Het is zo goed als zeker: de opvolger van de Lamborghini Murciélago (codename: Jota) krijgt de naam Aventador LP700-4 mee.
Het uiterlijk van deze nieuwe Italiaan wordt nog angstvallig geheim gehouden. Toch sijpelen de details over de roemruchte Murciélago-opvolger beetje bij beetje binnen. We zagen al regelmatig spyshots voorbij komen, die werden onlangs aangevuld door een prettig lijstje met de (vermoedelijke) specificaties. Toen kwam het getal 700 (pk) al duidelijk naar voren, en dat lijkt nu helemaal te kloppen.
Op 22 oktober heeft Lamborghini S.p.A in de VS namelijk patent aangevraagd op de merknaam Aventador. En die naam kan eigenlijk maar voor één model zijn weggelegd: de supercar formerly known als Jota. Dit wordt bevestigd door een insiders op Ferrarichat die meldt dat de Aventador LP700-4 onlangs is voorgesteld aan een select clubje klanten in Duitsland.
De auto werd gepresenteerd in mat geel en volgens ooggetuigen heeft ‘ie veel weg van de Reventon. Ook schijnt het interieur enorm te zijn verbeterd vergeleken met de huidige Lambo’s. Toch was niet iedereen gecharmeerd van zijn voorkomen.
De ooggetuige vat het als volgt samen:
The design may provoke and Reventon buyers may think Lambo joked with them by launching a car for less than half the price that is faster, more innovative. For the buyers of the LP 700-4 I think they will make a bargain as the only comparable cars are going to be the new Pagani and Enzo successor
Hieronder de specificaties (die al bekend waren):
6.5L, 700Bhp, 680Nm @ 5500rpm & redlines @ 8250.
New 7 speed single clutch gearbox with two automode & 50 ms shifts!
But get this, Carbon monoque chassis & F1 style suspension on the rear
Car is 229kg lighter & 70% more rigid! 4WD. 0-100 in 2.9 secs & 350Km/h top speed
Nu is het wachten op de eerste spyshots die uitlekken van deze nieuwe stier. Aventador, wen er maar vast aan.
Megakix zegt
Kijk, dát is nog eens een mooie naam ! Had ik maar patent aangevraagd op alle stoere stierennamen…. ;-)
Volgens mij een ‘waardig’ opvolger van de eeuwig roemruchte en supergave Murcièlago…snif…we zullen je niet vergeten…
E34M5Touring zegt
@Megakix: Volledig eens past gewoon weer bij de auto. klinkt dat toch beter als 458 ITalia of 911 GT3 RS Turbo carrera
massarati zegt
@Megakix: Eens! Zo blij dat het geen Jota is geworden.
@E34M5Touring: 458 Italia klinkt toch ook lekker hoor.
JPM zegt
Het is in ieder geval over duidelijk dat Lamborghini van Audi is. Ik vraag me af of ze de Murcielago kunnen overtreffen wat betreft uiterlijk. Ik vond die hele Reventon maar niets, dat was gewoon een Murcielago met heel veel plastic flappen en uitbouwsels. Kan ook hier nog niet erg warm van worden.
ExOtiC zegt
@JPM: “dat was gewoon een Murcielago met heel veel plastic flappen en uitbouwsels.”
Wait what? Plastic? Ga even wat research doen jij, foei!
JPM zegt
@ExOtiC: Plastic, carbon reinforced plasic is allemaal hetzelfde. Waar het om gaat is dat het een Murcielago was die gewoon wat lelijker gemaakt is.
Dawg zegt
@JPM: Tja, smaken verschillen. Ik vind de Reventon juist prachtig :) Wat een megastrak ontwerp, het schreeuwt ook echt jet-fighter …
JPM zegt
@Dawg: Maar dat is het hem nou juist, het is geen ontwerp, de Murcielago is een ontwerp de Reventon is een Murcielago met extra spoilertjes. Maar goed dat je hem mooi vind is prima.
Atenza zegt
Tegenwoordig moet elke auto overdreven en apart. Ben benieuwd, van mij hoeft het allemaal niet nog extremer. Al die afkortingen achter de naam hoeft van mij ook niet. Noem het gewoon Aventador en hou het daarbij
midasracer zegt
Mijn god, 700pk. Hoe willen ze dat in de hand gaan houden? Dat worden veel RIP advertenties van eigenaren. Eigenlijk niet te bevatten dat 25 jaar geleden 200pk al een giga berg vermogen was. Een Ferrari met 245pk was een supersportauto. Tegenwoordig hebben Volvootjes dat al.
M-lover zegt
@midasracer: Vroeger… in de tijd dat ze nog met de tuinslang benzine vernevelden in een buis ;o) De techniek is er ferm op vooruit gegaan, zowel mechanisch als elektronisch, maar ik vrees dat we nu ongeveer op de top zitten (tja, meer dan 1000 pk heb je toch nix aan in een auto, maar kom, gewoon omdat het kan! ieder diertje zijn pleziertje :p)
midasracer zegt
@M-lover: Ja het is triest. Ik zit ook al te denken om de verdeler en carburatteur op mijn roadster te vervangen door een Megasquirt systeem met Edis module. Meteen 20% meer vermogen, betere stationairloop, sneller in toeren en een beveiliging voor overtoeren. Je kunt er zelfs een automatische watersproeier voor de intercooler op aansluiten. Maar het romantische van prutsen met de ontsteking en SU carburatteur zal ik missen.
wes zegt
200 pk ligt tegenwoordig in een beetje alle grote middenklassers omdat ze anders het gewicht niet goed kunnen verplaatsen.
300 km/h dan telt.
KaCh1ng zegt
700PK heerlijk :D
Jokkebrok zegt
Wat een opluchting dat ie geen Jota heet!
VWFreak zegt
Go VAG Go…
Wat een heerlijke cijfertjes…
Als Lambo zo door gaat, wie weet krijgen we ook wel een
Lamborghini Veyrona LP2000-SV :P
We Love VAG !!!
pordon zegt
@VWFreak: Uhm YOU love VAG, not WE
Esprit_de_Flandre zegt
@pordon: VWfreak is, net als VAG, schizofreen. Vandaar, WE.
zimbab zegt
F1-style rear suspension?
Mag hopen dat ze daar goed over hebben nagedacht, want dat betekent volgens mij nog steeds dat het motorblok aan de monocoque vast zit en de achterwielophanging aan het motorblok. Dit is licht en stijf, maar zorgt ook voor veel vibraties in het interieur. Niet erg als je een F1 piloot bent, wel erg als je een oude knakker met veel geld bent. Ferrari heeft dat toch ook al eens gedaan met de F50? En bij de Enzo zijn ze er weer van af gestapt…….
XRI6 zegt
Yes! Dikke naam!
Ik zag vorige week vrijdag in Almere een matzwarte Murci SV met taartschep langs mn huis rijden. Wat een ubergruwelijke bak is dat! Ben er achteraan gerend en hij stopte bij mij om de hoek. Daar stond een grijze Diablo gespinned half op t wegdek ivm slippery when wet. Linkerachterbumper beetje naar de klote: vrouwtje achter t stuur kon t blijkbaar niet helemaal handlen.
Maar t starten en stationair draaien van de M. is al pikstaanderig!! Wat een bruut monster :D En heb m helaas nog niet voluit mogen aanhoren. De nieuwe Lamb zal iig nog vadsiger klinken.
XRI6 zegt
De auto’s waren in Almere ivm van soort Doe een Wens stichting voor zieke kinderen.
Ricosuave zegt
Dat is nog eens een gruwelijke Lambo naam!!
HDM zegt
Dat klinkt heeeeeel goed die naam. Nu het uiterlijk tonen graag.
porsche911turbo2 zegt
op de een of andere manier laat me dit nog steeds aan star wars denken.. ;)
mashell zegt
Nu maar hopen dat de Testarossa dingen in de portieren ook het productie stadium halen. Maar dat zal wel niet.
De naam doet me eigenlijk meer aan een chocolaatje denken dan aan een supersportwagen. Maar Audi zal er wel iets leuks van maken.
john zegt
Ben benieuwd, vond net deze interpretaties op het internet.
JPM zegt
@john: Dat is op basis van de Gallardo.
Patrick zegt
@john: dat zijn ook 2 verschillende, kijk maar op de eerste foto zijn de koplampen horizontaal als ze murci en op de tweede verticaal á la gallardo
john zegt
Hij heeft in de mock-up stiekum best een VAG bekkie… benieuwd of ze dat echt gaan gebruiken.
frarissimo zegt
Iedereen heeft het al over VAG ipv Lamborghini.
Terwijl ze in Italie worden ontworpen, en gebouwd door Italianen. Ze hebben alleen een penningmeester aan het roer die lelijke pakken draagt ( Winckelmann)
w0o0dy zegt
@frarissimo: de hele parking staat vol met auto’s uit Ingolstad… dat is zekr omdat de Lambomedewerkers allemaal een auto rijdend op buitenlands kenteken? Of zouden er wellicht toch Audi mensen werken bij Lamborghini?
bakkerst zegt
@ redactie, een patent op een naam is niet mogelijk,
een registratie van een (vanaf dan) beschermde handelsnaam wel. Patenten of Octrooien hebben altijd betrekking op industriële uitvindingen, producten, processen of toepassingen.
voor de rest blijft het natuurlijk giswerk en afwachten tot de uiteindelijke release.
karel zegt
Meneer Touareg was daar erg succesvol mee een paar jaar geleden.
Tommy2 zegt
Codenaam Jota?? Wie heeft dát nouweer bedacht!
700 pk is wel lekker man, kom je al gauw uit bij de AM One-77, een Koenigsegg of Pegani Zonda R.
midasracer zegt
@Tommy2: Jota is een oud model van Lambo uit 1970, is een doorontwikkeling van de Miura:
http://www.2405.com/Press-Releases/Lamborghini-Miura-Jota-1970-070607.html
w0o0dy zegt
waar komt het gewicht dan op uit? 1400kg droog? dan is het ding ntuurlijk achterlijk snel maar de McLaren mp4 zit er niet zo ver achter… die zal bovendien flink goedkoper zijn. Het is maar waar je voor gaat: extreem uiterlijk en atmosferische v12 of turbo’s en ingetogen klasse. Ferrari kan aan de bak voor de opvolger van de 599… en Porsche moet het dan hebben van de 5ton kostende 918? Interessant gezelschap die groep auto’s.
w0o0dy zegt
De naam klinkt wel een beetje als Russel Crow in Gladiator met een strakke broek ipv dat rokje en een spaanse snor…. is het niet maar makkelijker uit te spreken dan Murcielago.
janklaassen zegt
wat wordt de Lamborghini URUS dan?
(las ik een keer in een AW.)
bozewolf zegt
Die 200 kg minder is eigenlijk de leukste verandering.
De Murcielago was toch wel beetje een zwaar bakbeest.
frarissimo zegt
@Woody lijkt me sterk dat ze allemaal een gallardo van de zaak rijden??
w0o0dy zegt
@frarissimo: het is je bekend dat Ingolstad niet in Italië ligt? Audi’s dat snap ik maar duitse kentekens zegt mij dat heth waarschijnlijk geen italianen waren die daarmee voor kwamen rijden.
993 zegt
patent aangevraagd op een naam? ahum…
iemand moet even terug naar school
AGERA zegt
In mijn ogen de enige supercar die enigzins in de buurt van de Koenigsegg Agera kan komen
AMG Powerrr zegt
Er was vroeger toch al een Jota? Aventador klinkt in ieder geval mooier!
vale46 zegt
Mijn smeekbeden zijn aanhoort!! Er bestaat een god!
Dit beest heeft nu eindelijk een deftige mooie naam gekregen.
De specs zijn echt om van de smullen! Ik kijk er echt naar uit :)
Alwood zegt
Toch, met een slap aftreksel van Lambo-deuren kan het geen lamborghini zijn. Ze moeten gewoon scharen.
lamborgfan zegt
Vet! What do you drive? I drive a lamborghini Aventador LP700 dash 4! Ik zou willen dat ik ooit is zoiets zou kunnen zeggen! :P
Dutch Peanut zegt
LOL @ “testarossa” strepen
Vincenzo zegt
Ti’s toch al bekend dat Lambo dood is…niks Italiaans meer aan. Ja ze zitten beter in elkaar geschroefd, maar dat is het dan ook. Dood als een pier…rip Lamborghini en leve de petjes en rappers.
norge zegt
Jota vond ik wel een sterke naam ,uit de echte lamborghini tijd.
Dimglor zegt
Waarom heetten ze dit ding niet gewoon Aventador…. Dat met die LP700-4 vind ik wat overdreven om er elke keer bij te zetten… ze maken die wagen zo net wat te klinisch en het klinkt gewoon niet…
klootzak1 zegt
“New 7 speed single clutch gearbox with two automode & 50 ms shifts”
Dat word dus 380-400 kmh topsnelheid.
frarissimo zegt
@Dimglor die toevoeging LP 700-4 is de Duitse touch…
xilver zegt
Goed dat ze die naam ‘Jota’ hebben afgeschaft oO Aventador! Dat klinkt tenminste goed in de mond!