Één van de fijnste nieuwtjes in Parijs vond ik persoonlijk de Audi Quattro Concept. Strak getekend en wat mij betreft rijp voor productie. De vraag is echter of dit model klaar is voor serieproductie. Kan Audi het TT-trucje (een concept vrijwel 1 op 1 vertalen naar een productiemodel) opnieuw uithalen?
Wellicht. Er gaan een hoop geruchten over het web en dat is logisch, aangezien de conceptcar al aardig ver ontwikkeld lijkt. Zo reed Audi de Quattro Concept op eigen kracht naar binnen bij het VAG event en ook op de beursvloer, Wouter kon jullie zelfs nog even het vijfcilinder blok laten horen. Logisch dus dat er flink op los gespeculeerd wordt en dat er langzaam maar zeker steeds meer gesproken wordt over een productieversie. De wens is nog altijd de vader van de gedachte.
Laten we eens kijken naar de geruchten. Een oplage zoals die van de TT hoeven we niet te verwachten, waarschijnlijk zal het ding in een oplagen van een paar honderd stuks gebouwd gaan worden dus er moet relatief veel moeite gedaan worden om relatief weinig auto’s te bouwen. Dit zou eventueel kunnen bij ItalDesign, waar in het verleden bijvoorbeeld onderdelen van de legendarische BMW M1 van de band rolde. Toch zou de auto een prijskaartje mee moeten krijgen van minder dan 100.000 euro ex. bpm. So far, so good.
Het vermogen van het vijfcilinder blok zou uit moeten komen op een slordige 355 pk. Kan iets meer zijn, kan iets minder zijn. Met een gewicht van ongeveer 1300 kilo zou dat meer dan genoeg moeten zijn voor lekkere prestaties. Het lage gewicht zou overigens weer gerealiseerd moeten worden met behulp van de knowhow van zusje Lamborghini, die daar op Parijs nog een fijne showcase voor realiseerden met de Sesto Elemento. Kortom: er is hoop voor de liefhebbers, wellicht gaat de Quattro Concept het daglicht zien. Ik ga vast een spaarrekening openen.
Pixed zegt
Ah, nog een Audi bij voor op het linkervak. Ik sta al te jubelen… (yep…sarcasme)
pedobear zegt
@Pixed: Yeah, audi-haters..
rfw1994 zegt
Het blijft een ingekorte a5 imo. wel leuker dan de a5 trouwens.
clubbtraxx zegt
@rfw1994: Nou en?
Doe mij maar zo’n ingekort 5je dan.
Bruut apparaat, niks meer aan doen zo de weg op graag.
YouRockMyWorld zegt
@rfw1994: Dat slaat helemaal nergens op. De voorkant lijkt niet op een A5 en de achterkant ook niet. En ja, je ziet duidelijk dat het een Audi is. Maar, daar is het toch ook een MERK voor? Kom toch met iets origineels als je een Audi niet mooi vind.
clubbtraxx zegt
@YouRockMyWorld:
Nou ja dat zegt ie ook niet he?
Gelijk heeft ie wel, want het IS een concept gemaakt met de A5 als basis. Wat niet wegneemt dat ik ‘m erg gaaf vind.
Ricosuave zegt
Zou mooi zijn als deze in productie gaat!
arrie zegt
SWEET-HIE. prachtig zo een strakke simpele vorm
TDI-goeroe zegt
ik zeg: doen!!!!
harry zegt
Waarom maar een paar honderd? zonde!
echt gruwelijk deze! Audi is goed bezig!
gedwongenleaser zegt
Errug strak, produceren die hap :D
alwin zegt
Zijkant prachtig maar voor de rest echt niet mooi. Ik ga voor de R4 die er aan schijnt te komen
Bumer zegt
Wat krijgen we nou? Een Audi die zich onderscheid van alle andere Audi’s??? Vast getekend in een vlaag van verstandsverbijstering :)
In ieder geval zou het leuk zijn als ze hem gingen bouwen, maar dan niet te duur en zeker in grotere oplages.
paulusrx7 zegt
het zou een knappe audi sinds tijden zijn!
Vincenzo zegt
Leuk een Audi Brera.
BaySideBlueBoy zegt
Wie jarig is moet trakteren! :D Volgens de oer-Hollandse tradities, weet dus alleen niet of de Duitsers hetzelfde doen.
[oracle modus]
Nevertheless, assumption is the mother of all disappointments. 8) [/oracle modus]
Premium zegt
Je kan goed zien dat da Silva het heeft ontworpen.
Achterkant veel invloeden van vroeger maar de zijkant is wel erg Alfa.
Orichy zegt
Het klinkt misschien raar, maar van de week zat ik nog wat foto’s te kijken van deze Audi en wat viel mij op. Het achterste gedeelte van de carrosserie, vanaf de B-stijl, doet mij denken aan de Volkswagen Corrado; http://www.classicandperformancecar.com/front_website/octane_interact/modelpicture.php?id=7465
Tripple zegt
@premium, nu nog niet maar later zullen alfa en audi wel op elkaar gaan lijken, als alfa is overgenomen..
Smitje zegt
De BMW M1 werd niet gebouwd bij Italdesign:
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M1
Maar bij Baur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Baur
Waar ook de originele sport quattro gebouwd is geworden…
CasperH zegt
@Smitje: je hebt natuurlijk gelijk, een deel van de onderdelen werd echter wel bij ItalDesign gefabriceerd. Heb het artikel iets aangepast.
KaCh1ng zegt
welke A gaat dit zijn? of gwn quatro? of A3 coupé? eig toch concurrent voor TT?
Bert zegt
Het is wel een beetje een “wild” model voor Audi, en de ramen zijn veel te klein.
DE ballotage commissie bij Audi zou hier alle leuke elementen van weg gaan poetsen waarschijnlijk waardoor het exact een kleinere A5 zou worden.
Ik blijf toch wel fan van DaSilva moet ik zeggen hoor, hij weet zelfs Audi af en toe een teken van emotie te geven. (Helaas houdt dat op als je gaat rijden met dat servo systeem van VAG, daar zit echt GEEN gevoel in)
Jochempie zegt
“Gaat de Audi Quattro Concept in productie?”
Aan het eind van een artikel dat met een vraag begint hoop ik een antwoord te lezen. Maar de vraag blijft bestaan.
Misschien beter om het artikel te beginnen met “Niet bekend of de Audi Quattro Concept in productie genomen wordt”
Jorn Boeijen zegt
Volvo stopt, audi pakt op! 5 cil FTW!
i-love-suv zegt
Heeft wel beetje silouette van de korte Ralley Quattro. Hoop dat ze het onderstuur er uit laten en niet volstoppen met corririgerende (plezierwegnemende) electronica. Trouwens kan je met een RS5 wel degelijk dwars gaan. Gebruiksaanwijzing op Grip Channel, Wouter!!!! Vrij vertaald; te hard op de bocht af.Zonder gas insturen, wachten tot de kont om komt,nog geen gas geven en niet tegensturen.Pas als de auto serieus dwars gaat, licht tegensturen.Zodra je gas geeft, trekt de quattro je weer recht.Ziet er wel heftig uit. (helaas geen power in mijn seat om te proberen)
woutert zegt
meteen in productie nemen! mooie auto, eventuele m5 killer?
woutert zegt
m5=m3
floryn zegt
Hij is dik en lekker, maar nog niet zo lekker als de Sport Quattro.
i-love-suv zegt
Sorry: is corrigerende ipv corriri….
Exotic zegt
In het begin was ik niet echt zeker over het ontwerp, en vooral niet over de naam “Quattro”.
Maar hoe vaker ik hem zie, hoe dikker ik hem ga vinden.
Exotic zegt
In het begin was ik niet echt zeker over het ontwerp, en vooral niet over de naam “Quattro”.
Maar hoe vaker ik hem zie, hoe dikker ik hem ga vinden.
Mc zegt
Dit lijkt de mannelijke versie van de TT. Waar de TT vooral ronde vormen heeft, heeft de quattro vooral hoekige vormen. Daardoor komt ie veel bruter over en heb je gelijk geen kappersauto imago meer. In productie nemen dit apparaat, wordt een verkooptopper.
Timmie zegt
Laat die geruchten maar achterwege. Geruchten zijn niets waard, en iedereen kan spuien wat ie wil. De realiteit is dat ze bij VAG eerst een business case maken, jarenlang alles kapot-analyseren, en vervolgens het eerste en enige exemplaar in een museum parkeren.
Merry zegt
Zonder rallymodel is het niks meer dat marketing dat moet verkopen.
Alles waar Audi voor staat, voorsprong door verkopen.
Next!
peter - italia zegt
de achterkant vind ik nog wel op de oude quattro lijken.. de rest is on quattro-ig.. beh, design gaat ook met de tijd mee…dus eigenlijk geen eens zo erg.
de neus staat me dan weer niet aan….
Laus zegt
Kijk aan! Ze kunnen het wel. Ik vind dit de eerste gave/mmoie audi sinds pakweg 15 jaar. Nog iets minder familiegezicht aan de voorkant en hij is helemaal tof.
achterkant doet heerlijk denken aan de quattro. Mooi ding!
Laue zegt
hij had van mij wel wat kleiner gemogen, basis van een a4 ofzo. a5 is net te groot.
CasperH zegt
@Laue: de a5 is breder en lager dan de A4, en aangezien ze ‘m ingekort hebben snap ik je argument niet helemaal…
woutert zegt
@Laue: de a5 is de coupe versie van de a4….
Laue zegt
@Laue:
pfff ik snap er geen snars meer van bij VAG, hoe dan ook. Hij had van mij wat kleiner gemogen ;) alhoewel ik het beursfilmpje nog eens bekeken heb.. zo groot lijkt hij daar niet.
woutert zegt
@Laue: veeel is er niet aan te snappen, het is gewoon simpel, ligt meer aan jou dan aan vag, en hij heeft de grote van een tt…!
DeltaCycles zegt
Laat maar komen!
Brum zegt
Ben blij dat er een concept staat van een groot merk met mooie strakke lijnen, het lijkt erop dat we weer terug gaan naar eind jaren 70/begin 80. Ik zou dit wel een mooie vervanger vinden van de (gaap)TT!
Bohica zegt
Veel te duur met veel te weinig vermogen.
jimmy zegt
@Bohica: grappig. De exacte prijs en het vermogen zijn nog niets eens bekend.
Acacio zegt
Dit is echt de eerste auto waar ik mn huis voor zou verkopen.
gekke turbo zegt
Ik zou zeggen 999kg, 400pk, 3500 stuks, € 200.000 en een monster Pikes Peak versie.
mashell zegt
Dit zou veel teveel een A5 coupe, TT en R4 killer worden. Audi heeft geen 4 van deze modellen nodig.
HDM zegt
Wat wordt dit dan weer, een A3 TT of zo? Hij zal er wel weer exact als de anderen uit gaan zien…
wimbers zegt
ah ja, mijn oude coupé weer terug.
@audi, wel weer met een 2.3 5-cylinder dan he. niet dat zuinige gedoe.
en doe ook ff wat aan die dagrij ledjes, gewoon een ccfl buisje voorop is strakker (saab 9-3)
i-love-suv zegt
@timmie. Je gebruikt wel dure woorden zeg.Business-case, analyseren. Je hebt waarschijnlijk kijk op de Audi/VAG keuken? Jammer alleen dat je aparte ninche auto’s over het hoofd hebt gezien, zoals RS6 Station,R8 , TTRS, RS5 en toch ook, hoewel ik ze niet mooi vind, de A5 4 deurs en A7 4 deurs.Dit plaats jou uitlatingen een beetje in een ander perspectief Niet alleen maar roepen brommerboy maar ook beetje nadenken.
Freewarefreak zegt
Laat komen, laat komen… wow… nou alleen het geld nog… zucht..
supasweet zegt
wel als ze deze op de markt brenge
hoop ik dat ze voorakt zodanig aanpasse dat je ziet dat dit geen a5,a5 limo, a7, a8 is, anders ga ik de oude a2 nog mooi vinden
Citrofiel zegt
Op zich zou ik het heel mooi vinden als hier een productieversie van verschijnt. Alleen die beperkte oplage… Jammer hoor, hier zou je zomaar een stoere versie van de TT van kunnen maken.
pedro zegt
weer miljarden investeren voor een nutteloze auto te bouwen … dat wil dus zeggen dat vw weer achteruit zal gaan kwa disingtaal en interieur …
AudiQuatro zegt
Ja laat die Quattro alsjeblieft komen!! En als je dan teveel modellen in het gamma hebt, verwijder de A5 sportback dan maar!
handrem trekken is fijn! zegt
Werkelijk! Ze kunnen ook leuke modellen bij Audi ontwerpen!
Al is het dan wel in de vorm van een retromodel.
DouweDG zegt
I’m lovin it! :O
750i zegt
Van de zijkant vind ik ‘em echt prachtig maar wat jammer dat de achterruit er in mijn optiek teveel doorloopt. Maar ik zeg er absoluut geen nee tegen.
svenni zegt
denk het niet, de a4-a5-a6-a7-a8 voor en achter lichten staan er niet op, dus niet ongewijzigd in productie.
Walgt van VAG!
Atenza zegt
Zet er een VW neus op en verkoop hem aub als Corrado ;) Daar lijkt ie immers nog het meest op.. en als ie als Audi komt dan graag de neus even hertekenen. Die ziet er niet uit
ron32 zegt
laat maar komen,zo als die daar staat.
Alcantara zegt
Gave bak, alleen de achterkant verpest alles…
Dimglor zegt
Mag er best wel komen… Zal het straatbeeld er beter doen uitzien… niet dat je ze zoveel zal zien rondrijden natuurlijk als ie 100 mille zal gaan kosten…
VeniVidiVici zegt
Normaal ben ik niet zo voor Audi maar bij deze… HOOP HET!!!
Flamingo zegt
ik hoop het echt heel erg! en het gaat ook gebeuren
Flamingo zegt
ik vind t trouwens echt een Wouterbakkie ook
No Comment zegt
Ligt het aan mij of ben ik de enige die ziet dat deze wagen aardig in de buurt komt van de volkswagen scirocco?
qwerty zegt
ik kan niet bevatten hoe lelijk die achterkant is
rotorhead zegt
Een update: http://jalopnik.com/5697189/the-audi-quattro-is-go-for-production
autoblogger zegt
@rotorhead: omdat iemand die (zwaar beveiligde) concept ergens in het wild heeft zien rijden, is dat reden voor productie? Volgens mij gebeurt dat wel vaker, gewoon publiciteitsstuntje. Wat overigens niet wil zeggen dat ie niet in productie gaat;)
rotorhead zegt
Huh? Waar heb ik iets gezegd over het in productie gaan van dit hok?
Koffie?
MichaelvdBroek zegt
wat een super bak, laat maar lekker komen, oude quattro is dik, maar deze ook! :D