Alleen maar omdat Volkswagen geen gemotoriseerde tweewielers aanbiedt.
We maken even een uitstapje richting de wondere wereld der tweewielers. Vandaag is namelijk bekend geworden dat de sterke arm der wet er een aantal nieuwe motoren bij krijgt. De bromsnorren-in-het-leer beschikken binnenkort over de nieuwe Yamaha XT1200P. Een motorfiets die onder de term “all road” valt en binnenkort lastig scootertuig en andere verdachten het leven zuur moet gaan maken. De surveillancemotor is uitgerust met onder meer ABS en tractiecontrole.
Yamaha Nederland vermeldt niet hoeveel vermogen deze politiebikes meekrijgen. Dus gaan we maar even uit van de standaard specs van een Yamaha XT1200Z Super Ténéré. Die heeft een 1.2 liter tweepitter aan boord en beschikt over 108 pk en 114,1 Nm. het blokje is gekoppeld aan een zesbak en de fiets weegt in totaal 261 kg.
Ook de Koninklijke Marechaussee wordt voorzien van nieuwe motoren. In wezen zijn het dezelfde motoren, maar dan met iets meer body. Ze gaan door onder de noemer FJR1300KMAR. Einde motorbericht van algemeen nut. Plaatjes hier.
CBR600rr zegt
Waarom nemen ze niet 20 BMW’s S1000RR af? Leuk voor snelle achtervolgingen en goed voor het imago van de politie!
pieter zegt
@CBR600rr: wel in carbon uitvoering :p
NLBUURMAN zegt
@CBR600rr: ja, ga jij daar maar 5 dagen per week, 10 uur lang op rijden. succes!
CBR600rr zegt
@NLBUURMAN: Graag! Ik ruil m’n Gixxertje wel in voor zo’n Bimmer:)
Cantago zegt
@CBR600rr: dat was PRECIES de motor die door mijn hoofd ging!
atakan zegt
Haha.. nu hopen dat ze wel ferrari’s kunnen bijhouden :)
rieju rs2 matrix 125cc zegt
fack geen all terain,
die wil ik wel is achter mijn brommer aan hebben, ^^
zullen we is kijken wie wint, $
Ghost zegt
@rieju rs2 matrix 125cc: Wat denk je, slimkees? Dat je tussen fietspaaltjes doorpast, wil niet zeggen dat je snel bent.
anuspraeternaturalis zegt
@rieju rs2 matrix 125cc: Stoere gozer hoor…
V10 zegt
@rieju rs2 matrix 125cc: lol sukkel 125 cc is officieel al een motor. En brommers zijn voor kinderen
C220AMG zegt
@rieju rs2 matrix 125cc: Daar kan jij je nog eens aardig in miskijken. Hun rijervaring is hoogstwaarschijnlijk meer dan dat van jou. En een beetje offroad zijn ze echt niet bang voor! Komen net zo makkelijk achter je aan.
KeesB zegt
Ligt een mooie artikel 5 op de weg, Politie zelf gedaan?
hape zegt
Wat !!??!! Geen BMW’s ? Die winnen toch elke (duitse) vergelijkingstest ?
Marokkaanse-Runner 180CC! zegt
Mij houden ze niet bij!
Tony Casa zegt
@Marokkaanse-Runner 180CC!: wie zou jou willen volgen?
Drowel zegt
@Tony Casa: Een kogel? ;)
sir_smokalot zegt
@Tony Casa: De Ibahesh, jeweettog? Snelkraak, inbraak, elke cent aan de haak.
Dus bromsnorren: opgelet als je hem ziet rijden met een schroevendraaier, koevoetflipper en een baksteen.
Bob zegt
Waarom geen Suzuki? Toch een beetje VAG.
kukident zegt
ze gaan er steeds meer lulliger uit zien daar bij de politie….in verleden reden ze chevrolets blazers en dikke bmw motoren ..en nu vw polo,s en all terrain .en nog willen ze steeds voor vol worden aan gezien….
V10 zegt
met 260 kilo trouwens niet echt een lichtgewicht, ik neem aan dat dat incl koffers en andere opbouw is, trouwens de politie motoren zijn altijd motorisch standaard ( incl standaard uitlaat)
EJS zegt
Vreemd dat ze geen bmw’s blijven rijden, die 1200tjes van BMW zijn sneller en rijden lekkerder..
bpc zegt
gewoon een hayabusa nemen wint praktisch elke achtervolging
Nijntje_ zegt
@bpc: Als de achtervolging alleen rechtdoor gaat misschien wel…
bpc zegt
@Nijntje_: ja hier zijn wel erg veel bochtige wegjes he … :ROLL:
bpc zegt
@Nijntje_: heb je trouwens de laatste generatie al eens gereden is stukken beter dan vroeger in de bochten nog geen r1 maar toch echt niet slecht
w0o0dy zegt
wenbaarheid, praktische kwaliteiten (zooi meenemen), betrouwbaarheid en kostenplaatje (onderhoud!), maar ook de trillingsvrije loop van de motor zelf is belangrijk omdat uit onderzoek is gebleken dat mensen die lang als motoragent hebben gewerkt door trillingen en herrie toch gehoorschade hadden opgelopen…
Wolfsburger zegt
Zaag gewoon je Golf zodanig doormidden dat je het een motor kan noemen;neem dan de motor van een Golf R…Motormuis tevree, poltie tevree en VW tevree :D
Stuko zegt
Zo geweldig zijn die specs toch nou ook weer niet? 108pk en 261 kilo? Mijn 600tje levert meer.. Naja, jammer voor BMW.
Nilo zegt
die BMW’s waren snel ja, maar zodra er een nieuwe band omheen moest kon je ook de uitlaat loshalen, ander kan het wiel er niet uit. en om het wiel er vervolgens ook weer een beetje in te krijgen ben je ook wat prutswerk verder.
janklaassen zegt
beter dan die BMW’s van eerst ja
janklaassen zegt
deze zijn wat strakker en netter gelijnd
NLBUURMAN zegt
dat zijn sowieso niet dezelfde motoren, de ene is tour, de andere off-road. en bovendien ligt er een ander blok onder.
maar ik rijd zelf Yamaha (oldtimerbrommert), m’n vader rijd Yamaha, geen problemen gehad!
Dino zegt
De eerste ervaringen met deze Yamaha’s zijn erg goed. De XT’s sturen (nog) beter dan de GS’en van BMW ( en die sturen al (best)goed. Bovendien is de Yamaha smaller ( net zo makkelijk tussen de paaltjes door te krijgen ) . Bijkomend voordeel is dat Yamaha’s kwalitatief beter zijn, ondanks de naam zijn BMW’s niet geheel storingsongevoelig. Dus op dit moment is de Yamaha gewoon de beste keuze !
Alpinaa zegt
Wat mij betreft hadden ze BMW’s gewoon mogen houden.
glippie zegt
De Yamaha’s bevallen nu helemaal niet! gemiddeld 1 achterband per week. zwabberen van achterkant bij>190km/uur. Ook service contract van Yamaha wordt volgens ingeweiden slecht nagekomen. Zowel qua kwantiteit als kwaliteit. Waarschijnlijk is contract bij bmw duurder maar dan krijg je ook echt wat. Denk dat deze nieuwe fiets van Yamaha meer noodgreep is om contract niet te verliezen…..
k_man zegt
Op 28 oktober schreven jullie nog dit:
“Voor snor- en leren broek-dragende agenten is er de komende jaren evenmin keus. Op het vlak van de tweewielers is BMW namelijk de enige inschrijver.”
Mogenw e concluderen dat jullie nieuws niet erg betrouwbaar is? Volgende week gaan ze zeker Harley rijden…
KaCh1ng zegt
@k_man: ja lol…
Esprit_de_Flandre zegt
@k_man: Toen was BMW de enige inschrijver. Misschien heeft Yamaha dat gelezen hier op AB en zich ook onmiddellijk ingeschreven. Dan zou de beslissing wel heel snel zijn gevallen…
mashell zegt
Nu is wat mij betreft motoragent een beetje sneu beroep, (niet goed genoeg om een auto te mogen rijden maar de politiefiets en het politiepaard wel ontgroeit) maar dat ze op zulke bromfietsachtige motoren hun zware, saaie en koude diensturen moeten doorbrengen hebben ze wmbt ook niet verdiend.
Emile_Benz zegt
@mashell: Sorry hoor vrind, maar je kunt pas motoragent worden als je een aantal jaren ervaring hebt. Dus hoezo niet goed genoeg om auto te rijden…? Motorrijden vergt meer van je dan autorijden.
OT: De XT1200P ziet er maar lelijk uit. De FJR1300P/FJR1300KMAR ziet er dan weer wat beter uit. Ben zelf overigens meer van Suzuki en Triumph… :wink: Maar zolang ’t geen Beamer/Bimmer is, is ’t prima… :wink:
O, en hier,/a> de info op de juiste manier (modellen niet door elkaar halen enzo…)
i-love-v60 zegt
@glippie. Wat een bullshit verhaal zeg. 1 achterband per week? Lijkt me sterk met een allroad band die er waarschijnlijk op zit. En die aspirant-rossi’s met hun cbr 600: Ik weet zeker dat op een bochtig (lees stads) parcour de bemiddelde motoragent jullie helemaal zoekrijdt. Op de lange baan zijn jullie sportmotoren absoluut sneller maar de meeste ‘coureurs’hebben met bochten iets meer problemen.Die haal ik met mijn 10 jaar oude seat op de snelweg nog in en wordt dan op het rechte stuk weggereden. Tsja, op een rechte lijn gasgeven kan elke idioot.
CBR600rr zegt
@i-love-v60: a) Waar zeg ik dat ik van ze weg wil rijden? b) heb je opgekropte frustraties jegens motorrijders? c) Je haalt motorrijders op de snelweg in en op ‘het rechte stuk’ van de snelweg wordt je voorbij gereden? Jij rijdt alleen op klaverbladen?
astondb9 zegt
NOOOOO!!! Worden de moter muizen nou nog beter uitgerust??
edgar zegt
heerlijk die onervarenheid van autoblog op dit gebied: In wezen zijn het dezelfde motoren, maar dan met iets meer body. Ze gaan door onder de noemer FJR1300KMAR.
kijk es even goed! een fjr1300 is een compleet andere motor dus dit is een beetje jammer…
maargoed zo’n xtz rij je dus niet meer weg met je brommertje!
AjaxSjaaky zegt
@edgar: Jij lucht mijn hart op. De FJR is een totaal andere motor. Iets met 2x zoveel cilinders enzo.
Ohja en @mashell.
Leuk dat motoragenten letterlijk minimaal de rang van agent moeten hebben terwijl elke kleuter bij de politie direct in een auto mag stappen. Kortom elke motoragent heeft al menig politieauto km’s en belangrijker politie-werk er op zitten. Moet wel als je alleen bent.
Voel ik bij jou trouwens misplaatste jalousie t.o.v motorrijders?
glippie zegt
@i-love-v60 De fjr 1300 vreten 1 bandje per week a 400 eu!!! Zitten namelijk bewust banden met zachte compount op om weggedrag in extreme situaties goed te houden.(lees te garanderen) Daarnaast blijkt service van yamaha kut te zijn. Marchausse en politie raggen continu plankgas met die dingen. Zijn ze niet gewend want het zijn tourmotoren die gebruikt worden als racemotoren……..
avdb zegt
@glippie: 270 motorfietsen à 1 band per week = 14000 banden.
14.000 banden à € 400 = 5,6 miljoen euries per jaar.
Gelukkig voor Yamaha (voor de motorfietsen onder contract) en voor defensie (voor de oudere motorfietsen) is je stelling onzin. Dat zou al een item voor kamervragen zijn geweest.
@ redactie autoblog:
Bij mijn weten heeft Yamaha niet ingeschreven op de tender voor de grote patrouillefietsen voor de KLPD en is de opdracht daarom naar BMW gegaan (RT).
Voor de vervanging van de Yamaha’s van de KMar is nog geen inschrijving geweest en daarmee is ook dat del van uw verhaal onzin.
Ronnydebeer zegt
Wat ik mij altijd afgevraagd heb is ,zijn deze motoren dan zwaarder dan andere en zijn de pk’s naar omhoog gehaald.
Grtz robby the biker