Laat ik je nog even bijpraten over de gefrustreerde BMW-rijders. Twee weken geleden schreven we dat BMW-rijders de meest gefrustreerde weggebruikers zijn en een dag later schreven we over een groep Amerikaanse BMW-rijders die behoorlijk gefrustreerd waren geraakt door een tweetal mankementen met het N54 twinturbo motorblok. Zij besloten naar de rechter te stappen en hebben nu hun gram gehaald.
Er waren problemen met de brandstofpomp die niet naar tevredenheid waren opgelost, waarop de eigenaren een zogeheten Class Action Lawsuit tegen BMW aanspanden. Niet zonder resultaat, want BMW heeft vandaag middels een persbericht laten weten dat het in de VS zo’n 150.800 auto’s terug naar de garage zal roepen. Het is mij even onduidelijk of deze actie voortvloeit uit enkel het dreigement van een rechtszaak, of dat een rechter zich hier feitelijk al over heeft uitgesproken.
Hoe dan ook, BMW schat in dat uiteindelijk van zo’n 40.000 exemplaren de brandstofpomp daadwerkelijk zal worden vervangen. Het gaat hier om de volgende BMW modellen:
- 335i (2007-2010)
- 135i, 535i en X6 xDrive35i (2008-2010)
- X5 (2008)
- Z4 Roadster sDrive35i (2009–2010)
De problemen met de turbo’s had BMW met een softwarefix verholpen, maar daar nam men geen genoegen mee. Hierover wordt in het persbericht verder niet gesproken. We hebben BMW Nederland vandaag niet meer om een reactie en toelichting kunnen vragen. Het is dus onduidelijk of het probleem ook in Europa speelt en we hier ook een terugroepactie mogen verwachten.
UPDATE: Volgens BMW Nederland gaat het om een vrijwillige actie en geen “recall”. Er is dus geen haast om terug naar de garage te gaan, aangezien er geen direct gevaar kan ontstaan. De actie is overigens alleen in Amerika en niet in Europa.
lincoln zegt
gatver ..
wat armoedig om op zo,n manier zaken te willen doen ..
zijn dure auto,s ..
worden er een hoop van verkocht ..
zorg gewoon dat je klanten tevreden zijn ..
de makkelijkste manier van zaken doen ..
C70T5 zegt
we zijn toch ook een stel schapen hier in europa.
Megakix zegt
@C70T5: niet echt…maar de consumentenrechten zijn in de VS nu eenmaal hoger gehonoreerd door rechtbanken dan hier…hier is het ‘zoeken naar je recht’ als consument. Simpelweg omdat wijzelf welhaast geen eigen industrie hebben…ofwel, geen toegevoegde waarde leveren (hoewel er wel belasting over geheven wordt…?). Wij zijn een doorvoerlandje en kunnen ook nog iets met ‘adviseren’ ofzo. Ohja, en we hebben wel degelijk een geweldige baggervloot…thats it.
Celica zegt
@Megakix: En de baggervloot is maar een deel van de indrukwekkende Nederlandse vloot. Nederland is (zonder dat de gemiddelde Nederlander het door heeft) erg groot in de offshore industrie. Pijpleggen, kraanschepen, baggeren, FPSO’s, innovatieve engineering: allemaal marktleider.
Alleen auto’s kunnen we niet maken :)
Atenza zegt
Toch bijzonder dat we na al die jaren auto’s maken ze altijd nog niet echt betrouwbaar krijgen ;) Nou ja nieuwe technieken enzo natuurlijk..
mb man zegt
Jammer dat het gestoorde volk hun gelijk krijgt.Die mensen slopen alles en dan heb ik het niet alleen over autos.
Megakix zegt
@mb man: ….yankees, ik begrijp je punt…die torens vielen ook zomaar om daar…merkwaardig…En ze nemen ook nog wat stammenvolkjes in de verwoestingstang, zoals in Afghanistan, Irak, straks Pakistan…zandhappers.
Relief zegt
@Megakix:
En jij bent zeker zon zieligerd zonder eigen mening die braaf alle amerikanen nalult.
Right ;)Voor de info, Irak heeft niks met die torents te maken en is door een stel debiele oorlogzuchtige leugenachtige dieren kapotgemaakt.
Ontopic:
Vergeet niet de Toyota Prius remproblemen zaak waarin tientallen mensen de schuld bij Toyota schoven terwijl het bij nader inzien menselijke fouten waren.
Amerikanen zijn alleen uit op Class Action Lawsuits om daar bakken geld aan te verdienen.
lincoln zegt
@Relief:
“bakken geld aan te verdienen” .. whahahahaha .. hoe dan ??
Megakix zegt
@Relief: och jongen, ik wil me best verder verduidelijken hoor…mijn vermoeden is, dat je mij niet helemaal begrijpt, en dat is – gelet op jouw leeftijd annex spelfouten – verklaarbaar. Off the record; de twintowers zijn neergelegd door de Amerikaanse autoriteiten zelf…
Kortom, herijk je standpunt ten aanzien van mij; amerikanen zijn inderdaad ‘zoals jij ze omschrijft’.
johan.be zegt
het feit is dat ze gewoon nog meer adrem zijn dan de gemiddelde Belg, Nederlander ;) het bewijs dat te ook soms goed kan zijn…
Jipp zegt
bmw levert dus eigenlijk niet zo’n goede kwaliteit. Waar is Majinstar om dit te verkondigen?
Megakix zegt
@Jipp: …hannes nou eens op met je Majinstar..die gozert is gewoon een verstokte BMW-fan. Jij blijft maar doorbeuken op zijn botte hersentjes en verwacht van de AB’ers hier nog een warm applaus ook ? Ga meelopen in een stille tocht ofzo…
CSL zegt
@Jipp:
ja, daarom moet je Aldi rijden..
En nee de 335i is niet sneller dan de S5…
En nee je moet er niet 30.000 euro extra voor betalen!
http://www.youtube.com/watch?v=aHj0zbhjLZI
Mohmoh zegt
Nja, in een land waar iedereen iedereen dagvaardt, is het onmogelijk om klanten tevreden te houden..
lincoln zegt
@Mohmoh:
daarom zijn ze in landen waar dat niet kan altijd zo tevreden ..
nooit klachten ..
Eric zegt
Zal wel aan hun laag octaangehalte liggen in hun benzine.
ibix zegt
@Eric:
Altijd 98 getankt….
ibix zegt
Mijn 335i is ook toe aan zijn 2de benzine pomp. Tijd om morgen de dealer te bellen.
Megakix zegt
@ibix: …dat zal ze leren !
BMWMaster zegt
Och, mijn 325i (1jaar oud) heeft ook al een nieuwe brandstof pomp, al nieuwe injectoren, bobine’s, bougies dus ik verbaas me niet over deze terugroep actie. Dus misschien dat in de EU binnenkort ook wel een recall komt.
Freewarefreak zegt
Maar deze problemen zijn toch volledig opgelost nu? Want ik meen ergens gelezen te hebben dat de nieuwe 1 M ook de N54 motor heeft. Zou niet cool zijn als daar dan ook problemen mee zijn. Niet dat ik heb ga / kan kopen maar just if..
Sim zegt
Duitse brol zeker.
Was het een fransoos geweest was dit blog te klein.
waar zijn al die criticasters nu?
BMW is wel degelijk een goeie auto maar zeker niet beter dan de rest en uit welk land die auto komt maakt niet uit.
Megakix zegt
@Sim: accepteer gewoon dat perfectie niet bestaat…zelfs BMW kan iets geks overkomen ;-).
rene zegt
BMWMaster ,och men vergeeft BMW enorm veel, zal wel de status zijn van de mensen die ermee rijden.
Ze hebben toch hun BMW voor de deur en voor de rest, maakt niks.
rene zegt
Sim, zo is het, laat staan als het een Japanner was.
rene zegt
Freewarefreak, die vorige eigenaars hebben wel die nieuwe motor niet, misschien een echt verkoopsargument voor aankoop van een nieuwe BMW, dan hun misbaksel te verjakken ,maar liefst niet aan hun beste vriend.
Kwestie van ..
paulus zegt
tja, betrouwbaar BMW.
rene zegt
Heb even die N54 engine van BMW opgezocht, men had beter het twinturbosysteem van de Toyota Supra toegepast(ondertussen al 20 jaar oud, perfect werkt en onverwoestbaar is) dan twee zeer moeilijk te syncroniseren monoturbo’s.
Ik dacht dat die Duitsers slimmer waren.
Of was het om de prijs te doen bij deze motor van het jaar?
Megakix zegt
@rene: …lullo..wat is er mis met de turbo’s dan ? Het gaat hier over de brandstofpomp…Overigens hebben ze de turboconstuctie al aangepast (begin 2010) naar de twin-scroll-turbo.
Baap zegt
@rene: de karakteristieken van de turbo’s van BMW kun je niet vergelijken met de anus tussen je billen wegblazende turbo’s van de Supra!!
FabianVTS16V zegt
@Sim,
Ik deel je mening!
Had het een Fransoos geweest, dan had je iedereen al gehoord van “zie je wel, Franse troep”
Statistieken wijzen echter uit dat de Franse auto’s juist erg goed presteren en weinig problemen hebben.
OT: Een probleem wat bekend is moet gewoon naar behoren worden opgelost en zo te lezen gebeurt dat nu ook. Goede set dus van BMW. Dat daar weer zo’n groepje voor nodig is, is echter wel weer erg jammer….
CSL zegt
“tweetal mankementen met het N54 twinturbo motorblok”
“De problemen met de turbo’s ”
!!
Er waren problemen met de brandstofpomp die niet naar tevredenheid waren opgelost. WTF heeft dit met de turbo’s en het motorblok te maken!
Scheef geschreven tekst!
Dennis zegt
@CSL:
Speciaal voor jou zal ik het nog duidelijker proberen uit te leggen. Ik ben de lulligste niet en wij streven uiteraard zoveel mogelijk naar tevreden lezers.
Als ik het heb over het “N54 twinturbo motorblok” dan bedoel ik daarmee de motor in brede zin, dus inclusief de turbo’s, brandstofpomp, etc.
De Amerikaanse BMW-rijders hadden een Class Action Lawsuit aangespannen i.v.m. klachten over de brandstofpomp én klachten over de turbo’s. Dit had je kunnen lezen in het vorige artikel dat hierover ging en waarnaar wordt verwezen.
De ontevreden klanten wordt nu door BMW de mogelijkheid geboden om met hun auto terug naar de garage te gaan om (indien nodig) de brandstofpomp te laten vervangen. Over de problemen met de turbo’s -die eveneens aanleiding waren voor de rechtszaak- doet BMW verder geen uitspraken.
Is de samenhang je nu wel duidelijk?
CSL zegt
@dennis:
“Als ik het heb over het “N54 twinturbo motorblok” dan bedoel ik daarmee de motor in brede zin, dus inclusief de turbo’s, brandstofpomp, etc.”
Die brede zin heeft geen zin, schrijf normaal.
Wat ik wel snap, is dat er tegenwoordig concurrentie is tussen de schrijvers op Autoblog om zo veel mogelijk reacties uit te lokken.
Dennis zegt
@CSL:
Hè verdorie, je hebt ons door!
Waarom vertel je niet gewoon wat je echt dwars zit, want ik kan je even niet meer volgen. Je bent toch geen gefrustreerde BMW rijder?
ibix zegt
Heeft Autoblog al BMW nederland gevraagd om een reactie?
WL zegt
Vraag me af hoe de problemen zich zouden hebben gemanifesteerd. Ik heb nog niets kunnen ontdekken bij m’n 135i.
autoblogger zegt
UPDATE: Volgens BMW Nederland gaat het om een vrijwillige actie en geen “recall”. Er is dus geen haast om terug naar de garage te gaan, aangezien er geen direct gevaar kan ontstaan. De actie is overigens alleen in Amerika en niet in Europa.
ibix zegt
Vaag, wat is het verschil dan tussen een “recall” en een “vrijwillige actie.” Op de BMW USA website staat er toch duidelijk dat het om een recall gaat.
zie :https://www.press.bmwgroup.com/pressclub/p/us/pressDetail.html?outputChannelId=9&id=T0087938EN_US&left_menu_item=node__2222
lincoln zegt
@ibix:
dat ze bij BMW liever hebben dat jij je garantie termijn uitzit voor dat je gaat klagen ..
tja zegt
Heb een 2007 335i gehad en alles meemogen maken wat er mis kan gaan. Een brandstofpomp bij 4500 km beide turbo’s bij 35000 km aanlopende achter remmen bij 40000 km. De support van BMW bij dit soort constructie fouten is zeker niet wat je in deze prijs klasse van een premium merk mag verwachten.
beemer07 zegt
Ik heb ook een 335i cabrio in Juli 2007 gekocht. Mijn auto had net de nieuwe brandstofpomp dus ik had het oude probleem niet. (te weinig brandstof aanvoer) na 35.000 km heb ik ook een nieuwe turboset gekregen. Na erg veel zeuren is het als garantie aangeboden door de dealer. BMW Nederland trok zich terug en dit voor een auto van bijna 90K!!! Daarbij komt dat ik het probleem ontdekte (door forums in de USA) 1 maand nadat de garantieperiode verstreken was. Nog erger het probleem is bij BMW bekend maar tijdens de laaste beurt 5 weken eerder wordt mij niets gezegd .(dus nog in de garantieperiode) .
Een vriend van mij heeft ook ook de turbo’s moeten verwisselen. Het is namelijk een CONSTRUCTIEFOUT!! ondanks de argumenten die BMW beweert.
De fout is eenvoudig te herkennen doordat de turbo’s (eigenlijk de wastegate) rammelt. (licht metaalachtig tikkend geluid)
rene zegt
Een brandstofpomp vervangen door een gemodificeerde is nog altijd goedkoper dan de twee turbo’s te vervangen en waarbij je dat tweede probleem (turbo) toch niet oplost.
rene zegt
PS:Leren mee leven zeker.
rene zegt
beemer07, troost je, terugroepacties horen blijkbaar niet bij dit soort ‘elitemerken’, de klant wil zo’n beestje, zwijgt en betaald.
bmw171 zegt
Hallo autoblog
ik kan jullie melden dat sinds gister onze bmw 335i uit het jaar 2008/2009 de problemen heeft gehad en met een vrachtwagen na de dealer moest.
zowel de brandstofpomp als de injectoren als de software werden vervangen en geupdate. de dealer heeft geen kosten in rekening gebracht dus de service was uitstekend.
helaas is bmw nederland nog niet van gedachten veranderd.
bmw ziet het niet als een terug roepactie maar als een soort reparatie actie en voerd het pas uit bij de service beurt van de auto.
ofwel eerst langs de kant van de weg staan dan pas oplossen.
gr Ronald