Waar een klein landje groot in kan zijn: Nederlandse automobilisten zijn het minst zuinig van Europa. Vorig jaar had Shell al eens een keer onderzocht of Nederlanders bereid zijn om een zuinige rijstijl aan te houden. Toen gaf slechts 44 procent van de ondervraagden aan hiertoe bereid te zijn, maar dit jaar interesseert het ons nog minder.
Nederlanders zijn niet actief bezig met het besparen van brandstof. Wereldwijd geeft bijna twee derde van de mensen (61%) aan dit jaar bewuster bezig te zijn met brandstofverbruik in vergelijking tot vorig jaar. In Nederland ligt dat percentage slechts op één derde (34%) en dat is het laagste percentage van Europa.
Nederlanders houden van autorijden en waarderen hun auto voor het gevoel van vrijheid en het gemak om van A naar B te komen. Slechts één op de drie automobilisten pakt momenteel minder vaak de auto dan vorig jaar. We blijven massaal autorijden en doen weinig om zuiniger te rijden, ondanks dat we ons bewust zijn van het brandstofverbruik.
78 procent van de Nederlanders weet best hoe zuiniger kan worden gereden, maar slechts 17 procent doet hier actief iets aan. We rijden dan weer wel een stukje om voor de goedkoopste benzine, maar vergeten vervolgens de airconditioning uit te zetten, de bandenspanning te controleren en sneller op te schakelen.
78 procent van de automobilisten wereldwijd ziet zuinig rijden als een goede manier om geld te besparen. In Nederland geldt dit voor de helft van de mensen. Ook associëren Nederlanders efficiënt brandstofverbruik minder met de voordelen die het heeft voor het milieu dan andere Europese autorijders.
Nederlanders weten volgens het onderzoek van Shell vaak niet of nauwelijks hoeveel geld ze kunnen besparen. Als ernaar wordt gevraagd, denkt men gemiddeld €9,50 per maand te kunnen besparen door een zuiniger rijgedrag. Het gemiddelde aantal kilometers dat een automobilist aflegt, is ruim 11.000 kilometer per jaar voor benzineauto’s en bijna 25.000 kilometer voor dieselauto’s . Uitgaande van twee tankbeurten per maand, kan de besparing in werkelijkheid oplopen tot €31,39 per maand, oftewel €376 per jaar. (bron: shell)
Beetje Verward zegt
Tja, en daarom………..
AudiQuatro zegt
landgenoten, ik ben trots op jullie!!
Bumer zegt
*Rijd vrolijk verder in z’n Hummer die 1 op 3 rijd* :P
jip zegt
Dat laatste stukje over besparing slaat nergens op. Mensen moeten nou eenmaal naar hun werk rijden, die kunnen echt niet thuisblijven, dan verliezen ze er alleen maar geld op :S
beetje nutteloos onderzoek van Shell, lijkt me. Maar misschien zit ik fout, zeg het maar…
fields zegt
tja het autorijden moet natuurlijk wel leuk blijven. Ik denk dat veel mensen er wel op letten maar het moet ook leuk blijven om je auto af en toe wakker te schudden, lang leven vtec!
Vreddy_B zegt
In Nederland wordt je gestraft als je een zuinige diesel koopt. Het omslag punt komt steeds hoger te liggen en dus rijden er in verhouding ontzettend veel benzine auto’s.. en dus vaker tanken.
lincoln zegt
ik weet dat mijn nick-name anders doet vermoeden ..
maar ik behoor bij de bewusterikken ..
ik wordt dan ook NIET gesubsidieerd ..
anders zou ik er WEL schijt aan hebben ..
Citrofiel zegt
@lincoln: Je zal wel moeten, als je die sloepen van jou op hun staart gaat trappen loopt je bankrekening net zo snel leeg als autoblog na twaalf uur ’s nachts… ;)
lincoln zegt
@Citrofiel:
ga zitten .. hou je vast ..
de grootste bezine slurpers die ik ooooooit heb gehad waren MB,s en BMW,s ..
Citrofiel zegt
@lincoln: Misschien ook wel omdat je daarmee harder gaat/kan rijden, ze dagen je wellicht wat meer uit? :idea:
de sjonnies zegt
@lincoln:
Doe het altijd, je doet veel langer met je banden, je koppeling, je motor met alles.
Je rijdt veel relaxter en het pruttelende Dieseltje gaat idd in z’n 3 makkelijk over een rotonde heen.
Wordt er overigens wel voor gestraft om met een zuinige Diesel te rijden.
lincoln zegt
@de sjonnies:
komt omdat de 1.9 JTDm hetzelfde karakter heeft als een FoMoCo V8 ..
lui en laag in de toeren .. en een fijn pak koppel ..
YaSo zegt
Ach, gewoon sprintjes blijven trekken bij stoplichten…
xilver zegt
@YaSo: Idd, de lol moet in het autorijden blijven… Als we allen zoals een boomknuffelende oma rijden kunnen we beter dit forum sluiten, merken zoals Ferrari afschaffen en rondtoeren in een Prius, lettend op ons benzineverbruik en de uitstoot.
Zelf rij ik maar wat op, die paar euro’s die je kan besparen met zuinig rijden kunnen me eerlijk gezegd gestolen worden, een mens leeft tenslotte maar 1 keer dan kan je best wat lol beleven.
BaRa zegt
@xilver: autorijden is al heel lang geen fun meer. Files, flitsers, trajectcontrole, dure brandstof, stevige belastingen. Ik ben in de laatste tien jaar van een drang naar méér en méér PK’s doorgegroeid naar cruisen in de meest aangename omstandigheden. Daarom heeft de volgende set wielen een kap die naar beneden kan. Lekker ontspannend. En meer dan 160PK heb je daar echt niet bij nodig.
Los van die facts of life: zuinig zijn is altijd gezond. Ook met de auto. We leven in een eindige wereld. Jij leeft misschien maar 1 keer, maar dat geldt voor iedereen. Ook voor diegene die na je komt.
xilver zegt
@BaRa: Ik rij zelf nog maar 2-3 jaar, mss moet ik dat cruisen nog ondervinden. En wat die pk’s betreft, daar heb je wel een punt 160 is al genoeg, maar toch… met 300 paardjes onder je kap is het altijd iets fijner dan ‘slechts’ 160. Ik heb met beide gereden en ik weet wel welke dat ik prefereer, al is het maar om sneller te kunnen voorbijsteken wat het gevaar al reduceert.
lincoln zegt
@xilver:
hou toch op man ..
zelfs met mijn ouwe Panda (60 peekaa ofzo) spreek ik nog maar de helft van het vermogen aan ..
en stoplicht sprintjes verliest iedereen altijd ..
om het simpele feit dat je wil bewijzen dat je rechtervoet snel kan bewegen = dat je dan een simpele imbiciel bent ..
xilver zegt
@lincoln: Imbiciel of niet.. ik ben er zeker van dat ik meer plezier beleef aan autorijden dan jij, waarvoor je niet per se gevaarlijk voor hoeft te doen…Als je met 30pk al genoeg hebt is dat jou zaak (blijkbaar tijd te veel, want je zit dus continu op de weg de rest op te houden en te frustreren wat leidt tot ongevallen want mensen beginnen gevaarlijke dingen te doen om van je vanaf te zijn).
Er zijn nog wel mensen die wat fun in hun leven hebben ipv anderen op een forum af te breken voor een kleinigheid. Ik ken je ondertussen al lang genoeg om te weten dat je niet veel anders doet op AB…
lincoln zegt
@xilver:
nou .. veel “plezier” met autorijden in NL ..
want daar komen die peekaatjes goed van pas ..
aan de andere kant dacht ik ook dat peekaas van enig belang waren toen ik 2 jaartjes mijn rijbewijs had ..
no worries dude .. de auto-fabrikanten vinden nml ook dat dat consumenten moeten vinden dat peekaas belangerijk zijn ..
xilver zegt
@lincoln: Dan zal ik een product zijn van een bedorven marketingstrategie…
lincoln zegt
@xilver:
nope .. jullie vullen elkaar prima aan ..
maar OOIT EENS zul je merken dat peekaas en rijplezier nix met elkaar van doen hebben ..
YaSo zegt
@xilver: idd ;) Als je dagelijks “zuinig” naar je werk moet rijden, dat wordt je toch een keer zat? Dan komen we steeds op een jongere leeftijd in de midlife crisis :o
BaRa zegt
@YaSo: bijna juist. Volgens mij is de correcte formulering: als je dagelijks naar je werk rijdt, wordt je het ooit wel eens zat. Het heeft weinig met zuinig te maken, vrees ik.
Lan_Evo zegt
Turbo is nou eenmaal te verslavend om niet te gebruiken. Vind 30 euro per maand voor heel wat lol nog wel meevallen!
bmw330ci zegt
@Lan_Evo: Inderdaad dikke meevaller. Mijn coyote abonnement kost mij al 12euro/maand. Maar wat een luxe, ik rijd stukken relaxter at 160 cruising speed.
Benz.. zegt
Zuinig rijden heeft uberhaupt nooit m’n interesse gewekt.
Kan ook niet aangezien ik 2 slurpende kamperbakken in de garage heb staan.
Nou ja, ik scheid m’n afval tenminste..
@lincoln: De SP-terroristen nemen dus in aantal af. Daar kan ik alleen maar blij om zijn. :)
lincoln zegt
@Benz..:
welnee .. die zijn ergens anders een subsidie put aan het slaan .. die jij mag gaan betalen om het simpele feit dat jij 2 kamperbakken in je garage heb staan ..
ook voor de lefties gaat de zon niet voor nix op ..
maw .. betaal jij het effe ..
doomsday will be predicted .. no worries ..
Ronald zegt
Zuiniger rijden is echt mogelijk en dat hoeft niet ten koste te gaan van reistijd!
Met ons bedrijf ParcisPoints stimuleren wij mensen om zuiniger te rijden, maar ook om goedkoper te tanken (prijsbewust zijn) en dat levert hele mooie resultaten op! Wat is er mis met verstandig omgaan met onze grondstoffen. We kunnen niet eeuwig blijven consumeren!
Kijk eens op http://www.parcispoints.nl!
zdev zegt
Die paar tientjes per maand leveren heel wat lol op :-)
anuspraeternaturalis zegt
Met 1 op 4 rijd ik inderdaad niet zo zuinig. :)
arokh zegt
het heeft volgens mij niets met houden van autorijden te maken. In Nederland zijn in tegenstelling tot andere landen de bijkomende kosten van autorijden zo ontzettens hoog (BPM/Wegenbelasting etc.) dat het per kilometer ook nog eens bijna geen drol uithaalt of je nu 1 op 20 rijdt of 1 op 22 met je dieseltje.
Ik ben een uitzondering (omdat ik student ben?) en rijd erg zuinig, maar geniet niet minder van mijn auto. Die idioten die alleen maar keihard toeren maken (bij ons in de straat wonen wat aso’s) die genieten meer van hun auto? Ik gooi op een mooie dag mijn kapje naar beneden en geniet van elke meter die ik rijd, of ik nu 100 ga of 120, je t’aime ma voiture!
Mc zegt
Soms let ik erop om zuinig te rijden, maar meestal houd ik dat 10 km vol en dan gaat het gas weer open. Ik verveel me gewoon dood als ik zo langzaam en zuinig rijd..
Truttenschudder zegt
Ik vind de Volvo S60 D5 (max. 185 pk, 400 Nm koppel) van mijn vader toch snel genoeg, en als je daar een beetje rustig mee rijdt, dan kan je er probleemloos 1 op 18 – 1 op 20 mee halen. Sportief rijden kan ook prima, maar dan gaat het verbruik gewoon omhoog.
Ik denk dat het de kunst is om een compromis te vinden tussen Fun en Efficiency, ik ben van mening dat er ook een beetje aan het milieu gedacht moet worden.
[ENGAGE AZIJNZEIKMODUS]
Aan de andere kant vind ik het onzin dat er in een land als Nederland met eigenlijk een lullig absoluut getal aan auto’s zo ontzettend veel milieuheffingen betaald moeten worden.
Dat terwijl een aanzienlijk aantal Amerikanen in dikke v6-en, v8-en, v10-en EN ontzettend smerige diesels zonder roetfilter blijven rijden.
Daar komt nog eens het feit bij, dat de Amerikaanse autofabrikanten over het algemeen nog steeds met moeite 60 pk/l uit een atmosferisch blok halen. Dus die dikke motoren zijn niet eens efficiënt. En dan moeten WIJ het verschil gaan maken.
De Nederlandse regering mag een keer een REALITY-CHECK over het eigen beleid halen. Ik vind het te zot voor woorden.
[DISENGAGE AZIJNZEIKMODUS]
the-budel-guy zegt
@Truttenschudder: V6en zijn niet echt dik wij zelf hebben ook een V6 en hij verbruikt NET zo veel als de kia carens uit 2003 van mij buren hij heeft een 1.5 benzine rijd 1 op 10 of 1 op 9 met normale rijstijl.
wij hebben een Audi A6 2.7 TDI (dus V6 diesel uit 2009) en bij goed gebruik (veel snelweg met CC op 135) rijd hij ook 1 op 10 soms 1 op 11.
kortom een te grote motor is vervuilend maar een te kleine ook niet kijk nou is daar de touran van volkswagen die is te koop met een 1.2 TSI als ik het goed heb op een platte weg zou dat best goed zijn maar zo dar het de berg op moet en een beetje bladen is lijk het mij rampzalig
Truttenschudder zegt
@the-budel-guy: Ik heb het dan ook dikke v6-en zoals de 3.6 benzinemotor die in de nieuwe camaro ligt. En een Europese v6 is niet te vergelijken met een Amerikaanse v6, zoals ik al eerder beaamde.
Jij hebt zeker ook een punt, te kleine (lees: te zwakke) motoren zijn ook ontzettend vervuilend, daar gaat je auto alleen maar van zuipen.
kees zegt
@the-budel-guy: Verbruik van een benzine en diesel vergelijken. Is als appels met peren vergelijken
Truttenschudder zegt
@kees: Dát ook, haha!
jack_abarth zegt
@Truttenschudder:
1:18-20?!?!
Hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar, met de V70 van pa, ook D5(185/400) automaat, op de snelweg krijg ik ‘m niet onder de 1 op 14.
In de stad moet ik blij zijn met 1:11.
Truttenschudder zegt
@jack_abarth: Rustig rijden, optrekken als een slak, vaak een versnelling overslaan…
Op de snelweg komt ie niet boven de 2500 toeren.
En, een V70 is zwaarder en minder aerodynamisch dan een S60.
Frankypanky zegt
@Truttenschudder:
“Daar komt nog eens het feit bij, dat de Amerikaanse autofabrikanten over het algemeen nog steeds met moeite 60 pk/l uit een atmosferisch blok halen. Dus die dikke motoren zijn niet eens efficiënt.”
Krijgen we dat domme gel*l weer!
De Amerikaanse fabrikanten gaan voor koppel. Bovendien legt een Amerikaanse werknemer een vele malen grotere woon-werkverkeer af!
Dan is een grote motor wel zo handig, want lage zuigersnelheid en dus minder slijtage! En wat is er mis met stoterstangen?
Zelf heb ik een Corvette C4 als hobby-auto. Helaas rij ik niet zo vaak meer wegens tijdgebrek, maar “No Way” dat ik dan ‘zuinig’ ga rijden met dat ding!
Maar jouw gehuil over “die Amerikanen” is echt kul, hoor!
Truttenschudder zegt
@FrankypankyV8: Het is ook geen probleem dat ze zo graag voor koppel gaan, moeten ze vooral doen. Ik vind het ook prima dat jij met je Corvette voor de hobby rijdt, dat is alleen maar leuk.
Ik zei dat over de Amerikaanse fabrikanten in relatie tot het feit dat ‘wij’ als Nederlanders ontzettend veel milieuheffingen betalen, terwijl ‘dat’ in Amerika gewoon moet kunnen. Ik denk dat de CO2-belasting hier daardoor hun doel voorbijschieten.
Het liefst zou ik zelf ook in een dikke V8 rondtuffen.
Frankypanky zegt
@Truttenschudder:
Zoals je het opschrijft is het even onduidelijk, maar ik snap dat je bedoeld waarom ‘wij’ in Nederland ons kapot betale naan heffingen en de ‘Yanks’ niet?
In 1 woord; politieke hypocrisie!
Om zogenaamd het milieu te helpen, voert men in Nederland torenhoge belastingen in! Dat is heffingen in 1 grote pot verdwijnen (en over de balk gesmeten wordt, aan onzinnige projecten)…daar hoor je ze niet over!
Blizzzzzzz zegt
Zuinig rijden………………………
Leuk als je
1. vaak in files staat (funest voor je verbruik)
2. Drempels tegenkomt, ja afremmen en optrekken kost geen energie
3. Verkeerd afgestelde stoplichten, je weet wel degene die op rood springen op het moment dat je eraan komt zodat je vol in de ankers moet en waarna je na 2 min wachten eignelijk het liefst vol wil optrekken.
Truttenschudder zegt
“blijven rijden” in de vorige post, moet natuurlijk “blijft rijden” zijn.
the-budel-guy zegt
airconditioning uit IK DACHT HET NIET de airconditioning neemt in de winter het vocht uit de auto (de beslagen ramen :P) en in ze zomer is het lekker koel en daarbij als je hem aan uit aan uit zet heb je er meer onderhoud aan wees dan een vent en neem dan geen AC op je wagen als je hem toch niet aanzet
DePannekoek zegt
Oh boy….ik voel een goede ‘reden’ voor een nieuwe accijnsverhoging aankomen!
lincoln zegt
@DePannekoek: jij hebt em door .. binnen 2 weken iig ..
22cm zegt
Het heeft er denk mee te maken dat je in NL als autorijder sowieso al genaaid wordt met BPM en houderschapsbelasting, zonder ook maar 1 km te rijden: dan maakt dat dotje extra benzine ook geen reet meer uit in de kosten. BURN
the-budel-guy zegt
sorry voor weer een coment.
maar er stat 2 tank beureten per maand :O:O:O
wij doen er ongeveer 2 per week is 2 per maand dan normaal ???
Megakix zegt
Vroegah was ik ook een gifkikker in het verkeer…maar de dichtgeslibde buitenbaan waar ik standaard mijn hand op had liggen….die is overbevolkt door ‘zuinige auto’s die dus ff lekker door kunnen rijden voor weinig’….punt is, dat dat dus niet zo hardjes gaat…cruise-control is daarom lekker, muziekje aan, voorbijrazende ex-echtgenotes bekijken…maar áls de weg relatief vrij is, dan gaan de pijpjes roarrrren….!!!!!
midasracer zegt
Op de lange stukken in mijn familiebak probeer ik wel zo zuinig mogelijk te rijden. Ik heb het info display dan op het km verbruik staan. Ook handig als ik wat opgefokt ben, het werkt bij mij in ieder geval bloeddrukverlagend. Maar het benzineverbruik van mijn hobbyauto boeit me niet zo, daarvoor gebruik ik hem te weinig. Lekker scheuren is het enige wat ik dan wil. En zo’n 30L tankje kun je nog vullen voor een paar tientjes.
racerx zegt
Airco staat bijna nooit aan, ik sleur ‘m sowieso nooit ver door in de toeren en ik maak redelijk gebruik van de neutraal en het afremmen op de motor. Ik rijd dan ook gemiddeld 1 op 12-13 in een handgeschakelde E39 BMW 530i. Verder doe ik het niet voor de centen, maar maar ik ben gewoon een relaxte rijder (en heb een hekel aan airco als het niet loeiheet is buiten).
Hard rijden is sowieso niet vermakelijk in Nederland. Dan kun je beter ontspannen achter het stuur gaan hangen, kom je er ook wel, anders ben je constant aan het remmen en accelereren. Laatst’s nachts over Duitsland van Maastricht naar Enschede geknald binnen 2 uur… Dan kan het en is het ook nog eens erg tof.
fant zegt
Tsja, toen ik een week of 3 geleden nog in de auto van m’n ouders reed(xantia) schakelde ik altijd netjes vroeg op. Dat ding rijdt toch redelijk saai en levenloos. Maar sinds ik mijn MX5 heb kan ik het niet laten lekker hoog in de toeren te klimmen en alles wat vlotter te doen. Die auto heeft gewoon veel meer gevoel, en om daar van te genieten wil ik best wat meer betalen.
Vince zegt
“Nederlandse automobilisten zijn het minst zuinig van Europa.” Beetje een verkeerde conclusie? Ze zijn het minst bereid om hun rijstijl aan te passen, misschien rijden ze al heel zuinig.
Daarnaast, waarom wordt zuinig rijden per definitie met langzaam rijden genoemd? Veel, heel veel mensen kunnen makkelijk besparen door beter uit te rollen voor stoplichten en dergelijke, door net even wat beter te anticiperen op de verkeerssituatie, voldoende afstand te houden en als je weinig/niet accelereert sneller op te schakelen. Daarmee kun je best zuinig rijden terwijl je nog steeds vlot met het verkeer mee kan. Ik zie geen reden om dit niet in het dagelijkse verkeer toe te passen.
Cantago zegt
Ik rij liever wat lekkerder en vlotter en betaal bijna 400 euro dan dat ik ga zitten zeveren of ik wel zuinig genoeg ben! Dames en Heren Nederlanders, ik bent trots op uw allen!
Texter zegt
Dit is op zich wel grappig, gezien de internationale stereotypen ons vertellen dat wij Nederlanders A)gruwelijk gierig zijn en B) met te lage snelheid (oeh maximumsnelheid+10 op de teller is ook ‘not done’) op de linker rijstrook blijven hangen.
autogek123 zegt
Je hoeft niet zuiniger te rijden kwa rijstijl als je al veel zuinigere auto’s rijdt. Daarom rijdt men in Nederland niet met een zuinigere rijstijl. Omdat men al compenseert met zuinigere auto’s. Daar wordt niet naar gekeken. Maar ja, tegenwoordig heet alles al snel een onderzoek ipv alle variabele erbij te betrekken. :)
T Bone zegt
Meisje ziet er goed uit hoor :D
T Bone zegt
… of ben ik gewoon aan slapen toe
JanJansen zegt
Koop lekker een Caterham R300, heb je met 175 pk ruim genoeg om alles om je heen zoek te rijden en rij je ook nog eens 1 op 20.
Actieve veiligheid is ook nog eens groter, want remweg is met 525kg veel korter. Dan hebben we het nog niet over de wegenbelasting die je moet betalen.
Helaas zijn dit vaak niet de redenen waarom mensen een Caterham kopen; dat is namelijk die grijns op je gezicht nadat je uitstapt.
sacha zegt
Ik wil best besparen op brandstofverbruik. Alleen niet als ik rij.
primramessar zegt
@sacha:
Heb je een vette bak? Ik rij wel voor je. Kun jij ondertussen lekker besparen op brandstofverbruik. Wat een win-win situatie.
xilver zegt
@primramessar: Mercedes SL als ik me goed voor heb, het vorige model :p
Citrofiel zegt
In Nederland kan je ook moeilijk besparen. Er wordt hier al heel veel op de fiets gedaan in vergelijking met andere landen en het OV is relatief goed (bereikt veel). De kilometers die men nog met de auto maakt zijn dan best op te brengen en ik denk dat men al snel denkt ‘ik doe al genoeg’.
Thijs zegt
Ik denk dat een hoop mensen niet meer zo bezig zijn met dat zuinig rijden want we worden er toch steeds weer op genaaid. We betalen een godsvermogen om met dat ding te mogen rijden en iedere twee meter staan er struikrovers of staat er file. Die paar liter brandstof besparing maakt op dat enorme bedrag dan ook niet zoveel meer uit. We zijn door de overheid al in een zuinig klein autootje gedwongen, besparing genoeg op het milieu.
Daarnaast zijn er geen opties. Het openbaar vervoer is géén optie. Het duurt twee keer zo lang en is vaak nog duurder dan autorijden.
Timmie zegt
@Thijs: Die dwang van de overheid kan gelukkig niet lang meer standhouden, want het leegt de schatkist!
Vince zegt
@Thijs: Het ov is op sommige trajecten sneller dan de auto, je kunt in +/- 25 minuten van Rotterdam centraal naar Schiphol rijden, doe dat in de spits maar na met je auto.
reinier73 zegt
@Vince: Het openbaarvervoer in nederland is alleen sneller als er geen vertragingen, aanrijdingen met persoon zijn. Dat is haast nooit. Ik heb zelfs een keer gehad dat ik naar school ging (van eindhoven naar den bosch met de trein). zat ik in de trein te wachten, werd er via de intercom omgeroepen dat ze de machinist nog aan het zoeken waren. WTF. Voor mij blijft eigen vervoer altijd beter (in nederland) dan het OV.
The360box zegt
wij tanken 1 x per maand maximaal, en rijden zo 1:14 met een best groote bak. Zelf kan het milieu me niks schelen.
Als de dijken doorbreken zit ik lekker hoog!
lambo4all zegt
hmmm… mn vader rijdt een E500… hij wil gewoon een wagen die hard rijdt, als hij dan zuinig rijdt is het mooi meegenomen maar hij gaat er niet speciaal een auto voor kopen.
de sjonnies zegt
Ik haat het om te tanken, daarom altijd een zuunig Dieseltje waarmee je om de duizend kilometer een keertje naar de sap pomp moet.
En de cruise control is naast stoelverwarming een van de beste uitvindingen voor de automobilist.
Lol in rijden in Nederland? Waar altijd een invoegende mongool gelijk naar de linkerbaan schiet met 80 per uur?
Waar nutteloze files ontstaan omdat mensen elkaar het licht in de ogen niet gunnen?
Waar invoegers altijd achter jouw de weg op schieten?
Waar gefrustreerde gehaaste moeders je van de weg af duwen in hun MPV omdat zij hun kinderen naar school moeten brengen?
Waar Koos Spee’s kornuiten met ijzeren hand regeren?
renee zegt
@de sjonnies: En zo is het!
En als je dan eindelijk wel kan rijden, laat me dan maar even plezier maken. Voor die 40 euro per maand ga ik mezelf niet zitten irriteren in de auto.
Lelijk eendje zegt
Als de anderen bezuinigen hoef ik niet te bezuinigen.
Griffin zegt
Duh… Nederland is het ook meteen het land met de meeste benzinepas-van-de-zaak rijders, die zal het een bal jeuken hoe zuinig ze rijden.
Verder worden er waarschijnlijk relatief veel kilometers in druk verkeer gereden en op stukken waar je domweg veel met invoegend en uitvoegend verkeer te maken hebt. Vergelijk dat eens met de Franse peage waar je vele tientallen kilometers gewoon op de cruisecontrol kan doorhobbelen?
Last but not least wordt “zuinig rijden” immers al “centraal door de overheid geregeld” in dit kikkerlandje. Als je een gesubsidieerde low-emission bak rijdt (prius, 14% categorie autootjes) dan hoef je daar als bestuurder toch niks meer voor te doen? :-D.
V10 zegt
Heeft Shell ook onderzocht waar bezine bij andere tankstations bijna altijd goedkoper is?
rene zegt
Vince, de basis van een Prius.
rene zegt
Ronald, verstandig man.
rene zegt
the-budel-guy ,kost je wel bij een ouwe knol zo’n pk of 7.
rene zegt
FrankypankyV8, leven wel in moderne motortijd, en koppel haal je dan niet alleen door cylinderinhoud er zijn ook andere manieren.
steven simons zegt
De echte Nederlanders zijn blijkbaar dood!?
Wij Belgen dachten vroeger altijd dat jullie “gierige vrekken” waren of zitten die op een andere side ?
Vergelijk.nl of.be . . . Onze naft is dacht ik een beetje voordeliger en zeg niet dat je het van mij weet,maar de rooie mazout is bijna gratis in Belgie !
En naturlijk aardgas . . . een B.M.W. met zo’n een groene
sticker er vanachter op . . .