Ja, sinds een tijdje ben ik fan van de BMW M3. Het probleem is alleen dat de M3 van oudsher niet als compacte station wordt geleverd, een carrosserievariant waar ik ook fan van ben aangezien ik nogal eens wat zooi te verslepen heb. Gelukkig zijn er mensen die the best of two worlds willen samenbrengen!
Een handige klussert nam een zilvergrijze E36 M3, sloopte vervolgens het blok, onderstel en aandrijflijn uit een M3 Coupé van dezelfde generatie en kluste het geheel tot een BMW M3 station. Me like!
Het enige wat ik jammer vind is dat de eigenaar het daar niet bij gelaten heeft en de auto nog heeft voorzien van wat aftermarket spul zoals een KW verlagingsset, Sachs sportkoppeling, een open luchtfilter en een RVS sportuitlaat. Dat de E36 M3 zich leent voor tuning is bekend, maar het had voor mij niet gehoeven. Ach, dat is gelukkig vrij snel te herstellen. Voor 12.750 euro lijkt het mij niet eens een hele dure E36 M3, die gaan doorgaans voor redelijk vergelijkbare bedragen weg, soms zelfs duurder. In dit geval koop je dan ook nog eens een one-off, aangezien BMW deze auto nooit officieel geleverd heeft! Bieden maar!
Met dank aan Egbert voor de tip.
Mean_Green zegt
Doe mij maar een E46 M3 station!
TMon zegt
Helaas is dit wel het lelijkste type dat bmw de afgelopen jaren heeft uitgebracht. Zelfs de m3 versie verdient de m niet. Daar staat tegenover dat het wel een mooi project is.
AudiQuatro zegt
@TMon: WTF, de mooiste M3! Verdiend het M logo niet?? die van na de facelift had 321pk en ging in 5,5 seconden naar de 100! En een van de snelste ringtijden!
the-budel-guy zegt
heb de 3serie station nooit mooi gevonden daar heeft audi met de A4 altijd wel iets beter gedaan.
geef mij dan maar een (R)S 4 avant of een M3 sedan.
Emc zegt
Lijkt goedkoop, maar het blok heet 230 duizend gelopen. Dat is behoorlijk veel voor zo’n blok. Ik zou die gok in ieder geval niet wagen.
GOD zegt
@Emc:
“De oorspronkelijke 323 motor is in december 2009 vervangen door dit M3 blok op dat moment had de auto 235.000 km gelopen en het M3 blok wat er in is gekomen had toen 105.000 km gelopen, momenteel staat de teller op 241.000 km voor de carroserie en 111.000 voor de motor”
Volgende keer iets beter lezen ;)
KoenMB zegt
@Emc: “momenteel staat de teller op 241.000 km voor de carroserie en 111.000 voor de motor. “
GOD zegt
@Emc:
En dan nog is 230 duizend niet veel als je fatsoenlijk er mee omgaat en onderhoud. vooral olie fatsoenlijk op temperatuur laten komen is heel erg belangerijk.
Ik zelf rij altijd heel relax en blijf onder de 3000 toeren tot mijn olie minimaal 90 graden is voordat ik het blok belast(VR6).
Stap in een nieuwe en in die van mij met een blind doek om en je merkt geen verschil. heb er nu net iets over de 200.000 op staan.
Kameraad van me heeft een E36 M3 cabrio met inmiddels meer als 3 ton op de teller. Rijd er heel veel mee en heeft nooit problemen gehad. Te danken aan goed onderhoud en rustig op temperatuur laten komen.
litle zegt
@Emc: motor 110.000, kas 240.000
Janssen zegt
Er rijdt nog een complete E36 M3 Touring rond in Nederland! Een mooie donkerblauwe met oranje knippers! Echte M3 Touring op kenteken ;)
En die is ook te koop!, voor minder….
Bruno zegt
@Janssen: Waar?
3er Reihe zegt
Of het nou een ///M is of niet dit is de minst mooie BMW serie, Touring is vaak mooi maar helaas niet bij de E36. Toen de E46 uitkwam was het een hele verademing ;) en idd met 230 dkm is wel errug veel €
QuattroBoy zegt
Ik vind ‘m belachelijk duur, EUR 12.500,- voor een (binnenkort) 11 jaar oude 3-serie. En hij had, voor dat de foto’s werden genomen, best wel het interieur even kunnen stofzuigen
35i zegt
Uhm… Zijn die veerpoten vóór wel op de juiste wijze gemonteerd?
Bisazza zegt
YEAH!!!
P@ zegt
Zo’n ombouw en dan vergeet je de M3 spiegels…..
st33fie zegt
Hoop centen voor iets wat nep is
en ja dat schroefsetje zal die wel hard nodig hebbe omdat een standaard touring nou eenmaal niet bekend staat om zijn dynamische rij gedrag laat staan als je er 321 paarden in lepelt
GOD zegt
@st33fie:
“Verder is alles vanuit de M3 coupe overgezet naar deze touring zoals:
gehele onderstel en aandrijflijn
velgen
remmen
Interieur (dashbord, versnellingspook, stuur, stoelen e.d.)
Bumperset”
E36Rulez zegt
Jimmy zegt
De E36 is na de E30 naar mijn mening de ruigste M3
Atenza zegt
Prachtige auto :) Toen BMW’s nog vanuit elke hoek mooi waren
tuurlijk zegt
@Atenza: Ja, en nu alleen nog maar BMW’s vanuit de Achterhoek o.i.d.?
Atenza zegt
@tuurlijk: heb je een trapje voor me? Ik kom niet zo gemakkelijk bij die humor van de bovenste plank..
CasperH zegt
@Atenza: lol
Piebe Post zegt
@Atenza: Hahaha
integralechubasco zegt
verander de titel maar in wannebe wannehave …
Freewarefreak zegt
Super, heerlijke auto.. en uniek.. zo-een heeft niemand dan.. wat ook zo heerlijk is, maakt die man foto’s voor de advertentie op MP en neemt dan niet eens de moeite om van te voren dat halve herfstbos er uit te zuigen… details.. details..
auto-gek zegt
ff uitzuigen van het interieur kon er niet af voor de foto?
Wat hebben ze met de achterbank gedaan? en de zwarte hemelbekelding? Dat gaat van een coupe niet passen in een touring……. En zoals al gezegd, waar zijn de spiegels gebleven?
Een net niet auto………..
carbert zegt
En deze bijzondere E39 M5 tourings zijn er natuurlijk ook nog;
http://www.autoblog.nl/archive/2010/02/19/lekkerder-dan-een-e39-bmw-m5-touring-wordt-het-niet
NicoLauda zegt
Er is in NL inderdaad een orginele D.blauwe e36 M3 Touring.
Ik vind dit een geweldige wagen en de genoemde upgrades zijn toch geen spelbrekers?
Ik bedoel, een deftige verlaging doet elke auto goed, net als een niet roestende uitlaat of een koppelingsplaat die je niet gelijk wegrookt met rustig rijden.
Mark zegt
Er rijdt in Brabant een hele mooie E36 M3 Touring rond met Carbon Airbox Geweldig apparaat!
GeoBem007 zegt
@CasperH:
Sorry hoor, maar KW schroefset zorgt voor een betere stance en 9/10 betere weglegging.
De Sachs koppeling is verre van een slechte investering en een merk dat BMW ook OEM gebruikt. En ik kan zeker begrijpen dat je een andere uitlaat steekt om beter te kunnen genieten van die heerlijke zespitter!
Wees al blij dat het nog zo OEM is en niet verneukte aftermarker polyesterbak geworden is..
CasperH zegt
@GeoBem007: ieder z’n ding, het zal ongetwijfeld beter sturen en harder de hoek om gaan, maar ik vind ‘m nu net een beetje te laag en ik gok dat het geheel ook wat minder comfortabel is geworden door die verlagingsset.
Wat betreft het geluid: ieder z’n ding maar voor mij klinkt ‘ie stock al prima! Dat gebrom is leuk voor vijf minuten, daarna wordt het gewoon irritant als je er dagelijks in rijdt. Vind ik tenminste ;o)
papa zegt
Helaas geen vadar-stoelen, gelukkig wel 3.2 ltr en geen 3.0
Timmie zegt
De beste man heeft het weer verkl**t. Zo snel mogelijk die andere after-market spullen eraf slopen!!!
Boedde zegt
De E-36 M3 is DE echte M3. Ziet er stoer uit en niet zo rond als de rest! En jammer dat BMW nooit een E-36 M3 station uitvoering heeft gemaakt.
DannyHoff zegt
Alleen die aftermarket-troep eraf halen en dan is dit de perfecte combie
Maar ehh doe mij maar de coupe :)
pietje zegt
die blauwe m3 uit brabant is veel en veel dikker.. en dat geluid dat hij maakt.. als ik het geld had zou ik het wel weten.
AJ zegt
Geinig. Wel jammer dat de E36 de minste van de M3’s is.
GOD zegt
@AJ:
Leg eens uit, ben benieuwd.
Martijn Nijsten zegt
@GOD: Gezien deze meer weg had van een snelle 328 of whatever, dan van een M3. De E36 was een stuk meer op comfort gericht en een stuk minder op prestaties dan zijn voorganger.
Adje M3 zegt
http://www.autojunk.nl/2010/04/bmw-e36-m3-3-0-touring-96-286-pk-carbon-airbox
Pier zegt
Heb hier nooit echt veel aan gevonden. Liever een trapje hoger en een E39!
spykerboy zegt
ik vind hem met dat aftermarket spul juist sportiever, beetje lager en meer geluid :D
Citrofiel zegt
Alleen (al) om het idee van het bouwen van je eigen droomauto is dit een fantastische wagen.
V10 zegt
Krijg je er een gratis petje bij?