Het wordt weer ouderwets gezellig in het WRC. Citroën doet mee met de DS3 WRC, Ford schuift de Fiesta RS WRC naar voren en MINI verschijnt met deze Countrydude aan de startlijn. Inclusief het ruimteschip dat ze achterop hebben gemonteerd.
We zagen deze MINI al eens voorbijkomen op wat spyvideo’s uit Portugal. En dat klonk niet onaardig. Vanaf 2011 zullen we ‘m regelmatig gaan tegenkomen op de rally-parcoursen en in 2012 gaan ze volledig deelnemen aan het World Rally Championship.
Onder de kap ligt een 1.6je voorzien van directe inspuiting en een turbo afkomstig van Garrett. Hoeveel paardjes deze Countryman WRC richting all vier de wielen stuurt houden ze nog even geheim. Schakelen gebeurd via een sequentiële zesbak, die wordt geleverd door Xtrac en verder is de auto samen met Prodrive in elkaar geschroefd. De Ier Kris Meeke mag volgend jaar het stuur vasthouden in deze rallybak.
Hupke zegt
Hij zal hopelijk snel zijn want hij is afschuwelijk lelijk.
De DS3 en de fiesta zijn redelijk mooie rally wagens.
Brum zegt
gruwelijk!!!
Brum zegt
gruwelijk!!!
Citrofiel zegt
Hij is best wel, eh, tsja, vooral lomp eigenlijk…
autogek123 zegt
Hoe verziek je een Mini Countryman? LOL
Jokkebrok zegt
@autogek123: Hij is nu 10x mooier, en dikker! (blijft lelijk)
Alwood zegt
hoe over-de-top wil je een rally-auto hebben… damn zelfs hier hebben ze vanalles lopen ‘designen’ check die uitlaatjes dan :P Alleen voor metro-rallymannen
paulusrx7 zegt
nu nog de nieuwe fiesta wrc
owja deze mobiel blijft lelijk en niet om aan te zien doe die nieuwe rr evoqe oid maar.
js zegt
wat een intellectuele wagen… met geïntegreerde boekenplank achteraan.
Je kan er je volledige boekencollectie in kwijt!
Tonnie zegt
What. The. Fuck. Dit lijkt meer op mislukte tuning-meuk dan op een rally-auto, alleen die stickers laten mij iets vermoeden… die spoiler man, daar kun je in wonen ofzo..
oli4k zegt
@Thijsj: Volgens mij is dat een Billy van Ikea.
3rNsT zegt
Waarom zouden ze het aantal PK geheim houden?
Je ben toch gebonden aan een aantal richtlijnen als je aan de WRC mee wilt doen?
Zoals max aantal liter, max aantal cilinders, en volgens mij mag je ook max 300pk hebben?
Of willen ze niet laten weten dat ze maar 180pk hebben ofzo :P
karel zegt
gaaf ding!
w0o0dy zegt
Hopen dat deze wel werkende remmen heeft… Bmw roept namelijk 355.000 auto’s (Bmw en RollRoyce) terug omdat de remmen kunnen weigeren….
robbie zegt
@w0o0dy: overdrijven is ook een kunst…
http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/01/bmw-roept-vrijwillig-350-000-autos-terug
memphis zegt
Mooi is het niet te noemen vind ik.
Faalhaas zegt
*Plasticccc*!
Gio zegt
Ik vind dit 3x nix :lol:
X-raid zegt
Wat een gave wagen zeg! Ben sowieso erg enthousiast over de nieuwe MINI. Prodrive heeft hier heel veel energie in gestoken hoop dat ze volgend jaar beetje snelheid en ritme kunnen pakken om in 2012 vol mee te kunnen. Nou WRC wordt weer spannend met al die verschillende fabrikanten.
jp zegt
Lijkt wel een jaren 50 vrachtwagen op schaal. Jammer dat ze de gewone mini niet konden gebruiken
X-raid zegt
@ woody
wat heeft jou opmerking hier nou mee te maken? Of geniet je ervan om bedrijven zwart te maken. Door dit soort domme gelul heeft Toyota ook veel problemen gehad terwijl er 9 van de 10 keer niets aan de hand is. Van een mug een olifant maken heet dat!!! Hoe zou jij het vinden als het bedrijf waar jij werkt door de media in een slecht daglicht wordt gezet? en misschien wel je baan kunt verliezen! Maar ja als je 14 bent heb je waarschijnlijk nog geen baan!
w0o0dy zegt
@X-raid: je bent een zeurpiet…. bij ieder merk worden dit soort berichten breed uitgemeten, maar als het BMW betreft mag je het niet eens noemen… get a life! Als er iemand z’n baan gaat verliezen door zoiets dan is het om dat aantoonbaar vaststaat dat die persoon de boel persoonlijk heeft verkloot of er voor verantwoordelijk is.. Kun je niet tegen kritiek ga dan in godsnaam op een BMW-blog rondhangen, daar zijn ze vast nooit kritisch.
robbie zegt
@w0o0dy & X-raid vanaf nu aub weer ontopic hier. Over de rem ‘problemen’ van BMW kan in DIT artikel babbelen.
Jipp zegt
de bandjes lijken wel erg klein onder dit ding, en wat voor extra nu heeft die spoiler? ik had gehoopt op een stoer uitziende mini, maar dit is lomp, en saai…..
jasje zegt
kan hij nog smaller en hoger?
supasweet zegt
andere spoiler standaard s velgen en een normaal sport interieur en hij zou zo verkopen als impreza killer, wel met minimum 260pk onder de kap dan :P
aja die 4 extra lampen in de kap is ook niet nodig dan
Dimglor zegt
Komaan…. Dit ziet er toch niet uit….
Wel jammer….. Als je ziet wat Ford kan doen met de Fiesta en Citroën met de ds3….. Misschien komt het omdat die wagens standaard al mooi zijn :D
i-love-suv zegt
Dit doet pijn aan je ogen zo lelijk is hij is. Jammmer dat ze niet voor de gewone Mini hebben gekozen.Past ook beter bij de uitstraling en gebruik van de auto.
poco loco zegt
What were they thinking? Kan iemand dit uitleggen????
lillike draak zegt
@ supasweet
Een Impreza WRX STi heeft nog altijd ruim 300 PK en een 2.5L boxer met turbo, denk dat heel veel mensen dat liever hebben dan een 1.6je die opgenaaid is richting de 300 PK. Ik in ieder geval wel. Sowieso kan niks tippen aan het brute geluid dat een Subaru-boxer maakt.
Zalion zegt
@lillike draak: Mooi gezegd, maar ik vind persoonlijk de 2L met turbo van Subaru het beste. Deze klinkt zo vol en ruw, zeker met een open uitlaat zoals diegene die ik onder mijn Impreza heb hangen. =D
OT: Volgens mij ga je bij het eerste kuiltje de voorbumper verliezen bij deze Mini. En is al die design-troep niet nadelig voor het gewicht?
Hoi zegt
@Lillike draak
Ben je dom ofzo? dit is een rallyauto, niet een straatauto die je voor de gewone weg kan kopen en een standaard subaru, ookal met ruim 300pk, kan niet tippen aan een auto als deze;). die 300pk is met restrictor en daarmee blijft het koppel hetzelfde. Als die restrictor er niet was dan had dit ding 500+ pk. sowieso zit er in een wrc een versnellingsbak die al duurder is dan welke subaru wrx dan ook. standaard subaru’s met zulke motoren rijden ook mee in de rally’s alleen die komen bij lange na niet mee met zo’n wrc.
X-raid zegt
@ woody
Ben ten eerste niet specifiek “fan” van BMW of van een ieder ander merk (had namelijk net zo goed een opmerking geplaatst als het over een ander merk ging)! Van iemand anders naar beneden halen wordt jezelf niet groter. Maar helaas proberen mensen zoals jij het nog steeds.
w0o0dy zegt
@X-raid: lol, lees je eigen remark nog maar eens… “mensen zoals jij ” en bedenk dan eens dat je me helemaal niet kent… who’s the judgemental one here? Me? LOL buy a mirror!
Bmw heeft een probleem, leg eens uit waarom mensen van jou daar hun mond over moeten houden… what’s the problem?
BaRa zegt
Lelijk hok +1. Helaas ook in niet-WRC-trim … :(
Ralph zegt
De MINI Countryman WRC lijkt zowaar op de Suzuki Ignis S1600! Hoog afzichtelijke bak.
De Citroën DS3 WRC is ook over vierkant maar niet zo erg als de MINI Countryman WRC.
T.o.v. Ford Fiesta WRC is de ‘aero’ duidelijk minder.
Mega splitter hangt er vooronder trouwens.
Achterkant met de ringspoiler kan me wel bekoren.
Kleine banden lijkt omdat ie op ‘gravel’ onverhard spec. staat ipv. ’tarmac’ verharde spec.
@Woody, de remproblemen bij BMW waren bij het hoge segment!
Ralph zegt
Bekijk de test-versie nog eens met andere ogen.:
tokkes zegt
Hij zal er veel beter uitzien in asfalt-modus met grotere wielen. Kijk maar eens naar de Fiesta of DS3 in gravel-modus. Die staan ook hoger op hun poten en ogen op die manier smaller. (lees: lelijker)