Het is alweer een tijdje geleden dat we aandacht besteedden aan de langverwachte opvolger van de Lamborghini Murcielago. Ten eerste omdat er dat koolstofvezel conceptding tussendoor kwam, en ten tweede omdat er niets nieuws te melden was. Maar nu misschien wel.
Op Ferrarichat heeft zich namelijk iemand gemeld die beweert bij een preview-evenement van de ‘LP700-4’ in Singapore aanwezig geweest te zijn. Een foto als bewijs was leuk geweest, maar helaas ontbreken beelden. Dit is wat hij er over te zeggen heeft:
Sorry folks, no pics, no cameras allowed & we had to surrender our cam-phones as usual. Singapore is the first country to view this working prototype. Stephen was here for presentation.
One word = impressive!
6.5L, 700Bhp, 680Nm @ 5500rpm & redlines @ 8250.
New 7 speed single clutch gearbox with two automode & 50 ms shifts!
But get this, Carbon monoque chassis & F1 style suspension on the rear
Car is 229kg lighter & 70% more rigid! 4WD.Many new gadgets too for the cabin.
Car will be shown in Geneva Auto next spring. Get ready your cheque book!
Oh, forgot to mention this. 0-100 in 2.9 secs & 350Km/h top speed.
Met Stephen bedoelt hij waarschijnlijk Stephan Winkelmann, de CEO bij Lamborghini. Of bovenstaande beweringen uit de lucht gegrepen zijn of niet zullen we waarschijnlijk over een paar maanden zeker weten, tot die tijd moeten we ’t nog even met de spyshots doen. De specs klinken in ieder geval aannemelijk en lekker! Oh, en een geruststelling voor de vleugeldeurminnende autoblog-lezer: hij krijgt vleugeldeurtjes. (via jalponik.com)
Johan-SV zegt
single clutch en 50ms schakelsnelheid?
en 2.9sec naar 100
een hele grote verbetering!!
martijn-u zegt
Natuurlijk vertekent de camo-tape een hoop, maar zo lijkt het wel een uitgerekte Gallardo. vooral bij de heupen naar de achterkant.
stimpack zegt
kan niet wachten!
Pallas zegt
Pak van mijn hart, vleugeldeuren! Een absolute noodzaak op een Lambo. Kan mijn niet voorstellen dat ie lelijk wordt, ze hebben (mij in ieder geval) nooit teleurgesteld.
wim zegt
als de specs kloppen wordt dit een hele brute wagen :P
zou het trouwens niet een idee zijn, om net als in de rechtbank, tekeningen te maken van zo een auto tijdens zo een presentatie? aangezien foto’s maken nietm ogelijk is?
Seroo zegt
@wim: Denk je dat het minder opvalt dan even snel foto’s maken?
Alex zegt
Is die 229 kg lichter ten opzichte van zijn voorganger? Of vergeleken met dezelfde auto als er gebruik was gemaakt van staal/alluminium i.p.v. carbon.
Megakix zegt
@Alex: ten opzichte van de huidige Murcièlago (zie automotorblog.com).
BaySideBlueBoy zegt
Ging de Sesto Elemento niet sneller naar de 100km/u? Een onwaarschijnlijk en geclaimde 2.5s.
sir_smokalot zegt
@BaySideBlueBoy: Ja, maar die weegt dan ook minder dan 1.000 kg.
lambo4all zegt
@BaySideBlueBoy: dat was een conceptcar die volledig van carbon (zelfs de velgen) was gemaakt. dit is een productiemodel die zo de weg op mag. (en die bovendien ook nog een relatief zware maar oh zo lekkere V12 achterin heeft liggen)
vale46 zegt
Als ik dik hier mag geloven:
Ik had een dubbele koppeling verwacht, maar omdat die te veel weegt en te ingewikkeld is doen ze het maar op de old-fashioned way. Begrijpelijk. Dat ding doet overigens zeer snel zijn werk.
2,9sec naar 100 is echt Fucking snel! Bye bye 911 turboS!
350km/h topsnelheid is ook niet niks en een hele prestatie voor het basismodel. (LP 7XX-4) zal later ongetwijfeld volgen & beter doen dan deze.
1 ding nog: Ik hoop echt dat ze de naam nog gaan veranderen. Er zit veel geschiedenis achter deze naam, maar ik vind hem lelijk. Ze zouden beter een mooie exotische klinkende stieren-naam kiezen zoals ze met de laatste 3 hebben gedaan.( Gallardo, murcielago, reventon)
Jochempie zegt
@vale46: Ik denk niet dat ze veel zwaarder waren uitgekomen als ze de fabrikant van de veyron-versnellingsbak vriendelijk hadden aangekeken.
vale46 zegt
@Jochempie: Die versnellingsbak kan 1200pk en 1500Nm aan, dat is bijna 2 keer zoveel als deze ongeveer zal krijgen.
Die is dus sowieso veel de zwaar. die versnellingsbakken met dubbele koppeling zijn eigenlijk 2 versnellingsbakken in elkaar. daar hoeft geen tekening bij dat deze zwaarder zijn.
Ik denk dat ze met een enkele koppeling toe te passen makkelijk 50kg bespaard hebben. Probeer maar eens 50kg van het chassis te halen, dat zal véél moeilijker zijn.
JPM zegt
@vale46: Mag ook wel he voor de dubbele prijs en 200 pk extra. Dan vind ik 0,1 naar de 100 sneller maar mager als ik eerlijk ben.
vale46 zegt
@JPM: T.o.v. de 911 Turbo S bedoel toch hé?
De Turbo S doet er 3.1 over, de nieuwe Murcie 2.9 staat hierboven
Dat is 0.2 verschil als je goed kan rekenen.
Ik wou even de snelste meest bereikbare concurent aanhalen.
Een Porsche met een Lambo vergelijken is zoals appelen en peren. De auto’s zijn in een enkel opzicht met elkaar te vergelijken, niet op techniek, niet op prijs.
salberts93 zegt
V12 mag ik hopen toch? omdat ze met zn allen aan t downsizen zijn.. maar 700 pk is wel netjes, en zoveel lichter. enige vreemde is die single-clutch versnellingsbak, tis 2010 hoor iedereen ziet toch dat dubble-clutch de toekomst heeft
Merry zegt
@salberts93: er zijn meer manieren dan de zware dubble-clutch techniek om snel te schakelen.
lambo4all zegt
@salberts93: het is voor 95% zeker dat er een V12 in komt, denk ook niet dat ze de V12 snel zullen opgeven, alle klassiekers die lambo gemaakt heeft hadden V12’s dus denk niet dat ze daar snel vanaf zullen stappen.
Tinesss zegt
Wat is F1 style suspension?
Snap wat er mee bedoelt wordt, maar wat is daar zo anders aan?
bozewolf zegt
@Tinesss: Dan schroeven ze de achterophanging rechtstreeks aan de motor-bak combinatie vast. Meer stijfheid, respons, bla bla bla.
Enfin, leuke cijfertjes maar ik wacht wel op de praktijk.
@Alex, ook een goeie vraag.
MLTB zegt
Ze blijven die Murcielago ook maar verder uitmelken he… Hoezo komen ze niet eens met iets geheel nieuws? Ferrari kan ’t ook?
kevinc3 zegt
@MLTB: dit IS een geheel nieuw model. geen murcielago..
vale46 zegt
@MLTB:
huh? dit IS een opvolger, iets geheels nieuw. Een auto waarin compleet andere technieken worden toegepast.
Je bedoelt toch niet dat ze een GT moeten gaan maken zoals de California? Lambo bouwt de laatste decennia enkel supercars. Dat gaan ze (hopelijk) blijven doen.
Een Estoque zou ik wel nog mee kunnen leven, en die zal er hoogstwaarschijnlijk ook komen.
Megakix zegt
@MLTB: techniek op basis van voortschrijdend inzicht…en nu dus een geheel nieuwe carrosserie…toe maar ! Ik verheug me al op het geluid en het zeer decadente design !
Megakix zegt
http://www.automotorblog.com/new-details-about-the-2011-lamborghini-murcielago/#more-6439
Was al veel bekend…
DRIVR zegt
@Megakix: Inderdaad, en nog veel meer details ook:
http://drivr.be/2010/10/12/lamborghini-jota-alle-specs-video/
Megakix zegt
@DRIVR: tering…;-)…die ‘spannende mijnheer’ Stephan toch..waarschijnlijk lezert op jouw genoemde autblog…
OT: AB jullie zijn ’n bietje loat…
sacha zegt
Cool. Die Gallardo is toch een beetje de net-niet Lambo.
DanielK zegt
Klinkt goed :D
bpc zegt
ach als hij tegenvalt qua looks bestel je er toch gewoon zo een
http://www.youtube.com/watch?v=DyQX0hRaf-g
http://www.extreme-sportscars.com/murci/index.html
en legt er een v8 van gm in of een opgetunende supra motor of mischien dat iemand wel een bedrijvje weet dat v12’s maakt die aardig klinken
boygeorge zegt
@bpc:
Mon amice, alsjeblieft geen Lambo`s.
Bugatti maakt mooie V12.
Groet, George.
bpc zegt
@boygeorge: bugatti maakt toch w16 ,wat is er mis met lambo’s
boygeorge zegt
@bpc:
Er is niets mis met Lambo`s.
Persoonlijke aanvaring met eigenaar van Lambo.
Oud zeer en nu vooroordeel van mij.
Ik doe veel domme dingen.
bpc zegt
@boygeorge: oh ach ja ik heb zoiets met citroens en de domme dingen zijn meestal het leukst
sportspotter13 zegt
@bpc: Bugatti maakt zelf geen motoren, het is onder deel van Volkswagen meende ik.
bpc zegt
@sportspotter13: ja eigelijk is de v12 2 v8 vanuit inderdaad de vag groep in elkaar geschroefd door vw
rotorhead zegt
Vleugeldeuren op een Lamborghini? Meh. Zo’n ding hoort scissor doors te hebben. Vleugeldeuren horen op een Gullwing :)
sir_smokalot zegt
@rotorhead: En dat wordt ook bedoeld, wijsneus! ;-)
“Scissor me Xerxes, oh yeah, scissor!”
Megakix zegt
@sir_smokalot: ..waarom Xerxes…vind het ook wel een leuke zin bij de kapper om de hoek.. ;-)
jeroen dekker zegt
nu kan ferrari weer aan de bak
WTF zegt
Vleugeldeuren? LSD!
rider zegt
prachtige cijfertjes, maar eerst zien wat er in de praktijk van komt terecht komt. 700pk was te verwachten, aangezien het huidige blok al aan 670pk komt. en die doet 0-100 al in 3,0sec en loopt maximaal 342km/h. met een betere aerodynamica is 350 zeer zeker een reele voorspelling. maar wat meer indruk maakt is het feit dat ze er even 229kg vanaf hebben weten te halen. oke, ik weet de huidige murci bestaat voor het grootste deel nog uit staal en de opvolger uit high tech carbon, maar het is wel indrukwekkend als je ziet hoeveel tamtam de concurrentie maakt als ze even een lichtgewicht versie uitbrengen die wel 100kg lichter is. en lambo doet dat gewoon even dubbel.
rider zegt
antwoord zal in 2012 volgen met de Enzo opvolger. krijgt naar allerwaarschijnlijkheid ook minimaal 700pk maar zal nog veel lichter zijn dan deze Jota/Murcielago dinges.
Eric zegt
Carbon monoque chassis zoals de nieuwe McLaren volgend jaar. Mooi!
Van de week in Schilde nog 6 lambo’s en 1 AM gezien. De heren kwamen van de Villa Doria en kwamen nog een afzakkertje drinken in de Old Birdy. Schitterende geluiden!
Hainz zegt
http://www.youtube.com/watch?v=92Swa_mdEkU
Ik vind de Gallardo Spyder toch ook een echte beauty..
Barryyy zegt
Kan niet wachten tot het uiteindelijke resultaat, vraag me alleen af of de achtervering hierbij niet TE stijf gaat worden. Voor de performance met hard rijden zal het wel zeer verbeterd worden, maar als het allemaal met VAG onderdelen in elkaar wordt gezet, is het wachten op problemen.
rider zegt
Dit is wat er daadwerkelijk geschreven is op Ferrari-chat:
Filed under Lamborghini, News
Leave a comment
The Lamborghini Jota – is this going to be the Lamborghini LP7000-4?
It’s being reported that the car we expect to be the Lamborghini Jota – the replacement for the Murcielago – will instead be the Lamborghini LP700-4
We were sure that Lamborghini would forsake it numerical nomenclature for the repalcement for the LP-640, aka Lamborghini Murcielago. Our Lamborghini man assured us it would be the Lamborhgini Jota. Not only that, but he said Lamborghini were working on a halo Jota – the Lamborghini Urus.
But maybe he was wrong. Or maybe Lamborghini has had a change of heart. Because a forum member over at Ferrari Chat (of all places) is reporting that he attended a private preview in Singapore for Lamborghini’s new monster and he calls it the Lamborghini LP700-4.
Still, whatever it’s called, the Murcielago’s replacement seems to offer pretty much what we’ve speculated and reported on for over a year. There’s 700bhp from the 6.5 litre (6.5 litre? Really?) V12, 500lb/ft of torque, redlines at 8,250rpm and hits 62mph in 2.9 seconds. Which is brutally quick.
There’s a new seven-speed single clutch ‘box with automode and 50ms change times, carbon monocoque chassis and F1-style suspension and the Lp700-4 is 230kg lighter than the old model yet still ha 4WD. There are said to be lots of new gadgets for the cabin.
Which is not a great deal more than we’ve been saying for around a year. But it’s nice to have it confirmed. If it’s for real. It does have the smell of authenticity, but we’d question the name and the engine capacity.
We should have the answers by the Geneva Motor Show in the Spring.
Source: Ferrari Chat
Read more: http://www.carsuk.net/lamborghini-lp-700-4-is-this-the-lamborghini-jota/#ixzz14CZHmETd
flatfour zegt
Dit smaakt naar meer.
T. zegt
gewoon nog even wachten, heel wat klanten van lambo BE en NL gaan aanstaande 9-10 en 11 november de auto gaan bekijken in de fabriek van lamborghini.
dan zal er al heel wat meer info beschikbaar zijn online ;)