De eerste afbeeldingen van de Saab’s SUV genaamd 9-4X zagen we niet zo lang geleden hier nog voorbijkomen. Geen echte verrassing, aangezien de productieversie niet veel zou gaan afwijken van het conceptmodel dat twee jaar geleden in LA werd getoond. Zojuist zijn de eerste persfoto’s en wat extra informatie gearriveerd.
Zoals verwacht: de Saab wordt aangeboden met twee type benzinemotoren. De 3.0 V6 met 265 pk en de turbogeblazen 2.8 V6 (bekend uit de 9-5) met 300 pk’s. Dit vermogen kan de Saab verdelen over vier wielen, aangezien de crossover beschikt over het XWD-systeem en DriveSense. Met dat laatste kan de bestuurder zelf in bepaalde mate kiezen wat de hardheid van de dempers wordt, de gaspedaalrespons en de gevoeligheid van de stuurbekrachtiging afstellen. Ook kun je voor milieuridder spelen met de Ecomodus.
De 9-4X wordt op 18″lichtmetaal gezet. Tenzij je de Aero-uitvoering kiest (met 2.8 V6), want dan heb je er 20 inch onder hangen. Alle motoren zijn gekoppeld aan een zestraps automaatbak. Enkele opvallende opties zijn beeldschermen in de hoofdsteunen en de mogelijkheid om de pedalen elektrisch te verstellen.
Zoals bekend: de 9-4X wordt in Mexico gemaakt, samen met zijn halfbroer de Cadillac SRX. Onlangs werd bekend gemaakt dat de 9-4X NIET met een dieselmotor geleverd zal worden. Dit dankzij de geldproblemen bij GM. In november wordt de nieuwbakken Saab onthuld in LA. Nu is het nog wachten op het Nederlandse prijskaartje.
the-budel-guy zegt
mooi ging maar geef mij maar een Q5 of A4 allroad
L=Fred zegt
@the-budel-guy: dat zijn mooie auto’s, maar als je origineel wilt rijden, kies je voor de Saab.
KaCh1ng zegt
@L=Fred: er is niks origineels aan saab, gwn andere body op een cadillac
L=Fred zegt
@KaCh1ng: Da’s toch origineel! Hoe vaak zie je die nu rijden ;-)
Atenza zegt
@KaCh1ng: zucht.. echt veel zinnigs komt er niet uit je vingers he? Lekker boeiend op welk platform het staat, de koets en interieur zijn totaal anders. Verwacht je soms dat Saab allemaal zelfstandig modellen kan ontwikkelen? En Ford/Mazda/Lincoln, VW/Audi/Seat/Skoda, Renault/Nissan/Dacia, Peugeot/Citroën/Mitsubishi etc doen het niet veel anders hoor..
KaCh1ng zegt
@Atenza: het straalt evenveel uit als een cadillac …bij de andere merken heb je tenminste onderscheid
Atenza zegt
@KaCh1ng: doe niet zo suf zeg. dat zeg je alleen maar omdat je weet dat ie technieken deelt met de SRX. Alles is compleet anders man. Alles is typisch Saab aan deze 9-4X
Wijs de overeenkomsten eens aan.. allebei SUV en vier wielen..?
KaCh1ng zegt
@Atenza: je hebt gelijk , de SRX is zelfs beter ;)
IkweetmeerdanKaCh1ng zegt
@KaCh1ng:
Deze saab staat op een haldex 4×4 systeem, meer divers/beter dan welke audi dan ook.
Ga weg met je mode auto’s.
tom zegt
De voorportieren van de nieuwe saabs zijn of lijken in ieder geval allemaal zo klein. Voor de rest ziet het er wel aardig uit.
Gregorius zegt
Geen foto’s van de achterkant?
OT. Heb toch een slecht gevoel over Saab na het ietwat arrogante commentaar van mr Victor Mullor in het filmpje uit Parijs.
Atenza zegt
-edit: gallery is al aangevuld-
Atenza zegt
Mooier dan die rare XC60, lelijke GLK en saaie Q5. Ik vergelijk ze daarmee want in eerder bericht kwam toch wel naar voren dat de wielbasis veel meer in de richting zat van deze klasse. Ben benieuwd naar de prijzen.
.
Minpunten vind ik de logge kunststof voorbumper. Sowieso komt ie minder modern over dan de 9-5. Erg slecht dat de linkerachterlicht niet mooi aansluit op de foto’s. Zo maak je geen goeie kwaliteitsindruk. Interieur typisch Saab en dus helaas ook weer zo’n homp plastic in de middenconsole. Jammerrrrr! Al met al een beetje net niet eigenlijk
robbie zegt
@Atenza: maar qua gewicht (2.010 kilo) is hij meer vergelijkbaar met de X5 etc. Het is echt een bizar zware auto. De SRX is met zijn 1.854 kg zelfs een stuk lichter.
Mika zegt
@robbie: minder veilig dan of?
Tim zegt
@robbie: Zit XWD ook op de CRX? XWD is al ruim 100 kilo…
robbie zegt
@Tim: yep die heeft ook AWD. Kijk ook maar eens naar het sprintje van 0 naar 100:
9-4X 3.0 AWD: 9,0 seconden
SRX 3.0 AWD: 8,4 seconden
http://media.chevroleteurope.com/content/dam/Media/documents/INTL/Specs_Prices/SRX_Specifications.pdf
Tim zegt
@robbie: Hmm dan ben ik erg benieuwd waar al die extra kilo’s vandaan komen.
On a side note: Saab’s sales directeur Adrian Hallmark is er al weer vandoor. Hij heeft het 7 maanden uitgehouden en gaat nu naar Jaguar. Volgens het geruchtencircuit is hij al langer niet meer voor Saab werkzaam.
Laue zegt
Toevallig 2 weken geleden zag ik er een paar ongecamoufleerd op een trailer staan. (richting SAAB NL HQ?)
L=Fred zegt
Kan ik eindelijke een andere surf-Saab kopen ;-)
lincoln zegt
schitterende auto ..
en enkel en alleen om het feit dat er Saab op staat ..
zo,n simpele yup ben ik dan ook weer ..
AMG Powerrr zegt
Waarom… staat deze Saab op Zweeds kenteken? ’t Is toch een Nederlandse auto!
mout zegt
@AMG Powerrr: Ehmmm, eerst wou ik zeggen: omdat de fabriek in Trolhättan staat. Maar bij nader inzien is dat ook niet zo’n intelligent antwoord.
Omdat alleen het imago van deze auto Zweeds is, dan maar?
Gebouwd in Mexico, Amerikaanse techniek, Nederlands bedrijf, gefinancieerd door Russische maffia (herstel: investeerders). Misschien is Zweden het midden tussen die landen?
peter zegt
Lijkt op een japanner, beetje mazda kopieer werk lijkt wel met haast. Saab ogjes en grill plakken.
Bumer zegt
@peter: Geef me het nummer eens van de opticien waar je jouw bril vandaan hebt… want als je hier een Mazda in ziet gaat er ergens iets mis…
robbie zegt
Dat ding is zwaar! Niet normaal…
Drooggewicht (kg):
2010 – 2120 kg (9-4X), 2085 – 2135 kg (9-4X Aero)
En dan hebben we het over een DROOGGEWICHT oftewel zonder vloeistoffen zoals benzine, motorolie, remvloeistof, koelvloeistof etc erin. Tel er dus minimaal nog eens 100 kilo bij om tot je kentekengewicht te komen.
Het is helemaal opmerkelijk als je weet dat een Cadillac SRX (3.0 V6) ‘slechts’ 1.854 kilo weegt. De 9-4X is dus minimaal 160 kilo + vloeistoffen zwaarder.
Curb weight SRX (kg): 1.854 (AWD)
http://media.chevroleteurope.com/content/dam/Media/documents/INTL/Specs_Prices/SRX_Specifications.pdf
De Cadillac is dus 1.854 kg (Curb Weight, incl. vloeistoffen)
http://en.wikipedia.org/wiki/Curb_weight
De 9-4X is minimaal 2.010 kg (Dry Weight, excl. vloeistoffen)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dry_weight_(vehicle)
robbie zegt
@robbie: Hmmm, het internationale persbericht van Saab heeft het weer over een Curb Weight van 2.010 voor de 9-4X. Vreemd…
peter zegt
@burner: Kijk maar goed naar de Mazda CX-9 en de saab achter ruit met dak hebben ze van lexus RX. Allemaal japanse blik.
Atenza zegt
@peter: ik wist niet dat je met zo’n achter/zijruit al gelijk een RX kloon hebt te maken.. als het een normale doorlopende zijruit had dan leek ie vast en zeker weer ergens anders op? CX-9 zie ik er totaal niet in. Die is sowieso mooier ;)
Mika zegt
Ik ben eruit.
Pap de 9-5
Mam de 9-4x
en ik wacht nog wel tot de 9-1 haha
majinstar zegt
XC70 ziet er leuker uit.
Bart zegt
Het gewicht is het grote probleem bij de nieuwe crossovers van GM. Daar verliezen ze ook door in tests van Car&Driver. In Europa is dit ding zooooo kansloos.
skiwi zegt
lelijk hok!
Atenza zegt
Gewicht is sowieso een probleem van GM. Check de Opels ook alleen al..
L=Fred zegt
Prijzen van de Cadillac SRX zijn:
3.0 V6 AWD Aut. Elegance €77.440
3.0 V6 AWD Aut. Sports Luxury €80.310
Zal deze Saab vergelijkbare prijzen krijgen (sluptax enz):
3.0 V6 met 265 pk
2.8 V6 turbo, met 300 pk
robbie zegt
@L=Fred: ongeveer wel ja, plus wat extra slurptax omdat de 9-4X zo’n 150 kilo zwaarder is dan de SRX en dus ook een stuk onzuinger.
En daarnaast moet Saab ook nog eens (veel) geld betalen aan GM voor de productie van de 9-4X. Ga er dus idd maar vanuit dat de 9-4X minimaal zo duur gaat worden, maar ik vrees nog een klapje duurder.
Citrofiel zegt
Manman, ik merk wel dat ik de koffie vanavond heb overgeslagen zeg. Ik zat me maar af te vragen waar ik die achterkant van kende, tot ik erachter kwam dat ik de 9-5 in gedachten had… :roll:
Voor de VS zullen de grote motoren en het hoge gewicht wel geen probleem zijn, hier alleen voor enkelen…
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Robbie: wel apart dat gewichtsverschil ja. Kan me dat niet zo voorstellen. Ach, kun je maar weer zien dat het een compleet andere auto is dan de SRX!
;)
J. zegt
De achterlichten zullen nog wel iets anders worden voor de Europese versie. Dat zie je bij de 9-5 ook.
Ik hoop dat ze toch iets frisser worden, meer als bij de 9-5.
Vincenzo zegt
Gemiste kan weer voor die fietsenmaker…geen diesel en het is gewoon een amerikaan met een andere body.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Vincenzo: zucht… Ja hoor, vandaar dat hij de Saab XWD aandrijving heeft, de Saab 6-traps automaat, de Saab 2.8 Turbo V6, het interieur vrijwel gelijk aan de 9-5, rijdt op Bio-Ethanol en ga zo maar door. Het is eerder andersom!! Pannekoek!
jzaero zegt
Op zich mooie auto, althans, als je die grijze onderkant wegdenkt.
saab zegt
Prachtige SUV die binnenkort in Nederland verkrijgbaar zal zijn! Er is nu een App beschikbaar waarmee je je eigen 9-4X kunt samenstellen.
Bekijk hier meer info:
Of kijk natuurlijk op de site: Saab 9-4X