Aston Martin heeft vandaag kunnen bevestigen dat de Cygnet stadsauto in 2011 in productie zal gaan bij het Gaydon hoofdkantoor in Warwickshire, geheel volgens verwachting.
De Cygnet Concept zagen we voor het eerst in Geneve, begin dit jaar. Het is een Toyota iQ, maar dan met leer en begeerlijke logootjes. Maar waarom, zo hoor ik je denken? Na bijna een eeuw van prachtige sportwagens komen ze met dit stukje non-performance… Why? Topman Ulrich Bez gaf eerder drie hoofdredenen. Er wordt immers verwacht wordt dat dit hippe stadswaggie goed zal zijn voor 50 procent(!) van alle verkochte Aston’s. Dat zal de CO2 uitstoot van het merk een flink stuk omlaag brengen. Om vervolgens in 2013 een elektrische variant op de markt te brengen, to be continued!
Apache zegt
Of gewoon rijke mensen willen ook een auto om het stad mee in te kunnen zonder in een gedateerde smart of onnozele mini te moeten rijden, maar wel met kwaliteit en de standaards die ze gewend zijn. Denk ik
RickB zegt
@Apache:
Rolls-Royce was toch ook bezig met de Mini?
Apache zegt
@RickB:
@MLTB:
Het is gewoon dat de mini een autootje is waar zowat 50% van de stadsseutjes mee rijden. De andere helft doet de BMW 1-serie in het zwart. Ik denk niet dat mensen die zich willen onderscheiden zich daarmee willen identificeren en terecht. Die Aston Martin is gewoon humor :p en heeft toch een hoog Louis Vuittongehalte ;) Ik weet wel welke ik zou nemen hoor. (na de Volvo C30 dan).
York zegt
@Apache: Praat voor jezelf… de MINI en de 1 reeks hebben toevallig allebei een super goede wegligging dus wat is daar mis mee?
Prisma zegt
@York: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=FK2UK4IF
Bestuurders fout, klein ongeval, geen zijdelinkse airbags op het standaard model dit terwijl de Cygnet en de IQ dit wel bevatten. Rust in Vrede Sanne.
Lan_Evo zegt
Foute iQ tjoening.
MLTB zegt
@Apache,
Mini lijkt me kwaliteit genoeg.. En je bedoeld gewoon dat ze een auto’tje willen hebben om te patsen.
Esprit_de_Flandre zegt
@MLTB: Is een Aston niet altijd een auto om mee te patsen? Past perfect in het gamma dus…
Citrofiel zegt
Je kon hem toch alleen bestellen i.c.m. een andere Aston Martin? Dan verwachten ze dus dat alle Aston-kopers er een Cygnet bij nemen, anders kom je niet aan die 50%. Meerdere Cygnets kopen lijkt me ook niet logisch. Maar goed, wie ben ik om te bepalen wat logisch is en wat niet. Ik kan niet eens een Aston Martin betalen, laat staan een of meerdere Cygnets erbij. ;)
Apache zegt
@Citrofiel:
50% van de afzet per jaar dat de Cygnet in productie is. Dus ook Aston-martinklanten uit het verleden mogen er eentje. Stel nu dat ze hem 4 jaar aanbieden, dan is dat een volle productie van 50% x 4 ofwel 2 jaar. Verdeeld onder alle Aston-eigenaren van de laatste 20 jaar en de komende 4 jaar is dat dus zeg maar… met de recente en toekomstige volumegroei van Aston erbij gerekend… zo’n erg ruwe schatting van 15% à 20% van de Aston Martinklanten?
Citrofiel zegt
@Apache: Gossie, hoe kan ik dat over het hoofd zien. Het was exclusief voor AM-eigenaren, niet AM-kopers… :roll:
robbie zegt
@Citrofiel: dat voorbehoud hebben ze inmiddels al laten varen. Iedereen mag straks een Cygnet kopen. Al zouden Aston Martin eigenaren wel voorrang krijgen.
Citrofiel zegt
@robbie: Oh… Dan is dat ding eigenlijk helemaal niet exclusief meer. Gewoon een duur stadswagentje… Zonde.
Laue zegt
@robbie:
Serieus? schande!
Pixed zegt
Omdat dit gewoonweg beter past om net voor de schoolpoort op het zebrapad te gaan parkeren ipv een logge Range Rover, M-Klasse, X5, Q7, enz…
birdboy zegt
Verschrikkelijke merk afbreuk.
Edge zegt
Gaan ze de Aston kopers verplichten een Cygnet te bestellen bij de aanschaf van een échte Aston? Dan is die 50% wel haalbaar
Gregorius zegt
Dus waarschijnlijk kan je er als AM eigenaar wel winst op maken! Ze zullen best schaars zijn.
jortie zegt
dit is puur om in de toekomst geen am te moeten gaan maken zonder brute v12 of v8 deze omgebouwde iq stoot minder dan de door de eu gewenste 125 g/km dus dan kan je am weer wat meer uitstoten zodat je gemiddeld op 125 uitkomt dus eigenlijk gewoon slim
xilver zegt
Afvoeren die handel… Zou hetzelfde zijn of Ferrari bouwt een Fiat Panda met een paardje op. Het past gewoon niet. Toch wel slim bedacht om niet te moeten prutsen aan hun degelijke wagens voor de C02-reductie.
Esprit_de_Flandre zegt
@xilver: Al eens in een Panda gezeten? En al eens in een iQ gezeten? Een wereld van verschil jongen. iQ is premium, maar dan met Toyota-badge. Panda is gewoon een goedkoop autootje zoals Chevy Matiz e.d.
KaCh1ng zegt
wrs belachelijk duur , meer dan een mini ofz! geef mij mr een JCW voor stad :)
mercedesje zegt
en jaguar met de x-ketten en benley en rols-roys en maybac allemaal bezig met van die auto’s
Bumer zegt
Goh, leuk nieuws… voor de mensen met een Aston Martin alleen… :|
Svenska Aeroplan AB zegt
Dit is gewoon rete-slim, en mensen die echt voor een Aston kijken snappen dat…
Waarschijnlijk is het voor Aston goedkoper om iedere ‘echte-Aston-koper’ zo’n waggie cadeau te doen, dan om helemaal niks te doen. De boetes die ze dan krijgen voor overschrijding van x gemiddelde CO2 uitstoot van het merk zijn blijkbaar fors!
Nogmaals: briljante actie! En gaan we zeker meer zien bij andere merken.
maschoemaker zegt
Was het niet de bedoeling dat deze auto samen met een echte Aston verkocht wordt ‘als gratis weggevertje’. Vandaar de 50% verkoop en zo inderdaad drastistische vermindering CO2.
Reteslim van AM natuurlijk! :)
Jammer alleen van de kansloze EU regel…
Citrofiel zegt
@maschoemaker: @Svenska Aeroplan AB: @Bumer: Zie de comment van robbie op 11-10-2010 om 15:50.
@robbie: Misschien handig om even in het artikel te zetten, aangezien zoveel mensen nu nog denken wat ik dacht. ;)
autoblogger zegt
Filmpje: http://www.autojunk.nl/2010/10/aston-martin-cygnet-design
Laue zegt
@autoblogger:
Heb nog nooit zoveel marketing gezeik gehoord in één filmpje ;)
DeltaHFan zegt
Autootje zou ik nooit in willen rijden.
maar die foto in Nederland ziet er stoer uit.
duckje zegt
nee toch!
menen ze dit?
dit zou gewoon niet mogen!
Dimglor zegt
Ik kan er nog altijd niet bij… Een Toyota met een Aston Martin Badge… :s
Jippie zegt
Volgens mij wordt hier de merknaam Aston Martin gesloopt.
Golf 2.0 FSI zegt
De Toyota versie is toch al overpriced, zet er dan maar een Aston-Martin badge op.
Jammer dat dit model niet exclusief voor AM is gemaakt, dan waren de reacties waarschijnlijk milder geweest.
En jammer van die achterlichten, past niet bij het ontwerp. Verder wel een kek karretje.
ReMcO zegt
Jezus wat een lelijk ding zeg, !!! Hoe bedoel je ik verneuk de image van het merk !
Eric zegt
Wanneer volgen Ferrari met de Fiat 500 en Lamborghine met de Audi A1-varianten? Dat heb je als Europa idiote beslissingen opleggen. Zulke topmerken moeten gewoon vrij gestelt worden!!!
DeltaCycles zegt
Dit is dus serieus nieuws? Ik dacht dat ik naar een gemodde smart zat te kijken. Wat een merk afbreuk.. Auw.
AlwinH zegt
Grappig, die opmerkingen over “doet afbreuk aan het imago van het merk”.
Waarom hoor je dat nou nooit over Mercedes of Audi of BMW?
Doet daar de A-klasse, de A1 of de 1-Series afbreuk aan de coolness van een SLS, een R8 of een M6? Nee toch?
Ik heb zelf 2 van die britse apparaten, en ik heb totaal geen problemen met de Cygnet.
Doet voor mij niks af aan de coolness van een V12 Vantage :-)
Wie weet koop ik er zelf wel 1, gewoon voor de boodschappen, of voor de zaak.
Esprit_de_Flandre zegt
@AlwinH: Dat hoorde je vroeger wel eens, bij de lancering van de A-klasse. Maar nu steeds minder. Mensen zijn het gewoon geworden dat luxe-merken steds kleinere modellen lanceren.
DeltaCycles zegt
@AlwinH:
Zoals in de comments ook al eerder vermeld word is het voor de Aston Martin eigenaar inderdaad een geinig ding. Voor ons minder gezegende ;) totaal overbodig.
Piebe Post zegt
@AlwinH: Heb jij twee Astons? Leuk joh! Plaats er ééns een foto’tje van op Auto Junk! Met jezelf erop terwijl je de krant van morgen vasthoudt en een voetbal op de passagiersstoel.
Cantago zegt
Wat een zielig ding… Lelijk ook nog, met een Toyota motor? Echt ga weg… Wat een kansloze Aston! Dit haalt gewoon het complete merk naar beneden:(