Zojuist is bekend geworden dat de Opel/GM fabriek in Antwerpen definitief gesloten gaat worden. We wisten al dat Opel de fabriek vanaf eind dit jaar niet meer nodig had, maar er werd nog gezocht naar een koper. De deadline voor het zoeken naar een andere eigenaar verliep afgelopen weekend. Blijkbaar is daar niks uitgekomen en dus zal de fabriek definitief op slot gaan. Waarschijnlijk zelfs eind dit jaar al.
Opel was al bezig met het ontslaan van werknemers (inclusief forse vertrekpremies), maar een heleboel werknemers hoopten er toch nog op dat er een koper voor de fabriek gevonden zou worden. Helaas voor de werknemers is dat dus niet het geval. GM had al sinds 1924 een fabriek in Belgie en daar zal dus eind dit jaar/begin volgend jaar een einde aan komen.
Maar nuchter bekeken is het niet zo heel vreemd dat er ook in Europa autofabrieken worden gesloten. In de VS zijn de afgelopen jaren vele fabrieken gesloten omdat GM, Ford en Chrysler met enorme overcapaciteit te maken hadden. En ook in Europa is dat het geval. Alleen krijgen fabrikanten zoveel subsidie van de overheid dat het voordeliger is om onrendabele fabrieken open te houden. De sluiting van de Opel fabriek is de eerst fabriekssluiting in Europa sinds een hele lange tijd. (via: deredactie.be)
Zodra we meer informatie hebben horen jullie het!
Jochempie zegt
Lullig voor de werknemers, mooi voor het merk.
Offtopic: man, België brokkelt echt af.
ErikkNL zegt
Zonde voor de medewerkers, maar is natuurlijk uiteindelijk onvermijdelijk.
Manie87 zegt
Ik vrees voor de Opelstand in parijs..
M-lover zegt
Shit happens?
Pixed zegt
Ik begrijp niet dat een rijke regio als Vlaanderen (met een begroting in evenwicht…) niet investeert in een nieuw automerk met groene ambities.
De technologie is voorhanden en uit vervlogen tijden kan een toenmalig klinkende Belgisch automerk label opnieuw opgepikt worden.
Maar het lijkt dat ondernemen op hoog niveau blijkbaar niet kan zonder de nodige politieke impasse.
Hupke zegt
@Pixed:
Ten eerste doen ze wel (nuja willen ze wel, Peeters beloofde er vorig jaar al 500 miljoen voor).
Ten tweede een productie lijn opzetten zou niet rendabel blijven. Wij doen eerder grote delen van de ontwikkelingen ervan. Ze willen een kennis economie opstarten, dat doe je niet met produceren.
Job zegt
@Pixed:
Ze kunnen weer rangers gaan maken …
http://i305.photobucket.com/albums/nn240/dqp-sammy/cars/SP_A0542.jpg
laurens324 zegt
dit was allemaal doorgestoken kaart
Natuurlijk aanvaard GM geen bod ve chinese autobouwer, dat binnen de kortste keren kan gaan concureren
het probleem in BE is de loonkost die veel te hoog is
Fout zegt
@Jochempie
Tja, waar oude industrieën verloren gaan, ontspringen er nieuwe. De Belgische auto-industrie was al lang gedoemd om -voor sommige merken- de strijd te verliezen, overheden pompen er ook sinds een aantal jaren minder geld in. Bovenstaand nieuws staat al 2 jaar vast. Opel had te kiezen tussen sluiting in Duitsland of België…
Daarnaast hebben Volvo (meeste Volvo’s worden immers nog steeds in Gent geproduceerd) en Ford hebben nog vele decennia te gaan in België. Waarschijnlijk ook Audi.
Ik stel me dus vragen bij je narrow-minded opmerking. En wat is daar nu mooi aan voor het merk…?
Jochempie zegt
@Fout: Wat is er narrow-minded aan mijn opmerking? Dat kan ik namelijk niet helemaal uit je verhaal halen. Ik zeg namelijk nergens dat de Belgische auto-industrie afbrokkelt. Ik heb het over België in het algemeen.
En ik vind Opel een merk dat net zo goed koelkasten had kunnen produceren. Nooit nemen ze de moeite om ergens de beste in te zijn. Dus daarom kan het me voor het merk niets schelen.
Neptukker zegt
Victor Muller kom er maar in!
upstream zegt
Gelukkkig hebben Ford, Volvo en Audi net terug ge-investeerd in België. Ford heeft zich ge-engageerd voor extra modellen in de komende 10 jaar. Volvo Gent is onmisbaar in de Volvo strategie (er zijn weinig plants en Volvo Gent maakt alles van c30 tot XC60). Audi Brussel lijkt nu ook dank zij de A1 opnieuw op te leven (+A1 platform zal waarschijnlijk het eerste commerciële hybrid platform van Audi worden).
De auto industrie is nog niet dood in België maar België is niet meer de grote autoproducent van Europa (vroeger hadden we een grote plant van Renault in Vilvoorde)
Rene zegt
-edit: ga jij maar ergens ander spelen!-
Simpson zegt
is rene nou voor, tegen of gewoon heel erg eenzaam en alleen ?
ot: jammer. Ik hoop dat die mensen nog terecht kunnen bij GM garages in den lande oid
Citrofiel zegt
Opvallend dat dit dan weer niet wordt opgevangen door het spamfilter en die paar linkjes van mij wel. Bannetje?
robbie zegt
@Citrofiel, @Simpson & @BmwMPower, vreemd idd… Maar de comments zijn nu weg en hij krijgt een ban ;)
BmwMPower zegt
@robbie: Robbie for President! ;)
BmwMPower zegt
Rene versus neqshot.
lemans zegt
@Rene: Als je niks beters heb te zeggen ga dan lekker naar een andere site of begin je eigen klaaglijn!
philippe zegt
Ik had laatst nog opgevangen dat Renault-Nissan naar een locatie in België opzoek was voor het produceren van Batterijen voor de elektrische wagens. Zal nog wel even duren, maar het is een lichtpuntje.
Dat op termijn hier alle assemblage fabrieken zullen verdwijnen is bijna zeker, maar we mogen blij zijn dat wij nog grote onderzoekscentra hebben, daar ligt de toekomst. We hebben veel ingenieurs en dat loont; De Avensis is bijvoorbeeld in België ontwikkeld, en we hebben Ford proving ground in Lommel,…
De auto industrie is zo goed als dood, maar ik geloof er steevast in dat België de perfecte locatie is voor onderzoekscentra. Er is dus nog hoop.
toyotaprius zegt
@philippe: Ja er zijn nog fabrieken, en dus er zal ook nog een hoop kennis zijn. Maar hoe zit het dan met de toeleveranciers van de auto fabrieken in Belgie? Dat is natuurlijk ook een belangrijke markt. de stoelen boer of de airbag software leverancier (ik noem maar wat..)
JanC zegt
Interessant, want ik begreep dat Antwerpen de meest efficiente fabriek had.
BaRa zegt
@JanC: tja, dat beweren al die fabrieken. Maar tussen die bewering en de werkelijkheid ligt soms nog een redelijke afstand. Toen Volvo in Gent een half jaar geleden extra personeel zocht (en nu trouwens nog steeds), vonden ze niet meteen de juiste mensen. En de vanzelfsprekende vraag was dan: waarom haal je ze niet bij Opel in Antwerpen vandaan. Bleek dat wat volgens de vakbonden in Antwerpen top notch was, niet meteen inzetbaar was voor Volvo. Ik heb toen horen waaien dat het niet voor iedere Opelwerknemer zo vanzelfsprekend was om zich flexibel op te stellen en nieuwe technieken aan te leren (wat noodzakelijk was voor Volvo). Of het waar is weet ik niet, maar waar rook is…
JanC zegt
@BaRa: Zoals je weet is een Volvo niet gelijk aan een Opel. Daarbij weet ik niet wat men voor personeel zoekt, maar als het gaat om schoonmakers (ik noem een extreem voorbeeld) dan kan ik me voorstellen dat niet iedere Opel-werknemer daarom staat te springen…
JanC zegt
@BaRa: Bovendien: Heeft een mentaliteit met betrekking tot iets nieuws willen leren iets van doen met een efficiente fabriek?
danoontje power zegt
opel kan nog wel eens in een diep zwart gat vallen , want de modellen zijn geen verkoop succes
JanC zegt
@danoontje power: Ik geloof dat de Astra en Insignia het niet zo slecht doen. Maar dan nog: Ik denk dat het meer van doen heeft met wat toen met Rover is gebeurd; Mensen kochten een nieuwe Rover en toen verdween het merk en daarmee de service en garantie. Dat dit bij Opel anders lijkt te gaan doet aan die beeldvorming niets af.
Pieter zegt
@danoontje power:
Waar haal je dat?
Verkoop van Insignia ligt pakken hoger dan die van de Vectra. De verkoop van de nieuwe Meriva overtreft de verkoop van de vorige Meriva (1e jaar) nu al met 20%.
De Antara blaast de verkoopcijfers van de Frontera weg… En zo kan ik wel nog even verder gaan. Daarbij komt dat Opel al jaar en dag (in België toch) qua verkoopcijfers bij de beste 5 staat.
lincoln zegt
nou nou .. wat erg zeg ..
blame the freaking Americans .. en alle mensen die geen Opel hebben gekocht ..
rick zegt
nu nog alle andere opelfabrieken en dan beginnen we de bestaande voorraad te slopen en voor we het weten is de wereld eindelijk opelloos
pedro zegt
het was wel te verwachten
als gm alleen maar verlies maakte met opel antwerpen zou het wel logish zijn dat ze er af willen
jammer voor de werknemers maar zo is het nu eenmaal
de enige zekerheid dat je tegenwoordig hebt is dat je gaat sterven …
Timmie zegt
@pedro: In een economische wereld is niets zeker. Het ene moment kondig je investeringen aan. Als plots een recessie opduikt, kruipt iedereen in zijn nest, en laten ze iedereen als bakstenen vallen. De tol van het kapitalistische systeem en de globalisering. Het principe van vrije markten lijkt ook niet te werken, want overheden moeten constant in de bres springen.
JanC zegt
@pedro: Zoals ik het begreep, zie ook een vorige post, was Antwerpen juist de meest efficiente fabriek.
steven simons zegt
Als ik in hun schoenen stond zou ik geen enkele Opel meer
van de band laten rollen in Antwerpen !
De poorten sluiten en alles in pand houden voor een goede ontslagpremie . . .
Gisteren was het Renault,volkswagen . . .
Staks is het Opel…
Volvo en Ford zal ook nog wel volgen . . .
Ons land wordt verkocht, zelfs het bier is niet meer van ons (Interbrew leuven) !
Timmie zegt
@steven simons: Het land wordt inderdaad verkocht… Het straffe is dat de politiek daar schijnbaar niets aan kan doen. Het is de economie die de drijfveer is van alles. Die politieke impasse is ook economisch getint: de Franstaligen denken terecht dat ze als regio gaan verarmen (iedereen weet dat er hele sloten geld van Vlaanderen naar Wallonie vloeien)!
JanC zegt
@steven simons: Niet alle Belgische bier is in handen van de grote bierconcerns. Bovendien heeft juist in Leuven een van de grootste bierconcerns haar hoofdvestiging.
Maar er zijn toch ook vele kleinere biermerken en brouwerijen die nog wel puur Belgisch zijn? Dan denk ik voornamelijk aan de abdijbieren.
Wat betreft de autoindustrie in België: 10 jaar geleden produceerde België meer auto’s per hoofd van de bevolking dan welk ander land ter wereld. Het is jammer dat er niet meer is geïnvesteerd, maar dat zie je bijvoorbeeld ook in Nederland, waar meer en meer de productie verdwijnt naar Oost-Europe of nog verder. En dit heeft alles te maken met kosten besparen, maar de auto’s worden er niet goedkoper van.
Osca zegt
vraagje , wat doen ze nu met de fabriek?
mijn dromen zijn namelijk om een eigen merk te lanceren alleen ik ben nog met de studie bezig , naja iemand enig idee? :P
JanC zegt
@Osca: Hoeveel geld heb je ;)
Timmie zegt
Die onrendabele fabrieken zijn een aanslag op de schatkist. Ze kunstmatig in leven houden blijkt (gelukkig!) niet te werken!
JanC zegt
@Timmie: En waaruit blijkt dat Opel Antwerpen onrendabel is?
Timmie zegt
Men zei in een recent verleden dat Opel een regionaal merk zou blijven. Theoretisch klopt dat misschien, maar in de praktijk absoluut niet (rebadgen naar Buick Regal).
Als ze bij GM zeggen dat ze ergens willen investeren, gaan ze eerst een paar decennia lang alles kapot analyseren, wachten totdat de huidige generatie dood en begraven is, en dan gewoon niets doen. Gebakken lucht als dit is veel geld waard…
JanC zegt
@Timmie: Het klopt dus ook praktisch. Opel als merk is “regionaal” -> Alleen in Europa. In andere landen wordt/werd dat verkocht als Daewoo, Saturn, Buick, Isuzu, etc.
Wat je zegt is dus ook een heel ander punt. Vergelijk het en beetje met wat VAG doet. Zij verkopen op 1 platform (Zeg maar het Golf-platform) niet alleen de Golf, maar ook de Seat Leon, Audi A3, Skoda Octavia, etc. Dit doen zij ook met het platform van de Passat. Door op deze manier de kosten te spreiden kun je dus veel auto’s aanbieden die alle slechts in detail ontwikkeld moeten worden.
Shelby3000 zegt
YESSSS!!! EINDELIJK EENS GOED NIEUWS!! Oohhh, konden de Opeltjes het niet meer aan?! Whahahaha! Wat een humor. Dat zal jullie leren, GM! Om Pontiac te laten sterven! Nu maak je ook eens mee, hoe de Pontiacfans zich voelden, toen dat vreselijke nieuws van Pontiac kwam! Lkkr voor je! Moooooi, weer een vijand minder. t’gaat goed. (sorry voor de Opelfans, maar kon’t ff niet laten)
pontiac zegt
doe de konga shelby 3000 opel nu ben jij eindelijk eens op je gat gevallen geeft niet uit onderzoek bleek toch dat nog maar 30% van de nederlanders van opel hield en 70% van ford de ford is veel zuiniger en in de toekomst was opel toch en vervuilend auto geweest. lang leven de hybride auto,s de ford de toyota en de jaguar en de honda zullen er in de toekomst nog wel zijn denk ik ;)
Shelby3000 zegt
Waar he je dat gezien van de procenten?
pontiac zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Hilbert zegt
Gaat Fiat naar België???