Binnenkort op de Nederlandse wegen: truckers met waardevolle ladingen die massaal stoptekens van bromsnorren negeren. Je weet immers maar nooit of het wel echte agenten zijn en geen ordinaire overvallers.
Volgens belangenorganisaties in de transportsector komt het steeds vaker voor dat criminelen zich voordoen als de sterke arm der wet om zo op een relatief gemakkelijke manier vrachtwagentjes te beroven. Aanhouden, een negen millimeter op de trucker richten en er vandoor gaan met de lading. Uiterst efficiënt. Om hier een einde aan te maken kunnen truckers binnenkort gewoon doorrijden bij een stopteken. Ze mogen eerst even 112 bellen om de boel te checken wanneer ze vermoeden dat het overvallers zijn. Geen onaardige maatregel, als je beseft dat de transportsector jaarlijks 350 miljoen euro misloopt dankzij truck-overvallen.
Op termijn willen ze een systeem in gebruik nemen dat ook in Groot Brittannië lijkt te werken. Truckers met een waardevolle lading aan boord krijgen een ‘Vulnerable Load Card’ mee. Als politieagenten een stopteken geven kunnen ze de kaart tonen. De politie zal ze in dat geval naar een pompstation of andere drukke plek loodsen, waarbij de kans klein is dat ze worden overvallen. (Hoe dat niet moet zie je HIER.) Ze mogen de vrachtwagen ook naar het dichtstbijzijnde politiebureau escorteren.
(bron: AD)
AudiQuatro zegt
Goed idee! Ik heb diverse verhalen gehoord van collega`s en een overval is niet niks!
sportspotter13 zegt
En wat als je truck vol met Drugs of andere illegale dingen zit? En je krijgt een stop teken…
Laue zegt
@sportspotter13:
Dan moet je alsnog stoppen nadat je 112 hebt gebeld…..
Megakix zegt
Met een gun tegen je hoofd kun je ook bij een pompstation, zonder dat iemand het merkt, de lading verliezen…zinloos hoe ze dat bekijken in Engeland. Een meldkamerdude die de truckers te woord staat is een veel betere oplossing. Hulde Nederland !
JanC zegt
@Megakix: Ze kunnen deze ook naar een politiebureau begeleiden stond er. Dat lijkt me dan wel weer redelijk zinvol.
Megakix zegt
@JanC: hopelijk dat van Leusden….kan er precies 0 staan ;-)
lincoln zegt
in Zuid Afrika is er een legitiem bedrijf dat zich bezich houdt met vlammenwerpers onder auto,s monteren tegen carjackers ..
commissaris van politie was de eerste klant ..
Olleh zegt
Truckers met een waardevolle lading aan boord krijgen een ‘Vulnerable Load Card’ mee. Als politieagenten een stopteken geven kunnen ze de kaart tonen.
Ehhh dus je moet eerst stoppen om die kaart te tonen en vervolgens ben je alsnog overvallen omdat je stilstaat? Waterdicht systeem zeg!
Citrofiel zegt
@Olleh: Je kan ook rijdend een kaart omhoog houden.
Olleh zegt
@Citrofiel: Ja en als je die kaart rijdend omhoog houdt weet degene die jou mogelijk wil overvallen gelijk dat je een waardevolle lading aan boord hebt. Mogelijk willen ze het risico nemen om op te vallen tijdens de overval als er meerdere miljoenen aan waarde in de transport zit..
Oftewel je tekent je eigen doodsvonnis door het omhooghouden van die kaart..
Laat de politie maar naar de transportorganisatie bellen, die vervolgens via de meldkamer contact op kan nemen met de chauffeur en hem op te dragen te stoppen voor de echte politie.
Citrofiel zegt
@Olleh: Dat klinkt inderdaad als een veel beter systeem. Zolang het transportbedrijf maar zeker weet dat het om echte politie gaat die hen belt… :P
JanC zegt
@Citrofiel: Lijkt me dus dat de trucker de politie bellen moet.
Citrofiel zegt
@JanC: En zo ben je weer bij het eerste systeem dat in het artikel wordt genoemd. Eigenlijk is dat gewoon het beste. Het ‘op termijn’ overstappen naar die kaart lijkt me geen vooruitgang.
JanC zegt
@Citrofiel: Geef ik je gelijk.
Citrofiel zegt
Ze mogen dus eerst doorrijden, ondertussen checken of de controle legitiem is en als dat is uitgezocht moeten ze alsnog stoppen. Dus je kan als trucker niet alsmaar doorrijden…
Timmie zegt
Dit is een ongelooflijk slecht idee. Voor mij betekent dit dat truckers deels boven de wet staan. Hoewel, economische belangen zijn stiekem belangrijker dan recht en veiligheid…
rikkon zegt
@Timmie: Ze mogen ook niet doorrijden in de zin van het ontlopen van de controle maar zolang ze met 112 aan de lijn zitten rijden ze onder platte-petten-escorte een stukje verder. Hoe veel rechtsongelijkheid zit daar in?
jack_abarth zegt
Wie bepaald wat waardevol is?
Voor mij is een trailer met een oude sportwagen waardevoller als een trailer vol met Sony tv’s?
Sterker nog, mijn eigen auto is me waardevoller als de trailer met Sony tv’s, mag ik dan nu ook doorrijden omdat ik niet gecarjacked wil worden?
Initiatief is goed, maar de regel is krom.
Olleh zegt
@jack_abarth: Waardevol is in deze zin iets wat een hoge economische waarde vertegenwoordigd. Vaak iets wat je makkelijk onderhands kan doorverkopen, anders is het niet rendabel genoeg. Geldt zowel voor oude sportwagens als sony tv’s, persoonlijk denk ik dat je auto wel veilig is!
JanC zegt
@jack_abarth: Je kent die auto’s wel van Brinks he? Nu dat is “waardetransport” en die mogen dus doorrijden…
Megakix zegt
@JanC: haha, ja de jongens van Brinks moeten straks ook hun kaartje omhoog houden…Mavo-agentjes die meer duidelijkheid wensen ;-)
JanC zegt
@Megakix: Tsja, je zal ze maar hebben…
autogek123 zegt
En wat is nu weer ineens het verschil tussen een Auto bestuurder en een vrachtauto bestuurder? En wie maakt uit wat een waardevolle lading is? Wat een onzin. Ze rijden al overal te hard en nu hoeven ze nieteens meer naar de politie te luisteren. Schande.
JanC zegt
@autogek123: Ik neem aan dat je dit als provocatie hebt geschreven?
lincoln zegt
@autogek123:
zeker een schande ..
je mag een hardwerkende belastingbetaler toch wel een 9mm op zijn kop zetten ..
tis GVD een schande dat deze maatregel een noodzaak is ..
in het Nigeria van europa ..
ouwe trucker rukker ..
autogek123 zegt
@lincoln
@JanC
@Megakix
: Ik als nog veel grotere belastingbetaler mag wel dan een 9 MM tegen mijn kop krijgen? Nee, je bent vrachtwagenbestuurder en dan sta je ineens wel boven de wet. Als het zo’n gevaarlijke baan is moeten de transportbedrijven maar privé bescherming verzorgen voor hun kostbare ladingen. Wet is Wet en ook truckers hebben maar gewoon te stoppen voor de politie. Das mooi zeg, ga ik toch voortaan ook doorrijden onder het motto : “ik vertrouwde het niet”. Dan valt bv een 100% controle niet meer uit te voeren.
Megakix zegt
@autogek123: ga d’r maar n’s voorliggen vriend… ;-)
JohNL zegt
Opzich goed dat er maatregelen worden genomen die overvallen tegengaan.
Maar wanneer zou een trucker dit mogen? Alle truckers, of alle truckers met een lading boven een bepaalde waarde?
Een zeldzame (oude) sportwagen is ook duur, mogen die ook 112 bellen en ondertussen doorrijden? Op een dergelijke manier je Carrera GT verliezen is natuurlijk ook niet leuk.
JanC zegt
@JohNL: Ik neem aan dat men het bericht verkeerd gequote heeft en dat het gaat om “waardetransport”.
NicoLauda zegt
Waardevolle lading? Ik denk dat een trailertje met scheermesjes toch ook een grote waarde heeft.
Desondanks sympathiek van de politiek om zich er in ieder geval mee bezig te houden. De landen om ons heen hebben meer last van het probleem, dus we zijn nog niet te laat.
CRXDelSol zegt
Even wat anders…
Je mag niet bellen onder het rijden, het is al bewezen dat 9/10 truckers geen carkit hebben. (Net als overige automobilisten overigens)
Dus hoe moet je dan de Politie bellen zonder de wet te overtreden?
Het is niet een direct noodgeval, dus als ze dat mogen, dan worden ze alsnog net even boven de wet verheven.
JanC zegt
@CRXDelSol: Waar is dat bewijs dan?
lincoln zegt
@dombo,s ..
verzekerings maatschappijen bepalen dat .. en jullie niet ..
jullie geven zelf al een beetje aan waarom ..
blokker5 zegt
Wel grappig dat als er maatschappelijk iets verbetert, dat zo veel mensen hier kwaad reageren omdat het niet verbetert in hun eigen bekrompen maatschappijtje.
Koen zegt
De dag dat er mij een onbemande wagen aan de kant wil zetten zonder geldige reden (alsik niet geen overtreding aan’t maken was zoals te snel rijden) in het gat van de nacht rij ik tot het dichtsbijzijnde politiekantoor of naar een drukke plaats (marktplein ofzo).
Gelijk welke moderne wagen is al gauw 10.000euro+ waard en niet elk geldtransport zal wel honderdduizenden euro’s vervoeren?!
JanC zegt
@Koen: Hoe kan een onbemande wagen je aan de kant zetten??
phantom95 zegt
Zeker zodat ze nog een boete kunnen geven voor bellen achter het stuur, krijgen ze teminste geen loonsverlaging wegens te weinig boetes uitschrijven.
Dennis21 zegt
huh dus je krijgt een stopteken en dan moet je als chauffeur zeggen met een kaart dat je trailer waardevol geladen is ??
dan weten die gasten toch zowiezo dat ze je moeten hebben :)
DiFFuS zegt
Beste Vrachtwagen-chauffeurs, willen jullie dan a.u.b. wel handsfree naar 112 bellen? Want jullie hebben het al zo druk met andere zaken: http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/24/rukkende-trucker-uit-nederland-maakt-ongelukken
Heb je de vrachtwagen al gestolen? Goed, dan kun je uiteraard gewoon doorrijden, en alle stoptekens stomweg negeren!
Cantago zegt
Goeie actie dit! Denk dat dit wel gaat werken, en als het geen politie is dan heb je gelijk de goeie aan de lijn, 112;)
Frankypanky zegt
Persoonlijk denk ik dat vrachtwagenchauffeurs wel iets beters te doen hebben, dan stoppen voor ‘oom agent’!
Zoals je lading op tijd bij de klant bezorgen… :roll:
mashell zegt
Eigenlijk mogen de truckers dus helemaal niet het stop gebod negeren, zo mogen even bij 112 testen of het echt wel echte politie is.
Maar de oplossing kan nog veel simpeler: als de truckers nou eens ophouden met het massaal negeren van andere dingen (inhaalverbod, snelheidslimiet, het overige verkeer, beladingsregels etc) dan zou de politie helemaal geen reden hebben om ze een stop gebod te geven.
JanC zegt
@mashell: Nonsens. Het een heeft niks met het andere te maken. De meeste mensen rijden zonder alcohol. Toch wordt jij bij een alcoholcontrole ook gecontroleerd. Kortom, de politie kan een vrachtwagenchauffeur rustig aan de kant zetten om een andere reden. Bovendien zijn de meeste vrachtwagenchauffeurs betere bestuurders dan Jan Modaal die in de file staat om naar zijn kantoorbaantje te gaan.