Nissan heeft de Townpod Concept meegenomen naar Parijs. Het is een elektrisch wagentje dat volgens de Japanners geschikt is voor enorm veel toepassingen. In de optiek van Nissan groeit de auto meer een meer uit tot een mobiele werkplek en deze is bij voorkeur elektrisch aangedreven.
Met dat in het achterhoofd, zijn de ontwerpers van Nissan aan de slag gegaan. Het resultaat is volgens Nissan, en ik zou het bijna niet mooier kunnen omschrijven:
Een model dat mobiliteit gestalte geeft in een tijd waarin werktijden niet meer vastliggen en de grenzen tussen zakelijk en privégebruik van de auto vervagen.
- Voorzien van alle mogelijkheden voor hedendaags zakelijk gebruik.
- Eenvoudig geschikt te maken voor alle vormen van gebruik.
- Een personenauto en een bedrijfsauto in één, met alle voordelen van dien.
- Compacte buitenmaten gaan samen met een zee aan binnenruimte.
- Lage, vlakke vloer met een over een grote afstand verstelbare achterbank.
- Achterportieren met een slimme ophanging aan de achterzijde en een achterklep in twee delen voor gebruiksgemak in krappe ruimtes.
- Touchscreenbediening die compatibel is met alle soorten mobiele telefoons en PDA’s.
- Emissievrije aandrijving speelt in op heersende teneur bij moderne professionals.
In onderstaand persbericht wordt met geen woord gerept over de elektrische aandrijflijn, want die is geleend van de inmiddels welbekende Nissan Leaf. Het gaat bij de Townpod vooral om z’n vormgeving en veelzijdigheid.
Overzicht
Een auto moet geschikt zijn om vijf dagen in de week van en naar het werk te rijden en voldoende bagageruimte hebben voor de wekelijkse boodschappen en voor een uitstapje met het gezin. Zo was het tenminste lange tijd, maar klassieke sedans en stationwagons ontwikkelden zich tot hatchbacks, MPV’s, SUV’s en crossovers. Nieuwe segmenten, die waren bedoeld voor specifieke groepen gebruikers. Maar die modellen spelen niet in op wensen en voorkeuren van mensen die zich niet in een hokje laten duwen.
De Nissan Townpod laat zich eenvoudig veranderen in een auto voor musici die hun instrumenten willen vervoeren of in een auto voor de eigenaar van een delicatessenzaak, die zijn waren wil distribueren. Het interieur is veelzijdig in te delen en makkelijk met behulp van extra accessoires in te richten voor het transport van specifieke zaken.
François Bancon, general manager van Nissans Exploratory and Advance Planning Department, legt uit: ‘Alleen de gebruiker weet wat van belang is, dus is het niet meer dan logisch dat die ook de inrichtingsspecificaties kan bepalen. Hij wil geen confectie, hij wil een maatpak. Gebruikers van een Nissan Townpod zijn geen stereotypes en hechten niet aan statussymbolen. Geen status is het ultieme.’
Dat brengt ons terug bij het functionele en toch heel stijlvol te gebruiken pretentieloze witte T-shirt. Net als de Nissan Townpod.
Vormgeving
In het uiterlijk van de Townpod tekent zich het familiegezicht van Nissan af en onderhuids is hij voorzien van de elektrische aandrijflijn van de Nissan LEAF. Het oplaadpunt zit achter een klep in het front, en is uitgerust met opmerkelijke, blauwe achtergrondverlichting. Dat steekt fraai af tegen de witte carrosserie. Dezelfde tint blauw komt terug in de koplampen, bij de portiergrepen, de kentekenplaathouders en de spaken van de lichtmetalen wielen.
De opvallende, iets hoger geplaatste koplampen reflecteren de filosofie achter de Nissan Townpod. Overdag markeren ze de hoeken van de neus als het blauwe paneel gesloten is. Bij het inschakelen van de verlichting schuift dat paneel open en krijgen de koplampen hun eigenlijke functie. De uitwendige constructie waarborgt daarbij eenvoudig onderhoud. De zilverkleurige reflectoren van de richtingaanwijzers zijn niet puur voor de sier. Door het spiegelende effect fungeren ze tevens als reflectoren.
Door de wat hogere positie van de koplampen was het mogelijk de motorkap een coupé-achtig uiterlijk te geven. De vorm daarvan sluit keurig aan op de blauw getinte voorruit, iets wat doet denken aan de Nissan Cube, terwijl de lage ramen in verhouding tot de hoge taillelijn doen denken aan het uiterlijk van de hotrods uit de jaren vijftig.
De achterzijde van de Nissan Townpod heeft kenmerken van een bedrijfsauto, onder meer door de verticaal gescheiden achterdeuren. De asymmetrische indeling van de achterlichten, de excentrisch geplaatste kentekenplaathouder en de verzonken deurgreep doen denken aan de Nissan Cube. Het sierlijke, elliptisch gevormde dak loopt uit in de schuin aflopende achterzijde voor een zo laag mogelijk luchtweerstand.
De achterlichten zijn voorzien van opvallend glaswerk, dat een glinsterend effect geeft.De achterportieren hebben een slimme ophanging, waardoor ze achterwaarts schuivend geopend kunnen worden zonder voetgangers en ander verkeer te hinderen. Boven de laadruimte is een te openen zonnedak aangebracht, waardoor met de Townpod ook lange voorwerpen door het dak zijn te vervoeren.
Interieurdesign
Vorm volgt functie, dat is de formule die Nissan hanteert voor het interieur van de Townpod. De passagiers- en bagageruimte en het dashboard zijn functioneel vormgegeven zonder dat het geheel Spartaans overkomt. Het stuurwiel oogt heel futuristisch, maar is ongecompliceerd, met twee vertrouwde hendels voor het bedienen van de verlichting en de ruitenwissers. Het vloeiend gevormde dashboard is verder vrij van schakelaars. Rechts naast de bestuurdersstoel bevindt zich een joystick om de transmissie in vooruit of achteruit te zetten.
Twee touchscreens
Tal van functies en onder meer de climate control en het infotainmentsysteem worden bediend via twee centraal gemonteerde touchscreens. Het bovenste beeldscherm geeft onder meer de snelheid, de laadtoestand van de accu en de resterende actieradius weer. Tevens toont het de aanwijzingen van het navigatiesysteem. Verder is er een Bluetooth-functie voor draadloze verbinding met een mobiele telefoon.
Masato Inoue, Product Chief designer van Nissan: ‘Invoeren van telefoonnummers of adressen in het navigatiesysteem is niet langer nodig, doordat de Nissan Townpod alle agenda-informatie kan uitwisselen met een moderne, multifunctionele mobiele telefoon. Het navigatiesysteem plant automatisch een route naar een of meer achtereenvolgende afspraken. Dreigt een afspraak in de knel te komen door bijvoorbeeld file, dan geeft het systeem dat tijdig aan. Het systeem plant bovendien het opladen van de lithium-ion-accu en geeft aan waar dat het makkelijkst zonder verstoring van het dagprogramma kan gebeuren.’
Met het tweede, lager geplaatste beeldscherm worden navigatie- en audiosysteem bediend. Tevens zijn hier de systemen van de auto te controleren. ‘Niemand kan voorspellen hoe we in pakweg 2020 muziek meenemen in de auto’, stelt Bancon. ‘Voorheen waren auto’s uitgerust met een cassettespeler, daarna een cd-speler en nu zijn de meeste voorzien van een connectie voor de iPod*. De Nissan Townpod moet geschikt zijn voor toekomstige ontwikkelingen en apparatuur.’
Om die reden is de Nissan Townpod voorbereid op draadloze verbinding met diverse muziekdragers en op de ontvangst van internetradio. ‘Soms zullen die muziekdragers in de broekzak blijven van de gebruiker, maar we kunnen ons ook voorstellen dat ze hem willen zien en bedienen in een houder. Maar hoe die apparatuur er uitziet, dat weten we niet. Daarom hebben we een universele houder ontworpen, genaamd de Puck’, aldus Bancon.
De Puck
De Puck is een rubberen bal van het formaat van een squashbal. Er zit een brede groef in, waarin tal van attributen passen, variërend van drinkbekers tot aan houders van een mobiele telefoon. Maar hij kan ook dienen als ophangpunt voor een tas. Het is een gadget waarop ontwerpers van talloze artikelen die we dagelijks gebruiken, kunnen inspelen. De Puck is te plaatsen in de ronde openingen in het dashboard, in de portieren en in de middenconsole. ‘Op deze manier kunnen gebruikers het interieur van de Nissan Townpod naar hun hand zetten. De Puck is bedoeld als een idee, een bron van inspiratie voor andere partijen om voor deze basis leuke gadgets en accessoires te ontwikkelen’, aldus Inoue.
Laadruimte goed toegankelijk
De laadruimte is vrijwel ongehinderd toegankelijk dankzij de slimme ophanging van de achterportieren aan de achterzijde. Zijn die geopend, dan zijn behoorlijk forse voorwerpen makkelijk vanaf de trottoirzijde in de auto te plaatsen. Heel simpel, omdat de middenstijl ontbreekt. De vergrendeling van de voorportieren is gemonteerd in de voorste rand van de achterportieren.
Wegklapbare en over grote afstand verschuifbare achterbank
Het bijzondere van de Nissan Townpod zit hem mede in het feit dat de achterbank opgevouwen in zijn geheel tegen de voorstoelen is te schuiven. Daardoor is het gehele vlakke vloeroppervlak beschikbaar, waardoor ook een opvallend hoge laadruimte ontstaat.
Het tweeledige karakter van de Townpod tekent zich ook af in de aankleding. Voorin is gekozen voor bekleding met een zachte suède-achtige stof, terwijl achterin kunststof is toegepast dat tegen een stootje kan. De blauwe kleur verwijst naar het zakelijke karakter, de gele kleur naar de fun-factor.
Conclusie
Zakelijk gebruik stond centraal bij het ontwerp van de Nissan Townpod, maar evengoed heeft deze auto alles in huis om in de smaak te vallen als gezinsauto, of als auto voor starters die volop in de verbouwing van een huis zitten, of voor oudere mensen die van hun hobby hun beroep hebben gemaakt. Eigenlijk is hij geschikt voor iedereen die een auto zoekt met de laadcapaciteit van een besteller, maar die tegelijk rekent op een comfortabele, stijlvolle cockpit die berekend is op de toekomst.
‘Zelfstandige ondernemers stellen zeer hoge eisen. Ze moeten het maximale halen uit elke investering. Zij herkennen eerder dan anderen nieuwe mogelijkheden, zoals een elektrisch aangedreven auto met innovatieve informatietechnologie’, zegt Bancon. ‘In essentie moet een auto mensen en goederen snel en eenvoudig kunnen vervoeren. De Nissan Townpod onderstreept dat. Het is een auto vol slimme oplossingen voor mensen die meer eisen.’
Bumer zegt
Doet mij eerder denken aan een troop transporter van Star Wars… weet niet waarom maar das het eerste wat bij mij op komt :P
John zegt
5 euro voor degene die dit verhaal met plezier leest…
Een opendeur intrappen is bij deze auto geen moeilijke opgave..
Jurrian zegt
@John: shit, geen 5 euro voor mij ik lees:
Nissan heeft de Town….. bla bla.
de rest kan me niets schelen.
MarkieS zegt
@John: Dank je wel, wil je het a.u.b. overmaken op giro 555?
L=Fred zegt
@John: maak er maar een tientje van. Giro 555 graag.
Laurensel zegt
Hij zal niet lekker zitten, maar die achterbank die van de voorstoelen komt is wel een eerste die ik ooit gezien heb. Leuk dat ze nog nieuwe nuttige dingen kunnen verzinnen…
Citrofiel zegt
@Laurensel: Het was me niet eens opgevallen in de paar foto’s die ze video noemen, maar het is inderdaad een leuk idee.
reinier73 zegt
Het kan wel multifunctioneel zijn, maar daar moet ook comfort bij zitten, een achterklep normaal open en dicht kunnen doen bijvoorbeeld. Moet dit een japanse mini-vito voorstellen? :S Volgens mij is het tegenwoordig moeilijk voor autodesigners in te beelden wat voor doelgroep mensen hun ontworpen auto’s gaat kopen. Als ik deze auto zo zie, denk ik dat het grootste deel mensen zijn die niet veel rijden, dus in de stad of omliggende dorpen gaan winkelen. En voor een groot deel zullen bejaarden mensen zo iets gaan kopen. Wat hebben dat soort mensen aan zo’n gigantische achterklep die uit 2 deuren bestaat?? Ik snap er helemaal niks meer van. Dit is een geflopte zaak voor mij.
Cantago zegt
Geschikt voor alle vormen van gebruik? Lange afstanden? En probeer jij er maar eens kastmodel Benny van de IKEA in te krijgen! Niks altijd bruikbaar, onzin.