De gisteren onthulde Chrysler 200 weet de gemoederen hier op de site nogal bezig te houden. Dus nu kunnen we ons richten op de volgende vraag: Komt deze auto (al dan niet met Lancia badge) naar Europa toe? Zijn voorganger (de Sebring) was wel leverbaar hier, maar geen groot succes. Vanaf volgend jaar zullen alle Chrysler’s die nu in Europa leverbaar zijn voorzien worden van Lancia badges, maar gaat dat ook betekenen dat we de 200 hier als Lancia krijgen? Als het aan Fiat CEO Sergio Marchionne ligt in elk geval wel.
Sergio ziet het wel zitten om de 200 voorzien van Lancia badges te verkopen in Europa. Hij zou zich daarbij vooral willen richten op zakelijke rijders in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Die zouden zo een leuk alternatief hebben voor een Passaai of Mondeo.
Maar Olivier Francois (de baas van Chrysler & Lancia) is daar nog niet zo zeker van. Het probleem is dat voor de 200 op dit moment alleen een 2.4 liter viercilinder en 3.6 liter V6 beschikbaar zijn. Heel leuk voor de VS, maar in Europa worden we natuurlijk veel gelukkiger van een tokkelende dieselmotor of een kleine zuinige viercilinder benzinemotor. Ook zouden de bumpers en verlichting van de 200 aangepast moeten worden aan Europese veiligheidseisen en andere lokale wetgeving.
Het aanpassen van de 200 voor de Europese markt zou zo’n 50 miljoen euro kosten (incl. het monteren van een diesel). Dat is een flinke smak met geld en die wil je natuurlijk wel terug verdienen. En daar wringt de schoen. Door al dat extra ontwikkelingswerk zou de Lancia (Flavia?) pas eind 2011 zijn opwachting kunnen maken in Europa. Maaarrrr voor eind 2013 heeft Lancia/Chrysler al de opvolger van de 200 in de planning staan.
Dat model zal gebaseerd worden op een Fiat platform en bij de ontwikkeling wordt gelijk rekening gehouden met zowel de Amerikaanse als de Europese markt. De rekenmeesters bij Fiat/Chrysler zijn nu ongetwijfeld druk bezig om te kijken of ze die investering van 50 miljoen euro terug kunnen verdienen in 3 jaar tijd.
Lukt dat? Dan kunnen we eind 2011 de Chrysler 200 als Lancia in Europa verwachten. Lukt dat niet? Dan zullen we tot eind 2013 moeten wachten op een Mondeo/Insignia killer van Lancia. Maar of het nou 2011 of 2013 is, uiteindelijk zullen we in hier in Europa een Lancia sedan hebben die gerelateerd is aan de Amerikaanse Chrysler 200. (via: autonews.com)
* = Doorhalen wat niet van toepassing is
Impressie door Igor Zarillo, via virtualcar.it
janklaassen zegt
Hmm. ziet er een beetje goedkoop uit.
maar leuk geprobeerd.
pieter zegt
Nouja, ik denk dat ik er niet echt warm of koud van wordt
pedro zegt
ziet er goedkoper uit als lancia
xilver zegt
Nobody cares… wrm een crysler als je zoveel andere merken kan krijgen in Europa… Liever een Lancia dan een Crysler.
En ik snap niet echt goed waarom veel Amerikaanse merken toch een Europese markt openen, je ziet die wagens bijna niet rijden (gebrek aan dealerships of betere concurrentie). Maar die lui zullen het wel beter weten als mij waarom ze dit doen.
robbie zegt
@xilver: Fiat ziet juist dat er teveel merken zijn. En daarom worden alle Chryslers Lancia’s. En bepaalde Dodge modellen zullen voortaan als Fiat door het leven gaan in Europa.
xilver zegt
@robbie: Ik denk dat het merk meer kan bijdragen als ze alle Cryslers Lancia maken, want die laatste heeft tenslotte toch een zeer rijke geschiedenis. In Europa heerst de gedachte dat Amerikaanse wagens niet goed zijn (op een paar enkelingen na), dus denk ik dat de naam Lancia meer kan verkopen dan Crysler. Het klinkt gewoon veel leuker om te zeggen dat je een wagen hebt, geïspireerd door de legendarische Stratos dan een wagen die gefabriceerd is door een dikke Amerikaan met een harige bilspleet uit Detroit…
Atenza zegt
@xilver: ze zullen vast over paar jaar samen ontwikkeld worden. Zo las ik al dat Fiat voor het platform gaat zorgen van de 2013 D-segment Chrysler/Lancia. En zoals ik al zei om 21:00; alsof mensen nu nog een Lancia kopen vanwege het imago of de geschiedenis… Mazda (Japan) deelt platformen met Ford (VS/Duitsland), Opel (Duitsland) met Chevrolet (VS/Noord-Korea), Mercedes (Duitsland) met Chrysler (VS).. niks nieuws..
xilver zegt
@Atenza: Daar heb je wel een punt, tegenwoordig zijn er nog maar een handjevol automerken die echt authentiek zijn. Merken zoals Ferrari of Lamborghini, die vol met passie en Italiaanse overdrevenheid zitten zijn wel in handen van een of andere grote concern. De Gallardo wordt op hetzelfde platform gebouwd als de R8. Men verwacht Italiaanse madness en men krijgt Duitse Punktlichkeit (in dit geval is het geen slechte zaak want de wagens zijn sterk verbeterd, maar de passie gaat verloren).
Atenza zegt
@xilver: daarom. tuurlijk denken de meeste lekker nostalgisch maar je kan niet eeuwig naar het verleden kijken. Alfa’s worden ook niet meer vooral door Alfisten gekocht. De Guiletta zal vast door veel mensen geleast worden die vinden dat ie plezierig is in de lease door de zuinige motoren en dat ze eens in wat anders rijden dan een Focus ofzo. Lancia is allang niet sportief meer en het chique dat ze niet willen zijn slaat blijkbaar niet aan.
.
Ook in hun beste jaar vanaf 1990 stonden ze maar op plek 25 in de Nederlandste verkooplijsten (1996)… Chrysler en Lancia hebben beide een grote grille wat goed verwisselbaar is. Als een 2013 middenklasser op de 200C zou lijken dan hebben ze hoe dan ook een geslaagde auto in hun gamma dat wellicht de stoerheid van de oudere modellen wat terug brengt. Veel meer keuze heeft Lancia niet..
frarissimo zegt
Marchionne verkwanseld een van de merken die het meest aan de automobiele geschiedenis heeft bijgedragen.
Deze Chrysler heeft niets met de stijl van Lancia te maken.
Laat FIAT Lancia en Alfa desnoods aan de Chinezen verkopen, dit is om te huilen.
BaRa zegt
@frarissimo: Marchionne is enkel maar geconfronteerd met een puinhoop, hij heeft die niet zelf geschapen. In de huidige situatie mag het een wonder heten dat hij Lancia niet gewoon bij het huisvuil zet. Dus pet af dat hij het merk terug op de kaart probeert te zetten door ontwikkelkosten te splitten met Chrysler. Anders is er gewoon geen Lancia meer.
Laue zegt
ziet er netjes en ingetogen uit voor een amerikaan. Lancia styl is neuk.
Bumer zegt
Rebatchen is lame :roll:
Doet GM ook alleen maar met Buick en Opel/Vauxhall, op een paar modellen na dan. Punt blijft dat Marchionne Lancia op deze manier aan het vernaggelen is…
lincoln zegt
en wat is Lancia nu dan ??
heeft er iemand deze week nog een Lancia in het echt gezien ??
Demi zegt
@lincoln: Zeer zeker, de Ypsilon verkoopt niet slecht.
Eric zegt
Als ie RWD heeft, laat maar komen. Een diesel hebben ze toch in de rekken van Fiat liggen???
robbie zegt
@Eric: Fiat heeft zeker genoeg dieselmotoren “in de rekken” liggen, maar als je mijn artikel beter zou lezen dan zou je weten dat het miljoenen (idd meervoud) kost om de 200 aan te passen voor die motoren. Het is dus maar de vraag of dat de moeite is voor een model dat maximaal 3 jaar leverbaar zal zijn en waar geen enorme hoeveelheden van verkocht zullen gaan worden.
Laue zegt
@robbie:
Waar geen enorme hoeveelheden van verkocht gaan worden? Iets positiever speculeren kan geen kwaad.
robbie zegt
@Laue: ik zou graag positief zijn, maar zowel Lancia als Chrysler zijn nou niet echt verkooptoppers in Europa. en de Sebring was dat al helemaal niet. Het zou mij dus zeer verbazen als een Chrysler 200 met Lancia badges plotseling beter verkocht zou worden dan een Passat, Mondeo of een Laguna.
En daar komt ook nog eens bij dat deze Lancia (als hij al komt) beschikbaar komt met een zeer beperkte hoeveelheid motoren. En ook nog eens alleen als sedan en niet als hatchback en station.
Er zijn dus genoeg aanwijzingen dat deze auto niet extreem goed gaat verkopen in Europa. Je kan er uiteraard altijd op hopen, maar als je realistisch bent is de kans vrij klein.
Demi zegt
@robbie: Als ze 50.000 van die auto’s per jaar weten te slijten kost ze dat 500 euro extra per auto. Dat lijken me geen onmogelijke cijfers.
Laue zegt
@Demi:
Van de sebring zijn er 1252 stuks van verkocht in nederland. Zal er om spannen dus.
Marc zegt
Nu wordt Lancia sinds 1969 voor de 2e (of 3e, of 4e) keer vermoord…
ferry832 zegt
Heeft geen enkel nut om deze auto als Lancia te brengen in Europa. Niemand zal deze auto als alternatief zien voor de doorgaans saaie maar veel verkochte Passat`s van deze wereld. Dan heeft deze auto geen Lancia genen maar Chrysler genen en daar zitten we in Europa al helemaal niet op te wachten. Gewoon niet doen dat bespaard Lancia weer een teleurstelling welke het imago ( wat er nog van over is )geen goed zal doen.
Atenza zegt
Ik ga er vanuit dat ie niet komt. We zitten daar echt niet op te wachten. Laat maar een echt productiemodel van de 200C Concept komen in 2013 als Lancia.
Atenza zegt
Trouwens, alsof nu iemand een Lancia koopt.. alsof Lancia op dit moment een duidelijk imago heeft.. alsof wij er last van hebben als aan de overkant het rondrijdt als Chrysler en hier als Lancia.. hoop zielig dramatisch gedoe weer van mensen die zelf een Lancia ook niet kopen :S
w0o0dy zegt
klein rekensommetje: 50.000.000 / 30.000 auto’s = 1667 euro per auto die je kwijt bent alleen voor de ombouw… dan kun je beter die auto gewoon als Chrysler op de markt slingeren want 1700 euro komt al akelig dicht in de buurt van de winst die een fabrikant op een auto maakt… daarnaast moeten ze eerst nog maar eens 30.000 stuks zien te verkopen… ik zeg forget it, doe het maar als Chrysler en pak een paar verkopen mee van excentrieke US fans en steek het geld in de nieuwe Chrysler/Lancia 200 die in 2013/4 komt.
robbie zegt
@w0o0dy: die kosten zijn er sowieso als ze deze auto hier op de markt willen brengen. Het gaat namelijk om veiligheidseisen!
In Engeland blijft het merk Chrysler namelijk gewoon bestaan en ook voor die markt zouden aanpassingen gedaan moeten worden.
w0o0dy zegt
@robbie: ik denk dat de Chrysler zonder problemen in Euopa de markt op mag… de oude mocht het ook…. Als daar al aanpassingen nodig zijn dan zullen de kosten minimaal zijn. De echte kosten zitten in de toevoeging van Diesel en een ombouw naar Lancia… en dat zal niet rendabel zijn.
robbie zegt
@w0o0dy: hangt er vanaf. Je weet niet of er bij de facelift rekening mee gehouden is (zoals voor de facelift). Amerikaanse & Europese bumpers zijn heel anders, ookal kan je dat van de buitenkant vaak niet zien.
De ophanging van de bumpers etc is compleet anders. Ook koplampen/verlichting etc is een prijzige zaak. Het moet dus sowieso opnieuw ontworpen worden, dus een Lancia look oid maakt dan niet zo heel veel uit.
Ook bestaat het merk Chrysler vanaf 2011 niet meer in Europa. Alle dealers zijn dan ook pleitte (want Lancia dealer geworden). Een auto met Chrysler badges op de markt brengen heeft dus weinig zin.
Denk maar even mee. De volgende Chrysler modellen zijn nu leverbaar in Europa:
300C, eind dit jaar nieuw model. Komt hier gelijk als Lancia
Voyager, eind dit jaar facelift, komt daarna als Lancia hier
Om de 200 dan als Chrysler op de markt te brengen zou niet zo slim zijn.
Saya zegt
Ik heb geen probleem dat er onder de Cryslers en Lancia’s de zelfde bodem zit maar heb toch wel graag dat het verder een echt Italiaans design heeft en dat ze niet simpel een goedkoop plastic Lancia logo’tje op een aftandse Crysler plakken.
Met Autobianchi is het hiermee ook fout gegaan.
Bij de dealer kon je er destijds een Lancia logo op laten zetten. Sindsdien ook niets meer van Autobianchi vernomen.
Lucb zegt
Hoezo het merk Lancia verneuken.
Atenza zegt
Afstandse Chrysler? Stel dat de 2013 200C hier flink op gaat lijken met een mooi interieur, is het dan nog afstands?
Citrofiel zegt
Richten op zakelijke rijders in GB? Dat is sterk, ze zijn daar jaren niet vertegenwoordigd geweest, en dan gaan ze opeens op GB vertrouwen voor de verkopen, zakelijk nog wel? :?
robbie zegt
@Citrofiel: in de UK & Ierland blijft Chrysler gewoon bestaan aangezien ze daar al jaren geen Lancia meer hebben.
Citrofiel zegt
@robbie: De tweede alinea lijkt het toch echt over de Lancia te hebben die het in GB zou moeten gaan maken…
robbie zegt
@Citrofiel: als ik ook nog een aan iedereen uit moet gaan leggen dat Chrysler in het VK wel gewoon Chrysler blijft (maar de auto wel aangepast moet worden aan de Europese eisen) begrijpt helemaal niemand het meer en wordt het artikel nog langer :D
Citrofiel zegt
@robbie: Haha, understood. ;) Ik zou het waarderen, maar anderen zien op tegen zo’n lap tekst.
Citrofiel zegt
Oh ja, en ik heb er geen moeite mee als ze deze generatie 200 even overslaan wat betreft rebadging. Er komt hoe dan ook een halfslachtig iets uit, dan kunnen ze het beter in één keer goed doen. Een imago is sneller gebroken dan gemaakt, en hoewel het imago van Lancia op het moment toch al niet veel waard is lijkt het mij handiger om alleen auto’s die zo ontwikkeld zijn uit te brengen als Lancia.
robbie zegt
@Citrofiel: dat lijkt mij idd ook een zeer belangrijke afweging. Een imago is sneller afgebroken dan opgebouwd.
En het ‘probleem’ is ook dat redelijk wat mensen nu ‘weten’ dat de 200 eigenlijk een (gefacelifte) Chrysler is. En het is maar de vraag hoeveel mensen dat willen/pikken.
w0o0dy zegt
@Citrofiel: eens, en dan worden de zusjes gezamelijk ontwikkeld met ieder een beetje eigen identiteit… nu is het echt knip en plak werk… en dat is wel heel erg beneden het niveau dat een roemrucht merk als Lancia verdient (niet te zeggen dat ze nooit ongelofelijk trieste zooi hebben gemaakt in het verleden…)
Citrofiel zegt
@w0o0dy: @robbie: Hopen dat de uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek ongunstig is dan. (of vanuit ons standpunt gunstig) :)
Jippie zegt
Ze kunnen zich de moeite besparen! In een ver verleden was er toch ook een Alfa Arna op basis van een Datsun Cherry. Dat was ook al zo’n daverend succes. In 1983 trapte de autokoper daar niet in. Dat zal in 2011 helemaaaal niet het geval zijn…
jos zegt
In 2011 heeft Lancia genoeg aan de Ypsilon en de 300c en de Voyager. De Idea staat gepland voor 2012, ze kunnen de 200 beter overslaan.
robbie zegt
@jos: de nieuwe Ypsilon is (wederom) uitgesteld. Met Fiat weet je het immers maar nooit…
Other models that will be again delayed include the Lancia Ypsilon subcompact, now due 26 months later than originally planned in May
pizzakoerier zegt
ik begrijp niet waarom Marchionne dit wil doen..Lancia en Chrysler hebben toch juist een tegengesteld imago (voor zover dat er nog is): Lancia is stijlvol met vrouwelijk gevormde auto’s, echte metrobakken dus (maar wel mooi). Chrysler heeft juist dat robuuste, Amerikaanse (bijv. 300C) hoe willen ze dadt met elkaar mixen?
mashell zegt
@pizzakoerier: “Lancia is stijlvol met vrouwelijk gevormde auto’s, echte metrobakken dus”
In mijn beleving maakt Lancia sportieve stoere elegante auto’s (met de Delta Integrale als hoogtepunt) tot ze die rare lijn gingen volgen met die vreemde metrosex dingen.
Bob zegt
Lekker daar houden, welke dealer ziet er brood in dit met een Lancia badge te verkopen? Ja met Chrysler logo’s in de bureaula misschien.
aaaaaaaap zegt
als lancia hier hun embleem opplakken, is dat het domst wat ze ooit gedaan hebben.
duckje zegt
hé! dat valt me nu pas op!
de voorkant heeft wel iets van de lancia delta!
Hilbert zegt
Qua kwaliteits oogpunt begrijp ik het maar ze zitten wel telang zonder auto in het z.g.n. D-segment klasse..
Hilbert zegt
Voordat ik het vergeet ze hadden beter de Lybra een face lift kunnen geven…
robbie zegt
@Hilbert: die is al sinds 2006 al uit productie ;)