Onverwacht kwamen we de gefacelifte Nissan GT-R in Parijs al tegen. De cijfertjes werden toen nog niet bekend gemaakt, die hielden ze nog even geheim. Inmiddels zijn de details over het 2012-model naar buiten gebracht, inclusief informatie over de extra GT-R-modellen die Nissan zal gaan uitbrengen.
Er komen namelijk twee nieuwe uitvoeringen bij. De ‘Club Track’ en een uitvoering genaamd ‘EGOIST’. De eerstgenoemde is logischerwijs een nóg hardere variant voor de dagen dat je met je GT-R over de circuits wil knallen. De EGOIST (ja, zo heet-ie echt) is een soort maatpak-editie. Deze is helemaal naar wens van de klant samen te stellen. Zelfs aan de interieurkleurtjes is gedacht, daarbij kan je kiezen uit 20 verschillende kleuren.
Alle modellen krijgen meer vermogen & koppel mee. De huidige GT-R moet het stellen met een niet onaardige 486 pk, de facelift-versie krijgt daar 44 paardjes bij. Boem, 530 pk bij 6.400 toeren per minuut en een koppel van 612 Nm (was 588). Dit dankzij onder meer hogere turbodruk, gemodificeerde kleptiming en een (nog) grotere uitlaatdiameter. Ook beweert Nissan dat de uitstootcijfers omlaag zijn gegaan en het brandstofverbruik is verminderd. Tevens is de versnellingsbak onder handen genomen, waarbij aanpassingen zijn gedaan aan het Launch Control-systeem.
Aan het uiterlijk zijn onder meer de volgende zaken vernieuwd: de voorbumper is gewijzigd en beschikt over LED dagrijverlichting, de achterbumper is opnieuw vormgegeven en de aerodynamica is er in zijn totaliteit op vooruit gegaan. De cW waarde is gedaald van 0.27 naar 0.26. Standaard staat de GT-R op 20″ velgen met Dunlop SP Sport MAXX GT rubber met daarachter andere remschijven die minder gevoelig zijn voor het welbekende ‘faden’, aldus Nissan
Er is ook al meteen een aardige ringtijd bekendgemaakt. Hou je even vast, hier komt-ie. 7 minuten en 20 seconden. Jaja, dat getal 7:20 ga je nog vaak horen. Daar zijn ze maar wat trots op. Ervan uitgaande dat deze tijd klopt is de 2012 GT-R sneller op de Nürburgring dan een ZR1.
In totaal worden er nu zes varianten van de GT-R aangeboden: Club Track, EGOIST, Pure Edition, Black Edition, Premium Edition en de SpecV. Hieronder de eerste lading foto’s. Wordt vervolgd… (via nagtroc)
Faalhaas zegt
Doe mij er maar 1! , met een 1.6Hdi, wieldoppen en een trekhaak.
Leon zegt
@Faalhaas: Wat een idiote reaktie zeg.
jpoers zegt
-edit: is aangepast, thanks-
JPM zegt
En de prijs, ik las ergens dat deze in Nederland ruim 2 ton moest kosten.
w0o0dy zegt
@JPM: nee, dat lijkt me niet, maar de Egoïst versie is aardig wat duurder EN dan is er nog de Club-race versie… die gaat geloof ik richting 3 ton.
w0o0dy zegt
Voor de mensen die gaan roepen dat de tijd lulkoek is…. op de dag dat ze een public viewing latime wilde doen was de baan op plaatsen vochtig en kwam er niet meer uit dan 7:24 (gereden in een aantal verschillende pogingen)
ErikkNL zegt
Nu ben ik eruit…. Hiervoor is Gran Turismo uitgesteld!
Benjamin1 zegt
Doei VAG/Porsche!
JPM zegt
De nieuwe Turbo S heeft ook 530 pk maar 88nm meer namelijk 700nm. Sprintje doet hij in 3,1 naar de honderd. Op het rechte stuk is een Turbo dus waarschijnlijk sneller, hoe het in de bochten is wil ik wel een keer zien.
w0o0dy zegt
@JPM: Ik zou bijna zeggen… wie in bochten het snelste is, is degene die het beste rubber het meest efficiënt gebruikt. Overigens is de Turbo S getest door gtpurelyporsche.com en die kwamen voor de 1/4mile op 11,0 sec.. Nissan claimt 11,2 meen ik voor deze nieuwe… dat zou wel een erg klein verschil zijn. Overigens loopt de Turbo S wel een stukkie harder op top.. andere langere (minder agressieve) gearing.
JPM zegt
@w0o0dy: Zal inderdaad veel afhangen van welke compound ze gebruiken, veel zullen ze elkaar niet ontlopen.
Megakix zegt
@w0o0dy: 330km/h voor Porsche GT2 RS en 315km/h voor de Nissan dacht ik ?
(db) zegt
-edit: check!-
agarde zegt
En de Spec M? Die kwam toch ook nog? (comfortabele gt-r)
w0o0dy zegt
@agarde: Die heet Egoïst maar is mogelijk alleen voor Japan… dat soort details moet nog duidelijk worden.
philippe zegt
Zeer knappe wagen, de niet gefacelifte versie zie je hier in België redelijk vaak. Hij is bij ons ook niet zo duur, ik dacht iets van een 84k. Relatief gezien dan eh ;)
Dimglor zegt
Waar zijn die mooie Gt-r velgen van de huidige versie??
Deze nieuwe velgen passer er totaal niet bij….
w0o0dy zegt
@Dimglor: er zijn mooiere velgen, dit zijn de ultra lichte van de spec-v als ik me niet vergis. Check http://www.nagtroc.com als je meer foto’s wil zien (er staan er VEEL).
Dimglor zegt
@w0o0dy: Dacht al dat het de Spec-V velgen waren… Ik vind de velgen er niet echt bij passen… maar dan bestel je gewoon andere velgen ;-)
BaySideBlueBoy zegt
@Dimglor:
Je hebt ze ook in een andere donkergrijze kleur genaamd Hyper Blue Black Chrome.
Dimglor zegt
@BaySideBlueBoy: Die zien er toch een stuk beter uit… ;-)
Lan_Evo zegt
Mooie faceliftje, overal weer net wat beter dan de ‘oude’ GT-R.
Megakix zegt
Helemaal enthousiast van deze auto ! Met name óók omdat de ‘instapprijs’ simpelweg geweldig is i.r.t. de gepokt en gemazelde merken. Tevens ziet hij er enorm stoer en mannelijk uit. De beste prijs met tevens de beste prestaties…een (relatief) bereikbare jongens-/mannendroom dus !
w0o0dy zegt
@Megakix: New! Now with extra added driver involvement/enjoyment
Megakix zegt
@w0o0dy: yup, hoewel ik 2 bmw nieren heb… ;-)
Mairsil zegt
Hebben ze nou onder alle modellen die lelijke vspec uitlaatjes gepropt, of zijn al die foto’s van een vspec?
BaySideBlueBoy zegt
@Mairsil: Dat zijn de plaatjes van de SpecV. De Egoist is mogelijk ook voorzien van dezelfde uitlaten.
Hans zegt
deze velgen zijn wel bagger zijn! Verderest: goed bezig!
Laurens zegt
Gaap, ringtijden, paar graden kouder/warmer scheelt al gigantisch. Overigens wel de top qua prijs/prestatie, maar niet qua prijs/imago, en dat telt…
BaySideBlueBoy zegt
Even langs Nissan Visscher deze week. 8) En de rondetijd gaat ongetwijfeld beter worden dan 7m20s!
Osca zegt
@BaySideBlueBoy: is dat die nissan dealer op Rotterdam Alexander ? ik zit daarnaast op school dus magi k stukje meerijden? :P
BaySideBlueBoy zegt
@Osca: Jammer genoeg is de GT-R officieel alleen via 1 dealer te koop en geautoriseerd voor onderhoud aan de GT-R. Dat is Nissan Visscher Amsterdam. Ze hebben overigens meerdere vestigingen, in Gorinchem en wat jij bedoeld in Rotterdam. Staat daar trouwens nog steeds die afgetrapte rechtsgestuurde witte R35?
Osca zegt
@BaySideBlueBoy: beetje late reply ( wist ik niet ) ik weet niks van die witte R35 af , alleen dat er een tijd terug een nieuwe zwarte GTR werd afgeleverd
GTR zegt
Oh hellll yeah!
Eat that bitches!
Doe mij maar 1, echt heerlijk zo’n godzilla.
duckje zegt
alles is goed!
Stijn zegt
Al die versies pfff… Steeds maar weer hetzelfde concept uitmelken pfff… :)
Citrofiel zegt
@Stijn: Tsja, ze proberen toch een bepaald merk te beconcurreren. ;)
Stijn zegt
@Citrofiel:
Vandaar ook mijn reactie. Iets met pot en ketel… :)
xilver zegt
Ziet er zeker niet slecht uit, beter als zijn voorganger
Volvo_440_turbo zegt
Voor zijn uiterlijk moet ik hem niet hebben, maar geef dat ding maar, dan kan ik me eindelijk een autoracer wanen :p
Homer55 zegt
De dashboard vind ik toch wel heel stoer van deze auto.
w0o0dy zegt
Horst von Saurma heeft met de nieuwe mogen rijden en kwam tot 7:34. Weliswaar erg groot verschil tov de tijd die Nissan claimt maar… in de 2009 versie reed hij 7:38 dus nu 4 seconden sneller. Dat Suzuki meer van zijn eigen tijd af kan snoepen dan Horst von Saurma kan in slechts 3 getimde rondjes is niet raar… dus 7:20/7:21 klinkt niet echt ongeloofwaardig. Wel erg snel maar lijkt niet onmogelijk.
http://www.sportauto-online.de/testbericht/nissan-gt-r-2011-im-nordschleifen-test-2822697.html
Lolbroek zegt
Ik snap gewoon nog steeds niet dat mensen die opgevoerde fiatjes mooi en geweldig vinden. Op de release stond erop een forum dat porche 911 meer history heeft dan de nissan gtr, hebben deze mensen wel verstand van auto’s :D laat staan de benzine slurpers van de usa met hun 6,6 liter blokkie met 350 pk die niet vooruit te branden zijn laat staan het stuur werk. de jappen zijn zoveel verder met hun auto dan dat wat wij hebben in euro . wat ook erg is dat de gtr zo goedkoop is en echt alles weg blaast. De vorige gtr’s hebben nog steeds de beste motor ooit gebouw ( rb26dett ) met een euro of 20000 kan je al voledige track cars kopen met 500 pk+ uit japan die enig porche of opgevoerde fiat voorbij tuft en met hogere top snelheid. i
marpol zegt
vraag me echt af of er mensen zijn die dit staaltje techniek ook echt “afschuwelijk lelijk”
zouden vinden als ze het zelf daadwerkelijk zouden kunnen betalen !!