Een Amerikaanse eigenaar van een Ferrari Enzo kreeg onlangs de schrik van zijn leven toen hij op het circuit plotseling al het vermogen van zijn motor verloor. Hij wist met veel moeite nog naar de pits te komen, maar hij vreesde het ergste. En enkele dagen later bleek dat waar hij al voor vreesde was gebeurd, zijn motor had de geest gegeven.
Toen de motor werd opengemaakt bleek al snel dat een van de zuigers een enorm gat had en dat ook de kleppen boven die cilinder een flinke klap hadden gekregen. Wat de exacte reden is van het falen van de motor is niet helemaal duidelijk (waarschijnlijk een foutje met de klep), maar we weten wel zeker dat deze Ferrari voorlopig even niet meer zuigt.
De eigenaar stond vervolgens voor de keuze: reviseren of een nieuwe motor? Een nieuwe motor bij Ferrari kopen kost $200.000+ en dus heeft de eigenaar maar besloten om de motor te laten reviseren. Aan de ene kant omdat hij dan precies weet wat er wordt vervangen en hoe het werk wordt uitgevoerd, aan de andere kant omdat hij graag de originele motor wil behouden voor zijn Enzo.
Overigens schijnt het wel vaker te gebeuren dat Enzo motoren in de soep draaien. De man die deze motor gaat reviseren heeft enkele jaren geleden ook al eens een Enzo motor gereviseerd en het schijnt dat er in het Verenigd Koninkrijk ook de nodige motoren gesneuveld zijn.
Een leuk gegeven is wel dat zolang er geen motor in de Enzo zit de eigenaar hem gebruikt om kinderen door de straat te laten rijden. Een touw eraan en gaan met die banaan! (via: ferrarichat.com)
HDM zegt
-edit: check!-
Ontopic: das effe balen voor die eigenaar. Leuk dat ie er wel een plan voor heeft terwijl de motor eruit ligt.
RolfK zegt
En wat kost zo’n revisie dan?
robbie zegt
@RolfK: waarschijnlijk zo’n $30k tot $40k.
vale46 zegt
@RolfK:
Revisie?
Deze motor is gewoon naar de kloten!
Als hem zou willen herstellen heb je een nieuw kleppendeksel nodig, een nieuwe nokkenas, een nieuwe krukas, 4 nieuwe kleppen, 1 nieuwe zuiger, allemaal nieuwe pakkingen & allemaal nieuwe lagers.
En dan nog hopen dat er niks aan de cilinder zelf is(wat ik zeer sterk betwijfel) want dan kan je het eigenlijke blok zelf vervangen.
Deze motor is dood :(
JPM zegt
Andere benzine mix daar in de States?
Hupke zegt
Tijd voor een rondje AB-trouble shooting.
Ik houd het op iets mis met de verbranding door ontstekking op een verkeerd moment. Maw. ofwel timing verkeerd ofwel te vroege spontane ontbranding.
Maar da’s maar een wilde gok.
Alwood zegt
@Hupke: als je naar de kop kijkt dan ontbreekt daar 1 van de vier kleppen, lijkt me dat die ‘spontaan’ is afgebroken? Als de timing verkeerd was geweest hadden er meer cilinders geleden toch?
Hupke zegt
@Alwood:
Ja, ik denk het wel dan zie je het aan alle cilinders gelijk.
BananaFlip zegt
@Alwood: Niet als alle cilinders “individueel” worden geïnjecteerd, lijkt me.
Mardec zegt
@Alwood:
Niet bepaald, als die ene klep zwakker was is die er gewoon uitgesprongen. Maar wat ik raar vind is dat als het gaat om een motorkloppen (dus vroegtijdige ontsteking) en die kracht heeft de klep eraf geschoten, HOE THE FUCK kan die zuiger zo genaaid zijn? Het ziet er bijna uit alsof er een handgranaat in af gegaan is. Ik denk dat er een serieuze fout in de zuiger zelf zat, als je de schade daarvan bekijkt.
Sander zegt
@Mardec:
Die klep die afgebroken is past niet door het gat heen dat hij normaal opent en sluit. Hij zal dus in de cilinder blijven en als dan de motor blijft draaien (hij is ermee naar de pits gereden staat in het artikel) wordt die continu geplet tussen de zuiger en de cilinderkop, daarbij alles zwaar beschadigen. De zuiger was niks mis mee lijkt me.
pizzakoerier zegt
dat blok is goed aan stront..wel leuk voor de buurtkinderen van die man :-)
porsche911turbo2 zegt
lullig voor de eigenaar
Alwood zegt
wtf? beetje klepjes in de ferrari van pisbakkenstaal maken? ach, blijven italianen he… moet toch een flinnk overmaatse zuiger in als ze klaar zijn met die revisie volgens mij.
robbie zegt
@Alwood: waarom een overmaatse zuiger? Nieuwe cilinder sleeve erin en klaar is Tony.
Alwood zegt
@robbie: ok, dat klink inderdaad wel als een makkelijker oplossing.
zit trouwens te denken, voor het geld van die revisie kan je eigenlijk beter een Corvette ZR1 V8 monteren, is de Enzo ook weer een stukje sneller :P
JPM zegt
@Alwood: Volgens mij levert die 635 bhp en de V12 van de Enzo ruim 660 bhp.
Alwood zegt
@JPM: 647pk, en een heeeele bak meer koppels. “horsepower sells cars, torque wins races”
JPM zegt
@Alwood: En dat is bijna een net zo domme uitspraak als “There is no replacement for displacement”. Ik weet Amerikanen houden van one-liners en baseren hun leven daarop maar dat gaat natuurlijk nergens over.
Een F1 auto heeft ongeveer 350 nm, misschien moeten alle teams dan maar de motor van de ZR1 erin gooien denk je niet?
Het gaat om de combinatie, kracht, torque en momentum. Niet om één van drie. Daarnaast moet je 800 nm ook kwijt kunnen op de wielen anders heb je er helemaal niets aan. Zie elke willekeurige Brabus.
Macready zegt
@Alwood:
Je doet er goed aan je eens te verdiepen in de wetmatigheden rondom vermogen en koppel.
Maximum motorkoppel zegt vrijwel niets. Motorvermogen en overbrengingsverhouding (plus verliezen) des te meer. De vorm van de koppelkromme speelt wel een rol, maar dat is iets anders.
bpc zegt
@robbie: dit is geen frans blok hoor je hebt geen losse cilinderbussen die je zomaar kunt vervangen ! deze zitten er in geprest, beste oplossing is idd honen en grotere zuiger er in. gepreste cilinders vervangen geeft altijd problemen het werkt gewoon niet
robbie zegt
@bpc: thnx, ben zelf niet zo’n techneut ;) Dacht dat het wel mogelijk was om die bussen eruit te persen en een nieuwe te plaatsen.
bpc zegt
@robbie: ja er zijn wel bedrijven dat dit inderdaad doen maar zelden (lees nooit) goed er komen altijd problemen van vergeet niet dat die cilinderwand enorme krachten moet verdagen ;-)
bpc zegt
@robbie: http://www.google.be/imgres?imgurl=http://www.carrec.net/images/fotoreportages/thumb_48.jpg&imgrefurl=http://www.carrec.net/carrec.php%3FpageID%3Dreportage%26reportageID%3D8&usg=__JmrnC8nMZc4hETmtJqI8a_OX3_c=&h=150&w=200&sz=9&hl=nl&start=0&sig2=fDul26_EHYlOzYK-q4NoOQ&zoom=1&tbnid=s26afUoGerAYpM:&tbnh=120&tbnw=160&ei=76fNTOPAIozpOeuTjIAI&prev=/images%3Fq%3Dcilinderbussen%26um%3D1%26hl%3Dnl%26biw%3D1579%26bih%3D706%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=421&oei=76fNTOPAIozpOeuTjIAI&esq=1&page=1&ndsp=30&ved=1t:429,r:25,s:0&tx=129&ty=47
dit is dus enkel mogelijk bij psa motoren en bij vrchtwagens !
Alwood zegt
@bpc: volgens mij kan het ook bij de whiteblocks van Volvo (zesinlijn, vijfinlijn en vierinlijn van na ~1995)
bpc zegt
@Alwood: mm best mogelijk bij de psa’s en vrachtwagens gaat het in ieder geval bij de meeste andere is het gewoon honen of onderblok vervangen ,
ik raad ferrari trouwens losse cilinderbussen af , dat verhoogt namelijk de kans op lekkages en ze zijn zo al onbetrouwbaar genoeg !
mb man zegt
Italiaanse troep.
lars zegt
@mb man:
heeft niks met italiaanse troep te maken maar met de fabrikant van die uitlaatkleppen
jannesz14 zegt
@Hupke je ziet dat het gat aan een kant van de zuiger zit, misschien kun je daar uit afleiden wat het probleem zou kunnen zijn als je weet aan welke kant de in- en uitlaatkleppen zitten.
FieRo zegt
lijkt op detonatie en een afgebroken klep die nog even mee gestuiterd is..
Die cilinderkop lijkt me nog het lastigste om op te knappen..met een beetje massel kunnen ze de zuigerbus van het onderblok gewoon vervangen ?
Alwood zegt
GM bellen, doosje bestellen, vastbouten en volgende week weer rijden :D
C6_R zegt
Welke debiel neemt z’n hightech premium Ferrari dan ook mee naar het circuit? Daar zijn die dingen helemaal niet voor gemaakt!
JamesBond007 zegt
@C6_R: Gozer, denk je echt dat de enzo is gemaakt om gezellig elke dag rondjes te rijden in je wijk, ff boodschappen doen en thuiskomen?
C6_R zegt
@JamesBond007: Dat denk ik niet nee, waar maak je dat uit op?
JamesBond007 zegt
@C6_R: Dat Enzo Ferrari motor wel degelijk is gebouwd om op het circuit te rijden.
BMWmannetje zegt
@Alwood, hahaha ja, zou je wel gek staan te kijken als je een Enzo ziet met dat blok erin, lekker fout!
Knap hoor als iemand dat kan reviseren. Zelfs z’n klepzittingen zijn naar klote… Cilinderwand honen, overmaat zuiger enzo, zal nog een taaie klus worden… Lijkt wel of de motor niet op tijd gestaan heeft ofzo… Echt bizar, zo’n dik blok helemaal stuk, zonde hoor! Slecht van Ferrari vind ik het ook…
bpc zegt
@BMWmannetje: dat zeg jij die blokken zijn ook in een 660 pk + variatie te verkrijgen , ze zijn veel betrouwbaarder en goedkoper dan alleen al de revisie van die enzo v12 en met de juiste uitlaat klinkt ie net zo goed! ik wed dat er tig filmpjes te zijn waar een corvette of iets met die motor net zo prachtig schreeuwt!
Stender zegt
Terugroepactie!!!111!!11!!!1EINZ!
pedro zegt
ik zou toch een nieuwe motor genomen hebben … die staat binnen het jaar weer in panne …
niels zegt
ach, hij is tenminste niet afgebrand :)
spykerboy zegt
das dan mooi zuur :( wel leuk dat ie er nu tijdelijk kinderen in vervoerd :P
JPM zegt
We zijn 8 jaar en 500 Enzo’s verder en dit is de eerste met dit probleem. Lijkt me dan toch iets verkeerds in de benzine mix zoals ze wel vaken in Engeland en de VS doen.
robbie zegt
@JPM: dit is dus niet de eerste met dit probleem ;)
JPM zegt
@robbie: Nou kom eens op dan met plaatjes hetzelfde probleem, of moeten we je op je ‘zou’ en ‘schijnt’ geloven?
M52B28 zegt
@JPM:
Kun je mij uitleggen hoe een verkeerde mix zo’n schade kan opleveren?
JPM zegt
@M52B28: Ik ben geen expert op het gebied, er zijn mensen op deze site die dat beter kunnen uitleggen maar in de VS zit er een andere hoeveelheid octaan in. In de racerij wil men nog wel eens prutsen met de verhoudingen om zo het vermogen te verhogen, wat vaak zorgt voor schade aan de motor. Lijkt hier een klassiek geval.
Alwood zegt
@M52B28: meest waarschijnlijke uitleg is intensief gebruik van de motor met een lage-octaan brandstof. het mengsel kan onregelmatig zelf gaan ontbranden…
Bob zegt
@robbie
Heeft deze motor wel losse bussen dan? Moeilijk te zien, zit ook geen koelkanaal omheen, randen lijken eerder afdruk van de koppakking.
robbie zegt
@Bob: aangezien de eigenaar het volgede zegt:
Lijkt het mij dat er idd een losse bus in zit.
bpc zegt
@robbie: ik hoop voor hem dat ie losse bussen heeft maar ik vrees er voor,
als ie geen losse bussen heeft moet die zijn cilinder honen en een grotere zuiger steken het probleem is dan dat 1 cilinder net iets meer kracht heeft wat slegt is voor de krukas(lagerschaaltjes) dus moeten ze of alles vergroten of ,en dat is de oplossing die ik zou toepassen, zorgen dat 1 cilinder (de slechte) gesmoord word door er minder bezine in te injecteren dus armer zetten , maar dan is de vraag of elke cilinder onafhankelijk word gevoed , waar ik mij sterke vragen bij stel …
Alex zegt
@bpc: Je hebt inderdaad gelijk dat het blok onstabiel gaat lopen, als men maar 1 cilinder uithoont. Maar ik denk dat deze enzo-eigenaar meneer wel veel advies heeft gevraagd over wat hij het beste kon doen, revisie of motor vervangen. En die opties die jij al aanduidt: Alle cilinders meehonen of maar 1tje niet echt een “professionele” manier is. En dat die monteurs hem waarschijnliek niet zouden reviseren als je niet losse cilinder bussen kon krijgen.
bpc zegt
@Alex: ik hoop voor hem van wel al zijn losse cilinderbussen zeldzaam achja de mannen van die revisiezaak zijn vast een stuk profescioneler dan ik , ze weten vast waarmme ze bezig zijn ! het zal wel goed komen
Hans zegt
Maar als ik zo naar de onderdelen kijkt tankt deze meneer niet bij de grote merken kijk maar naar de kleppen.
Riicharrd zegt
Zo ziet een intacte Enzo motor eruit:
[URL=http://img443.imageshack.us/i/img0197mg.jpg/][IMG]http://img443.imageshack.us/img443/124/img0197mg.th.jpg[/IMG]
bpc zegt
de kleppen hebben gewoon heel de cilinder vernielt een revisie zou inderdaad de goedkoopste oplossing zijn omdat er immers maaar 1 cilinder en zuiger is beschadigt maar om de de reparatie ook dan nog te laten verzoenen met de ecu zonder hulp van ferrari , kan ng wel een lastige klus worden
Riicharrd zegt
JPM zegt
@Riicharrd: Schitterend!
Riicharrd zegt
@JPM: Heb nog wel meer foto’s van mooie Ferrari blokkies :P
JPM zegt
@Riicharrd: Maar dat is toch wel een hele mooie!
Jesse zegt
‘T lijkt wel alsof die motor slecht was afgesteld. Die gaten en dutsen zouden ook wel eens kunnen komen doordat er vuil in de cylinder zat, denk aan metaaldeeltjes of e.d. Door de hoge compressie bij de ontbranding beuken die deeltjes alles kapot en krijg je o.a. zulke gaten en deuken.
M52B28 zegt
“Hij wist met veel moeite nog naar de pits te komen”
Wel slim om gewoon door te rijden.
Simpson zegt
paar bolchrysanten er in en in de tuin met dat ding.
Zoals ‘ie nu rijd komt ‘ie vaker buiten en hebben meer mensen (of mensjes) er wat aan :mrgreen:
Laue zegt
omdat het kan:
)
Martijn Nijsten zegt
@Laue: Het valt me toch al een aantal nieuwsitems op dat je rond elk item iets probeert te vinden waarbij jij je inferieure Amerikaanse meuk ben mensen de strot door kan duwen.
OT: Gezien de foto’s lijkt het mij meer dr op dat dit door een probleem met de verbranding komt(gat in zuiger) dan door een probleem met de kleppen.
Laue zegt
@Martijn Nijsten:
Klopt. Fanboy gedrag. Als iemand een chevy blok post, post ik een Hemi.
Laue zegt
@Martijn Nijsten:
ohja en de reden? omdat het kan.
Martijn Nijsten zegt
@Laue: Erg volwassen allemaal. Zou toch echt aan dat bouwjaar van ’87 gaan twijfelen..
En fanboy gedrag? Indeed, the losing team needs support too.
Laue zegt
@Martijn Nijsten:
Stel je niet zo aan zeursnor, als alwood (kun je nagaan) een GM blok post voor de lol met een knipoog naar de snelste Ferrari dan mag ik toch wel ludiek reageren met een HEMI.
JamesBond007 zegt
@Laue: ALLES kan, niets hoeft.
RALM zegt
@JamesBond007: haha jij de van sarcasme druipende opmerking van C6_R niet eens door,maar dit is al de tweede keer in dit topic dat ik je commentaar zie geven op mensene:beter dim je wat:)
OT: Dit blok wordt dus nooit meer de oude, maar reviseren is de gok wel waard aangezien 200k misschien wel wat veel van het goede is!Hij had ook kunnen proberen een Ferrari 599GTO blok te regelen…
JamesBond007 zegt
@RALM: beter dim ik wat? Hoezo, mag hier mijn mening geven.
En wat wil je er precies aan doen als ik niet ”dim” volgens jou?
Dat wil ik wel eens weten!
khkh zegt
Kan het niet zijn dat de klep is gaan “zweven” bij een hoog toerental? De zuiger komt tegen de klep waardoor de klep breekt. De klepzitting lijkt er nog in te zitten terwijl er een klep zonder steel op de werkbank ligt.
vale46 zegt
@KH: Je bedoelt dat er resonantie is opgetreden in de vering van de klep waardoor deze open blijft staan.
Kan niet!
Ooit al eens een motor opengehaald? Dan zal je ziet dat een klep niet 1 vering heeft maar 2 veringen. Deze veringen hebben een verschillende dikte/lengte waardoor ze niet op dezelfde frequentie resoneren en er dus altijd 1 veer actief is die de klep dicht duwt.
Geleerd van een 107cc Dax motor open te halen.
integralechubasco zegt
Waarschijnlijk een homo(sapien) die de olie gebruikt heeft om iets anders te smeren dan zijn motorblok, ach ja amerikanen…
minimarcos zegt
heb het ooit zelf aan de hand gehad met een mini blokje, uitlaatklep afgebroken en deze wordt dusdanig tussen de kop en zuiger gecaramoleerd dat het er zo uitziet als op de foto.
en ja je kunt nog een stukje doorrijden, alleen maakt het een vreselijk geluid…
bpc zegt
volgens mij is de klep afgebroken van het staafje om …. een reden
Gtracer zegt
In GTRacer kun je testen of je echt sneller bent met een Corvette blok.
Check GTRacer.net!
/reclame
Fortuna zegt
-edit: check!-
Fortuna zegt
-edit: check!-
Dennis zegt
@ Minimarcos:
Wat is gecaramoleerd? Zelfs Google kent het niet. Ik zie dat de motor aan stront is maar heb er de ballen verstand van.
de sjonnies zegt
@Dennis:
carambole = kijk onder biljarten
Tinesss zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bpc zegt
kijk hier even http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=300296
robbie zegt
@bpc: die link staat ook al onder het artikel…
bpc zegt
@robbie: oh sorry er compleet over gezien ;-)
de sjonnies zegt
Metaalmoeheid van de klep lijkt me het meest logische.
Dit zullen wel magnesium gevulde kleppen zijn zoals Alfa ze gebruikte in hun oude motoren.
Kan ook met de koeling van de motor te maken hebben, of dat de motor zijn warmte om een of andere reden niet kwijt kon.
Heb hetzelfde meegemaakt met een Mercedes 16 klepper; dingen rijden nog wel maar je hebt het gevoel dat er een zak met knikkers in je motor zit.
De Benz motor was overigens total loss door dat geintje.
rider zegt
@de sjonnies: magnesiumgevulde kleppen???? je bedoeld natrium gekoelde kleppen. nee Ferrari gebruikt al sinds de 355 titaniumkleppen die verder niet gekoeld zijn. is bij titanium ook niet nodig, aangezien ze zichzelf koelen en heel goed warmte kunnen afvoeren.
verder zijn de drijfstangen ook van titanium en zijn de zuigers van gesmeed aluminium.
rene zegt
Als technieker mooie beeldjes, blijft tenslotte maar een vierklepsmotor, niets meer, niets minder.
rider zegt
@rene: het zit hem in de aansturing daarvoor en erna. dat dit blok “maar” 4 kleppen per cilinder heeft is eigenlijk wel standaard. het zit hem meer in de manier hoe alles ervoor en erna plaats vind. dit is wel degelijk een stukje hightech. variable inlaat kelken en een uitlaatsysteem met een variabele tegendruk. er zijn niet veel merken die dat samen gebruiken. ferrari in de Enzo wel. de opvolger krijgt er dan ook nog directe brandstofinspuiting bij.
rene zegt
KH,eerst klein beetje school lopen,dan verzinnen.
rene zegt
Jesse,zelfde les.
rene zegt
JPM, hoe kom je daarbij?
rene zegt
Wat ik zie op de foto’s is dat 1 uitlaatklep is afgebroken en de boel om zeep geholpen heeft.
Een te arm mengsel in die bepaalde cylinder geeft wel (misschien) een wat hogere temperatuur, maar geen reden tot vertraging en in aanraking komen met de klep met die zuiger.
Pjotr zegt
It happened under full acceleration at 8,000+ rpm. I didn’t hear much other than feeling a loss of power and the engine sounding labored.
Agh, meer dan 8000 toeren vind mijn motor ook niet prettig…
midasracer zegt
@Pjotr: Ik dacht dat die blokken 9000rpm konden hebben. Lijkt me dus geen probleem, mits goed onderhouden. Maar misschien een probleempje door lang stil staan, niet goed opgewarmde motor enz. Dan kun je beter een good old gietijzeren Engels blok in je auto hebben.
rider zegt
@midasracer: nee geen 9000tpm. het FXX blok maakt 9000tpm, de Enzo mag 8500tpm maximaal maken. dus dat hij bij 8000tpm schakelde is heel normaal voor dit blok.
Rob USA zegt
@Alwood: Met het ZR1 blok erin wint hij iig wel veel aan betrouwbaarheid en hij zal ook een stuk zuiniger zijn.
CSL zegt
Verkeerde benzine?
Ik dacht dat je als Enzo eigenaar recht had op gratis revisie?
Maak er gelijk een FXX blok van zou ik zeggen.
vale46 zegt
@CSL: Revisie wil zeggen dat ze je kleppen terug bijstellen nadat deze sport-motor is ingelopen(na een goeie 1000km) en dat ze alle andere dingen even nakijken.
Niet dat ze je hele motor gaan vervangen zoals in dit geval.
GTA_Torino zegt
Motor er terug in en gaan: Ferrari Enzo V11 :-)
vale46 zegt
@GTA_Torino: LOL :D
vale46 zegt
Ik denk dat bij deze motor een uitlaatklep is afgebroken(metaalmoeheid?) en dat deze in de cilinder is blijven zitten, met als gevolg dat de zuiger daar een een half circuit lang heeft op geklopt(daarom is de cilinderkop zo geblutst) en uiteindelijk is de klep gewoon door de zuiger heen is ‘geklopt’.
Iedere idioot die hier beweert dat deze Ferrari-motor nog te herstellen is: vergeet het!
Deze motor is echt DOOD! :(
Ik heb persoonlijk met mijn quad iets soortgelijk voorgehad, er was een stukje metaal door mijn crabu in mijn cilinder gesukkeld. Mijn inlaatklep was miraculeus nog intact, maar mijn uitlaatklep was zo krom als een banaan, met als gevolg dat in geen compressie meer had en dat mijn motor niet meer wou starten. De binnenkant van mijn cilinder en de bovenkant van mijn zuiger waren ook geblutst, maar nog niet half zo erg als bij die Ferrari.
Met een nieuwe uitlaatklep en nieuwe pakkingen kon mijn mijn motor herstellen. Deze levert nu ietsje minder vermogen en rookt een beetje meer als normaal, maar ik ben blij dat hij het nog doet!
bpc zegt
@vale46: persoonlijk vind ik dat je dit niet echt met een quad kunt vergelijken , ik ken de prijzen van een quad motor niet , maar ik vermoed dat je hier over een 2000 euro spreekt, dan heeft het geen zin om er 30 000 in te steken aan een goed revisiebedrijf .
daarom heb jij of heeft je mêchanicien gezegd dit blok is niet meer te maken (wat het eigelijk wel was maar het was gewoon veel goedkoper om een nieuwe motor te plaatsen) maar als jhe over een blok van 200k euro spreekt is die 30 40 k klein geld …daardoor kun je die 2 echt niet vergelijken
vale46 zegt
@bpc:
Ik wou gewoon even het principe uitleggen wat er waarschijnlijk met die Ferrari-motor is gebeurt.
Mijn Quad was nog te herstellen omdat er relatief weinig beschadiging was aan de zuiger/kleppendeksel en totaal geen beschadiging van mijn cilinder. Ik heb het kunnen herstellen met 30 euro(nieuwe klep + vloeibare pakking). Mijn blok kost iets van een 400/500 euro denk ik.
Die Ferrari motor is gewoon kapot, kijk eens naar de binnenkant van die cilinder, zit vol met blutsen en krassen! Hier valt niks meer te reviseren, het motorblok zelf is kapot.
BTW: 200.000 euro voor een motorblok? Dat is een gouden motor ofzo?
Begin al eens met 60.000 tot 100.000 euro.
bpc zegt
@vale46: De eigenaar stond vervolgens voor de keuze: reviseren of een nieuwe motor? Een nieuwe motor bij Ferrari kopen kost $200.000+ en dus heeft de eigenaar maar besloten om de motor te laten reviseren.
mmm ik zou het toch proberen ,een revisie ,een cilinder honen kan echt veel doen
vale46 zegt
@bpc: Ah zo!
Ik kan moeilijk geloven dat de motor zo duur is, maat het zal vast zijn doordat deze uit serieproductie is. Moeten ze speciaal voor hem eenmalig een motor bouwen.
Honen is een bewerking om de cilinder terug vlak te krijgen, maar dan moet de zuiger toch ook groter worden, aangezien je de cilinder uitboort. Kan dat?
bpc zegt
@vale46: men kan een aangepaste zuiger maken maar dan zit men weer met het probleem dat je egelijk een cilinder hebt met iets meer kracht waardoor de motor niet soepel zal lopen en het is ook erg belastend voor de krukas , als hij onafhangkelijke injectie heeft kunnen ze die cilinder nog armer laten lopen om dit op te vangen maar dat lijkt me sterk .
dus alle cilinders aanpassen (wat heel wat geld gaat kosten) of een nieuw blok,
ik vraag mij af of hij bij maserati als is gaan horen is voor de motor best mogelijk dat dat weer heel wat in prijs scheelt
KACO zegt
Typisch geval van achterstallig onderhoud.
De Enzo is al een paar jaartjes oud en eigenaar zal er weinig mee gereden hebben en weinig aan onderhoud hebben laten doen. Distriebutieriem is waarschijnlijk nog nooit vervangen. De afstelling etc luistert bij dergelijke hoog vermogende motoren erg nauw, zeker als je op een circuit de motor vol belast.
E34M5touring zegt
@KACO:
Distributieriem uhuh deze heeft een ketting.
OT Bij zulke toerentallen vind ik zulke schade niet gek komt me een kracht op te staan als het dan klapt ja dan gaat het hard. Een zwevende klep is in zo’n geval niet ondenkbaar als die op de zuiger slaat is het feest
vale46 zegt
@E34M5touring: Een zwevende klep is toch dat er resonantie optreed en de vering van de klep hé? Dat ze constant open blijft staan?
Ik heb hierboven ook al een reactie over een zwevende klep, maar een zwevende klep dat kan toch helemaal niet? Er zitten toch 2 veringen in een klep, 2 veringen met verschillende resonantie trillingen? Er is toch altijd een veer die de klep terug sluit, ook al is er 1 in resonantie.
rider zegt
@vale46: een zwevende klep kan optreden bij te veel toeren. dus als de nokkenas sneller draaien dan wat de kracht van de klepveer is om de klep weer te bewegen. Ferrari lost dit fenomeen op door hele sterke klepveren te gebruiken waardoor dus ook die hoge toerentallen verwerkt kunnen worden.
Formule 1 motoren maar ook sommige sportmotorfietsen maken al gebruik van luchtdruk, pneumatische klepbediening. dan kun je hele hoge toeren aan.
vale46 zegt
@rider: Merci! Eindelijk iemand die me zegt wat een zwevende klep is. Toch wel vreemd dat dit kan voorkomen op een motor met toerenbegrenzer.
rider zegt
@KACO: Enzo heeft een ketting, de Maserati MC12 met eigenlijk hetzelfde blok heeft tandwielen voor de distributie.
men heeft voor de ketting gekozen om het blok zo ver mogelijk tegen het schutbord aan te kunnen bouwen, lengte motorblok is door gebruik van een ketting immers korter dan met een riem. Maserati’s MC12 maakt gebruik van tandwielen omdat dit model puur is neergezet als endurance racer voor de FIA GT1 races. en tandwielen kunnen veel nauwkeuriger werken en zijn dus nog betrouwbaarder, niet onbelangrijk in een (endurance)race. beide systemen zijn vrijwel onderhoudsvrij. de ketting in de Enzo spant zichzelf en gaat ongeveer 300000km mee. de tandwielen worden actief gesmeerd door een eigen gesloten oliekarter/oliepomp/smeersysteem. deze hoeven nooit vervangen te worden, alleen olieverversen elke 20000km.
rider zegt
het revisie bedrijf zal een compleet nieuwe kop monteren om onderlinge verschillen te voorkomen. dus het hele gedeelte wat hier vernield is zal nieuw worden. de rest van het blok is gewoon goed en verder niet beschadigd. dus aan 1 kant krijgt hij een kop met 6 nieuwe cilinderbussen en klepzittingen/distributie/kleppentrein. door alle 6 te vervangen/vernieuwen aan 1 kant voorkom je onbelans onderling aan 1 kant. dit zou wel gebeuren als er 1 cilinder een overmaatse zuiger krijgt. al zijn die verschillen te verwaarlozen klein! kosten zullen zo rond de 50000,- dollar bedragen inclusief montage, inbouw en afstellen van alles.
blijft alleen erg vaag, dat er maar 1 cilinder zo beschadigd is en niet meer. dus overtoeren kan uitgesloten worden. ik tip eerder op vuil in de brandstofsysteem of in de cilinder (oorzaak onbekend)in combinatie met hoge drukken/temperaturen van het gebruik op een circuit veroorzaakt voor snelle toerenwisselingen.
blingbling zegt
ferrari is slecht merk :mrgreen:
wilco zegt
High tec blok is kwetsbaar voor dit soort dingen. Dat geldt voor de BMW M motoren ook. Beter een groot blok met turbo, dat blijft langer heel.
robbie zegt
Even een update van het reparatieproces:
http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=300296&page=4
Ben benieuwd naar het eindresultaat (en de kosten).