Een Ferrari 288 GTO. Laat ik het zo zeggen: die trap ik niet van de oprit als ze hem me morgen cadeau geven, wat een prachtige auto is dat. En het is nog de snelste Ferrari ter wereld ook.
Ten minste, dat claimt de eigenaar na een recordpoging op de Bonneville Salt Flats een weekje geleden. De 288 GTO haalde een gemiddelde snelheid van 275,401 mijl per uur, oftewel 443,214 kilometer per uur. En da’s best snel in een auto uit 1985. Helemaal standaard is het beestje overigens niet, en je mag je afvragen of je het nog wel over een Ferrari mag hebben. De body is stock, maar onder de kap huist een V8 uit de stallen van GM, uitgerust met twee Borg Warner 80-mm turbo’s die het blok van 17 pond turbodruk voorzien.
De topsnelheid tijdens de recordruns zou zelfs boven de 470 kilometer per uur gelegen hebben, genoeg om het record in de “AA/Blown Fuel Modified Sport Class” op hun naam te schrijven. Dat werd mogelijk gemaakt door het blok dat volgens eigenaar Steve Trafton ergens tussen de 2000 en 2500 pk levert. Lieve hemel! Eat that, Enzo!
bpc zegt
mm toch zonde dat ferrari blok in ruilen voor een corvette motor
Megakix zegt
…wat is nu de definitie van snelheidsrecord dan ? Iedereen roept wat, beaamt wat, verbergt wat…Homologatiemodellen, produktie-auto’s, sportauto’s, supersportwagens, race-auto’s…bladiebla
Veryon is het snelste die je kunt kopen, kunt rijden zonder teveel storingen. Punt.
Megakix zegt
@Megakix: enja…dit is de snelste Ferrari..boeie dus…
Gregorius zegt
@Megakix: dit heeft niks te maken met een “snelste” Ferrari: het is niet de techniek van Ferrari dat dit ding snel maakt. Als je er een Miura of een Stratos kap overheen gooit (allebei ook vrij gestroomlijnd), is het niet opeens een Lancia of Lambo.
bpc zegt
@Megakix: in topsnelheid ?waarschijnlijk maar op al de rest nee in acerleratie’s tussenacceleraties bochtsnelheiden ,etc ,etc ,zijn er auto’s dieveeeel sneller zijn voor een fractie van de prijs en ja ook betrouwbaar zijn
Hobbes zegt
@Megakix:
@Megakix:
De regels voor snelheidsrecords op Bonneville worden vastgesteld door de Utah Salt Flats Racing Association. Zij hebben de klasse “AA/Blown Fuel Modified Sport Class” gedefinieerd, en zij voeren de metingen uit. Het record is voor de gemiddelde snelheid over 1 mijl met vliegende start.
Megakix zegt
@Hobbes: thanks for the info, maar is het niet slechts geöriënteerd op één klasse dan ? En waar worden de metingen elders gevoerd ?
Hobbes zegt
@Megakix:
Yup, snelheidsrecords gelden alleen voor die klasse, dat is gedaan om alleen vergelijkbare voertuigen met elkaar te vergelijken. Bij andere autosporten wordt dat immers ook gedaan.
Buiten Bonneville kom je doorgaans bij de nationale autosportclubs terecht, of eventueel de FIA.
Hobbes zegt
@Megakix:
@Megakix:
De regels voor snelheidsrecords op Bonneville worden vastgesteld door de Utah Salt Flats Racing Association. Zij hebben de klasse “AA/Blown Fuel Modified Sport Class” gedefinieerd, en zij voeren de metingen uit. Het record is voor de gemiddelde snelheid over 1 mijl met vliegende start.
CBR600rr zegt
Heiligschennis, een Opelblok in een Ferrari hangen = moord. Pure and simple!
bpc zegt
@CBR600rr: een opelblok :s ik weet niet of het aan mij ligt maar volgens mij staat er toch echt een blok uit de stallen van gm en gm is meer dan alleen opel ! sinds wanneer maakt opel een v8 volgens you
Arnoud zegt
@bpc:
Ooit leverde Opel een Omega met 5.7 V8.
Een V8 van moederbedrijf GM, dat natuurlijk weer wel.
On-topic: Ik sluit me aan bij de algemeen heersende opinie. Dit is geen Ferrari meer. Maar een totaal verkloot vehikel van wat ooit een exemplaar van de mooiste Ferrari allertijden was.
Laue zegt
@Original_Arnoud:
De laatste ECHTE opel V8 lag in de Opel admiral bij mij weten. Correct me if i’m wrong.
Carmaster zegt
@Laue:
Dat klopt, een 5.4 Chevy blok lag daarin.
Mooie auto’s zijn het ook.
Eric zegt
Met dit “ding” moet je niet op de “Ring” gaan rijden, want gebouwd voor enkel rechtdoor.
Waarschijnlijk is het ook geen origineel chasis. En de bodypanelen al evenmin. Een steigerend paard onwaardig!
jp zegt
En dan maar afvragen waarom de wereld amerikanen haat. En dan ook nog zeggen dat dit de snelste ferrari is.
Ik mag hopen dat ze hier niet echt een goede 288gto voor hebben opgeofferd. Dit is gewoon triest, word er misselijk van.
XK zegt
288GTO Evo anyone?
Voor mij persoonlijk de echte grootvader van de F40.
Carmaster zegt
@XK:
Eeuhm de 288GTO is de vader van de F40…die is er namelijk op gebaseerd. ;)
XK zegt
@Carmaster:
Ferrari 288 gto evoluzione.. niet zozeer de 288 GTO…
midasracer zegt
Een Ferrari zonder Ferrarimotor is geen Ferrari meer.
8C_Competizione zegt
Ik hoop niet dat deze auto daadwerkelijk als snelste Ferrari ooit de boeken is gegaan, want dat zou schandalig zijn.
‘Trafton, a South Whidbey resident and longtime sports-car enthusiast and Ferrari collector…’ Kijk die zin zegt het al “sports-car liefhebber”, maar hij verzamelt die Ferrari’s alleen maar, want die heeft hij niet lief zo te zien:P
Anoniem zegt
Als ik naar autoblog.nl ga komt vlamfilm er voor te staan? Kan dit?
CasperH zegt
@Anoniem: hoe bedoel je? Kan je je uitleg even mailen naar [email protected]?
autoblogger zegt
@Anoniem: thanks, dat was zeer tijdelijk (1 minuut), is inmiddels gefixt!
GT4Ever zegt
Van mij morgen ze de eigenaar ophangen! Je gaat toch geen originele 288 GTO hiervoor verbouwen! Had lekker een Testarossa of een Mondial gebruikt ofzo!
clijde zegt
Nep Amerikanen, ze kunnen echt alles verkrachten…
Carmaster zegt
Opzich wel zonde van de GTO, da’s een van de wienige Ferrari’s die ik echt mooi vind.
Maar bedenk eens, ze hadden aan het standaard blok dus gewoon niet genoeg. En dat terwijl volgens veel fanboys de GM-techniek een paar honderd jaar ouder is dan de Ferrari techniek uit ’85.
Dat zet de meesten van ons wle aan het denken dacht ik zo.
Carmaster zegt
@Carmaster:
spellcheck: weinige en wel
corvettez06 zegt
@ megakick en jp jullie leren het ook nooit he hahahahaha.zo zie je maar hey het hart van een corvette hahahahaha .
jp zegt
@corvettez06: Ik heb niks tegen een amerikaanse V8, sterker nog, ik vind ze geweldig. En als ie ze in een doorsnee ferrari had gehangen, ok, maar in een 288GTO, ja sorry dat vind ik triest en de vernieling van een klassieker. Hij had iedere auto kunnen pakken ten slotte.
realist zegt
zo zie je maar dat een amerikaans blok betrouwbaarder is en je meer kan.
BaySideBlueBoy zegt
Dat kun je ook met een RB26DETT of met een Suzuki Escudo Pikes Peak 2.5L V6 stage 3 twinturbocharged. :twisted:
realist zegt
ik heb het: de eigenaar wil niet in brand knallen boven de 400kmp/h vandaar dat hij enkel het chassis gebruikt van de italiaanse sportwagen.
Stuko zegt
Waar blijft Atenza met z’n race-mazda??
Doewap zegt
Wat een kulbericht.
Dat jullie hier je tijd mee verdoen.
Ranzig gewoon, zo’n verneukte 288.
Dev zegt
Echt weer typisch Amerikaans he. Overal een crate-motor in flikkeren en het dan een snelle auto noemen. Nee zo werkt het niet. Zo hebben ze in eerste instantie ook die SSC Aero gemaakt. Corvette motor op ladderframe, dikke turbo’s erop en dat was em.
Die Amerikanen hebben een heel ander begrip van “auto” dan wij hebben. Voor mij is een auto een pakket, en de motor is dan nog het belangrijkste (het hart). ALS er dan een motorswap wordt gedaan, dan wel binnen dezelfde familie. Dit is niet de snelste ferrari. Dit is wederom een bouwpakket met een crate motor.
paul zegt
hoe verneuk ik een ferrari!!!!!!! (zie hier)
italiaanse emotie .vs. amerikaanse zooi gaat niet samen.
Carmaster zegt
@paul:
Gewoon uit pure onschuldige nieuwsgierigheid hoor, maar waarom is Amerikaans per definitie emotieloze ‘zooi’?
yerrie zegt
whaaaaaaaaaa
Rohrl-fan zegt
Thuis nog ergens een boekje liggen met een artikel over deze wagen. De basis zou een 308 zijn, waar men delen van het koetswerk van een 288 GTO op heeft gemonteerd met idd een opgefokte GM V8 onder de kap.
Wel leuk is dat er ook een remparachute is voorzien! :-D
antihoofthooft zegt
Turbo druk word niet gemeten in pond
Citrofiel zegt
@antihoofthooft: In andere landen soms wel. En als je dan een blogger hebt die geen zin heeft om het om te rekenen naar bar, dan komt het ook hier te staan.
HDM zegt
@Citrofiel: zouden ze google eens moeten ontdekken, die zet het zo om ^^
288 GTO zegt
Kalm maar mensen, dit is gewoon een stuk plastic dat van veraf een beetje op een 288 GTO lijkt en de binnenkant heeft al helemaal niks met Ferrari te maken. Deze loser misbruikt de naam Ferrari. Als je de auto van dichtbij bekijkt lijkt het meer op een houten trapauto. http://www.pnwlocalnews.com/whidbey/swr/news/105076214.html
Emc zegt
Aparte maat die pond-druk. Vind psi of bar toch wat makkelijker. Maar wel indrukwekkend dat ie zo snel kan. En dat met de oude body. Denk dat deze wagen wel 1500-2000 pk produceert.
Fortuna zegt
@Emc: en wat zijn psi’s dan?
HDM zegt
Als ik met een Tamiya chassistje met een plastic omhulsel van een A150 CDI daar rijdt en 300 haal, heb ik dan dus het record te pakken voor snelste A…
Fortuna zegt
@HDM: Snelste A diesel zelfs!
jer-ome zegt
jammer dat je de auto niet beter ziet
of een filmpje ofzo :(
robbie zegt
-edit: dank u, video is toegevoegd aan artikel-
de sjonnies zegt
Wat een komedianten hier,
– Heeft de man jullie bedreigd en beroofd?
– Heeft hij anderszinds je familie te grazen genomen?
– Staat de man bekend als top crimineel?
– Heeft hij zijn auto gebouwd van het geroofde geld van oude vrouwtjes?
Nee?
Laat hem dan aub doen wat hij wil, al koopt’íe dertig Enzo’s, 4 Facel Vega’s; 7 Delahaye’s en een heuse Iso Grifo 7 litre en rijdt hij ze stuk voor stuk in een ravijn.
’t is zijn geld en zijn hobby; uit.
VWouter zegt
Op die manier kan mijn polo ook de 400 kmh wel halen:P
PantheraLeo205 zegt
Zonde
NicoLauda zegt
Ik snap het probleem ook niet zo…
De beste man had ook een hoop moeite kunnen besparen en het gewoon met een ZR1 rijden… maarja, daar zullen er al wel een paar van rondrijden op Bonneville.
En dat er een Chevy V8 in hangt… who cares? Als Ferrari nou echt zo’n supermerk was hadden ze het wel met zo’n motor gedaan, maar nee, Ferrari zelf blijft steken op 1/3 van het vermogen…
@ HDM
Nee, dan heb je gewoon een stuk speelgoed waar je buurjongetje ook mee rijdt. Tamiya is trouwens niet eens zo vlug… ze maken alleen wel natuurgetrouwe plastic kappies.
Verder vind ik zo’n GTO in top-speed trim er eigenlijk best wel heldhaftig uitzien…
hobbes zegt
@NicoLauda:
Het had best met een Ferrari-blok gekund, maar dat is een stuk duurder. Voor de Chevy V8 liggen alle onderdelen gewoon in het rek ivm alle dragracers die ‘m in de VS gebruiken. Klets dus niet over supermerken.
six-trey zegt
zo maak je dus een Italiaan die niet inbrand schiet, verwissel de motor met een amerikaanse, aaaah weer eens tegen de schenen geschopt mijn dag is goed :D
Dimglor zegt
Een klassieker? Het enige dat ze behouden hebben is de body.. en dan nog…
corvettez06 zegt
i love it when a plan comes together , hahahaha
Rick-dos zegt
Zag een paar weken geleden op de A44 op een trailer zo’n 288 GTO.
Blijft toch wel één van m’n droomauto’s hoor.
Cantago zegt
Als je het trappelende raspaard vervangt door een boze neushoorn van 2500pk, ja, dan ben je sneller. Maar dan ben je geen Ferrari meer;)
mbaas zegt
oke dat is snel, kan er geen straatlegale versie komen met zoon turbo erop hoeft geen (net) Ferrari te zijn
Piebe Post zegt
Turbodruk van 17 watte?
Citrofiel zegt
@Piebe Post: Staat er toch. Pond. En dat is waarschijnlijk een afgekort psi, pond per vierkante inch. Wetenschappelijk vast niet correct, maar imo wel begrijpelijk.
veedub zegt
Hoe ouder , hoe lichter , hoe lichter , hoe sneller?
C6_R zegt
Mooi zeg! Wil je performance in je furrarie? Koop een GM crate engine! :lol:
Flatfour zegt
Record heeft natuurlijk niets meer met een ferrari te maken.
ruud zegt
wat een jankers hier zeg…
the ones who know it all, but with empty pockets.