Waren we net klaar met de Zonda HH, een Pagani-op-maat voor een welvarende IT-nerd, komt de volgende eenmalige editie alweer om de hoek zetten. Niet dat we dat erg vinden hoor. Anyway, dit is de Zonda 750.
Ook nu is (nog) niet bekend voor wie Horacio Pagani deze supercar aan het bouwen is. Maar er wordt geroepen dat ‘ie voor een rijke Arabier is bestemd. Kan goed kloppen, aangezien oliedollars uit de Emiraatjes nog wel eens worden ingewisseld voor bolides met een apart kleurtje zoals dit. (Paars? Of toch lila?)
Hij schijnt grotendeels gebaseerd te zijn op de Cinque, maar met andere onderdelen hier en daar. Zoals het carbonfiber bij de ‘achterruit’, dat veel weg heeft van de Zonda F Cinque. Aan de hand van het getal 750 in de naamgeving kunnen we we raden hoeveel steigerende paardjes het V12 AMG-blok in deze versie gaat produceren. Meer specs zijn op dit moment niet bekend, maar hier gaan we ongetwijfeld meer van horen. (via TeamSpeed)
Mert zegt
Die is DIK !
gio zegt
Dat zal zeker en vast vooruitgaan…
Rohrl-fan zegt
En dan zeggen ze iets over Porsche en de 911… Enfin, het blijft wel een leuk karretje, maar doe mij toch maar een discreter kleurtje.
w0o0dy zegt
@Rohrl-fan: is ook echt hetzelfde hè? Een merk dat 34.000 suv’s maakt per jaar, ruim 70.000 voertuigen in het jaar 2009…. of een bedrijf dat misschien 200 voertuigen in totaal heeft gebouwd, in 10 jaar of zoiets?
Bart zegt
@w0o0dy: ongeveer 130 in totaal.
laurens324 zegt
@Rohrl-fan: Pagani is toch van een iets ander niveau dan die platgeslagen kever
Porsche neemt een 911 en hangt er wat spoilers aan en verkoopt dit als nieuwe moddelen, terwijl Pagani werkt op bestelling van klanten
Megakix zegt
@laurens324: het is meer een hobbyproject om ‘uit de kranten te blijven’ denk ik…het bedrijfje is simpelweg niet meer of beter dan Porsche…kleurtje aanpassen en voilá, mensen staan alweer te posten op Autoblog…grrrom…
Roelio zegt
@Rohrl-fan: Waarom discreet?? Met een ‘normale’ Zonda val je toch ook al op, dus waarom gooi je er dan niet nog een leuk fel kleurtje overheen??
Rohrl-fan zegt
@wOoOdy, Bart & laurens324: Ik bedoel niet dat je Porsche als constructeur kan vergelijken met Pagani. Laat me ook duidelijk stellen dat ik een fan ben van Horatio Pagani en zijn eerste meesterwerk.
Mij stoort het alleen een klein beetje dat we nu al de 5de allerlaatste Zonda hebben gezien, die dan inderdaad allen weer net dat beetje anders zijn zodat er weer iets nieuws te melden is. Vool cooler zou zijn dat ze zoiets hadden van: “Voila, dat was de allerlaatste Zonda. It’s time to move on! Wil je er toch één? Pech!”
Uiteraard is wat ze nu doen wel beter zaken doen, maar zo offeren ze toch een klein beetje exclusiviteit op.
@Roelio: Dat is net mijn punt. De Zonda is van zichzelf al zo apart dat die al die glitter & glamoer niet nodig heeft. Met zo’n fluokleurtje is zo’n wagen me net iets te aandachtsgeil. Doe mij maar een oudere Zonda F, met nog de manuele versnellingsbak, rood leer en een koetswerk in helder carbon fibre. Ook stoer, maar spring vanop een afstand net iets minder snel in het oog.
TheVeenmeister zegt
Übervet!!!
xilver zegt
Pagani lijkt zich meer en meer te specialiseren in one-off’s voor rijke klanten…
lambo4all zegt
@xilver: ik denk gewoon dat ze iedereen een beetje zoet houden tot de opvolger van de Zonda komt, en ik vind het niet erg. ookal is de kans zeer klein dat ik er ooit een one-off zal zien.
Rob zegt
Wow wat een bak zeg, gaaf!
Pagini is toch een beetje de laatste echte supercar, nog ff en ze hebben allemaal een batterij.
Dit is tenminste een auto waar kleine jochies van dromen zoals wij dat ‘vroeger’ van Ferrari deden. Wie wil er nu nog een poster van een Ferrari of nog erger een Veyron boven z’n bed…
Megakix zegt
@Rob: och jongen, er zijn er zoveel meer…maar dan moet je wat méér bladeren door de diverse fora op diverse sites…en dat is ff werken niet ?
Rob zegt
@Megakix: Natuurlijk zijn er meer, maar dit is keiharde porn on wheels.
w0o0dy zegt
Correctie, minder dan 200 auto’s in 18 jaar (al zijn er de eerste jaren geen auto’s gebouwd.)
fant zegt
Een van de weinige paarse/roze auto’s waar ik graag in zou rondrijden!
Rob zegt
Lekker fout kleurtje voor eigenlijk een hele foute wagen
gio zegt
@Rob: jij kent dus écht niets van wagens hé… het is toch niet te geloven zulke opmerkingen… man man man. Bon ik zwijg al…
The360box zegt
750 kan ook voor 7.5 litres staan. Máár dat denk ik niet. Wat is de topsnelheid nou eigenlijk van de Cinque?
Megakix zegt
Jeez, flikker er dan n’s een supercharger op ofzo…750pk timmeren ze al simpel uit een Nissan, een BMW of wat dan ook…en dan moet je zó voor ‘lul’ rijden ? Komop zeg !!
gio zegt
@Megakix:
Euh, Pagani is geen tuner….. man man man..
oli4k zegt
Leuk. Als je toevallig eigenaar van een bordeel bent. Ik vond Zonda’s altijd erg indrukwekkend maar deze is iets te… bijzonder.
NicoLauda zegt
Gaan we nou van elke verkochte zonda een persbericht krijgen…?
Pagani is trouwens wel slim om dit soort gekke frutsels af fabriek te bieden. Hoef je niet eerst weer naar een West coast customs voordat je voor de dag kan komen..
NicoLauda zegt
Gaan we nou van elke verkochte zonda een persbericht krijgen…?
Pagani is trouwens wel slim om dit soort gekke frutsels af fabriek te bieden. Hoef je niet eerst weer naar een West coast customs voordat je voor de dag kan komen..
BmwMPower zegt
Redactie. Mijn excuses voor de haperende caps…
YES, I LIKE!!!!!
Jorden zegt
iedereen die genoeg poen op hoest kan een one-off krijgen bij pagani! en dat is gewoon geweldig!? zie het als een extreme auto met een extreem optieboekje! tevens is het een commercieel bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling!
Flamingo zegt
dit zijn nog eens bakken! en wat een mooie kleur! ja hebben natuurlijk! keb alleen geen schuur waar ik m in kan stallen
BaySideBlueBoy zegt
Al was die baby roze, ik zou zonder na te denken mijn nickname zo wijzigen als ik er in ruil hiervoor deze Zonda mag bemachtigen. :D
I wanna be a billionaire so fucking bad. 8)
BaySideBlueBoy zegt
@ricardo: Een andere titel lijkt mij wel gepast. Zoiets als: Automotive Porn Alert: Wéér een eenmalige Pagani: de Zonda 750.
;)
Bo1972 zegt
Wanneer komt de eerste Pagani zonder spuuglelijke Sjonnie gay spoiler…….
Tom zegt
@Bo1972: Bij deze wagen heeft dat een nut tegenovergestelde van bij Sjonnies, die denken dat hun wagen harder gaat door een spoilertje. Soms wat vaker je verstand gebruiken als je denkt iets van autos af te weten.
transistor zegt
Ik vond zonda altijd al een van de mooiere super cars.
Ze zijn niet zoals ferarri. En dat is een pluspunt
Een ferarri is na zoveel jaar niet meer zo van oh kijk een ferarri (maakt niet echt uit welke het is).
Bij pagani heb je dat wel, je hebt meer gevoel damn een pagani.
En dat is goed.
rider zegt
@transistor: zeker nog nooit een Enzo gezien? Ook na al die jaren is de Enzo nog steeds een koppendraaier van de bovenste plank. En dat wordt ook nog eens ondersteund door het geweldige geluid dat uit die V12 komt. Maar ik moet je wel gelijk geven, het is wel de enige van Ferrari die dat voor elkaar krijgt. Alle andere modellen ogen al vrij bescheiden, incl de specials zoals de F40 en de F50. Die 2 modellen hebben ook nog te kampen met te weinig vermogen in verhouding tot de concurrentie. Een BMW M5, om maar wat te noemen heeft ook al 507pk. Meer dan de F40(478pk) en bijna net zoveel als de F50(521pk).
Maar even wat anders: het is Ferrari, niet Ferarri!
Eric zegt
Het wordt tijd dat de nieuwe komt, want dit model is aan vervanging toe. Hopelijk gaan ze beseffen dat spoilers not done is en ze hun wagens in de tunnel gaan ontwikkelen zodat ze zonder spoilers een grote downforce genereren zoals bij de 458Italia.
rider zegt
@Eric: hoezo is dit model verouderd? alleen omdat hij nog met spoilers werken en geen veiligheidsverhogende zaken zoals airbags/ESP heeft? Overigens heeft de nieuwe wel degelijk een spoiler maar die komt er automatisch uit en is dus niet vast gemonteerd zoals bij de Zonda. Ik vind het de Zonda wel wat geven, die spoiler op de kont. Die auto is tenminste niet zo gladgestreken als de mainstream. En bovendien, welk circuit model heeft geen spoiler. En als je weet hoe snel de Zonda op het circuit is, begrijpt maar al te goed dat ze hem een spoiler hebben gegeven.
Wouter zegt
Man Man Man,
Die spoiler is alles behalve een shonniespoilertje, dat ding staat er echt wel op met een bepaalde reden.
Een diffuser eronder plakken lost niet alles op. Zo’n ding kan je ten eerste veel moeilijker afstellen, en ten 2de moet je heel de wagen ernaar vormen.
Die aerodynamici van Pagani zullen er echt wel wat van afweten.
Al is die wagen in het fluoroze, met appelblauwzeegroenen velgen en een knalgeel interieur, dan zou ik hem nog willen!
Vlugge Japie zegt
@ Rider
En toch zijn die wagens een heel stuk sneller dan de M5. PK’s zeggen niet alles.
rider zegt
@Vlugge Japie: klopt, maar de aura van het extreme is er nu wel een beetje vanaf geraakt. Natuurlijk is een F40 of F50 een heel stuk sneller. Kan dit uit eigen ervaring bevestigen. Maar ik doelde meer op het vergelijk van PK’s tegenover de luxeauto’s voor dagelijks gebruik. Er is nog geen auto die 660pk leverd voor dagelijks gebruik, die zo standaard uit de fabriek komt rollen. Dat geeft de Enzo ook net dat beetje extra.(en natuurlijk het extreme uiterlijk)
dre zegt
@rider: ja maar je vergelijkt auto’s die tot recent nog bebouwd werden (BMW M5, van 2005 tot 2010) met auto’s die 10 jaar geleden gebouwd werden (F50, volgens mij 1997)
Waarschijnlijk heeft de BMW M5 over 10 jaar ook gewoon 660 pk of meer. (RS6 heeft er nu af fabriek al 580)
rider zegt
Dit is wel weer een prachtig voorbeeld van wat Pagani allemaal kan realiseren. De ene na de andere one offs rollen uit de heilige hallen. En ik kan dit alleen maar toejuichen, want ze zijn daarmee zover ik weet de enige die dat doen. Lambo, Ferrari, Porsche, Bugatti; allemaal doen ze dat niet. Bij Ferrari kun je wel een andere koets krijgen, maar veranderen verder helemaal niets. Geen opgevoerde motor, niet lichter van gewicht en geen gepersonaliseerde onderdelen. De P4/5 van Glickenhaus is een project van Pinninfarina, niet van Ferrari en uit eigen zak betaald, waarbij ook hier alleen de koets van de Enzo is vervangen. Want alle onderhuidse techniek is ongemoeid gelaten. Pagani mixed elk onderdeel van welk model dan ook met elkaar, als de klant maar vraagt en betaald. Hulde aan Pagani.
Dat dit model nu 750pk gaat krijgen of 750kg gaat wegen, doet er al niet meer toe, want het is weer een unieke creatie met verbijsterende prestaties. Zolang de Zonda nog bestaat moet je dit alleen maar toejuichen, want zodra die nieuwe (C9) er is zal het wel wat veranderen. Qua uiterlijk minder extreem en meer op het kwalitiets niveau van een Mercedes. Zie de duurtesten die ze ermee uitvoeren. Dat is allemaal op het niveau van de grote fabrikanten. En het nieuwe model gaat ook airbags krijgen om hem aan de eisen van Amerika te laten voldoen. Allemaal technieken die het al moeilijker maken om er weer een one off van te gaan maken. (ik zeg niet niet dat het niet kan, maar Pagani is een erg kleine fabrikant die niet zo snel extreme kosten kan dekken)
CBR600rr zegt
Tja, wat kun je er van zeggen… Hij is uuuh… paars! Niet heel bijzonder ten opzichte van eerdere Pagani’s imo. Als elk nieuw kleurenschema een nieuw artikel waard is, dan is dat maar zo.
Arco zegt
Gewoon GAAF !!.
marcel zegt
Goh, dacht ik net wat bijzonders te hebben door die vorige ‘one off” aan te schaffen, blijven ze bezig met unieke modellen uit te brengen…
De lol is er af: wie wil um hebben???
Dimglor zegt
Ziet er enorm snel uit.. enkel jammer dat al die “special editions” redelijk gelijklopend zijn…. Is gewoon een Zonda met een ander kleurtje en een carbon accessoire derbij… :s
Begrijp me niet verkeerd.. ziet er goed uit.. maar ofdat het dan nog een special edition is…. ?
Cantago zegt
Vervang het paars door kikker-groen, en je hebt ECHT een gave bak! Dit roze-paars achtige kleurtje vind ik niks.
Tonnie zegt
Deze is onwijs gewoon ! :D :D
thomas zegt
super mooie car maar niet in het paars