Ook is uitgewezen dat water nog steeds nat is en de zon niet om de aarde draait, maar andersom. Ja, het was wel enigszins te voorspellen: het hoogtepunt van de crisis is voorbij, goederentransport neemt toe en iedereen gaat weer vrolijk meer autorijden. Dit blijkt uit een onderzoek van een overheidsorgaan dat wat verkeersvoorspellingen deed.
Ondanks dat er de afgelopen jaren flink meer geld in infrastructuur is gepompt (1995: €4,3 miljard – 2010: €11 miljard), slibben de wegen binnenkort gewoon weer verder dicht. De economische malaise van de afgelopen jaren was goed voor een meer dan welkome daling van het aantal files. Maar ook daar komt een eind aan. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu) heeft onderzocht dat filechaos de komende vijf jaar flink harder zal groeien dan vóór de crisis.
In 2009 daalde het totale verkeer met één procent. Gevolg hiervan was dat de files met maar liefst 10 procent afnamen. De komende jaren zal dit andersom zijn. En dat komt niet helemaal goed uit, aangezien de maximumwegcapaciteit op veel plekken (en op steeds meer momenten) al is bereikt.
Kortom: meer files, meer verkeersinfarcten en meer economisch leed. Tel daar het doemscenario bij op dat ‘130 op de snelweg voor lege treinen zorgt‘ en echt rooskleurig ziet onze snelweg-toekomst er niet uit. Thuiswerken en flexibele werktijden, dat gaat nog eens heel groot worden. (via Cobouw)
Bumer zegt
*Pakt z’n koffers en verhuist naar Duitsland* :)
Griffin zegt
@Bumer: om in Duitse files te gaan staan? Dat helpt niet echt hoor ;-)
Bumer zegt
@Griffin: *Verhuist terug naar Nederland en koopt een helikopter* ;)
Megakix zegt
Het lijkt me zó mooi om van de overheid een ‘onderzoeksopdracht’ te krijgen ! Schrijft lachend een nota van 2 miljoen en lult een hele slappe hap bij elkaar…zó ontzettend simpele conclusies, zó voor de hand liggend..
zdev zegt
Een bejaardentax tijdens de spits zou al veel oplossen.
YouRockMyWorld zegt
Ze zijn hier rond Zwolle wel bezig, nu zitten we in de werkzaamheden maar, als die af zijn dan hebben we 4-baansweg richting Amersfoort en 3-baansweg richting meppel (of het is andersom maar dit lijkt me het meest logisch). Iniedergeval wat dat betreft ziet het er hier wel rooskleurig uit ;)
Faalhaas zegt
Auto’tje pesten, steeds meer asfalt, en nog meer asfalt!
Wij willen gewoon in de file staan.
Want iedereen hier houdt van file, anders gingen we toch wel met de trein!?
harry zegt
flexibele werktijden wordt nu al hard aan gewerkt met werkgevers waarvan het personeel ook daadwerkelijk flexibel kan werken. Helaas zitten er nog steeds heel veel wat oudere managers (rond de 40-50) die hun personeel het liefst de hele dag op vaste tijden op kantoor wil hebben, om zo te controleren of ze wel echt aan het werk zijn.
Ole zegt
Nederland één van de dichtstbevolkte landen ter wereld. Tel daarbij nog eens de enorme stroom Polen, Bulgaren, Tsjechen en binnenkort Roemenen en Albanezen bij op en de wegen lopen vast.
Een beter en goedkoper openbaar vervoersnetwerk zou een uitkomst zijn maar dat is een utopie geworden na 40 jaar bezuinigen hierop.
boygeorge zegt
@Ole:
Je stelling rammelt aan 5 kanten.
De Pool werkt hier voor minder geld dan een hollander met een uitkering.
In veel gevallen zonder werkvergunning illegaal weggestopt achter de kassen in een caravan.
De werkgever is ook in dit geval zo`n keurige hollandse familie.
Hij wordt niet meegeteld tijdens je maandelijkse volkstelling en is dus niet verantwoordelijk voor het zogenaamd dichtbevolkt zijn van Nederland.
Dat het goed gaat met “onze” economie heb je voor een groot gedeelte te danken aan Hollanders met een VOC metaliteit.
Uitbuiten en dan verbranden.
Dat is jou cultureel erfgoed.
De andere landen die je noemt dragen bij tot het file-probleem ?!
Veel dommer dan jou stelling kan ik het niet verzinnen.
Om 08.00 uur staat er een file rondom alle steden in nederland.
Alleen file`s langer dan 4 km. worden genoemd.
Er is tevens een extra file van Roma`s die het land worden uitgeschopt.
Deze file is eenmalig.
Er staat ook een Opel Record met 6 personen uit Albanie stil in de file.
Deze auto wil graag op de carpoolstrook maar die staat helaas vol omdat een hollander met zijn opblaaspop een ongeluk veroorzaakte.
De wegen lopen vast, echter minder vast dan jou logica.
Olleee, ole.
Vriendelijk gegroet.
Jurriuit zegt
@boygeorge:
-1 voor begrijpend lezen. Heel je relaas slaat werkelijk nergens op. Volslagen overtrokken reactie op een verkeerd gelezen zinnetje.
boygeorge zegt
@Jurriuit:
Bedankt voor je hulp.
Nu snap ik het.
Je mag als je dat kan mijn relaas wissen.
Over welke zin heb je het ?
Toch zeker over die verhelderende stelling van Ole.
Als je het met hem eens bent geldt dit relaas exact ook voor U.
lamborgfan zegt
Volgens mij houden ze geen rekening met de vergrijzing ofwel soms? Want zoals ik het zie… neemt het transport wel weer toe en hopelijk ook het woonwerkverkeer (voor de nu werklozen natuurlijk)maar moeten er wel meer mensen bij komen dan dat er gaan hemelen, wil je dat alles zelfs na alle wegwerkzaamheden vol staat!
johan.be zegt
LOL De reden om GEEN dure SUPERCARS te kopen maar te gaan voor het alternatief DE Keicars BVB de Copen, AM CYGNET, geef die een goeie motor en je hebt een betaalbare zakraket bvb in japan zijn er Copen met het motorblok van toyota corolla TS compressor 225pk op een kleine 1000kg = +/- 4,5 kg/ pk dat is pas knalle, pure sensaties.
snelisanders zegt
Het gaat alleen helaas niet om wat er de afgelopen jaren in het wegennet is geïnvesteerd. Het gaat erom dat men in de jaren ’70 gestopt is met meer asfalt aanleggen, terwijl het aantal auto’s alleen maar toenam. De laatste jaren wordt er voor het eerst weer écht geïnvesteerd in nieuw asfalt, maar we moeten nog wel een achterstand van 20 tot 30 jaar inhalen… Dat vergeet men vaak te melden in dit soort berichten. 5 jaar lang meer investeren werkt niet.
Een van de manieren om het file probleem op te lossen, is om het spoorwegennet te verbeteren. Zorg dat de forensen die niet aan de auto gebonden zijn de trein in stappen en 90% van de files verdwijnt. Er is 20% van de reizigers gebonden aan de auto, 30% aan de trein en 50% kan zowel OV als auto nemen. Die zitten nu dus nog in de auto.
Als die in de trein stappen, kunnen wij lekker doorrijden;)
BT52 zegt
@snelisanders:
Waar ligt dat nieuwe asfalt van de laatste jaren dan? Ik kan zo snel alleen de A5 en de toekomstige A74 bedenken, beide een paar km.
Of reken je onderhoudswerkzaamheden of spitsstookjes ook mee als nieuw asfalt?
snelisanders zegt
@BT52: Onder andere, ik doelde op extra rijbanen bij bijv a2 tussen utrecht en amsterdam.
Freewarefreak zegt
@BT52: En wat dacht je van de volledig nieuwe ring Eindhoven? Met een doorgaande 4 baans A2 en een bestemmingsverkeer 4 baans N2? En dit gehele verhaal nog een keer in Den Bosch? En de nieuwe verbindingswegen / tunnels rondom Utrecht? Enz, enz..
snelisanders zegt
NB: Het spoorwegennet kan verbeterd worden in 5 tot 10 jaar, met ongeveer evenveel geld als waarmee de banken zij gered in de crisis.
snelisanders zegt
zij=zijn
midasracer zegt
Ik fiets gewoon naar mijn werk, dus ben vrij van files. Maar ik heb er ook altijd voor gekozen om niet te ver van mijn werk te wonen. Ik ken mensen die in Friesland wonen en in de Randstad werken.
Laurens zegt
@midasracer: maar die rijden Prius, dan mag het toch ;-)
Civic06 zegt
@Faalhaas
We willen allemaal een zo kort mogelijke reistijd, dus gaan we niet met het OV. Ondanks dat ik elke dag in de file sta ben ik nog steeds een half uur sneller op m’n werk dan wanneer ik het OV neem. Zo lang dat het geval is zie ik geen reden om de auto te laten staan.
E34M5Touring zegt
@Johan.be
Als je 2,07m bent kun je daar niet in hoor Sjefke
Civic06 zegt
Overigens vind ik dat de oplossing niet ligt in het aanleggen van meer asfalt. Er is een veel beter oplossing, die ook nog veel goedkoper is.
De overheid moet nu maar eens de werkgevers aan gaan pakken ipv elke keer de werknemer (die van werkgever op een bepaalde tijd op de zaak moet zijn). De overheid moet nu maar eens bedrijven dwingen om elke dag 20% minder mensen op kantoor te hebben, hetzij door 20% thuis te laten werken elke dag, hetzij door mensen 4 langere dagen te laten werken ipv 5 normale.
Dit kan niet altijd, dat begrijp ik, maar er zijn zo ontzettend veel bedrijven waarbij dit wel kan. Als die hiertoe verplicht worden hebben we ongeveer 15% tot 20% minder verkeer op de weg dagelijks en hebben we geen last meer van files. Beste en goedkoopste oplossing.
Bob zegt
@Civic06
De rekening van planologische missers van de overheid zelf maar weer bij het bedrijfsleven neerleggen, lekker makkelijk weer.
toyotaprius zegt
@Bob: Hij heeft wel degelijk een punt, en een grote. Woon werk verkeer is verloren tijd zo in efficient als het maar kan. Zowel voor werknemer als werkgever. Nederland wilt toch zo graag een vooruitstrevend land zijn. Laat ze dan daar naar handelen… Er zijn genoeg beroepen waar men ook 1 /2 dagen mee thuis kan werken. je creert een win-win situatie.
Zonder al te veel kosten, want laten we eerlijk zijn. onze nieuwe regering waar men “massaal” achter staat wilt toch 18 miljard gaan bezuinigen…
de sjonnies zegt
@Bob: Da’s waar wat je zegt, na de 2e wereldoorlog zijn mensen min of meer de stad uitgejaagd om in de ‘suburbs’te gaan wonen.
Papendrecht……op tien autominuten van Rotterdam. (ook toen al ’s nachts na 12 uur)
In die suburbs kon je een betaalbare woning kopen met tuin.
Ondertussen is heel NL 1 grote agglomeratie geworden die afhankelijk is van de auto.
Poldershoppen, wonen, industrieterreinen buiten de stad waar niet of nauwelijks openbaar vervoer voorhanden is.
Daarnaast is er totaal geen stimulans om mensen die in een straal van 5 kilometer van hun werk wonen belastingvoordeel te geven.
Nee, liever een leasebak van de zaak waar onze overheid aan verdient.
Ook zijn we qua denken nog steeds achterlijk, we moeten veel meer ’s nachts gebruik maken van onze wegen oa goederentransport dat in transit is.
Emp zegt
Het OV is gewoon te duur om een alternatief te zijn voor de auto. Net even snel opgezocht, het is 417 euro per maand. Binnen een paar jaar ben je met een auto goedkoper uit. Als het OV nou goedkoper wordt hoeven ze ook niet zo veel te investeren in de wegen.
Bob zegt
@toyotaprius
Ik las laatst dat thuiswerken alweer op z’n retour is, m’n punt is dat de overheid de ontwikkeling van forensenenclaves heeft gestimuleerd. Moeten de bedrijven daar nu dan de rekening voor betalen?
boygeorge zegt
Meer geld in infrastructuur ?
In 1995 4.3 miljard Euro of 9 miljard gulden ?!.
In 1995 is 9 miljard gulden beduidend meer waard dan nu.
In 2010 11 miljard Euro is een koopje.
1 km bestaand wegdek vervangen kost in 2010 bijna 2 miljoen Euro.
1 km nieuw wegdek kost 5 tot 25 jaar overleg van ambtenaren.
Het uiteindelijk uitvoeren inclusief smeergeld kost ons bijna 1.5 miljoen Euro per 100 meter snelweg.
Met name die slimme jongens met een stropdas om vinden achter hun bureau dagelijks problemen met hun koffie-apparaat.
En dat kost echt veel geld.
7 km metro in Amsterdam kost als het over 5 jaar uberhaupt afkomt ongeveer 4 miljard Euro, dit is zonder smeergeld.
In Amsterdam heeft men een fiets.
Niet 1 of 2, nee liever 4 fietsen.
Ja, het gaat goed in nederland.
Het word nog beter.
Als je geluk hebt mag je straks 130 max.km. rijden per dag.
Of is er iemand die echt denkt dat het een simpel pvv popi voorstel is.
Max. 130, meer mogen er niet in.
In 1998 kreeg ik het advies om thuis te gaan werken van een blijkt nu hele slimme belastings-inspecteur.
Ver vooruit denken is een kunstje.
Ik was en ben eigenwijs en zit nog regelmatig in de file.
Ik bedoel de fietsvierdaagse-file-problemen.
Olé zegt
@boygeorge: U klink als een getraumatiseerd en/of gefrustreerd persoon.
Probeer het eens wat rustiger aan te doen, anders duurt het leven zo kort voor u.
boygeorge zegt
@Olé:
Dank U wel voor uw advies.
Probeert U eerst eens zo oud te worden als ikke en dan gaan we over auto`s en bijdehandjes keuvelen.
Ik doe al rustig.
Vraag voor U: wat is een U klink ?
Dialect uit Zaandam ?
majinstar zegt
Koop een BMW dan ben je van het probleem opgelost. Wij BMW rijders rijden namelijk iedereen van de weg af zoals het hoort.
boygeorge zegt
@majinstar:
Fantastisch majinstar.
Hoe is dat zo gekomen dat je zo lief bent ?
Een probleem uit je jeugd ?
Nog steeds schulden bij de BMW-lease maatschappij ?
the-budel-guy zegt
@boygeorge: nee hij heefd schulden bij de fietsenmaker zijn fiets (met BMW logo er op geplakt) moet hij nog afbetalen
boygeorge zegt
@the-budel-guy:
Fiets met 2 of 2+2 hulpwieltjes ?
the-budel-guy zegt
@boygeorge: 2+2 maar wel RWD he :P
boygeorge zegt
@the-budel-guy:
Bedoel je 4 wheel drive ?
Kijk mama,met beide handjes los.
Boing, boing,auw,auw, niets aan de hand mama, ik heb mijn helmpje op.
majinstar zegt
@boygeorge:
Dat is onmogelijk want dan krijg je 4 wiel aandrijving zoals een Audi.
majinstar zegt
@the-budel-guy:
Liever een fiets met een BMW logo erop, dan een loopauto met een Audi logo erop die je nog moet afbetalen.
the-budel-guy zegt
@majinstar: ja hoor gaat prima maar BMW heefd ook 4 wiel aandrijving Xdrive.
en daarbij die loopauto is teminste wel een echte audi en geen Hema fiets met bmw logo er opgeplakt
majinstar zegt
@the-budel-guy:
Je breekt me hart met je reactie ( not ). Haal je fopspeen de volgende x uit je mond als je tegenreactie wilt geven, die werkelijk indruk op me kan maken. Waardeloos ventje met een syndroom.
boygeorge zegt
@majinstar:
Minjinstar, ik meen oprecht dat dit best een aardige woordenwisseling was met een bepaalde vorm van humor.
Alleen die laatste zin naar the-budel-guy snap ik niet.
Wat voor syndroom bedoel je ?
Wat is een waardeloos ventje?
Hoe komt het dat je zulke moeilijke woorden kan spellen ?
Civic06 zegt
@ Bob,
Hoezo moeten bedrijven daarvoor de rekening betalen? Bedrijven klagen steen en been dat de files het bedrijfsleven zo veel geld kosten. Als je die files op kan lossen door mensen 1 dag in de week minder op het werk te laten komen dan scheelt het op het punt van de files al enorm in de kosten. Daarnaast is het bedrijfsleven minder geld kwijt aan reiskoten van het personeel, want die komen tenslotte 1 dag in de week minder.
Dus in welk opzicht krijgt het bedrijfsleven dan de rekening gepresenteerd? In de huidige situatie kost het de bedrijven veel meer. De overheid zorgt er wel voor dat de kosten van het autorijden stijgen, waarna het personeel die hogere kosten weer door schuift naar de werkgever. Zowel de werkgever als de werknemer is erbij gebaat als het personeel wekelijks 1 dag minder naar de zaak hoeft te komen.
hbk zegt
als nau alle kantoormegolen thuis acher hun naaimachine gaan zitten dan is het probleem op gelost dat weet ik zeker dan kan ik probleem loos naar me werk toe rijden