Het zal waarschijnlijk nog 1,5 tot 2 jaar duren voordat de nieuwe Mazda MX-5 in de showroom staat, maar inmiddels druppelen er vanuit Japan wel alvast de eerste geruchten en details binnen. Zo schijnt de nieuwe MX-5 minder dan 1.000 kilo te gaan wegen en ook onderhuids heeft Mazda wat revolutionare keuzes gemaakt.
Zo heeft het Britse AutoCar vanuit Japan vernomen dat Mazda ervoor heeft gekozen om de nieuwe generatie MX-5 te passen op een twin-backbone frame zoals momenteel wordt gebruikt in de RX-8. Zo’n twin-backbone frame houdt in dat de motor achter de vooras wordt gemonteerd en dat de benzinetank en einddempers van het uitlaatsysteem voor de achteras. Op deze manier kan Mazda een betere gewichtsverdeling bereiken. En dat komt uiteraard het weggedrag alleen maar ten goede.
In 2003 liet Mazda deze techniek voor het eerst zien op de Ibuki Conceptcar (auto boven artikel), de nieuwe MX-5 zal echter qua uiterlijk weinig met die auto te maken hebben. Het design zal meer geinspireerd zijn op de Shinari Concept die we enkele maanden geleden zagen.
Onder de motorkap zal naar alle waarschijnlijkheid een extreem zuinige 1.5 liter grote SKY-G benzinemotor te vinden zijn. De afgelopen maanden heeft Mazda in de VS en Japan ook al diverse patenten ingediend met betrekking tot het twin-backbone frame en naar verwachting zullen we tijdens de autoshow van Tokyo in 2011 voor het eerst kennis kunnen maken met de nieuwe MX-5. (via: autocar.co.uk)
lincoln zegt
tijd ook ..
dat ze zichzelf opnieuw gaan uitvinden ..
nokiaaaa zegt
naais :)
floryn zegt
Mazda blijft een interessant merk, net zoals de meeste andere Japanse merken overigens. Goed dat er echt op gewichtsvermindering wordt gefocused.
bpc zegt
nogaltijd rwd hoop ik
ErikkNL zegt
Er moet toch vooruitgang in blijven zitten natuurlijk. Ben benieuwd!
C220AMG zegt
Het wordt inderdaad tijd voor een nieuw model. Ik ga ervan uit dat het nieuwe model nog beter wordt dan voorgaande modellen. De concurrentie ligt op de loer maar kan wat mij betreft wel inpakken!
lars zegt
leuk ben benieuwd! als het maar een simpele sportauto blijft verder
RaKiM zegt
nog een beter weggedrag kan dat dan zonder allemaal sensoren en computers :D
Citrofiel zegt
De MX-5 wordt de echte opvolger van de Elise?
NicoLauda zegt
@Citrofiel:
Eigenlijk is de MX5 geinspireerd op de Lotus Elans van vroeger. Des ondanks, zo’n MX5 rijdt beter dan hij eruit ziet….
boer zegt
@Citrofiel: het lijkt er op. De nieuwe elise wordt 1095kg.
boer zegt
Alleen de uitleg van de twin-backbone klopt van geen kant.
robbie zegt
@boer: leg het dan maar beter uit zou ik zeggen :D Sta altijd open om dingen te leren ;)
w0o0dy zegt
@robbie: het idee is dat de transmissietunnel, met alles erin de stijfheid van het chassis vergroot zonder het gewicht te hoeven verhogen… Dit is het RX8 Chassis
w0o0dy zegt
@w0o0dy: en nog een iets sprekender plaatje… de tunnel is extra sterk en de aandrijving zit ver naar achteren (motor en aandrijfas richting bak voorin) en naar voren (transmissie achterin) IN de tunnel.
robbie zegt
@w0o0dy: thnx!
boer zegt
@w0o0dy:
Inderdaad een mooi plaatje wat goed de dubbele ‘backbone’van de auto laat zien.
w0o0dy zegt
Het uiterlijk zal overigens niet gaan lijken op ’t bovenstaande blauwe kikkertje. Meer op de onderstaande foto, maar dan met wat strakkere lijnen zoals de Shinari in tegenstelling tot de golvende lijnen op de impressie van Autocar.
robbie zegt
@w0o0dy: dat schrijf ik toch ook?
duckje zegt
@w0o0dy: ik zou veel liever hebben dat hij er zo gaat uit zien als dat rare ding vanboven.
duckje zegt
@w0o0dy: als hij er zo gaat uitzien dan vind ik hem wel stoer!
MarkieS zegt
Volgens Mazda krijgt de 6 III een 2.0 liter SKY-G met 165 pk en 240 Nm koppel. De 1.5 liter levert iets hooguit 125 pk?
w0o0dy zegt
@MarkieS: de vroegere NA/NB 1,6 ook maar 116pk… vergeet niet dat men er vanuit gaat dat het gewicht onder de 1000kg blijft… mijn 1,8 NA zit rond die koers en met 130pk wil die best vooruit. Niet bloedsnel natuurlijk maar sub 9 naar de 100 gaat best en top van 200 is ook zat als je open rijdt… (ehm bij 170 is het al niet heel erg lekker meer als je open rijdt, naar mijn mening)
RenesisHP zegt
De MX-5 was altijd al vorzien van een zeer goede gewichtsverdeling.
Dit is meer fijnschaven van een bestaand concept.
w0o0dy zegt
@RenesisHP: behalve dat het gewicht fors omlaag gaat… en de stijfheid groter wordt….
RenesisHP zegt
@w0o0dy:
Dat ben ik met je eens. Kan beide ook totaal geen kwaad.
JPM zegt
En wanneer komt Honda eens met een nieuwe S2000?
Barryyy zegt
@JPM:
Is dit relevant voor dit artikel of is dit meer een aanvraag tot onderzoek voor de redactie?
rider zegt
@JPM: introductie is wederom uitgesteld.
Hupke zegt
Leuk wagentje alleen zou ik toch altijd in m’n stuur willen bijten moest ik er zo eentje kopen en er komt een Z4 of SLK voorbij.
Niet dat ik potentielekoper ben van een cabrio.
w0o0dy zegt
@Hupke: iemand die van rijden houdt en een mx-5 koopt denkt eerder: aardig die dingen maar dat is het toch net niet. Slk en Z4 (misschien een m uitgezonderd) zijn niet zo leuk als de mx-5 qua wegligging,balans en feedback. Dus als je wil showen koop je die wil je echt een sportwagen (met bescheiden prestaties, da’s wel een klein nadeel) dan is de mx-5 hooguit te evenaren door een caterham (of vergelijkbaar) of een Elise.
Hupke zegt
@w0o0dy:
Ja tuurlijk dat je hem koopt omdat je ofwel een driver’s car wilt ofwel omdat hij wat goedkoper is.
Maar als je erin zit en er komt zo’n elegante nieuwe Z4 voorbij blazen (want ze hebben veel meer vermogen) dan zal je toch wel ff in je stuur bijten. Maar je kan nu eenmaal niet alles hebben in het leven vrees ik.
w0o0dy zegt
@Hupke: als er iemand mij voorbij komt blazen dan speelt hij/zij met het rijbewijs… De enige situatie waarin je het echt aflegt is rechtuit optrekken… don’t care ik lach me wel weer een kramp bij de eerstvolgende bochtencombinatie.
fant zegt
Ben benieuwd naar het uiterlijk, maar denk niet dat ik snel mijn NA ervoor in zou ruilen, dat is imo namelijk nog overduidelijk het mooiste model. Ik eis de terugkeer van de klaplampjes :P
Megakix zegt
Ik zeg doen ! Wordt weer eindeloze pret om in die auto te rijden ! Mazda is ‘zoemmmm zoemmmmm’…
schorpioen58 zegt
Ze kunnen nog zulke mooie en zuinige auto’s ontwerpen wat ze willen. Als je geen dealers hebt om ze te verkopen houdt het snel op.
Er verdwijnen in Nederland steeds meer Mazda verkoop dealers door de steeds hogere en zinloze eisen van de importeur.
Gaat lekker zo.
Atenza zegt
@schorpioen58: er komen er ook regelmatig paar bij..
midasracer zegt
Yes! Eindelijk weer een autobouwer die het licht ziet. Nu nog een spannend design en niet de Japanse interpretatie van een knuffelauto.
Atenza zegt
@midasracer: dat licht hadden ze voor 2008 al gezien. De Mazda2 werd al 100kg lichter ;) En spannend design? Saai kan ik de meeste modellen niet noemen van ze. Of leef jij nog in de tijd van de 323, 626, Demio, Premacy en MPV? :P
midasracer zegt
@Atenza: Behalve de eerste en laatste RX7 en het eerste model MX5 kan ik geen leuke Mazda’s bedenken. De MX5 is ge-evolueerd van een geinige retro Lotus Elan naar een vettig rond autootje. De computertekening hierboven belooft niet veel goeds voor de toekomst.
Atenza zegt
@midasracer: die computertekening zegt geen moer. Fantasie van autocar.co.uk. Raar dat je de 121 Bolhoed, 323Fjes, 323 Coupe, MX-3, MX-6 en RX-8 gewoon maar vergeet. Die zijn alles behalve saai. Een Mazda2 II, Mazda3 I Active, Mazda3 MPS, Mazda5 I Active/GT-M, Mazda5 II (lelijk), Mazda6 I GT-M, Mazda6 II, Mazda6 MPS en Xedos 6 zijn ook best fris of gewoon geslaagd (met name Xedos 6 en Mazda6 II). Niet hier geleverd maar de Eunos Cosmo is ook briljant. Je moet wel dingen in relatieven kunnen bekijken natuurlijk. Bv de huidige Civic is voor een C-segment hatchback ook bijzonder
midasracer zegt
@Atenza: Die ben ik inderdaad vergeten en wil het graag zo houden. De RX8 is/was een vreemd ding, motorisch natuurlijk wel bijzonder. Ook de MX6 en Xedos afgeleide waren inderdaad mooie auto’s. Maar de bolhoed? Die zijn hopelijk allemaal met de sloopregeling van de weg gehaald. Mijn buren hebben nog een Demio gehad. Daar wil je ook niet in gezien worden.
Atenza zegt
@midasracer: ik had het ook niet over de Demio. En volgens mij heb je het gewoon over wat jij mooi vind terwijl je eerst wat anders zei. De 121 Bolhoed is ook niks voor mij maar was wel erg apart in die tijd. Als je dat niet eens kunt zien dan heb je gewoon een anti-bril op.
midasracer zegt
@Atenza: beauty is in the eye of the beholder, oftewel over smaak valt niet te twisten. Met spannend design bedoel ik uitdagend, maar wel esthetisch verantwoord en zeker niet lelijk. Ik begrijp dat je een fan bent van Mazda, maar er is helaas een goede reden dat het merk het kleine broertje van Ford blijft (http://www.bovag.nl/media/Verkooppersonenautos%202010/20101004%20september%202010.pdf). De echt goede ontwerpen van Mazda van de laatste 20 jaar zijn op de vingers van 1 hand te tellen waarvan maar 2 mogelijke klassiekers.
Atenza zegt
@midasracer: de 323F was onderscheidend en sloeg enorm aan. Of ben je die ook al vergeten? De 626 HB uit die tijd was trendsettend trouwens. Of de 121 Bolhoed nou mooi of lelijk was boeit geen flikker, hij was wel uitdagend aangezien hij veel anders was dan alle andere auto’s in het B-segment. Daar hoef je geen Mazda-fan voor te zijn om dat te zien. Mazda stond begin jaren 90 niet voor niets bekend als een eigenwijs en onderscheidend merk.
.
De verkopen in Europa heeft vooral te maken omdat ze Europa niet te serieus lijken te nemen. Maar dat gaat vanaf 2012 veranderen met de Kudo-styling, SkyActiv technieken en ze beloven meer upscale interieurs. Overigens verkoopt Mazda vreselijk goed in Israel (nummer 1), Nieuw-Zeeland, Australie en doen ze het best goed in Japan, Canada, Mexico en nog paar andere Zuid-Amerikaanse landen
midasracer zegt
@Atenza: De 323F ken ik nog wel, 1e versie met klaplampjes was grappig, 2e model niet meer. Ik zie ze niet meer, dus waarschijnlijk zijn ze allemaal al verschroot. De 626 staat me niet meer bij. Maar volgens mij was in die tijd de Honda Accord en C klasse Nissan (ben de naam kwijt, maar scheen zeer geode rijeigensachppen te hebben) populairder.
En ik blijf erbij, een apart ontwerp zoals de bolhoed is zinloos als het niet estetisch verantwoord is (een auto moet bepaalde verhoudingen hebben om mooi gevonden te worden, een soort gulden snede regel). Kijk maar naar dat Daihatsu ding wat net uit produktie is gehaald.
Atenza zegt
@midasracer: C klasse Nissan? Huh? En nee in 1992 was alleen de Vectra populairder in Nederland. De ronde en gladde 626 (als hatchback lager dan de sedan en met geïntegreerde achterspoiler) tond in ’92 op plek nummer 5 in de NL verkooplijst. De Primera stond op 12 en de Accord op 75. 323Fjes zie ik nog genoeg. En er zullen vast een hoop naar Afrika zijn verscheept waar ze de betrouwbaarheid en degelijkheid van Jappen wel snappen. Over je 121 Bolhoed, hoop blabla om maar niet toe te hoeven geven dat Mazda in het verleden wel onderscheidend was en bijzondere modellen had.
Atenza zegt
AutoCar weet wel veel zeg.. maar soms hebben ze het ook wel aan het verkeerde eind. Eerst hadden ze het over een 1.3 turbomotor met 150pk ofzo..
.
De huidige rijdt nog altijd fantastisch. Meer geluidsisolatie van het dak, mooiere materialen en iets meer ruimte en je hebt nog altijd de beste betaalbare roadster ter wereld
L=Fred zegt
De Mazda MX-5 behoort tot mijn alltime fav’s, maar het design wijzigt steeds meer richting een Lightning McQueen.
Even een videootje for the fun
http://www.youtube.com/watch?v=Tm3HYZHXuCI
Laurens zegt
Altijd een leuk gezicht, een paar meisjes in een MX-5. Mits niet te zwaar…
Klassiekerrally zegt
@Laurens: Ik heb ook een hekel aan zware meisjes…
L=Fred zegt
@Klassiekerrally: u is nie wijs ;-)
duckje zegt
dat mazda eens een ECHTE spannende sportauto maakt in plaats van deze smurf
rick zegt
woody een mx5 is leuk maar ja het is nog altijd een poormans z4
en ze mogen wel eens wat aan het antieke blok doen, veel te weinig pk
rider zegt
@rick: grappig dat je dat schrijft, maar vergeet niet dat Mazda de MX5 al had, toen BMW nog aan de eerste Z3 moest beginnen en dat BMW zelfs een MX5 heeft gebruikt bij de ontwikkeling van hun Z-modellen. Mazda had de MX5 toen de BMW met de Z1 kwam. en de Mazda was, ondanks een lager vermogen, toch sneller op een circuit. alleen op de sprintjes en topsnelheid is de BMW de snellere.
w0o0dy zegt
@rick: als ik moet kiezen welke auto ik hou dan laat ik elke z4 of slk staan… mijne is veel leuker.
dotternetta zegt
@autoblog: zin klopt niet helemaal: “en dat de benzinetank en einddempers van het uitlaatsysteem voor de achteras. Op d”
rider zegt
eindelijk wordt hij weer lichter. dan heb je ook niet bizar veel vermogen nodig om veel lol te hebben en snel te gaan. hoop dat mazda nu ook eindelijk weer met de opvolger van de MX3 V6 komt. het liefst weer met een V6je, maar dan wel voorzien van alle moderne technieken inclusief direkte inspuiting. wel mogen ze hem wat meer vermogen geven, zo rond de 200pk uit een 1800ccm blokje.
de MX3 had destijds het beste chassis in zijn klasse. versloeg met speelse gemak alle concurrenten zoals de CRX-Vtec, GTI, GSI. ook de MX5 heeft een erg goed chassis en afstemming van alles, daar heb je geen bergen pk’s voor nodig om toch snel te gaan.
Frankypanky zegt
Ik vind de blauwe concept-car er veel beter uit zien, dan die ‘Shinari’ versie…
Wel wat werk aan de koplampen, maar dan kan de nieuwe MX5 zo de weg op.
Die ‘shinari’ ziet er te complex uit. Een mx5 moet een simpel karretje blijven (dus ook geen CC-versie meer)…
rick zegt
beste rider, ja de mx5 is een hele orginele auto (kopie elan) ik heb er zelf ook 1 gehad omdat ik toen nog geen bmw kon betalen, de auto was erg leuk maar veel te weinig pk uit de inhoud van de moter. Maar rood werd roze en het plaatwerk was wel erg dun (roest)
Maar eerlijk gezegd je hebt wel plezier in een mx5 maar het blijft een net niet auto
net geen ss2000 net geen z4 net geen sportwagen net geen topkwaliteit
Atenza zegt
@rick: de MX-5 is dan ook een betaalbare roadster. Jij snapt blijkbaar de hele MX-5 gewoon niet. Ik heb overigens met de huidige MX-5 2.0 gereden en power zat. Sowieso ervaar je alles veel sneller
rick zegt
@Atenza: de kwaliteit van mazda is echt wel heel veel minder dan duitse kwaliteit…..
lak / plaatwerk / rubbers etc is echt niet top
w0o0dy zegt
@rick: hahaha wat een onzin. Mijn 1994 Mx-5 heeft in 5 jaar niet meer dan normaal onderhoud en reparaties van <50 euro gehad… dat doet geen duitser haar na. De materialen zijn enorm duurzaam, alleen de auto is wel veel lichter en goedkoper dan de duitsers en dat zie je in de soort kunststof. Technisch zijn ze oersterk.
Atenza zegt
@rick: jij hebt één ervaring met een oude MX-5 en gelijk is alle plaatwerk van Mazda van slechte kwaliteit…?
Brum zegt
De huidige MX-5 deelt toch al het onderstel met de RX-8? Dat staat mij tenminste bij.
rick zegt
beste woody, ik hoop dat je veel plezier hebt van je mazda, het onderhoud is goedkoop,
wat wel grappig is dat de orginele uitlaat duurder was dan een remus sportuitlaat….
de beleving is goed alleen de kwaliteit is gewoon minder(, bougiekabels, lak, veren) dan een duitse auto.
En ik ben niet de enige een vriend van mij had dezelfde ervaring met de auto van zijn vrouw. mazda mx5 is leuk voor de beleving maar kwaliteit? ik hoop niet dat je een rode 94hebt want die worden allemaal roze
Atenza zegt
@rick: ik krijg anders ook geen harde in een 94 Astra om maar wat te noemen. En bij de vorige Corsa worden de kunststof stukken buiten allemaal lichtgrijs. Sowieso ken ik zoveel rode auto’s (bv een Golf III van een kennis..) uit die tijd die inmiddels roze zijn. Wel makkelijk hoor om jouw ene ervaring met een oudere MX-5 maar op één hoop te gooien met alle andere Mazda’s en dan ook nog durven te roepen dat alle Duitse auto’s van betere kwaliteit zijn
.
Kan je de 100.000 km test van de Mazda6 I uit de AutoBild nog herinneren..? ;)
rick zegt
op zich knap dat iemand 100 duizend km in een mazda 6 kan rijden……. zonder hem ergens te parkeren en nooit meer terug te komen