt
@RenesisHP: nee en koppel zou je ook wat weinig hebben :p
Neal zegt
Ford was net tegenstander binnen Mazda ivm het Wankelconcept dus volgens mij komt dat enkel ten goede.
handrem trekken is fijn! zegt
Je kunt van Mazda van alles vinden maar het is absoluut geen troep. Mijn broer heeft 13 jaar een Mazda 626 coupé gehad en die was toen ie hem kocht al 6 jaar oud. In de 626 lag een 2.0 benzineblok en ging als de brandweer. Toen mijn broer de 626 verkocht had ie bijna 4 ton op de teller en was er bijna niks mis mee. Een degelijk, doordacht en betrouwbaar stuk Japanse techniek. Nee geloof me. Mazda is absoluut geen troep!
robbie zegt
@handrem trekken is fijn!: beste argument dat ik ooit gehoord heb *kuch*
duckje zegt
:(
lincoln zegt
nou en .. ze blijven toch elkanders klant/leverancier ..
en terecht ..
Ford is altijd een goede stief-moeder geweest ..
Shelby3000 zegt
Ford en Mazda?! Dat komt toch al sowieso niet goed?
Ford: Amerika
Mazda: Japan
Die 2 landen waren ook geen vriendjes in de IIWO, en nu later opeens wel, door hun auto’s samen te verkopen/handelen?! WAARDELOOS!! Werkten die 2 altijd al samen in de autohandel?! Ford heeft toch een nieuwe samenwerker: Chrysler, tenminste…dat heb ik gehoord.
PS: het zijn allebei uitstekende merken, mijn complimenten!
robbie zegt
@Shelby3000: Gefeliciteerd! Het is je gelukt om een reactie met bijna alleen maar inhoudelijke fouten te geven. Toch best knap…
fant zegt
@Shelby3000: “Die 2 landen waren ook geen vriendjes in de IIWO, en nu later opeens wel, door hun auto’s samen te verkopen/handelen?!”
psst, niet doorvertellen hoor, maar Nederland en Duitsland waren in de WOII ook geen vriendjes, ga jij nu nooit meer een Duitse auto rijden?
Shelby3000 zegt
@fant:
“Nooit meer” wil ik niet zeggen. Maar in een Opel rijden?! Dacht ’t niet! Ze willen altijd in de spotlights staan, waardoor Ford op de achtergrond blijft (excuses voor de Opel liefhebbers).
Nee, ’t wordt voor mij in ieder geval GEEN Opel! Ik hou het bij Ford!
lincoln zegt
@Shelby3000:
hoi ..
heb je nog meer informatie betreffende nieuwe ontwikkelingen in de auto-industrie ??
want bij autoblog.nl lopen ze altijd hopeloos achter ..
bij voorbaat dank ..
Hielke zegt
Mazda valt niks mee te verdienen. Er mangkeert nooit wat aan.
fant zegt
@Hielke: *kuch* in 1 maand tijd rechter knipperlicht kapot en motor die afslaat bij stationair draaien bij m’n MX5 *kuch*
Maar ach, kleine probleempjes die je zo vergeet als je ziet hoeveel lol je van die auto hebt :)
rakim zegt
@fant: was dat een nieuwe mx-5 of een tweedehandsje
fant zegt
@rakim: Tweedehandsje van 18 jaar oud, dik 260.000 op de teller, en daarvoor doet ie het nog bijzonder goed. Was ook alles behalve negatief bedoeld hoor :)
lincoln zegt
@fant:
18 jaar + 260.000 km !! en dan gewoon kopen ..
you rule dude ..
RenesisHP zegt
@fant:
Cool. MX-5 NA blijft grappig.
Rechter knipperlicht kan iedereen gebeuren.
Motorisch kan nooit echt een groot probleem geweest zijn.
Die wagens roesten eerder onder je reet vandaan dan dat de motor het serieus begeeft.
En ja, daarom kun je zoiets gewoon kopen terwijl het al oud en “versleten”(hoge km stand) is.
Dat draait gewoon meer dan 4 ton bij normaal onderhoud.
Over de fun hoef je mij niks uit te leggen. :)
De enige Mazda waar ik niet echt over te spreken ben is dan ook de RX-8. Nou heeft dat ook met Mazda service te maken.
Er zijn nu genoeg RX-8 jes met aardig wat kilometers en dan zie je een paar domme dure problemen terugkeren.
In Amerika waren daar terugroepacties voor. In Europa dus niet.
In de meeste gevallen draaien Europese eigenaren hier zelf voor op. Er zijn echter ook uitzonderingen die een tegemoetkoming hebben gehad. Dit na stevig aandringen uiteraard..
Let wel. Een beetje probleem kost al gauw 1000+ eurotjes.
Dan scheelt het al snel 50% als je de onderdelen vanuit Amerika laat komen. In Nederland is de RX-8 een melkkoe voor Mazda NL. Zelfs de simpelste onderdelen zijn vaak hoog geprijst.
Het vervelendste is nog wel dat deze kleine mankementen in sommige gevallen tot motorschade kunnen leiden. Dan zijn de kosten al helemaal niet meer te overzien.
Motorisch zelf valt het eigenlijk allemaal nog redelijk mee. Er omheen had echter wel een stuk beter gekund.
Het is geen MX-5. Die zijn bijna bulletproof.
rakim zegt
@fant: neenee tuurlijk snap ik mijn reactie was ook helamaal niet aanvallend bedoeld ;)
dennisbmw zegt
Op ieder merk zijn wel op of aanmerkingen maar Mazda is wel een van de goedkopere merken die het gewoon goed doen.
Atenza zegt
lol en daar gaan de geloofwaardigheid van Ford en Mazda. In oktober ontkende ze dit nog en noemden het roddels: http://www.mazda-madness.nl/nieuws/2010/58.html
Mellie zegt
Ik kan aleen maar hopen dat dit weer een stukeje dichter bij zelfstandigheid komt voor Mazda als was Ford natuurlijk geen slechte aandeelhouder.
Atenza zegt
Mazda is feitelijk al vrij zelfstandig maar werkt nog altijd slim samen met Ford. Gelukkig kan Mazda zelf ook heel wat fatsoenlijks. Te denken aan de rotatiemotor, Miller Cycle Engine, 4WS-besturing, Comprex diesel, RWD sportauto’s en vanaf lachen ze al die merken met hun compacte turbomotoren allemaal uit met hun even goede SkyActive-technologieën die waarschijnlijk langer mee gaan ;)
Atenza zegt
vanaf 2012 bedoel ik