Dit jaar is Rijkswaterstaat een proef gestart waarbij het wegdek een rubberen toplaag kreeg. Doel van dit nieuwe ‘rubberen asfalt’ is het behalen van een aanzienlijke geluidsreductie. Aan de A50 bij Apeldoorn werd er in mei op verzorgingsplaats de Brink een 300 meter lang stuk proefrubber opengesteld voor verkeer. Nu zijn de eerste resultaten van dit ‘stille asfalt’ binnen. Wat blijkt: het goedje slijt nogal vlot.
In Nederland is ‘stil asfalt’ zeker geen overbodige luxe. Ons land zit namelijk vol met azijnpissers die bij elke extra decibel geluidsproductie meteen in de telefoon klimmen om bij de bevoegde instanties hun beklag te doen. Het streven van Rijkswaterstaat om met poreuze elastische wegdekken 10 decibel geluidsreductie te halen ten opzichte van een dicht wegdek is dan ook erg welkom.
Probleem is echter dat het materiaal erg snel slijt als het over een betonnen laag wordt gelegd. Het probleem is namelijk dat water hierover niet goed kan weglopen. Als het rubber over zeer open asfaltbeton (ZOAB) wordt gelegd, dat een veel betere waterafvoer kent, verbetert de slijtvastheid aanzienlijk.
Nou zie ik het probleem niet zo, want volgens mij ligt op het gros van de Nederlandse snelwegen gewoon ZOAB. Hoe dan ook, in januari verwacht RWS met definitieve onderzoeksresultaten te komen. Voor die tijd wordt echter wel het stuk proefrubber bij Apeldoorn verwijderd. Better safe than sorry. (via zibb)
bassie zegt
en hebben we daar wel genoeg grip op? lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de wegliggen/remweg dat spul!
ohja, veiligheid is niet belangrijk in NL…
Rdesign zegt
@bassie: dat zullen ze wel onderzocht hebben…
veiligheid is wel degelijk belangrijk! ze hebben net de boetes weer verhoogt om de veiligheid te bevorderen! ;)
Macready zegt
@bassie:
Ik zou bijna denken zelfs meer grip. Niet voor niets dat er op een dragstrip of circuit bij de start liefst eerst een laagje rubber wordt achtergelaten, om zodoende meer grip bij de start te hebben.
DePannekoek zegt
@Macready: Als het droog is ja.
pedro zegt
@DePannekoek:
als het nat is heb je sowiso minder grip …
dus je zal aan die dragbaan toch meer grip hebben dan op een gewone weg …
RickB zegt
@bassie: Rubber op rubber is volgens mij juist beter dan rubber op beton/asfalt…
Maar kan aan mij liggen!
jzaero zegt
@RickB: Tot het regent.
MDV zegt
En de wielen van asfalt maken zeker?
agarde zegt
@MDV: :P
RickB zegt
@MDV:
Nee, van geimpregneerd hardhout ;)
Eric zegt
Hmm en hebben de slimmerikken ook gekeken wat er dan gebeurd met sneeuw en sub-zero temperatuurtjes?!
Benjamin1 zegt
@Eric:
Het is gemaakt van winterbanden, komt goed dus :lol:
Dev zegt
@Benjamin1:
Dat betekend natuurlijk helemaal niks. Winterbanden worden ook warm tijdens het rijden. En “bewegen” waardoor ze sneeuw weer uit de band gooien. Het wegdek wordt DENK IK minder warm.
Guido_Pallemans zegt
@Dev: Benjamin maakte natuurlijk een grapje.. tss
johanundpatrick zegt
@Rdisign:
yeah sure, ze zullen vast de boetes verhoogt hebben voor de verkeersveiligheid…
paulusrx7 zegt
gewoon ordinair beton storten lekker veel grip!
Emc zegt
10 Db is echt veel. Dat is ruim 2 keer minder geluid. Op zich mooi initiatief om wegen stiller te maken, want hier in de randstad hoor je altijd het geruis van verkeer op de achtergrond. Altijd en overal.
Mairsil zegt
@Emc: 10 Db is exact 10 keer minder geluid…
NLBUURMAN zegt
@Mairsil: dB is een logaritmische functie; dwz: per +-3 dB wordt het geluid verdubbeld, dus Emc heeft gelijk.
Dev zegt
@Mairsil:
Een verdubbeling van het geluid is 3 dB.
10 dB minder is dus Halvering, nog een halvering en nog een halvering (+1 dB over). De helft van de helft van de helft is een achtste. Het geluid wordt dus zoiezo 8x minder.
Appeltje zegt
@emc
Veel meer dan 2 keer! 10Decibel = 1 bell = factor 10. Het zou de geluidsdruk dus met 90%(!) moeten reduceren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)
Zdev zegt
Rubber op de weg?
Dan asfalt om de velgen!
st zegt
Rubber op de weg, dan ga ik op houten oorlogsbanden rijden :)
Stiller asfalt is sowieso wel fijn, vooral met een oldtimer scheelt het een boel lawaai.
Jan1666 zegt
Wel goed hergebruik…oude banden voor de weg :P
Mag het ook in andere kleuren? Een kanariegele weg lijkt mij wel wat.
peter - italia zegt
lijkt me leuk in de zomer…. kan je met 5G de hoek om :D
en met regen ga je met 5G net zo hard rechtuit..ongeacht de hoek waaronder je voorwielen onder je auto staan (stuur niet camber he ;-) )
Laurens zegt
Geen geluid + geen uitstoot (zo schoon is de moderne auto) = geen reden om niet meer snelwegen aan te leggen zodat het rondje randstad een spaakwiel wordt!
Larrs zegt
En wat gebeurt er als je rubber onder ZOAB plaatst? ZOAB is van zichzelf toch ook al behoorlijk stil asfalt? En het slijt sowieso minder dan rubber.
The360box zegt
Zag het laats in Blik op de weg, zij mn vader gelijk, gaat ook je verbruik lekker van omhoog, want rubber heeft een hogere of lagere, rolweerstand waardoor je dus meer moet verbruiken, vergelijk het met op te zachte banden rijden.
Lichtgroen zegt
http://www.youtube.com/watch?v=Ep4L18zOEYI
steven simons zegt
Bij jullie Noorder buren wordt het teminste getest !
Wij Belgen moeten eerst doof worden voordat er iets gebeurt
Wij hebben wel fluisterasfalt !
BaRa zegt
@steven simons: fluisterasfalt is hetzelfde als zoab (zeer open asfaltbeton)
Jochempie zegt
@Lichtgroen: met de 15% efficiency die de man in het filmpje noemt gaan de zonnecellen in de weg niet voor zichzelf betalen helaas.
SimonMc zegt
Ik dacht dat het geluid vooral van de banden kwam?En dat men door andere banden te gebruiken al aan een redelijke geluidsreductie toe kwam?
RDS zegt
@SimonMc: het geluid komt van het slaan van de noppen van je profiel tegen het beton/asfalt/iets. Als je tegen iets zachters slaat dan maakt dat minder lawaai….
oli4k zegt
@RDS: Dus groeven in de weg maken en allemaal op full slicks rijden! Kun je ook niet meer met te weinig profiel rijden :-)