Japanse auto’s, ooit waren ze saai en onfeilbaar, tegenwoordig gaat er net zo veel aan kapot als aan een willekeurige Fransoos. Dit keer geen gaspedalen met een eigen wil, of rempedalen die tegenwerken. Van direct levensgevaar is geen sprake. Bij 2,1 miljoen Nissans kan de ‘computer’ er gewoon mee ophouden. Circuits doorgebrand, ozon-lucht, BSOD, gevolg: motortje doet het niet meer. In Nederland rijden er 9140 Micra’s rond met deze zwakke elektra.
Wereldwijd gaat het om miljoenen auto’s. Het leeuwendeel rijdt rond in de VS en Japan, in Europa gaat het om grofweg 350.000 auto’s. De auto’s in kwestie zijn gebouwd in Japan, de VS, Groot-Brittannië, Spanje, China of Taiwan tussen augustus 2003 en juli 2006. Het rijden in de auto’s brengt verder geen gevaren met zich mee anders dan een onverwacht lange reistijd. Geeft de computer het op dan rest niets anders dan het wegslepen van de auto. De motor doet dan niets meer.
Zodra het papierwerk vertaald is nemen de Nissan dealers contact op met de ‘gedupeerde’ Micra-klanten. De reparatie is overigens al bekend. Het ontsteking-relais moet worden vervangen, klusje van maximaal 25 minuten. (bron: Reuters)
Citrofiel zegt
Volvo, KIA, BMW, Bentley, Ferrari, Tesla, Aston Martin. Allerlei merken die ik zie op de eerste pagina van de artikelen met ’terugroepactie’ in de tags. En één keer Renault. Zo worden vooroordelen in stand gehouden…
Alwood zegt
@Citrofiel: vooroordelen, of is er eigenlijk geen verschil meer in betrouwbaarheid tegenwoordig?
Citrofiel zegt
@Alwood: En precies daarom is het zo onterecht dat jij in het artikel toch weer de Fransen erbij haalt als zijnde onbetrouwbaar…
Alwood zegt
@Citrofiel: dat is slechts één mogelijke interpretatie van een suggestieve zin ;)
Citrofiel zegt
@Alwood: Flauw hoor.
Northwestern zegt
@Citrofiel: Laat hem lekker lullen. Wij hebben vier Renaults in het gezin, ik heb er een stuk of zes op de zaak voor mijn personeel en we hebben vrijwel nooit problemen. De enige auto waar ik problemen mee had was een VW Golf V GT, die werd twee keer leeg gejat en ging een stuk of drie keer kapot. (Nu is dit maar een VW, maargoed… Tegenover meer dan 10 Renaults?)
Nu zijn er koppige mensen die graag bij hun standpunt blijven. Nu is wat Alwood zegt niet echt een vooroordeel, het is een feit dat de Fransen een tijd lang belabberde auto’s geleverd hebben. Maarja, Alfa Romeo ook, Mercedes ook en al die merken onder British Leyland ook… Alfa Romeo en Mercedes toen het tegenwoordig goed, maar ik vind dat de Fransen dat ook doen. En als je naar de cijfers kijkt kan je er moeilijk omheen. (Pechstatistieken, tevredenheid enz zijn allemaal verbeterd)
Waxweazel zegt
@Alwood:
Je bevestigd de vooroordelen door het woordje “Fransoos” in je text op te nemen. Dus Citrofiel heeft hier volledig gelijk.
VeniVidiVici zegt
Wat is dat toch de laatste tijd.. het ene na het andere merk krijgt problemen en hebben terugroepacties. Worden er door de crisis allerlei goedkope inferieure onderdelen gemonteerd :?
Jochempie zegt
Dit zijn allemaal onderdelen die door externe partijen worden ontwikkeld. En dit zijn partijen die door veel meer fabrikanten worden gebruikt. Het had dus iedere fabrikant kunnen overkomen.
xiran zegt
mijn peugeot uit het jaar kruik doet het altijd, fun zoveel computers
Motorsport Media zegt
Whahah AlfaRomeo doet het anders prima!
Bam! Wat nou AlfaRomeo is slecht, en Japanners zijn betrouwbaar?!
Zo horen wij alfisten dat maar al te graag! :D
Jochempie zegt
@Motorsport Media: Ja, een recall actie is inderdaad synoniem voor het herstellen van een probleem dat ieder exemplaar zal overkomen…
NLBUURMAN zegt
@Motorsport Media: zoals JC ooit zei: “elke Alfa heeft een ander probleem”, dus kun je ze ook niet makkelijk terugroepen voor hetzelfde.
Simpson zegt
een computer repareren door een relais te vervangen?
Ik dacht dat er in die dingen al met transistoren geschakeld werd?
Tom# zegt
@Simpson: goed lezen.. om te VOORKOMEN dat de computer kapot gaat zetten ze er een relais in zodat hij beter beveiligd is..
w0o0dy zegt
Beetje jammer dat de toon van met name de titel anders is bij een Artikel over Nissan, dan bij een aantal andere (duitse) merken.
Megakix zegt
@w0o0dy: …misschien verschillende auteurs ?
johan zegt
ach ja, honda doet het goed.
AW tevredenheidstrofee voor 4e opeenvolgende jaar gewonnen en dit jaar 4 autos in hun klasse op de 1e plaats.
ik heb wel het idee dat er bij japanse merken veel meer publiciteit wordt gegeven aan zulke zaken.
bmw moet voor alle 335 motoren ook in de VS gaan terugroepen.
De japanse merken doen dit veelal dan maar direct wereldwijd…bmw wacht gewooon af totdat er ook veel klachten eerst in europa komen alvorens tot wereldwijde terugroepactie over te gaan.
dotternetta zegt
Dat krijg je als je gaat samenwerken met Renault haha
dotternetta zegt
http://www.google.nl/#sclient=psy&hl=nl&q=biggest+renault+recall&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&pbx=1&fp=eb487462a690ca79
MRStephan zegt
Ik denk dat sinds de exposure van Toyota aan alle negatieve media aandacht andere fabrikanten het nu ook gewoon hardop durven te zeggen. Volgens mij zou geen enkele fabrikant het vroeger zo wereldkundig bekendmaken, maar het intern oplossen. Met alle mogelijke rechtszaak dreigingen en potentieel negatieve berichten in de media lijken ze er nu gewoon voor te kiezen om de publiciteit zelf op te zoeken om zo het negatieve voor te zijn.
Larrs zegt
Mijn Micra(K11) blijft nog lekker doorrijden, al heeft dit model een soortgelijk probleem wat nooit officieel door Nissan is opgelost.
Luchtmassameter wat na 100.000km, dus na de garantie periode, problemen geeft. Oorzaak? Slecht gesoldeerde contactpunten.
.
Ik blijf wel vertrouwen hebben in Japanse auto’s. Goed onderhouden oude Japanners kan je ook nog jarenlang mee rijden. Mijn auto beschouw ik ook als oud, met 15 jaar.
Vincenzo zegt
Wat zijn ze betrouwbaar hè die Japanners.
george zegt
1 verkeerde beslissing en je bent de klos.
Stel je voor dat Joep v.t. Hek een probleempje heeft met het gaspedaal van een Alfa Romeo.
Hij belt naar de klantenservice en wordt in de wacht gezet met een vrolijk muziekje.
Na een paar pogingen geeft hij het op, net als bij T-Mobile.
Dan gaat hij jennen en treiteren.
Je kan er op wachten dat er volgend jaar geen Alfa Romeo meer bestaat.
Bij een Fransoos gaat er net zo weinig kapot als bij Nissan.
De landen waar ze Joep v.t. Hek kennen zorgen dat ze snel en vakkundig de probleempjes op lossen.
Atenza zegt
Terugroepacties zijn er altijd al geweest. Maar het is extra leuk om de Japanners daar uit te lichten natuurlijk.. wél leuk is dat dat van de Toyota’s helemaal niet waar bleek te zijn…
G-Ammo zegt
@Atenza: Klopt! Dat is het probleem vaak met deze berichten: ”Japanse auto’s, ooit waren ze saai en onfeilbaar, tegenwoordig gaat er net zo veel aan kapot als aan een willekeurige Fransoos.” Er gaat helemaal niks kapot. En Japanse auto’s zijn lang niet saai, ahum: Toyota Supra, Celica, FT-86 (als-ie echt komt), Nissan GTR, 350/370Z, Subaru Impreza enzovoort, enzovoort… Saai? Denk het niet. Wees blij dat er recalls zijn, ze kunnen je ook gewoon laten rijden en denken: bekijk het even ;) Wij hebben je geld toch binnen.
MDV zegt
Nissan is toch onderdeel van Renaault??
Dus het is geen wonder.
Northwestern zegt
Nissan werkt samen met Renault, en gebruikt alleen motoren en platformen van Renault en andersom. De elektronica in Nissans is van de Japanners zelf.
Dingen EGPM zegt
Eergisteren startte ik de auto op de oprit en wilden wegrijden. Tot mijn grote verbazing reed de auto wel maar kon ik niet remmen ofwel de rem deed het niet de auto stond net voor een geparkeerde auto stil, weet niet meer hoe ik het gedaan kreeg maar het waren angstige minuten.
Ik heb wel weer in de auto gerteden omdat ik hem nodig heb vanwege mijn handicap zonder auto ben ik geen mens. Dadelijk ga ik toch weer boodschappen doen maar het is best angstig. Je start niet meer vanzelfsprekend.
Ben benieuwd wat jullie me aanraden.