Een X5 op anabolen, gaat het er alsnog van komen?
Sinds 2008 hebben we eigenlijk niets meer van de X7-plannen vernomen. Toen werd door de BMW-directie besloten dat de SUV die boven de X5/X6 zou worden geplaatst er niet ging komen. De auto zou puur en alleen voor de Amerikaanse markt worden gebouwd, maar vanwege de marktomstandigheden in de VS zagen ze er geen heil meer in. Nu China als een malle aan het opkomen is qua economie krijgen zij de X7 wellicht voorgeschoteld. Maar ze willen niet teveel afhankelijk worden van één markt, ook op andere markten (VS) willen ze doorgroeien.
Een logische gedachtegang als je het ons vraagt. Dit jaar worden er ongeveer 114.000 BMW’s verkocht in het Aziatische land. Bijna een verdubbeling van het aantal in 2009. Tel daarbij China’s voorkeur op voor de nét wat grotere (of verlengde) modellen, en de geruchten zouden zomaar eens realiteit kunnen worden.
In de Wall Street Journal verscheen onlangs een bericht waarin het volgende wordt gezegd over BMW: “It is even reconsidering its decision to cancel a new large SUV.”. Oftewel, BMW zou het besluit om de X7 te cancellen willen terugdraaien en het project mogelijk nieuw leven in blazen. En wanneer de Amerikaanse markt weer aantrekt zou de grote SUV ook daar alsnog in de showrooms kunnen belanden.
Na de X1, X3, X4 (nog niet officieel), X5 en X6 wordt het X-rijtje misschien aangevuld met een X7. Nu zijn het nog speculaties, maar wanneer er meer over bekend wordt laten we het uiteraard weten. (via BMWblog)
Kvgorp zegt
Ik zeg doen… Ook voor Europa gewoon.
Farzan zegt
pfoee, wat zal dat voor beest worden. Een American-sized German
RolfK zegt
Ze hebben zeker nog geen maten opgegeven?
Silverarrow zegt
Gaat ’t BMW nu om het maken van goede verkoopbare auto’s of om het opvullen van alle nummers in de X-reeks? Wat moet je met een nog grotere, nog duurdere versie van een X5? En al helemaal in China, die mensen zijn niet eens groot genoeg om over het stuur van een X5 heen te kijken.
Dirt McGurt zegt
@Silverarrow: China is de auto alles, daarbij wordt er in china de investering terug gewonnen en zal de x7 langzaam aan ook in europa en de vs aangboden worden. ter vergelijking de GL is ook geen flop dus waarom zou bmw achter blijven?
bozewolf zegt
@Dirt McGurt: Had je bijna de beste bijnaam van heel AB, spel je het met een U!
Piebe Post zegt
@Silverarrow: Naïeviteit anno 2010
FredT zegt
@Silverarrow: Ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen. De Duitse autobouwers zijn “de koe” flink aan het uitmelken.
mb man zegt
Mooie x5 neus.Helemaal goed!
majinstar zegt
Plak een BMW logo op een vrachtwagen, dan heb je precies hetzelfde. Een X7 produceren voor een relatief kleine markt in Azië is verspilde moeite. Hooguit maak je 5 miljoen winst.
pordon zegt
@majinstar: zolang er winst uit te halen is is het dus de moeite waard. Althans als je return on investment ook in de long-term positief is
T-Spark zegt
@pordon: Hoeft helemaal niet, als je datzelfde geïnvesteerde bedrag op de bank zet en de rente opbrengst de eventueele winst overstijgt, dan ben je wel gek om die auto te produceren. Alleen marktaandeel zou dan nog de motivatie kunnen zijn, maar dat gaat BMW niet daarvoor doen.
Pordon zegt
@T-Spark: Dat weet ik, studeer International Business maar ik had wellicht wat specifieker kunnen zijn… Wanneer ik een positive return on investment bedoel dan is de return on interest daarbij al in verrekend.
majinstar zegt
@pordon:
Ja winst is winst, maar het blijft een doodsteek voor je merk imago.
valerio zegt
@majinstar: winst is winst ;)
Roel zegt
Een relatief kleine markt… haha. U zou het staatbeeld in Shanghai / Hong Kong eens moeten zien!
towi zegt
nu nog n x2 en t rijtje is compleet
BaySideBlueBoy zegt
Puur om Audi’s Q7 af te troeven. Zal zeker onder druk van de groot gemontuurde marketing pennenlikkers op de markt gebracht worden. 8)
pordon zegt
@BaySideBlueBoy: de X5 is al de Q7 concurrent… X7 zal meer in het vaarwater van de Mercedes GL komen.
robbie zegt
@pordon: check je feiten:
Lengte:
Q7: 5089 mm
X5: 4857 mm
GL: 5088 mm
De X5 is dus duidelijk een stuk kleiner dan de Q7 en GL.
PS Zoals ik het begrijp zal de X7 voornamelijk gericht zijn op de VS en niet op China.
CSL zegt
@robbie:
De X5 is mischien iets minder langer dan de Q7 maar hij is zowel breder als hoger!
majinstar zegt
@robbie:
20 cm kleiner noem ik niet bepaald indrukwekkend t.o.v. z’n concurrenten. De X7 zal in het rijtje Escalade en Hummer worden gepostioneerd.
Pordon zegt
@robbie: afmetingen in alleen de lengte zeggen weinig. Iedereen met gezond auto verstand weet dat de Q7, ML en de X5 concurrenten van elkaar zijn. De GL is weer een stukje imposanter en ruimer van binnen…dus de X7 zal een concurrent worden van de GL. Nou is dit voor ons kikkerlandje niet erg belangrijk aangezien er welgeteld 24 GL’s zijn verkocht in 2010.
Apache zegt
Oooh heerlijk, een Mercedes-Benz GL concurrent :) Die GL is gewoon een heerlijk geval. Hopelijk kan BMW hem even aantrekkelijk maken. Zo nogal bruut, maar toch met klasse. In dat eerste slaagt BMW meestal, maar dat tweede is toch niet altijd dat…
Mathias zegt
@Apache: je vergeet de Range Rover, die vind ik nog altijd stukken mooier dan de GL of de komende X7. De Range heeft tenminste stijl en klasse…
DIPSHIT zegt
@Mathias: maar geen kwaliteit
Apache zegt
@Mathias: Mercedes-Benz GL, Land Rover Range Rover, Cadillac Escalade, Porsche Cayenne, tjah ik haal der maar eentje uit die mij het meeste aanspreekt :)
Gregorius zegt
@Apache: Cayenne is kleiner (X5,Touareg). De Escalade lijkt me ook ondergeschikt. En die GL, ik zou me ervoor schamen!
Maar als ze er winst me maken, waarom niet toch?
Apache zegt
@Gregorius:
Je hebt het punt niet begrepen. Ik heb het over alternatieven voor een X7. Zowel de Range Rover, GL, Escalade en Cayenne zijn perfect substitueerbaar naar mijn inzicht. Ze zijn allen van dezelfde prijsklasse, het straalt “duur” uit, je zit hoog en imponeert medeweggebruikers. Dat is eigenlijk waarover het gaat. De rest gaat gewoon over voorkeursverschillen…
CSL zegt
Wordt leuk een GL concurent die bochten kan nemen!
De GL rijdt trouwens wel lekker hoor.
rob1 zegt
doen dan hebben we bijna alles x maar het zal wel een mooien auto woorden net als de x 6
750i zegt
Lijkt me echt een beest!!! Hopelijk ook beschikbaar met de V12 uit de 760li….
VeniVidiVici zegt
Kom op BMW nu nog een X2 en dan is het rijtje compleet :)
Ramshoek zegt
BMW X7 in productie ? Zijn er dan zoveel Russische Maffiosi die zo’n ding willen rijden?
FelixF zegt
Zolang ze het maar uit hun hoofd laten om met een X7 M te komen :/
Patrick zegt
@FelixF: haha dat zou te gek voor woorden wezen! gewoon de 7-serie volgen met de V12 en niks geen M erachter.
tobiman zegt
belachelijk, dat ze terwijl de klimaatverandering gaande is weer de zoveelste nutteloze auto willen gaan produceren, ze kunnen beter aan een kleine auto gaan werken…
mb man zegt
@tobiman: Je kan beter naar een fiets forum gaan!
Rutger zegt
Potentiele Mercedes GL concurrent?
AGERA zegt
@Rutger: Precies dat dacht ik dus ook al, want de BMW heeft geen concurrent voor de GL.
De X5 neemt het op tegen de ML
Wild2Mild zegt
x7m?
Innokentiy zegt
In Rusland zie ontiegelijk veel GL’s. Dus ik denk dat de X7 daar ook een hit zal worden.
C220AMG zegt
Ik wist het (referentie: http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/02/bmw-x4-komt-er-toch-hier-alvast-een-impressie ).
Goed bezig hoor bmw, om het groenste premium merk te worden, hoeveel van die slurpende zee-containers hebben ze nou al?
Mijn voorspelling voor deze week: Volgende week de X2!
jens zegt
@C22AMG
Indd premium groenste merk …
Ze zijn kleurenblind met een factor X7 denk ik
Kimbo Slice zegt
Zo lelijk
Atenza zegt
@Kimbo Slice: hoe weet je dat..?
peter62 zegt
Wat er ook van zij, heb vorige dinsdag zo ’n monster gespot op de autoweg tussen Ancona en Milaan. Alleen was ie iets te snel om er nog even een foto van te nemen. Wij proberen ons nog enigzins aan de verkeersregels te houden, die Italianen lappen alles aan hun “laars”.