We weten inmiddels dat de maximumsnelheid straks naar 130 km/u zal worden verhoogd. Een populaire maatregel voor een ieder die graag autorijdt, want 160 km/u hadden we ook niet erg gevonden. Een goede bestuurder anticipeert in het verkeer, dus hadden diverse automobilisten alvast actief geanticipeerd op de 130 km/u limiet die onderweg is. Daar heeft de politie vooralsnog echter geen boodschap aan en slingert plichtsgetrouw iedereen op de bon die te hard rijdt.
PVV kamerlid Raymond de Roon heeft toen nog geprobeerd om de lachers op z’n hand te krijgen door voor te stellen de om de 130 km/u limiet met terugwerkende kracht in te voeren en reeds uitgedeelde boetes te verscheuren.
Daar trapt de VVD’er Ivo Opstelten, minister van Veiligheid en Justitie, niet in. Waar 120 km/u de limiet is, krijg je nog altijd een boete wanneer je harder rijdt. First things first, eerst moeten de regels worden aangepast. Opstelten verwacht dat zijn collega van Infrastructuur en Milieu hierover begin volgend jaar meer duidelijkheid kan verschaffen. Jammer joh!
Svenska Aeroplan AB zegt
Populistische maatregel afkomstig van een populistische partij…
toyotaprius zegt
@Svenska Aeroplan AB: Ja zo win je de stem van iemand die niet verder kijkt dan zijn neus lang is…
jimmy zegt
@toyotaprius: Zo win je eigenlijk de stem van heel autoblog
TDI-goeroe zegt
Nederland op zijn smalst, die k*t bekeuringen voor 0-10km “te hard” moeten ze gewoon afschaffen, die gaan nergens over dan over de staatskas
Atenza zegt
@TDI-goeroe: onzin want dan ga je juist dán weer 5/10 km te hard. Oftewel; 135/140..
Peter zegt
@TDI-goeroe: Je moet ergens een grens stellen.
Wat ze wel mogen afschaffen is die 6 euro administratiekosten. De hele boete is al administratiekosten.
Alwood zegt
@Peter: precies, de grens ligt dan bij 120km/u, de marge waarbinnen bekeurd wordt is 10km/u. Zou het verkeer een stuk ‘losser’ maken. Het geeft bijvoorbeeld ruimte bij inhalen.
Of vervolgens de boete bij 11km/u overschrijding een jaarsalaris kost kan me worst wezen, dat is dan meteen een harde lijn waar mensen daadwerkelijk onder blijven.
Megakix zegt
en nu plaatsen ze overal bordjes die je verplichten om ‘bij natheid niet harder dan 90km/h’ te rijden…zien jullie de discussie al plaatsvinden met ome agent wat verstaan moet worden onder ‘nat’ ? Mark my words, deze borden worden straks de ‘nieuwe melkkoe’…Die 130km/h is dus ècht ‘beleg van je eigen broodje’.
wouter zegt
Had ook niet verwacht dat het met terugwerkende kracht uitvoeren zou lukken…
Voor de rest vind ik het nogal logisch dat je pas daadwerkelijk 130km/h mag als de wet en de verkeersborden daarop zijn aangepast, het is immers geen levensbedreigende situatie die per direct aanpassing vereist…
wouter zegt
Ow, en daarbij geen gejank over die kleine boetes, want dan rij je niet hard genoeg… gewoon overal netjes 150 km/h en als een vent je boetes betalen. Dan is het rendement van je prent het hoogst…
Autogek zegt
Wat dachten jullie anders? De wetgeving is toch nog niet aangepast.
Nederland op zijn smalst? 0-10km te hard is op de tellers 5 a 15km te hard. Overtreding is overtreding. Straks gaat men nog zeggen: Arm afhakken is niet erg zolang je die persoon maar niet vermoord.
RickB. zegt
@Autogek:
Vergelijking van lik m’n reet, maar maakt niet uit…
Autogek zegt
@RickB.: Je zou wel willen dat ik je reet likte. :P Overtreden van de wetgeving is overtreden van de wetgeving. En krijg je dan een boeten moet je niet gaan huilen. Klaar!
E320cdi zegt
@Autogek: wat je zegt is waar, maar vertel me niet dat je een bekeuring van 5-10km te hard beziet als een bekeuring die correct is. Ik bedoel in de zin van de gereden snelheid op die locatie, dat dat dus eigenlijk geen gevaar is als je los van wetten puur naar de situatie kijkt.
autogek123 zegt
@E320cdi: Natuurlijk is die bekeuring van 5km te hard terecht. Je breekt toch de wet met 5km over de max snelheid gaan. Gaan we nu allemaal eigen rechter spelen om zelf te bepalen wanneer we vinden dat we te hard kunnen rijden? Wat jij als geen gevaarlijke situatie ziet zie ik misschien weer heel anders. Daarom hebben diverse mensen gekeken naar wat voor snelheid daar veilig zou zijn en hebben ze daar maximum snelheden bepaald. Daarom zit er zo’n metertje in iedere auto, zodat men veilig(er) kan rijden. ;)
PaulB zegt
@autogek123: Maar jij rijdt altijd onder of op de maximumsnelheid?
Het hardste wat ik dit jaar in NL gereden heb was 230, vol langs een flitspaal,, Wat ben ik blij dat die fliptpaal het niet deed! Kwam natuurlijk door zo’n oneindige inhaalactie van een vrachtwagen..
Ook heb ik dit jaar 6 boetes gekregen voor inhalen over de vluchtstrook..
Maar nu weer terug naar de boetes,, de politie kan zich beter bezig houden met boeven vangen!
harry zegt
Weer het oude verhaaltje. De prachtige Nederlandse (Europese?) mentaliteit van op-het-randje-rijden. Mag je 120, gaan veel mensen precies op de boete-grens rijden, en vervolgens zeuren als ze een bekeuring krijgen van 4km te hard. Als nu de limiet naar 130 gaat, gaan mensen ook weer daarboven rijden, en krijg je hetzelfde gezeur weer. Deze maatregel zet echt totaal geen zoden aan de dijk. Beter zijn ze wat soepeler met de boetes in de laagste categorie (t/m 10 km te hard), en daarna mogen ze exponentieel duurder worden. Alleen dan krijg je een eerlijker systeem, waarbij geldt dat hoe harder je rijdt, hoe meer gevaar je veroorzaakt en hoe meer je moet betalen.
Megakix zegt
@harry: hoe harder je rijdt…hoe meer gevaar….Je vergeet onze Oosterburen wellicht ? De kreupele baanklevers in Nederland zorgen voor veel meer ‘leed’, dan de ietwat gesjeesde sjonnies in hun van 4 uitlaten voorziene Golf 3’tjes…Ik ben het met je eens, als je op een 2-baansweg ruim 200km/h wilt rijden…daarop is anticiperen wellicht wat lastiger. Maar iemand die 160km/h rijdt is simpelweg enorm gefocussed op de medeweggebruikers, dus AKTIEF aan het autorijden. En dat levert welhaast nooit gevaarlijke situaties op. Althans, zeker niet gezien vanuit de snellere automobilist.
Vreddy_B zegt
@Megakix:
Het probleem ligt ook bij die andere groep die niet actief aan het autorijden is. Die snelheden niet inschatten van achter opkomend verkeer en dan zonder na te denken hun auto van baan verwisselen.
AlpinaSC zegt
@Vreddy_B: Die zogenaamde niet-actieve weggebruikers gaan nooit leren om uit te kijken als er geen noodzaak toe is. Deze groep weggebruikers laat het uitkijken over aan het achteropkomende verkeer. Vandaag ben ik ook weer bijna twee keer van de weg gerost door iemand die zonder goed kijken van rijstrook wisselt. Dit levert geen werkelijk gevaar op omdat ik makkelijk kan bijremmen maar ideaal is het niet. In Duitsland wordt veel beter opgelet omdat het daar een kwestie van lijfsbehoud is.
Wat ik onbegrijpelijk vind is dat de doorrijders door personen als Koos Spee altijd als oorzaak van het probleem worden gezien en nooit de weggebruikers die niet opletten of geen snelheid kunnen inschatten, terwijl zij net zo goed een verkeersovertreding begaan (geen voorrang verlenen aan verkeer op de linkerrijstrook). Laat men daar eens wat aan gaan doen in plaats van het opleggen van kinderachtig lage snelheidslimieten.
Vreddy_B zegt
@AlpinaSC:
Ik ben het compleet met u eens. Maar Koos en zijn bende werkt niet zo. Het gaat puur om het feit dat jij te hard rijdt dus de eerste overtreding maakte.
En dat het nu geen werkelijk gevaar oplevert is misschien meer geluk. Ik kan mij zelf regelmatig situaties voorstellen dat ik al ten hoogte van het achterwiel was van het voertuig op de andere baan wanneer je ze hem naar links gooien. Wanneer je hier dan vol op de toeter drukt en met je lichten knippert krijg je ook nog eens een verontwaardiging of gewoon een dikke middelvinger. Nederlanders zijn te egoïstisch in het verkeer, daarom zie ik snelheidsverhogingen ook niet echt zitten. In Duitsland staan wij aangeschreven als asociale en slechte chauffeurs, en dat is niet voor niets.
Megakix zegt
@Vreddy_B: amen op ‘ons’ betoog ! Want zeg nu zelf, die Duitsers rijden gewoon prima door, zelfs op de binnenbaan rijden ze gemiddeld 140km/h. En ze doen al helemaal niet meer aan bumperkleven, want de overheid heeft een paar jaar geleden gesteld, dat als dat bumperkleven zou blijven bestaan, de snelwegen hun ongelimiteerde snelheid verliezen…overigens zijn de boetes voor bumperkleven in Duitsland werkelijk zeer hoog..
Atenza zegt
Logische zet van Opstelten. PVV is weer eens te populistisch bezig. Alles om de zieltjes van de simpele volksbuurtmensen te winnen…
Vreddy_B zegt
@Atenza:
Denk dat de mensen die behoefte hebben aan deze snelheden..dat het geen simpele volksbuurtmensen zijn.
Atenza zegt
@Vreddy_B: behoefte? om met 130 km/h in de file te staan? ;) Als ik trouwens 120 rij waar het mag dan valt me altijd op dat ik erg veel auto’s inhaal..
Vreddy_B zegt
@Atenza:
Oh ik denk ook niet dat de regel weinig zal verhelpen.
Overiges heb ik het tegenovergestelde, als ik 140 rijd dat ik opvallend weinig mensen inhaal ;-)
Megakix zegt
@Atenza: ja…had jij niet bijna een AB-ban ? ;-)
Atenza zegt
@Megakix: bijna ja ;)
Benjamin1 zegt
Ach ja, had gister een parkeerboete, boete was om 18:32 uitgeschreven en ik was geld wisselen voor de automaat, kaartje gekocht om 18:37. Hoe triest kan je zijn toch?
Atenza zegt
@Benjamin1: parkeerwachters zijn doorgaans niet paranormaal…
CD zegt
Die snelheidsverhoging is toch niks bijzonders? In onze buurlanden is 130 al jaren de advies-/maximumsnelheid, en het is algemeen bekend dat je bij een toegestaan maximum van 120 km/u makkelijk 130 op je teller kunt rijden. Word je doorgaans toch niet voor geflitst. Probleem is alleen wel dat waarschijnlijk velen straks doortrappen naar 140, aangezien dat dan boetevrij kan. Gaat meer brandstof kosten en de snelheidsverschillen tussen de verkeersdeelnemers worden groter, dus veiliger wordt het in elk geval ook niet.
captain zegt
@CD:
in belgie geldt dat je 10% sneller mag rijden dan aangegeven. Daarbovenop komt de flitscorrectie van 7 of 8 kmh. Dus in feite is 120 + 12 + 8 = 140kmh het absolute maximum. Daarbij reken ik nog de fout op de wijzerplaat dus zit je 140 kmh op de plaat nogal veilig. Je zult trouwens merken dat je dan nog wordt ingehaald door jan en alleman
Beem bim bop zegt
Alleen VAG rijders roepen dat je makkelijk 130 of zelfs meer kunt rijden op de teller zonder geflitst te worden. Als je een echte auto hebt moet je wel iets beter op je snelheid letten. En dat is juist het probleem: ome koos Spee wil dat je in het belang van de verkeersveiligeheid vooral naar je snelheidsmeter kijkt, het verkeer om je heen is niet zo belangrijk.
Niet Anoniem zegt
goh wat verrassend dat het niet er door heen is gekomen… bij een snelheidsverhoging komt wel meer kijken dan alleen of er wel levensbedreigende situaties ontstaan of niet. Denk aan: Geluidsoverlast en CO2 uitstoot(ja helaas dit is ook een kritiek puntje)
wouter zegt
@Niet Anoniem:
Volgens mij begrijp je de strekking van het artikel niet helemaal. Waar Dennis je in het artikel over probeert te informeren, is dat het verzoek om de snelheidsverhoging met terugwerkende kracht in te voeren niet is ingewilligd.
Er wordt helemaal geen uitsluitsel gegeven over of de maatregel er nou wel of niet komt.
En ja, vanwege de geluidsoverlast zal de snelheid alleen omhoog kunnen op de A2 tussen Utrecht en Den Bosch, de A12 van Utrecht naar Den Haag en de A4 van Den Haag naar Amsterdam.
Allemaal voor de simpele zielen die er na het kopen van hun discount huis pas achter kwamen dat het naast een snelweg ligt en over geluid zeuren… Als je over die toenames begint te miepen, moet je ook voorschrijven wat voor banden iedereen laat monteren want die doen een net zo grote duit in het zakje…
Niet Anoniem zegt
@wouter: hmm ja daar heb je een punt. Beter lezen van mijn kant is misschien ook wel handig!
Joop zegt
130, dat is toch een 145 op de teller…
E320cdi zegt
@Joop: hoe kom je daar aan? Het is toch 135 als je 145 rijdt, of reken ik verkeerd..
Bumer zegt
Is toch logisch dat je nu nog geen 130 km per gaat rondcruisen op de snelwegen als die regel nog niet eens is ingevoerd? Dan vraag je om een prent, want agenten moeten hun quotum halen ;)
Dej zegt
laat ons lekker 130 rijden als er doden vallen jammer dan weer een paar minder ,het liefst bejaarden dan zal de vergrijzing verminderen .
Bij onze oosterbuuren vallen er meer doden met zelfmoord dan in het verkeer Dus dat verklaart alles , dat snelheid niet gelijk samen zou gaan met verkeersongevallen en doden !
Audiracer zegt
”@TDI-goeroe: onzin want dan ga je juist dán weer 5/10 km te hard. Oftewel; 135/140..”
Dat is pas onzin, als je de boetes van 0-10km/h afschaft, en alles vanaf 11 km/h gewoon even duur houd als nu, dan gaat men echt niet nog eens 10 km/h te hard rijden.
boygeorge zegt
@Audiracer:
Vanaf 11 km te hard geen boete meer.
Je rijbewijs word ingenomenen en gaat in de schredder.
Of je auto, je mag kiezen.
Bob zegt
@Dej
Is er een verband tussen zelfmoord en opgelegde snelheidsbeperkingen?
boygeorge zegt
@Bob:
Ja, hoe harder je mag, hoe hoger je slagings percentage.
Timmie zegt
Groot gelijk: iedereen die ook maar 5 km/u te hard rijdt, moet boeten!
Beetje Verward zegt
Wie denkt dat het met de verhoging naar 130 afgelopen is met bekeuringen voor 5km te snel: vergeet het maar.
Bijna Iedereen gooit er 10km bij op en het hele spel herhaalt zich, alleen 10km sneller.
Ook het gezeur blijft aanhouden.
E320cdi zegt
@Beetje Verward: klopt. Maar er is ook een groep die genoegen neemt met 130, dus er is wel een kleine vooruitgang misschien. In welk opzicht zou ik niet eens weten, minder gezeik of zo? Daarbij, als er een iets hogere snelheid is toegestaan zoals 130, zorgt het er hopelijk voor dat de mensen die liefst iets onder de toegestane snelheid rijden weer +10km/h rijden. Maar goed, je zult nog steeds krijgen dat iedereen weer iets harder gaat dan 130 zoals je al zegt, en dan is het klokje weer rond ja…
Laurens zegt
Waarvan acte (het gezeur)…
K. zegt
Kut, nu moet ik toch nog een tijd lang een hele minuut eerder vertrekken om op tijd op mijn werk te komen!
MHL zegt
@k.
Wat je vergeet is… als iedereen 2/3 minuten minder op de weg zit, weet je dan hoeveel winst we met zn allen boeken? :)
Beem bim bop zegt
Alleen VAG rijders kunnen ongestraft 135 op de teller aaanhouden, als je een echte auto rijdt moet je heel wat beter opletten. Maar dat is wat men wil: let vooral op je snelheidsmeter en niet op het verkeer om je heen
boygeorge zegt
@Beem bim bop:
Dat is de tweede VAG bladiebla van jou.
Ben je jaloers ?
En wat is dan een echte wagen?
CD zegt
@Beem bim bop:
Je valt in herhaling. Je valt in herhaling.
Ik heb geen VAG-auto, ich hab’ ein Honda. Toch wijkt het tellertje 4 a 5 km naar boven af. Als je dan 130 rijdt, doe je dus in werkelijkheid ongeveer 125, trek de wettelijke correctie eraf en je komt op 1 a 2 km te hard, en voor zo’n overschrijding krijg je zelfs in nederland nog geen bekeuring. Dus daar ligt nog een mogelijkheid voor Justitie ;-)
Beem bim bop zegt
Hey boergorge, jij kan nie zo goed kan tellen hoor! Een echte auto is een auto waar veel Duitse onderdelen in gaan. GEEN VAG DUS!
boygeorge zegt
Ivo Opstelten moet wachten op zijn collega Van Infrastructuur en Milieu.
Melanie Schultz van Haegen moet wachten tot de oude ministeries Vrom Verkeer en Waterstaat met haar kunnen samenwerken.
Als het mee zit mag je op enkele gedeeltes van enkele snelwegen gedurende een paar uur 130 rijden.
Ik verwacht dit niet eerder dan Juli 2011.
Als tenminste het kabinet niet gevallen is voor die tijd.
NicoLauda zegt
Wat mij betreft mogen ze die kleine boetes gelijk afschaffen.
Het is pure struikroverij en heeft niks met veiligheid te maken.
Iedereen die regelmatig op de weg zit merkt het zelf dat het verkeer een stuk rustiger en veiliger is wanneer men gewoon vrij kan rijden, en niet met 2km/pu meer de linkerbaan stagneert uit vrees voor een prent.
Ja, er moet ergens een lijn getrokken worden… weet alleen niet of ze gelijk gehakt van je moeten maken zodra je er iets overheen gaat.
Er zijn situatie’s genoeg op de snelweg waarbij even doortrekken tot 130 een stuk meer ruimte en minder gevaar geeft.
Als ze nu eens gewoon 120 aanhouden, maar pas bekeuren vanaf 130 dan zijn we er ook…
Beem bim bop zegt
@boeigorge: Maar als je VAG rijdt mag je nu al 130 rijden (op de teller dan). En daar ben ik best jaloers op, want ik word al geflitst vanaf 125!
De Buurman zegt
Eerst zien, dan….
Wat ik er van gelezen heb zijn er maar een aantal wegen die voor de 130 km/u limiet in aanmerking komen.
Het zou mij niet verbazen als er juist meer snelwegen worden “aangepakt” waar je straks i.p.v. 120 maar 100 mag rijden…maar misschien wordt ik aangenaam verrast.
Wat heeft het merk auto er trouwens mee te maken welke snelheid je op de snelheidsmeter mag aanhouden? Volgens mij zijn er meerdere factoren die daarin een rol spelen.
Kunnen die vervelende 80 km/u zones om de steden dan ook niet meteen aangespakt worden en de max snelheid (weer) naar normale waarden terugbrengen? desnoods 90 km/u in de spits en overdag 100km/u (120 is natuurlijk lekkerder maar dat zal er wel weer niet in zitten)
Joost zegt
Gewoon overal 160 km/uur als limiet op de snelweg invoeren, wat een gelul dat dat onveilig zou zijn: je MOET het niet rijden, het MAG. Een minderheid zal altijd 160 rijden, het gros eronder. Ik hoop dat er binnenkort eens een PDFje van dezelfde strekking komt zoals deze http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/md-160.pdf plannen van het verkeersministerie van Tsjechie, waar men op een heel aantal snelwegen de snelheid verhoogt van 130 naar 160
wilco zegt
160, tsja, lijkt me wat te hard voor het gros van de Nederlandse automobilisten. Menigeen kan nu al geen afstand houden. Zegt genoeg.
Ik denk dat je dan beter ook kunt regelen dat verzekeringen dan niet hoeven uit te betalen, zoals in Duitsland boven de 130. 160 is vrij snel, ik heb het al diverse malen gereden, met vrachtverkeer en caravans is het een vrij groot snelheidsverschil. Lijkt me dus geen goed idee, aangezien velen veel roekelozer rijden dan ikzelf. Als je verantwoord 160 wilt rijden, doe dat dan op een lege weg, maar niet met verkeer.
Bovendien wedt ik dat er een aantal van jullie gaat zeuren dat we dan 200 moeten en als je bij 210 bekeurd wordt dat het gezeur is. Wees gewoon tevreden met de regels, en als je een keer te hard rijdt en gepakt wordt, tsja, veiligheid is toch wel de reden, en bovendien neem je toch extra risico. Bij boete heb ik wel altijd betaald, vind dat gezeur zo typisch Nederlands, en bovendien kinderachtig. Je bent fout, en dan ben je fout.
dondito zegt
mooi toch.. nu kan ik max 170 meer dan 50 te hard en je bent je blaadje kwijt… of pasje ;) maar straks is dat 180 :D dus kan ik relax met 160 naar huis en das maar 30 te hard na correctie nog maar 25 en das niet zo duur ;)
dondito zegt
vroeger zonder abs en asc en tcc en goed banden mocht je 120 qua veiligheid en remweg etc nu zou dat overeen komen met 170 denk ik zo dus wat nou veiligheid :D
dondito zegt
@dondito: goed moet goede zijn natuurlijk ;)
Truth zegt
De Anti-PVV retoriek druipt weer van dit stukje af, terwijl auteur zelf ook wel weet dat de PVV de enige is die dit wil bewerkstelligen.
HaJe zegt
De PVV grossiert in het roepen dat dingen afgeschaft moeten worden, maar als er niet op gereageerd wordt, zet de partij zich niet in om het alsnog gedaan te krijgen.
steven simons zegt
Fijn voor de hulpverleners die dag en nacht moeten paraat
staan ! Moeten zij straks eerst vragen op wie de slachtoffers gestemd hebben . . . ?
cesarestevao zegt
160km/h graag!!!
tarquesh zegt
Ik ben geen PVV stemmer , maar wel een auto liefhebber. Ik heb geen problemen met een beetje meer gas geven. Niet om ergens sneller te zijn maar gewoon omdat de versnelling van mijn auto ongemerkt snel gaat. De verkeersregels moeten gewoon afgestemd worden op de moderne auto. Laten we stellen dat we dat doen aan de hand van een Audi A8 4liter TDI of zo.