Heb je toevallig een Saab 9-4X met dieselmotor op je wensenlijstje staan? Dan moeten we je helaas teleurstellen. Wegens geldproblemen bij GM is tijdens de gezamenlijke ontwikkeling van de Cadillac SRX en Saab 9-4X besloten om een dieselmotor te schrappen. Voor Cadillac is dat niet zo’n probleem aangezien 99% van de SRX’en in Amerika verkocht zal worden. Voor Saab is dat wel zuur, want het over grote deel van de Europa verkochte SUV’s is voorzien van een oliestoker.
Tijdens de LA Autoshow van november zal Saab de 9-4X officieel voorstellen krijgen we meer te horen over de motoren die leverbaar worden. Met betrekking tot de Amerikaanse markt weten we al dat er onder de motorkap van de 9-4X dezelfde motoren te vinden zullen zijn als bij de Cadillac SRX. Oftewel een direct ingespoten 3.0 V6 met 270 pk en een 2.8 Turbo met 300 pk. Die laatste motor wordt naar alle waarschijnlijkheid ook in Europa leverbaar. Verder gaan er geruchten over een 2.0 turbomotor, maar dat lijkt mij een beetje schraal voor een auto die je moet vergelijken met een BMW X5.
Saab zegt wel dat de volgende generatie 9-4X (die over 6/7 jaar komt) een dieselmotor krijgt, maar dat is natuurlijk verre toekomstmuziek. In Amerika zal het ontbreken van een dieselmotor geen probleem zijn, maar als Saab de 9-4X in Europa een beetje wil verkopen is een dieselmotor onmisbaar.
De eerste productie exemplaren van de 9-4X zullen in april in Mexico van de band rollen en in juli zullen de eerste auto’s bij dealers arriveren. (via: autovisie.nl)
pieter zegt
Dat is redelijk erg aangezien toch het grootste deel van de saab-kopers een diesel nemen, hopelijk loopt het goed af met Spyker, uuh Saab :P
Ram-G-maN zegt
Dan zal het net zo zeldzaam gaan worden als de eerste generatie Nissan Murano. :?
Jokkebrok zegt
Saab en geen diesel?! Diesel hoort JUIST bij Saab!
The_12oach zegt
@Jokkebrok: niet mee eens, ik zeg 2.0 turbo 2.3 turbo. Dat is Saab.
Aparte auto denk dat ik hem in het echt moet zien voor ik mening kan hebben of ik hem wel of niet mooi vind.
robbie zegt
@The_12oach: Maar de sterkste benzinemotor die Saab op dit moment heeft is een 2.0 turbo met 220 pk. Dat lijkt mij niet echt sterk genoeg voor een auto die zo groot is als een X5 en 1.850+ kilo weegt.
The_12oach zegt
@robbie: Dat ben ik ook met je eens, alleen als ik enkelt op de comment van Jokkebrok afga, dan geef ik mijn beeld die ik me enkelt kan herinneren van Saab, en dat zijn de beresterke 2.0 en 2.3tjes.
Maar met zo een gewicht mag je inderdaad wel op zn minst een goeie V6 hebben.
LPJ zegt
@Jokkebrok: “Diesel hoort JUIST bij Saab!”? Kom zeg … tot 1998 had er nog nooit een diesel in een saab gezeten, en dan nog gebruiken ze de JTD diesels van Fiat.
Als Alfa Romeo eindelijk met een SUV komt zal het ook wel nood hebben aan een krachtigere variant van hun JTD’s veronderstel ik. Misschien dat Muller Fiat dan maar eens moet porren.
Griffin zegt
@Jokkebrok: een “echte SAAB” heeft GEEN dieselmotor :-D
Citrofiel zegt
Hé, dat is vreemd. Ik zie een reactie van Jokkebrok tussen de laatste reacties staan, en als ik daarop klik kom ik hier terecht, maar zie ik geen reactie van hem.
Citrofiel zegt
@Citrofiel: Totdat je een reactie plaatst blijkbaar… :?
The_12oach zegt
@Citrofiel: Hahaha, denk dat hij er geen zin in had bij jou vandaag.
MRStephan zegt
Dan maar een diesel van BMW erin lepelen?
robbie zegt
@MRStephan: dat gaat dus ook niet gebeuren. Er komt dus GEEN diesel.
En daarnaast zou het heel erg lastig zijn om een zescilinder inlijn van BMW te monteren in een motorruimte die ontworpen is voor het herbergen van V6 motoren.
mashell zegt
Beetje gemiste kans, maar aan de andere kant, de kans dat Saab zich in dit krimpende segment nog een serieus mmarktaandeel kon veroveren was ook al heel klein geworden. Nu de belangrijke zaken: er is dringend (al een jaar of 4) behoefte aan een echt nieuwe Saab 9-3!
Sorcerer zegt
Allemaal leuk, maar deze rijden veel en veel meer rond in de VS (in Nederland ooit 1 9-5x of 9-3x of wat is het gezien)…
Dus tja, doe dan maar een benzinevariant… Is nog beter voor het milieu ook (tenzij de diesel euro5/6 is; en daar zal ook wel het kostenprobleem liggen verwacht ik!)
Atenza zegt
@Sorcerer: 9-7X bedoel je..?
Atenza zegt
Waarom de X5 vergelijking? Lijkt me eerder een Q5, GLK, CX-7, Murano en XC60 concurrent eigenlijk.. de naam 9-4X zegt dat ook wel, een model tussen de 9-3 en 9-5..
robbie zegt
@Atenza: heb jij de afmetingen van een SRX wel is vergeleken met die van een X5? Of een Touareg?
L x B x H
4.834 x 1.912 x 1.670 (SRX, 268 pk, 77.440 euro)
4.857 x 1.933 x 1.776 (X5, 306 pk, 77.100 euro)
4.795 x 1.940 x 1.709 (Touareg, 280 pk, 73.090 euro)
De hadden deze Saab dus beter 9-6X kunnen noemen. Daarnaast vraag ik mij sterk af of Saab in staat zal zijn om de 9-4X onder de SRX te positioneren in Europa. GM bouwt de auto immers en Saab moet (fors) betalen aan GM om die auto’s af te nemen. Een stukje uit het halfjaarverslag:
De 9-4X zal dus zeker een nadelige concurrentiepositie hebben tov de SRX. Althans dat is mijn verwachting.
Atenza zegt
@robbie: “Dan zal je kunnen vaststellen dat deze SUV vijfzitter zeker geen kleine auto is, met een lengte van 4.796 mm, breedte van 1.814 mm en hoogte van 1.702 mm.” (http://www.autoscoops.be/nieuws/2009/betrapt-prototype-saab-9-4x). Denk dat de gegevens van de concept zijn. Beetje voorbarig om het al over de prijs te hebben trouwens.
.
Merk sowieso dat de verschillende SUV klasses wel erg dicht tegen elkaar zitten. Misschien komt het wel door de styling waardoor de 9-4X bij mij meer overkomt als een concurrent van de iets minder grote SUV’s
robbie zegt
@Atenza: even de afmetingen van de 9-4X BioPower Concept opgezocht:
L x B x H
4.776 x 2.080 x 1.684
Qua wielbasis zit de 9-4X overigens wel dichter bij de X3 dan de X5.
Wielbasis:
2.807 SRX
2.810 X3
2.814 9-4X Concept
2.933 X5
Atenza zegt
@robbie: ik mag aannemen dat de 9-4X dezelfde wielbasis zal hebben als de SRX. RX is dan ook weer zo’n vage, maar goed. Lastige segmenten die van de SUV’s. Ik zag iig altijd de CX-7, X3, Murano, GLK, XC60 en EX als concurrenten en daarboven de X5, Q7, XC90, FX, Touareg, ML en RX
Atenza zegt
@robbie: ik verbaas me trouwens over dat de nieuwe SRX zelfs langer is dan de vorige. Die oogde toch echt een stukje groter. Wat een bepaalde styling al niet kan doen ;) Hoewel de wielbasis wel kleiner is geworden..
.
Wielbasis is sowieso bijna even groot als dat van de Q5. En de X3 is ook bijna even groot. De X5 heeft duidelijk een langere wielbasis en die zal bij de volgende generatie wellicht nog iets groter worden.
.
Imo is de 9-4X een model dat een beetje tussen de twee klasses invalt dan. En ik vind dat wielbasis meer zegt dan de lengte. Een Mazda3 I was bv ook een stuk langer dan veel concurrenten. We moeten de prijzen maar eens afwachten dan..
robbie zegt
@Atenza: Cadillac ziet iig de volgende modellen als concurrentie voor de SRX:
Key competitors: Lexus RX; Acura MDX; BWW X3 and X5
Jimmie zegt
Moet toch wel een viercilinder diesel in te lepelen zijn lijkt mij. Wat motorsteunen ontwikkelen voor de BMW/GM diesels lijkt mij nou niet een gigantisch budget voor nodig.
Jimmie zegt
GM moet natuurlijk JTD diesels zijn of was dat alleen Opel?
robbie zegt
@Jimmie: Saab gebruikt dezelfde JTD diesels als Opel. Maar die diesels zijn maximaal 180 pk sterk. Niet echt handig in een auto die minimaal 1.850 kilo gaat wegen. Daarnaast zal het implementeren (dus niet alleen het inbouwen) van zo’n motor op zijn minst een jaar kosten en enkele 10tallen miljoenen gaan kosten.
Klinkt misschien overdreven, maar in de exacte implementatie, testen, goedkeuring door overheden etc etc etc gaat nou eenmaal heel veel tijd en geld zitten.
Uiteraard is het voor een klusser heel makkelijk om ff snel een motor ergens in te knallen, maar als fabrikant moet je je houden aan ontelbare regeltjes, wetten en andere voorwaarden. Kijk maar eens hoelang sommige fabrikanten wel niet testrijden met een andere motor. Het is niet zo makkelijk als het lijkt.
BaRa zegt
@robbie: Kleine correctie: de TTiD voor de 9-5 moet 190 PK leveren, geen 180. De 180 PK-grens geldt voor de 9-3. En Opel gebruikt geen varianten van boven de 160 PK.
Jimmie zegt
@robbie: 180 pk lijkt mij voldoende voor een instapper. Krijgt die bak wel in +/- 9 seconden naar de 100. Voldoende voor de wannabe SUV rijder.
Ik denk dat je nu wel ietwat overdrijft, uiteraard zijn er vele regels en eisen die fabrikanten veel geld kosten. Maar de ontwikkeling van deze auto heeft wellicht een miljard gekost (voor alle partijen), een paar miljoen om wat motorsteunen te ontwikkelen lijkt me prima opwegen tegen het verlies in verkoopaantallen wat je anders krijgt.
Het moet wel in een jaar te doen zijn. Ook Alfa introduceert een nieuw motorblok tijdens de levenscyclus van de 159: 1750 turbo en die is toch weer verschillend van de de 2.2 JTS.
Stuko zegt
Maar hoe zit het dan met de BMW motoren deal?? Sowieso is een diesel onmisbaar in dit segment; de Porsche Cayenne, Q7 en X5 worden voor 60% verkocht met Diesels… Jammer, want dit zou wel een auto met potentie zijn denk ik!
robbie zegt
@Stuko: Die deal met BMW heeft (voorlopig) alleen maar betrekking op de 1.6 Turbomotor van MINI. Die motor zal voor het eerst toegepast worden in 2012/2013 in de nieuwe 9-3.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/29/officieel-bmw-gaat-motoren-leveren-aan-saab
Atenza zegt
wielbasis
RX: 2740 mm
CX-7: 2750 mm
GLK: 2750 mm
XC60: 2774 mm
EX: 2800 mm
9-4X: 2807 mm
Q5: 2807 mm
X3: 2810 mm
Murano: 2825 mm
XC90: 2857 mm
FX: 2890 mm
Touareg: 2893 mm
ML: 2915 mm
X5: 2933 mm
Q7: 3002 mm
.
Lastig lastig :S
DavidZ zegt
Wereldklasse knoeiers daar bij GM, onvoorstelbaar wat een sukkels. Victor Muller had gelijk toen hij stelde dat GM nooit echt haar best heeft gedaan voor SAAB. Jammer van die 9-4X, met slechts grote benzines is hij vrijwel onverkoopbaar in Europa. Maar ja, wat is er nog “SAAB” aan een omgebouwde Chevy die in Mexico wordt geproduceerd?
KaCh1ng zegt
jammer , zal dus geen succes worden in europa
Timmie zegt
Bij Saab kunnen ze onmogelijk met zekerheid zeggen dat de volgende 9-4X wel met dieselmotor komt. Als er binnen x aantal jaar weer geldproblemen zijn, wordt er weeral vanalles van tafel geveegd.
Tim zegt
@Timmie: Niemand kan in de toekomst kijken maar de kans dat er een opvolger komt is in ieder geval een stuk groter dan in januari van dit jaar ;)
w0o0dy zegt
escalade hybride techniek erin?
Tim zegt
Saab heeft plannen om de productie van de 9-4X binnen een paar jaar over te hevelen naar Zweden. Dan hebben ze ook meer invloed op zaken zoals motoren.
robbie zegt
@Tim: Heel leuk allemaal, maar dat heeft betrekking op de volgende generatie 9-4X…
En die zal zo ongeveer 7 jaar na de huidige generatie op de markt verschijnen. Daar schiet Saab de komende jaren dus niks mee op. Ze hebben nu gewoon nog een contract met GM waarin staat dat ze de komende 6/7/8 jaar een X-aantal auto’s per jaar afnemen.
Na die periode is Saab uiteraard helemaal vrij om te doen wat ze willen, maar dat is op dit moment nog heeeeeel ver weg…
Tim zegt
@robbie: Dat is niet wat mensen van Saab in de afgelopen maanden hebben verteld. Het doel is om hooguit een paar jaar de 9-4X in Mexico te produceren.
robbie zegt
@Tim: tuurlijk… Heb je enig idee hoeveel geld Saab al heeft geinvesteerd om die auto daar te mogen/kunnen bouwen? En hoeveel geld ze zouden moeten investeren om die productielijnen te verplaatsen? Plus nog eens alle tijd die dat gaat kosten? Dat kost miljoenen (die Saab niet heeft) en het kost ook nog eens maanden en maanden om die hele lijn te verplaatsen naar Zweden en weer op te bouwen. En in die tijd kunnen geen auto’s gebouwd worden wat voor immense vertraging zorgt.
Daarnaast vraag ik mij af of het uberhaubt wel mogelijk is om de productielijn te verplaatsen. De 9-4X deelt die productielijn immers met de Cadillac SRX. Je kan dus niet zomaar onderdelen weghalen. Sorry, maar ik geloof je voor geen meter.
Daarnaast is het enige verhaal dat ik heb gelezen het volgende:
En die uitspraak is afkomstig van Saab CEO Jan-Åke Jonsson, dus dat zal de waarheid wel zijn. Lees het hele interview hier:
http://www.saabsunited.com/2010/08/ny-teknik-speak-to-jaj-saab-9-4x-to-move-to-phoenix-platform-in-the-future.html
En dan zie je dat hij met “same technical platform” bedoelt dat Saab ernaar streeft om in de (verre!) toekomst de 9-3, 9-4X en 9-5 op hetzelfde platform te gaan bouwen zodat al die modellen in de fabriek in Zweden gebouwd kunnen worden.
Dat platform zou dan het zogenaamde ‘Phoenix’ platform moeten zijn (wat nu nog in ontwikkeling is) waar straks in 2012/2013 de nieuwe 9-3 op komt te staan. Daarna zal dat platform ook gebruikt worden voor de opvolger van de 9-4X (2018?) en die zal dan ook in Trollhättan gebouwd gaan worden.
Ook zou Saab de opvolger van de 9-5 (in 2017?) op de dat platform willen gaan bouwen.
Wat mij betreft mag jij denken dat Saab maar een paar jaar de 9-4X in Mexico gaat bouwen, maar dat zie je toch echt verkeerd. De volgende generatie zal in Zweden gebouwd worden. Het huidige model zal gewoon een jaartje of 7 in Mexico van de band rollen.
Svenska Aeroplan AB zegt
Tja, was al wel bekend he…
GM WIL gewoon niet verder investeren in de 9-4X en Saab KAN het simpelweg niet op dit moment. Maarja, als hij maar met de 2.0 Twin Turbo komt, vind ik het goed! Die is er trouwens inmiddels ook als 260pk/ 400nm variant met Hirsch chip! Toch weer knap van de uitvinders van downsizing…
Die 2.0 Twin Turbo is gewoon belangrijk. Ook de concurrenten worden meer en meer met ‘kleine’ motoren verkocht. Past goed in het tijdsbeeld.
Zoals ik al uch keer heb gezegd, deze auto is ook echt niet om het volume te gaan maken. Daarvoor moeten we echt nog 2 jaartjes wachten op the all new 9-3!
robbie zegt
@Svenska Aeroplan AB: hoop alleen dat Saab het zolang kan uitzingen. De nieuwe 9-5 durf ik nog geen verkoopknaller te noemen. In september zijn in Engeland, Amerika en Nederland in totaal 305 9-5’s verkocht op een totaal van 2.184 Saab’s. Dat is slechts 14%. Je zou toch verwachten dat een nieuw model minimaal 50% zou uitmaken van het geheel. Zeker als je dat combineert met alle verhalen dat de productie al enige tijd op volle toeren draait.
De 9-3 doet het wat dat betreft nog vrij aardig, maar voor hoelang nog? Gok dat de nieuwe 9-3 pas in Q1 ’13 bij de dealer staat (onthulling = oktober 2012) dus de huidige 9-3 moet er nog dik 2 jaar vol tegenaan.
En als ik dan lees dat de 9-4X pas in juli bij de dealer staat en dat de 9-5 SC pas daarna komt gaat 2011 ook nog eens een zwaar jaar worden als in de eerst helft alleen maar de (oude) 9-3 en 9-5 Sedan leverbaar zijn.
PS Het feit dat Saab momenteel bezig is met onderhandelingen met “Aziatische partijen” [lees: Chinese?] om het platform van het nieuwe 9-3 te delen is dan wel weer goed nieuws.
http://www.autonews.com/article/20101014/ANE/310149986/1265
majinstar zegt
Met Saab kom je ook nooit vooruit. Dat moest die Nederlandse kneus ook wel weten toen hij over ging tot een reddingsactie.
Svenska Aeroplan AB zegt
@robbie: volgens de officiële berichten loopt alles volgens plan. Je moet niet vergeten dat het hier gaat om retails ofwel kentekenaanvragen. Meesten zullen nu al wachten op januari. Daarnaast was MY10 maar een paar weken te bestellen, en MY11 pas net. Dus zit weer een tijdsgat tussen…
Ben erg benieuwd naar januari dus!
robbie zegt
@Svenska Aeroplan AB: ik help het je hopen, maar als ik naar het verleden van Victor Muller/Spyker kijk heb ik er weinig vertrouwen is. De “officiële geluiden” waren altijd positief (ook niet vreemd als je beursgenoteerd bent), maar zodat de cijfers naar buiten kwam was het huilen met de pet op.
En ik heb zo’n flauw vermoeden dat zoiets met Saab ook gaat gebeuren. Eind van deze maand komen de resultaten over Q3 naar buiten. Ik ben zeer benieuwd.
Beem bim bop zegt
9-4 = Saabs graf. Let maar op. (Victor als je dit leest schap die bak het is gedaan met de SUF).
Atenza zegt
@Beem bim bop: de 9-4X kan het in de VS prima gaan doen en daar richten ze zich voornamelijk op met die SUV.. wij moeten vooral wachten op de nieuwe 9-3
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Atenza: klopt als een bus. Laat hem in de VS maar erg goed verkopen! Levert weert centjes op voor voor het merk voor een mooie nieuwe 9-3…
Zoef zegt
Diesel hoort helemaal niet bij Saab. Diesel hoort zelfs niet bij auto’s. Zonder idiote brandstofaccijnswetten was er zelfs nooit een dieselmotor in een gewone auto terechtgekomen. Ik rij nu zelf wel met een diesel, een 535D nog wel. Wel, het Peugeotje 207 1.4 4-cylindertje draait – VEEL – trillingsvrijer en minder luidruchtig dan die meest beschaafde diesel die de 535D is.
Tommy2 zegt
@Zoef: Een 535d is ook een auto met emotie hé, dat moet jij als BMW-rijder tocht weten..
@Saab: V6*kuch*diesel*kuch*van*kuch*Opel..
duckje zegt
de lidtekens van GM…